Winterverwachting 2012/2013

Topic gezien door 259213 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 27 sep 2012 - 16:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Wat verwachten jullie van de winter 2012/2013

Warme winter zonder sneeuw of ijs
12 (6.1%)
Kwakkel winter met af en toe sneeuw dat zo weer weg is
24 (12.1%)
Matige winter met af en toe sneeuw en vorst
75 (37.9%)
Strenge winter met een aantal sneeuwdagen
52 (26.3%)
Extreme winter met veel sneeuw en vorst met Elfstedentocht
35 (17.7%)

Totaal aantal stemmen: 1

klimascepie

Piers Corbyn zat er afgelopen winter goed op, net voor Nederland even wat minder. Maar als je kijkt naar het feit dat zijn schattingen 2 tot 3 maanden te voren worden gedaan is het toch netjes. Je kunt hem volgen via twitter en youtube.

Ook nog eens over wat hij doet. Hij maakt niet zoals bv het KNMI en weersverwachting. Hij maakt schattingen van wat er kan gebeuren. Voor oktober bv heeft hij gezegd dat het eerst warm zou zijn maar dat het in de tweede helft van oktober kouder zal worden met voor Engeland en Schotland kans op sneeuw. Zijn schatting is 75% zeker. Kijken we dan naar het hier en nu dan zien we dat oktober warm begon maar dat het toch behoorlijk kouder is.

Zo en schatting en maand te voren goed hebben is knap, kijk je naar het KNMI die lukt het zelfde nog niet op en dag.

Zo kan het ook gebeuren dat er en datum geprikt word dat deze uiteindelijk enkele dagen eerder of later word. 

Het leukste aan Piers Corbyn vind ik eigenlijk nog wel dat hij niet alleen trots is en naar mijn idee ook mag wezen op de goede voorspellingen maar dat hij even zo goed durft toe te geven dat hij er naast zat.

De komende winter begrijp ik tot nu toe word en mengelmoes van koude en minder koude moment waar bij de koude moment behoorlijk zwaar zullen worden.

Ik hou het in de gaten en mocht ik iets lezen dan meld ik dit zeker.
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

Jan van Ooijen

Citaat van: klimascepie op za 13 okt 2012 - 19:30


Ook nog eens over wat hij doet. Hij maakt niet zoals bv het KNMI en weersverwachting. Hij maakt schattingen van wat er kan gebeuren. Voor oktober bv heeft hij gezegd dat het eerst warm zou zijn maar dat het in de tweede helft van oktober kouder zal worden met voor Engeland en Schotland kans op sneeuw. Zijn schatting is 75% zeker. Kijken we dan naar het hier en nu dan zien we dat oktober warm begon maar dat het toch behoorlijk kouder is.



Klopt inderdaad die schatting. Gisteren nog email-contact gehad met hem over de eventuele winter. Hij zou daar nog op terug komen. Ook deelde hij mede dat er vanaf/rond 18 oktober iets spannends aan zit te komen.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Duitser verwacht een bibberwinter

Vorig jaar was het Donnerwetter die met een stukje kwam over de horrorwinter die we zouden krijgen. Nu tracht Donald Bäcker een poging te doen en hij komt met een bibberwinter aanzetten.


Groenland koude of nachtmerrie? Langzaam maar zeker lijken weerexperts zich zorgen te maken over aanstaande winter, met name over een koude uitbraak. Weerexpert Donald Baker deelde afgelopen dinsdag op de ZDF ochtend show het volgende mede: "Een bibberwinter zou ons kunnen gaan bedreigen, er zijn bepaalde trends zichtbaar. Omdat dit jaar weinig ijs is op de Noordpool, zouden we een extreme koude winter kunnen verwachten.

