Winterverwachting 2012/2013

Topic gezien door 259026 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 27 sep 2012 - 16:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Wat verwachten jullie van de winter 2012/2013

Warme winter zonder sneeuw of ijs
12 (6.1%)
Kwakkel winter met af en toe sneeuw dat zo weer weg is
24 (12.1%)
Matige winter met af en toe sneeuw en vorst
75 (37.9%)
Strenge winter met een aantal sneeuwdagen
52 (26.3%)
Extreme winter met veel sneeuw en vorst met Elfstedentocht
35 (17.7%)

Totaal aantal stemmen: 1

matroesjka-world

Citaat van: Jan van Ooijen op do 18 okt 2012 - 11:07
Die komen niet van mij af, zie bron onder artikel.

Maar had jij dat niet ontdekt dan? van die pijlen?  ???
Waarschijnlijk niet, want dan had je die kaart natuurlijk niet gepost..
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Jan van Ooijen

Citaat van: matroesjka-world op do 18 okt 2012 - 12:04
Maar had jij dat niet ontdekt dan? van die pijlen?  ???
Waarschijnlijk niet, want dan had je die kaart natuurlijk niet gepost..

Om eerlijk te zijn niet, heb het even snel geplaatst. Maar als ik het gezien had dan had ik nog de kaart geplaatst en er mogelijk bijgezet dat die niet klopt
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ramon Oost

Europees weermodel gaat in de Do12z op Lange termijn voor een wat kouder weertype met lichte nachtvorst door een oostenwind.


snow!

Het is nog super ver weg, maar vond het wel leuk om even te plaatsen ! (zelfs dagvorst )  ;D

Marco uit Hangar 5

Citaat van: Jan van Ooijen op do 18 okt 2012 - 11:07
Die komen niet van mij af, zie bron onder artikel.

Oh, vandaar.. Ik had het idee dat je die er zelf had ingetekend.. vond het al zo vreemd, niks voor jou om zo slordig te zijn.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Jan van Ooijen

Mogelijk de eerste vlokjes voor het noorden?





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis


Ramon Oost

Pluim, nog even genieten van 20 graden.


hoffies

 Dat ziet er gaaf uit.... Winter 2012.
Twitter: @hoffnar2911

Dennis

15daagse pluim met eerste sneeuw-kans berekening


Jan van Ooijen

De sneeuw komt in deze run wel erg dicht bij (LT)



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Ja hoor, daar is het dan.... Het eerste kaartje met wat sneeuw voor Nederland en België. Ardennen eerste dumpje van het seizoen?







Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Snowfreak

mooie kaarten hoor voor eind oktober!!

Dennis

EC laat winterse taferelen zien


Johann

Modellen met winterse setting
Momenteel hebben we aan de voorzijde van een markante hoogtetrog welke via het Verenigde Koninkrijk, het westen van het Iberische Schiereiland tot over Marokko verloopt, nog steeds te maken met de aanvoer van zeer zachte lucht. Zo werden vandaag in Zwitserland record temperaturen gemeten, lokaal werd het er na een tropennacht maar liefst 29 graden warm. De komende dagen gaat er echter het een en ander veranderen en kunnen we ons gaan opmaken voor een eerste winterprik. Het GFS speculeerde al enkele dagen hierop en ook het ECMWF heeft de smaak inmiddels te pakken.

Vandaag nog trog voorzijde met advectie warme lucht brongebied Noord-Afrika


Artic-outbreak
Rond het midden van de week zien we in het hoge noorden een "bel" arctische lucht via Spitsbergen naar Scandinavië afzakken. Donderdag heeft de "koude-vortex" positie ingenomen boven Scandinavië. Tegelijkertijd zien we een krachtig hogedrukgebied met kernen kernen boven zuid Groenland en IJsland. Tussen beide sturende druksystemen ontwikkelt zich gaandeweg de tweede helft van de week een krachtige noord tot noordwestelijke hoogtestroming (blokkade /meridionaal) waarmee vooral in de hoogte zeer koude poollucht tot over de Benelux zal gaan uitstromen.

