Winterverwachting 2012/2013

Topic gezien door 259082 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 27 sep 2012 - 16:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Wat verwachten jullie van de winter 2012/2013

Warme winter zonder sneeuw of ijs
12 (6.1%)
Kwakkel winter met af en toe sneeuw dat zo weer weg is
24 (12.1%)
Matige winter met af en toe sneeuw en vorst
75 (37.9%)
Strenge winter met een aantal sneeuwdagen
52 (26.3%)
Extreme winter met veel sneeuw en vorst met Elfstedentocht
35 (17.7%)

Totaal aantal stemmen: 1

Jan van Ooijen

Ook de Oper is aan het terugkrabbelen, nu nog maar 1 nacht vorst.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

Dit kaartje (Hirlam,KNMI) laat de aanloop naar koudere weer zien: het vervolg is in de laatste runs nog niet echt positief te noemen omdat het Noordelijke Hoog aan de wandel gaat naar UK en eerst te oostelijk komt te liggen



jones

WSI heeft zijn 3-maandelijkse verwachting ook weer aangepast... en dat ziet er niet bepaald goed uit

"As we head into November, it appears we may have a stretch of rather cold weather across much of Europe early in the month. We have reduced our forecast temperatures for November in many locations based on these trends, as well as climate model forecasts. Looking ahead further, the climate models and statistical predictors are suggestive of another winter with limited North Atlantic blocking," said Dr. Todd Crawford, WSI Chief Meteorologist. "This would result in relatively mild and wet conditions across the UK and Scandinavia, with a cooler and drier winter across southern Europe. Climate models are suggesting that January and February may be particularly warm and wet across western/northern Europe."

In November, WSI forecasts:
Nordic Region* – Warmer than normal
UK* – Cooler than normal
Northern Mainland* – Warmer than normal, except France/Benelux
Southern Mainland* – Warmer than normal

In December, WSI forecasts:
Nordic Region – Warmer than normal
UK – Warmer than normal
Northern Mainland – Warmer than normal, except extreme eastern sections
Southern Mainland – Warmer than normal, except extreme eastern sections

In January, WSI forecasts:
Nordic Region – Warmer than normal
UK – Warmer than normal
Northern Mainland – Warmer than normal, except extreme eastern sections
Southern Mainland – Warmer than normal, except extreme eastern sections

http://www.wsi.com/1f03332a-cf71-4436-9eec-207fb54d01ca/news-scheduled-forecast-release-details.htm

glenn

Even vermelden en vragen hoe jullie er over denken .

Gfs : Stroming wordt totaal omgegooid en het wordt tijdens het verdere verloop van de week koeler met maxima rond 10 ° . Later opnieuw een iets of wat warmere stroming

Ukmo: blijft voor een koude stroming gaan met mogelijk winterse neerslag .

Gem: blijft voor een koude stroming gaan met mogelijk winterse neerslag

Ec : even afwachten maar denk ook daar koude stroming

Maar valt het jullie ook op dat vele moddelen toch koude lucht blijven berekenen en dat gfs nu al enkele runs weer iets warmer is ? hoe denken jullie hierover?

Dennis

Citaat van: glenn op ma 22 okt 2012 - 20:13

Gfs : Stroming wordt totaal omgegooid en het wordt tijdens het verdere verloop van de week koeler met maxima rond 10 ° . Later opnieuw een iets of wat warmere stroming

Ukmo: blijft voor een koude stroming gaan met mogelijk winterse neerslag .

Gem: blijft voor een koude stroming gaan met mogelijk winterse neerslag

Ec : even afwachten maar denk ook daar koude stroming


EC berekent het afgezakte Hoog (nu nog tussen Ijsland en Groenland)net iets westelijker op de Atl.Oceaan (dus minder invloed vaste land Europa) waardoor kans iets groter is op koudere lucht - bij verkeerde positie teveel W-NW stroming ipv ECHTE N-stroming




Weatherboy

Het is gewoon nog veel te vroeg voor winterweer. Geef deze kaarten maar eind november. Daarna is het pas interessant met dit weertype. Nu wordt het slechts een aantal winterse buien en gematigd, vies, nat weer. Overigens had ik gestemd op kwakkelwinter, en daar blijf ik bij. Er lijkt weinig te veranderen in het voordeel van winterweer.