Er is meestal een Azoren hoog en IJsland Laag, Tussen dat hoog en dat laag stroomt milde maritieme lucht naar Duitsland. Het resultaat: meer of minder milde winters. Maar dit jaar is het anders!! Op de Noordpool is het ijs aanzienlijk gesmolten, dit zou erop kunnen wijzen dat er zich een hogedrukgebied gaat vestigen en een lagedrukgebied bij de Azoren. De stroming zal veranderen, in plaats van milde zeelucht krijgen we nu te maken met koude lucht vanuit het noordoosten. De beslissende factor van ons winterweer (zoals altijd) is de luchtdruk contrast tussen de Noordpool en onze regio. Als het verschil groot is dan ontstaat er een sterke westenwind (Jetstream), welke warme en vochtige lucht vanaf de Atlantische Oceaan transporteert. Is het contrast laag dan kan bitterkoude Arctische lucht tot over Europa doordringen.



Maar ook hier zijn er natuurlijk andere meningen over hoe de winter zal gaan verlopende. De Duitse weerdienst DWD verwacht dat het temperatuur verloop van aankomende winter normaal zal zijn, dus een gemiddelde winter. Zelfs de Amerikanen verwachten een normale winter. Ook werd de mening van Dominik Jung gevraagd, hij deelde het volgende mede: "Het zal naar alle waarschijnlijkheid een sombere winter gaan worden met veel neerslag, maar een hernieuwde gebeurtenis zoals we die afgelopen jaar hebben gehad met meer dan 600 doden behoort wederom tot de mogelijkheden.

©Meteo-service

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: klimascepie op za 13 okt 2012 - 19:30
Zo en schatting en maand te voren goed hebben is knap, kijk je naar het KNMI die lukt het zelfde nog niet op en dag.

Beetje kort door de bocht, niet?
Het probleem met operationele meteorologie op korte termijn (lees: enkele uren tot enkele dagen) is dat je als meteoroloog soms door de actualiteit belemmerd/achterhaald wordt. Je probeert met actueel weer te werken om samen met modeluitvoer tot een goede verwachting te komen. Het niet kloppen van de actualiteit met deze modeluitvoer kan dan tot 'problemen' leiden.  Op korte termijn uitspraken doen kan dan ook vele malen lastiger zijn dan een grove luchtdrukverdeling schetsen over een periode van enkele maanden, zonder verder in detail te treden.
Maar dan nog.... ook op de lange termijn zijn details zijn voor een klein gebied als Nederland vaker nog van veel groter belang dan de logge sturende systemen die het algehele stromingspatroon in stand houden. Ik blijf, gezien de huidige stand van onze rekenbreinen, dan ook sceptisch tegenover alle seizoensverwachtingen.
Ik laat me graag verrassen de komdende maanden ;).

Dennis

GFS schetst idd voor UK een kou-inval - boven oost europa blokkeert een Hoog de verdere instroom west-europa (volgens laatste run)
Maar net zoals Marsel : laat je gewoon verrassen door het Weer welke zich niets van een enkel mens aantrekt ;)


Snowman


klimascepie

Citaat van: Marsel op za 13 okt 2012 - 22:07
Beetje kort door de bocht, niet?
Het probleem met operationele meteorologie op korte termijn (lees: enkele uren tot enkele dagen) is dat je als meteoroloog soms door de actualiteit belemmerd/achterhaald wordt. Je probeert met actueel weer te werken om samen met modeluitvoer tot een goede verwachting te komen. Het niet kloppen van de actualiteit met deze modeluitvoer kan dan tot 'problemen' leiden.  Op korte termijn uitspraken doen kan dan ook vele malen lastiger zijn dan een grove luchtdrukverdeling schetsen over een periode van enkele maanden, zonder verder in detail te treden.
Maar dan nog.... ook op de lange termijn zijn details zijn voor een klein gebied als Nederland vaker nog van veel groter belang dan de logge sturende systemen die het algehele stromingspatroon in stand houden. Ik blijf, gezien de huidige stand van onze rekenbreinen, dan ook sceptisch tegenover alle seizoensverwachtingen.
Ik laat me graag verrassen de komdende maanden ;).


Marsel jij gaat nu nog korter door de bocht. Het weer verandert echt niet binnen het uur van stralend weer naar totale chaos zonder dat je het kunt zien. Vaak zie je het lang te voren al aankomen. Het probleem is dan alleen waar gaat het gebeuren en hoe heftig. Echter is dat met wat goede wil ook voor ons kleine landje best te doen.