ECMWF /EC12 oper 168H en 192H met artic-outbreak




Zo zien we vanaf vrijdag dat op 500 hPa (circa 5km hoogte) de temperaturen tot -32 a -34 °C gedaald zijn en op 850 hPa (circa 1500 meter hoogte) tot  -5 a -7 °C.  Vrijdag overdag kan het kwik omdat de lucht via de Noordzee wordt aangevoerd en vooral in de onderste atmosfeer is opgewarmd, nog tot 4 a 8 graden oplopen. In de nacht op zaterdag zal, vooral wanneer de wind afneemt, het op uitgebreide schaal tot lichte vorst komen. Sneeuw verwacht ik niet omdat de lucht daarvoor in Nederland nog net iets te warm is en temeer ook omdat er na passage van het koufront op donderdagavond en in de nacht op vrijdag niet veel neerslag meer zal vallen. De neerslag (buien) zullen dan vnl. focussen op de kustgebieden. Tijdens zwaardere buien is hagel en natte sneeuw en mogelijk een klap onweer niet uitgesloten.

GFS: de poollucht is zaterdag tot over de Alpen uitgestroomd, Theta-E's Benelux 10-12 graden, theoretisch voldoende voor sneeuw tot zeeniveau



Kijken we nog even naar de sneeuwvalgrens dan zal die  vrijdag tussen de 200 en 300 meter pendelen en op zaterdag verder landinwaarts zelfs tot aan de grond dalen. (Theta-E's zaterdag 12-10 graden= SVG 0 meter). Mocht het dan toch nog tot een bui komen dan is de kans op sneeuw reëel, dit geldt helemaal voor de Duitse Middelgebergten en de Ardennen en wellicht ook het Limburgse heuvelland Zie ook GFS-kaarten van Jan hierboven). Daarbij moet nog opgemerkt worden dat ECMWF met de sneeuwvalgrens een tikkeltje hoger zit (250-300m)

De komende dagen zal moeten blijken in hoeverre de storingen neerslag gaan produceren en vooral ook in welke mate de koude lucht via de achterdeur van de randstoringen gaat binnen stromen. Al met al een heel interessante constellatie en ik ben dan ook benieuwd naar de ECMWF ensembles (50 members) die weldra binnendruppelen ! 
Samenvattend kunnen we stellen dan de weerkaarten flink worden geschud en "Thialf" goede troefkaarten krijgt.
To be continued.........

Discussies, op en of aanmerkingen welkom..... :P

vossejongk

Laat maar komen die winter, maar niet op de 30e want dan vlieg ik voor 3 weken naar het zuidelijk halfrond, de zon opzoeken! :P Sunshine coast :D

Weatherboy

Citaat van: Johann op vr 19 okt 2012 - 22:35
Lang verhaal.....

De eerste kou uitbraak lijkt inderdaad redelijk succesvol. Persoonlijk vind ik het een goede zet. Voor een verdere noord stroming deze winter moet de Noordzee voor sneeuw flink afgekoeld worden. Volgens de kaarten gaat dat dan ook gebeuren. Mocht deze stroming 2 weken aanhouden samen met winterse buien, koelt de Noordzee in een hoog tempo af. Dat kan voordelig zijn voor sneeuwfronten van over zee.

Overigens ben ik er nog niet zo blij mee omdat echt winters weer er voor NL niet uit voortkomt. Hadden we nu op 20 november geleefd konden we de sneeuwschep tevoorschijn halen. Helaas leven we op 20 oktober waardoor we vooral water zien vloeien of een enkel keertje de hagel van de autoruit kunnen schrapen. Maar goede hoop voor een boeiende winter.


Reutel

Een vroege koudeaanval zoals deze heeft natuurlijk wel als voordeel dat het dan in Scandinavië en Mother Russia al behoorlijk gaat afkoelen. Als daar de koude blijft hangen (dat is belangrijk voor een koude winter hier) kunnen we nog wat verwachten komende winter.


André

Niet teveel hopen , dan heb je geen ontgocheling ;
Demeulemeester André

bliksems

daar heb je gelijk in,daarom hou ik me ook in door alleen maar te zeggen:

dit word de horror winter waar we op gewacht hebben!2012!jaaaa!ik voel het!
de tekenen zijn al daar!kijk naar de kaarten!dit is geen grap!
don't mess with mother nature!
Piers,waar blijf je met je verwachting om mijn gevoel te bevestigen!
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Powered by EzPortal