Ramon Oost

Citaat van: Weatherboy op ma 22 okt 2012 - 22:26
Overigens had ik gestemd op kwakkelwinter, en daar blijf ik bij. Er lijkt weinig te veranderen in het voordeel van winterweer.

Kan je nu nog helemaal niet zeggen, kijk maar naar vorige winter... Die "begon" pas eind Januari.

Weatherboy

Citaat van: Ramon Oost op ma 22 okt 2012 - 23:13
Kan je nu nog helemaal niet zeggen, kijk maar naar vorige winter... Die "begon" pas eind Januari.

Voor mij is winter december en januari. Daarna is het niet boeiend meer. Al was het nog zo koud in februari dit jaar, de sneeuw smolt weg vanwege instraling en die ongein allemaal. Nee, dan hoeft het niet meer.

Marco uit Hangar 5

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 21 okt 2012 - 22:35
Zeewatertemperatuur langs de kust van Zandvoort is momenteel kouder dan in het jaar 2010, sterker nog... Koudste momenteel in de afgelopen 5 jaar



Dat komt omdat het nogal bewolkt is geweest de afgelopen weken, maar als het de komende dagen zo zonnig en warm wordt als verwacht, dan gaat dat lijntje weer oplopen of afvlakken en komt ie weer boven het lijntje van 2010. Ligt allemaal erg dicht bij elkaar hoor, rond deze periode.. Pas vanaf de tweede helft November begon de temperatuur in 2010 pas echt af te wijken van het gemiddelde
Marco Nierop
http://zweef.nl/

mauriceb

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op di 23 okt 2012 - 00:12
Dat komt omdat het nogal bewolkt is geweest de afgelopen weken, maar als het de komende dagen zo zonnig en warm wordt als verwacht, dan gaat dat lijntje weer oplopen of afvlakken en komt ie weer boven het lijntje van 2010. Ligt allemaal erg dicht bij elkaar hoor, rond deze periode.. Pas vanaf de tweede helft November begon de temperatuur in 2010 pas echt af te wijken van het gemiddelde
Komende week komt er een omslag met een noordelijke stroming dus denk dat we een daling gaan zien op deze tempkaart.
Ik gok dat hij onder de andere lijntjes gaat duiken voor de maand november. Daarna zal er wel weer een periode van afvlakking komen.

SniperEye

Ik ben benieuwd wat de tropische storm Sandy gaat doen. Vaart deze richting de Azoren dan betekend dit op middentermijn toch weer mogelijk een warmer weertype.

Anne.

Over dat zeewatertemperatuurkaartje.
Vergeet niet dat we ook in 2011, waar het lijntje zich zelfs aan de bóvenkant van het gemiddelde bevindt, we een aantal flinke winterse dagen hebben gehad. Sterker nog. Ik kan me nietmeer heugen dat we in de afgebeelde jaren een zachte winter hebben gehad zónder winterse dagen. (of laat mijn geheugen me nu in de steek?)

André

De echte winters waren in mijn jeugdjaren in de jaren 60 met ook een uitschieter in 1978/79 ,dat was de laatste echte winter die de naam mocht dragen van strenge winter ; zes weken heeft hij dan geduurd met veel sneeuw en temperaturen van -15 tot -20 op bepaalde momenten. Als we dat nog eens krijgen kunnen we spreken  van een harde winter .
Demeulemeester André

Dennis

GFS model krabbelt toch wat terug tav instromen koudere lucht






Marsel

Citaat van: Dennis op di 23 okt 2012 - 11:54
GFS model krabbelt toch wat terug tav instromen koudere lucht

Inderdaad, meeste koude blijft ten (noord)oosten van NL. Ook EC laat een dergelijk beeld zien waarbij het Altantische hoog nogal wat allures heeft en vrij ver uitpunt richting Europa.
Maar dan nog, het heeft in deze tijd van het jaar ook nog niet echt zin. Ik noem het vaak doelloze koude aangezien de boel onderin nogal makkelijk opwarmt met een aanlandige wind. Zelfs de zon heeft nog een redelijke vinger in de pap.