Groot probleem bij het KNMI is echter het geloof in opwarming.
De afgelopen winters hebben we gezien dat het daar fout gaat en de afgelopen zomer trouwens ook.
Zonder hier verder uit te wijden over het klimaat is het toch heel simpel. Volgens het KNMI warmt de aarde op en daar zijn ze heilig van overtuigt (hoe dom), alles wat ze doen gaat uit van deze opwarming. De gevolgen zijn rampzalig want niet alleen word de opwarming in de modellen verwerkt mochten er modellen zijn met en anders dan verwacht resultaat dan worden deze genegeerd als zijnde foutieve berekeningen op basis van het feit dat de aarde opwarmt en deze situatie zich domweg niet kan voordoen.

Koude winters? Kunnen niet door de opwarming!
Elfsteden tocht? Onmogelijk door de opwarming!
Koude zomers? Onmogelijk door de opwarming!
Natte zomers? Nee door de opwarming worden de zomers warmer en droger!

Mooi voorbeeld overigens van wat voor schade dit aanricht zijn de NS en floprail.
De afgelopen winters zijn er veel problemen geweest. De basis van deze problemen is gelegd door de veronderstelling dat door de opwarming van de aarde zware winters tot het verleden zouden behoren. Nu het resultaat kennen we onderhand en ook deze winter zal het mis gaan want zoveel strenge winters op rij is uit gesloten. Toch?

Over de grote van het gebied hoef je niet bang te zijn. Piers doet dit en vrij kleine gebieden, Engeland is in 3 stukken gesplitst en west Europa verdeeld in de Benelux en Duitsland en Frankrijk. Bovendien is the big pictuere wat stromingspatronen betreft op de lange termijn net zo van belang als op de zeer korte termijn. Vergeet vooral niet dat en plotselinge kronkel boven in de atmosfeer even zo goed grote gevolgen aan de grond heeft.

Daar bij komt dat Piers helemaal niet kijkt naar grote stromingspatronen maar naar wat er in het heelal gebeurt en wat de gevolgen zijn voor het weer. Zonnevlammen en andere gekheid uit de ruimte bepalen grotendeels wat voor weer wij hebben. En mooi voorbeeld daar van is het 11jarige cyclus. 
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

Johann

Citaat van: klimascepie op zo 14 okt 2012 - 11:58

Marsel jij gaat nu nog korter door de bocht. Het weer verandert echt niet binnen het uur van stralend weer naar totale chaos zonder dat je het kunt zien. Vaak zie je het lang te voren al aankomen. Het probleem is dan alleen waar gaat het gebeuren en hoe heftig. Echter is dat met wat goede wil ook voor ons kleine landje best te doen.

Groot probleem bij het KNMI is echter het geloof in opwarming.
De afgelopen winters hebben we gezien dat het daar fout gaat en de afgelopen zomer trouwens ook.
Zonder hier verder uit te wijden over het klimaat is het toch heel simpel. Volgens het KNMI warmt de aarde op en daar zijn ze heilig van overtuigt (hoe dom), alles wat ze doen gaat uit van deze opwarming. De gevolgen zijn rampzalig want niet alleen word de opwarming in de modellen verwerkt mochten er modellen zijn met en anders dan verwacht resultaat dan worden deze genegeerd als zijnde foutieve berekeningen op basis van het feit dat de aarde opwarmt en deze situatie zich domweg niet kan voordoen.

Koude winters? Kunnen niet door de opwarming!
Elfsteden tocht? Onmogelijk door de opwarming!
Koude zomers? Onmogelijk door de opwarming!
Natte zomers? Nee door de opwarming worden de zomers warmer en droger!

Mooi voorbeeld overigens van wat voor schade dit aanricht zijn de NS en floprail.
De afgelopen winters zijn er veel problemen geweest. De basis van deze problemen is gelegd door de veronderstelling dat door de opwarming van de aarde zware winters tot het verleden zouden behoren. Nu het resultaat kennen we onderhand en ook deze winter zal het mis gaan want zoveel strenge winters op rij is uit gesloten. Toch?

Over de grote van het gebied hoef je niet bang te zijn. Piers doet dit en vrij kleine gebieden, Engeland is in 3 stukken gesplitst en west Europa verdeeld in de Benelux en Duitsland en Frankrijk. Bovendien is the big pictuere wat stromingspatronen betreft op de lange termijn net zo van belang als op de zeer korte termijn. Vergeet vooral niet dat en plotselinge kronkel boven in de atmosfeer even zo goed grote gevolgen aan de grond heeft.

Daar bij komt dat Piers helemaal niet kijkt naar grote stromingspatronen maar naar wat er in het heelal gebeurt en wat de gevolgen zijn voor het weer. Zonnevlammen en andere gekheid uit de ruimte bepalen grotendeels wat voor weer wij hebben. En mooi voorbeeld daar van is het 11jarige cyclus.

Beetje van de hak op de tak maar goed.
Ik hecht toch meer waarde aan hetgeen Marsel schrijft dan hetgeen Piers verkondigd. Overigens kan ik die laatste stelling ook niet delen ! Leuke materie om over te discussiëren (idd) meer ook niet.


klimascepie

Ieder zijn smaak.
Ik persoonlijk hecht veel waar aan Piers zijn verhalen om vervolgens te kijken hoe het verder verloop is. Verder ga ik mij daar niet over uitlaten.
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

Weatherboy

Die zogenaamde verrassing staat dan al op de kaarten ;)

Kijk die GFS is dan. Veels te ver uiteraard. Maar een eerste gevecht boven ons land vind dan plaats op 30 oktober. NO-NL zware sneeuwval, ZW-NL zware regenval, een strook er tussenin vanalles en kans op IJzel ;)

Met een knipoog ;)


Marsel

Citaat van: klimascepie op zo 14 okt 2012 - 11:58

**Marsel jij gaat nu nog korter door de bocht. Het weer verandert echt niet binnen het uur van stralend weer naar totale chaos zonder dat je het kunt zien. Vaak zie je het lang te voren al aankomen. Het probleem is dan alleen waar gaat het gebeuren en hoe heftig. Echter is dat met wat goede wil ook voor ons kleine landje best te doen.

Groot probleem bij het KNMI is echter het geloof in opwarming.
De afgelopen winters hebben we gezien dat het daar fout gaat en de afgelopen zomer trouwens ook.
Zonder hier verder uit te wijden over het klimaat is het toch heel simpel. Volgens het KNMI warmt de aarde op en daar zijn ze heilig van overtuigt (hoe dom), alles wat ze doen gaat uit van deze opwarming. De gevolgen zijn rampzalig want niet alleen word de opwarming in de modellen verwerkt mochten er modellen zijn met en anders dan verwacht resultaat dan worden deze genegeerd als zijnde foutieve berekeningen op basis van het feit dat de aarde opwarmt en deze situatie zich domweg niet kan voordoen. **

Ik snap je punt, maar het ging mij alleen even om het eerder geciteerde zinnetje waarbij je het KNMI als 'onkundig' neerzette, zeker voor wat betreft het verwachten van het weer op de korte termijn.

Citaat van: klimascepie op za 13 okt 2012 - 19:30
Zo en schatting en maand te voren goed hebben is knap, kijk je naar het KNMI die lukt het zelfde nog niet op en dag.

Dát was namelijk kort door de bocht. Je zou eens moeten weten hoe lastig het soms is (zeker in de grenslaag). Het al dan niet slagen van een verwachting binnen 36-48u staat compleet los van het feit dat er wel of niet rekening gehouden wordt met opwarming/afkoeling.

Over de meningsverschillen voor wat betreft de opwarmende of afkoelende atmosfeer heb ik me niet uitgelaten, en dat ga ik ook niet doen. Dat ik sceptisch blijf moet jou toch bekend voorkomen? ;)

Overigens wordt in de operationele modellen, dus de modellen die we voor de korte termijn gebruiken, niets met eventuele opwarming of afkoeling van de aarde gedaan. Dat is op voor een termijn van max. 10-14 dagen ook totaal niet van toepassing. De uitgangssituatie van elk model (het zogenaamde grid) wordt immers gevoed met actuele data (waarnemingen) en gaat van daar uit aan het rekenen. Sommige modellen, zoals Harmonie bijvoorbeeld, worden aan de randen door EC of Hirlam gevoed.

Jij doelt vwb het rekening houden met opwarming/afkoeling denk ik op de seizoensberekeningen van bijvoorbeeld EC ed?

Citaat van: Johann op zo 14 okt 2012 - 12:51
Beetje van de hak op de tak maar goed.
Ik hecht toch meer waarde aan hetgeen Marsel schrijft dan hetgeen Piers verkondigd. Overigens kan ik die laatste stelling ook niet delen ! Leuke materie om over te discussiëren (idd) meer ook niet.

Waar is die 'thanks-knop' ;)? Maar inderdaad, dergelijke discussies mogen in een wintertopic eigenlijk niet ontbreken.

klimascepie

Marsel ik kan alleen nog maar zeggen dat je maar eens goed moet nadenken over wat ik schrijf. Is het niet op de korte dan wel op de lange termijn je zult merken dat ik behoorlijk goed zit.

Of je trouwens de korte of lange termijn neemt en of die nu operationeel of zo dood als en pier is het maakt niet uit er word altijd gekeken van uit de opwarming van de aarde. Trouwens dat is niet alleen bij het KNMI dat is bij heel veel weerbedrijven het geval.
Ik wil hier ook niet zo zeer spreken van onkunde maar eerder van verkeerd inschatten.

Ook dit heb ik trouwens al eens eerder aan gehaald, in plaats van Piers Corbyn te verketteren zouden ze van meteodiensten eens met hem samen gaan werken. Je zult zien dat weerberichten zowel op de lang als de korte termijn veel beter worden.
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

Marsel

Citaat van: klimascepie op zo 14 okt 2012 - 13:49
Marsel ik kan alleen nog maar zeggen dat je maar eens goed moet nadenken over wat ik schrijf. Is het niet op de korte dan wel op de lange termijn je zult merken dat ik behoorlijk goed zit.

Of je trouwens de korte of lange termijn neemt en of die nu operationeel of zo dood als en pier is het maakt niet uit er word altijd gekeken van uit de opwarming van de aarde. Trouwens dat is niet alleen bij het KNMI dat is bij heel veel weerbedrijven het geval.
Ik wil hier ook niet zo zeer spreken van onkunde maar eerder van verkeerd inschatten.

Ook dit heb ik trouwens al eens eerder aan gehaald, in plaats van Piers Corbyn te verketteren zouden ze van meteodiensten eens met hem samen gaan werken. Je zult zien dat weerberichten zowel op de lang als de korte termijn veel beter worden.

Ok, dit gaan we niet meer oplossen.
Natuurlijk heb nagedacht over wat je hebt geschreven, maar kan me er nog steeds op verschillende punten niet in vinden.
Ik veroordeel onze Piers niet, integendeel. Ik vind het zelfs somewhat intrigerend wat betrokkene soms naar buiten brengt en manier waarop hij tot zijn uitspraken komt. Het uiteindelijke slagingspercentage tot in detail laten we hier dan maar even buiten beschouwing.

Verdiep je alleen nog wel een keer in het numerieke gedeelte van de meteorologie en het werken met- en van de modellen. Die opwarming/afkoeling heeft voor de verwachting voor (over)morgen geen enkele invloed namelijk.

Maar goed,  beide kanten zijn inmiddels belicht. Jij behoort tot het Piers kamp en ik voor een deel niet. Ach, dat het mooie van Nederland, die vrijheid om te geloven of te volgen wat je wilt.

Verder kan ik alleen maar zeggen....I rest my case en ik laat me graag verrassen met het wel of niet slagen van de verschillende LT verwachtingen.

Weatherboy

Citaat van: klimascepie op zo 14 okt 2012 - 13:49
Ook dit heb ik trouwens al eens eerder aan gehaald, in plaats van Piers Corbyn te verketteren zouden ze van meteodiensten eens met hem samen gaan werken. Je zult zien dat weerberichten zowel op de lang als de korte termijn veel beter worden.

Daar ben ik het wel mee eens! Het KNMI heeft het de laatste tijd zo vaak fout gehad, dat vond ik wel zorgwekkend voor een landelijke meteo center. Als ze nou eens samen gaan kijken dan zal ongetwijfeld het beste naar boven komen uit beide. En mensen moeten ook eens hun roze bril over het KNMI af gaan zetten. Niet dat het KNMI slecht is, maar ze maken veels te slordige fouten zowel kwa voorspellingen als kwa tekstopbouw.


Harry de Hond

Omdat ik ben begonnen over Piers C. voel ik mij verantwoordelijk voor de discussie die hierboven is ontstaan. Daarom zeg ik het volgende:
Of je de praktijken van Piers of het KNMI kan waarderen of niet, zij hebben beide vanuit het door hen ingenomen perspectief volledig gelijk in de manier waarop zij verwachtingen uitspreken.

Ik waardeer beide enorm. Ik vind Piers' manier leuker omdat hij iets los weet te maken bij de mens, zo zie je hierboven toch ook weer heel duidelijk.

Het gaat dus niet om goed of fout, dat blijkt pas achteraf. Het gaat er volgens mij om of het je aanspreekt. Doe wat goed voelt met de informatie die men geeft.

We volgen ze vast allebei weer de aankomende maanden. In maart 2013 zien we dan wie het overall gezien het best gedaan heeft.
Uiteindelijk rijden de treinen toch gewoon niet als er blad op de rails ligt of het KNMI sneeuw gezien heeft op de kaarten. Alles blijft hetzelfde....

Juist.

Pascal Soomers

Ik heb het al eens meerdere keren hier gezegd, maar ik ben niet zo van de winterverwachtingen. De een zegt dit, en de ander zegt dat. Leuk en mooi verhaal allemaal, maar naar mijn inzien is het weer voorspellen voor een aantal maanden gewoon onmogelijk. Laat staan voor een geheel seizoen.

Het beste wat je kunt doen is iedere dag de kaarten blijven volgen en kijken of er al een aantal tekenen zichtbaar zijn voor wat betreft het winterweer.

@Weatherboy. Volgens mij schrijf je: 'Kwa' niet zo, maar zo: 'qua'. Even ter verbetering van je schrijfwijze :).
When a supercell arrives, you must be prepared.

Harry de Hond

Citaat van: Jan van Ooijen op za 13 okt 2012 - 20:41
Klopt inderdaad die schatting. Gisteren nog email-contact gehad met hem over de eventuele winter. Hij zou daar nog op terug komen. Ook deelde hij mede dat er vanaf/rond 18 oktober iets spannends aan zit te komen.

Toch lijkt er iets spannends te gebeuren. Temps gaan raar omhoog tot waardes van in de 20. Dat is toch wel apart te noemen....
Juist.

Arend

Citaat van: Harry de Hond op ma 15 okt 2012 - 21:15
Toch lijkt er iets spannends te gebeuren. Temps gaan raar omhoog tot waardes van in de 20. Dat is toch wel apart te noemen....
De laatste keer dat in De Bilt de temperatuur in de tweede helft van oktober boven de 20 graden uitkwam, was op 26 oktober 2006 (22,1 graden).
Je kunt het hier nakijken.

Het leukste grafiekje van vandaag voor wat betreft de aanloop naar de winter vond ik onderstaande, maar nog veel te vroeg om er enige waarde aan toe te kennen:
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

bliksems

wat staat er dan voor spannends te gebeuren?
en wat houd die grafiek precies in?
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

snow!

weet iemand de site waar je die kaartjes kunt vinden waar je een paar maanden vooruit kan kijken ? :)

Powered by EzPortal