Bovendien, de kaarten oogden spectaculairder dan het uiteindelijke weerbeeld: af en toe eens een nachtvorstje en overdag temperaturen net onder de 10 graden.....ach als we daar dan al blij van moeten worden ;).

Laten we voor de komende maanden even het volgende spreekwoord hoog in het vaandel houden: De soep wordt nooit zo heet gegeten als zij wordt opgediend. Dit gezegde gaat voor 99% van de gevallen in Nederland op.
De meest spectaculaire kaarten worden, op een enkele situatie na, na verloop van tijd vaak afgevlakt tot het punt er voor NL niets bijzonders meer staat te gebeuren. Gebeurt in de zomer ook regelmatig met hitte en onweer.
Laten we realistisch blijven de komende maanden.

Jan van Ooijen

Volgens de recente update van EC32 (dagen) model lijkt het erop dat de temperaturen 1 tot 3 graden onder het gemiddelde komen te liggen




Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

Mooi stukje van MeteoConsult over de straalstroom. Laten we hopen dat een bulderende WC zich dit winterseizoen niet laat zien.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Citaat van: Arend op di 23 okt 2012 - 17:06
Mooi stukje van MeteoConsult over de straalstroom. Laten we hopen dat een bulderende WC zich dit winterseizoen niet laat zien.

Wintertechnisch gezien helemaal mee eens.
Maar als we het dan over dynamisch en afwisselend weer hebben zou ik toch wel weer even een loeiharde WC zien. Een zware winterstorm, of een snel doortrekkend split level KF met op het grondfront een buienlijn met onweer en gusts tot boven 100km/h...daar zeg ik geen nee tegen ;).
Uiteraard hoop ook ik op significant winterweer (met al haar ongemakken), dat blijft het mooiste en uitzonderlijkste wat we hier hebben :). Maar die kans is en blijft toch altijd vrij gering.


Nopie

Citaat van: Marsel op di 23 okt 2012 - 17:40
Wintertechnisch gezien helemaal mee eens.
Maar als we het dan over dynamisch en afwisselend weer hebben zou ik toch wel weer even een loeiharde WC zien. Een zware winterstorm, of een snel doortrekkend split level KF met op het grondfront een buienlijn met onweer en gusts tot boven 100km/h...daar zeg ik geen nee tegen ;).
Uiteraard hoop ook ik op significant winterweer (met al haar ongemakken), dat blijft het mooiste en uitzonderlijkste wat we hier hebben :). Maar die kans is en blijft toch altijd vrij gering.

Beloofd veel voor deze winter, zeker gezien de negatieve NAO die nog steeds voortzet. Begint heel veel op de sneeuwrijke winter van 2010 te lijken. Maar goed eerst maar is afwachten.
Winter begint wel snoeihard in te vallen in Noorwegen binnekort

Weerfreak 1337

Op basis van het stukje van MeteoConsult is het maar afwachten of de gematigde El Nino ook doorzet, omdat daar natuurlijk wat twijfels tussen zitten/zaten. Als dit gebeurt, en de straalstroom blijft slingeren, dan hebben we inderdaad wel degelijk kans op ten minste één maand die een herhaling van december 2010 geeft. Dit is een droomscenario voor sneeuwliefhebbers.
De stroming zal wel in die maand overwegend noordelijk moeten zijn.
Blijven we met de zuidenwinden opgescheept, wat ook kan gebeuren bij een slingerende straalstroom, dan verloopt het natuurlijk allemaal een stuk warmer.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal