Onweerskansen 10 september

Topic gezien door 3932 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 10 sep 2012 - 07:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Onweerskansen 10 september

Gezien de geringe kansen pakken we zoals gewoonlijk de verwachting van het KNMI (guidance)

Een sturend lagedrukgebied nabij IJsland beweegt richting Noorwegen. Een bijbehorend verzwakt koufront ligt boven Engeland en heeft een geringe noordoostwaartse verplaatsing. Het koufront bereikt vanochtend het noordwesten en doet er vervolgens bijna een etmaal over om het land te verlaten. Voor het koufront uit is een rug van hogere thetaw850 aanwezig. Het koufront wordt gevolgd door een occlusie en deze bereikt het uiterste noordwesten van de FIR aan het begin van de nacht van maandag op dinsdag. Aan het einde van dinsdagochtend is de occlusie gevorderd tot het noordwesten van het land. In de loop van dinsdagmiddag verlaat de occlusie het zuidoosten. Hierachter wordt aanzienlijk koudere luchtmassa aangevoerd, op 850 hPa zakt de temperatuur van 14 a 15 graden naar waardes van 2 a 3 graden.



In de warme lucht enkele buien die vanaf hoogte worden getriggerd en vanmiddag in het oosten en zuidoosten mogelijk ook vanaf de grond. Lokaal kan er onweer bij zitten. Zodra het koufront activeert kunnen daar serieuzere buien bij zitten, inclusief onweer (hetgeen door de statistische methodes ondersteund wordt). Vanwege de hoge basis verdampt een deel echter ook, zoals mooi zichtbaar is in de P-cappi plaatjes van Harmonie. Op de occlusie zit voornamelijk regen, met een enkele verscholen bui.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

De laatste van dit seizoen? Toch mooi dat er alsnog een kansje is :)

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marlieke

Hier werd ik vanmorgen wakker van 1 flits met een snel daaropvolgende donder. Het bleef bij 1 keer, maar wat een fantastische wekker!  8)

Het smaakt naar meer dus ik zou zeggen: laat maar komen die knallers vanavond/ eind van de middag!
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Tyshane

Leuk toch even weer een kansentopic, ook al zijn de kansen dan gering. Je weet maar nooit. Op zich kunnen de temperaturen ook best nog wel hoog uitvallen plaatselijk. Een daling van de temp op 850 hPa van 14 / 15 naar 2 / 3 is fors zeg! Dat scheelt me een jas (of 2)! ;)

Cdtj3

Hier in Almere vanochtend een paar diepe rommels en behoorlijk veel regen. Dacht ook even een soort van whalesmouth te zien maar weet niet of dat er ook 1 was.
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Glennb

@cdjt3 ik zag het ook! Mooi gezicht met de laagstaande zon:-)
Groet,
Glenn

Cdtj3

Nou kunnen wij dus zeggen dat het voor 90% er 1 was :D Ik heb er een paar foto's van gemaakt en ik zal dat als ik vanmiddag thuis ben ook wel even posten voor de kenner of zij het er ook 1 vinden :P
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

arjanbruggink

Kansen zijn aanzienlijk geslonken.

Guidance stukje:

BEWOLKING:
Boven het westen van het land bij het inactieve koufront veel Sc-bewolking waarvan de basis vanmiddag geleidelijk omhoog gaat en op sommige plaatsen overgaat in Cu-bewolking. Verder nabij de theta-w rug velden Ac met lokaal een Cb a.g.v. potentiƫle onstabiliteit op dat niveau, zie progtemps. Voor het zuidoosten van het land laat Hirlam nog convectie vanaf de grond toe, voorwaarde is wel dat het daar 28 graden wordt, dat is nog niet helemaal zeker. Morgenochtend toenemende frontale bewolking op nadering van het koufront. Na koufrontpassage in de polaire lucht vorming van convectieve bewolking, die in de avond landinwaarts grotendeels zal oplossen.
NEERSLAG:
Op de theta-w rug af en toe een bui, daarbij is een kleine kans op onweer. Het koufront van vandaag lijkt nauwelijks neerslag opleveren. Morgen tijdens koufrontpassage buiige neerslag, daarna in de middag van het westen uit weer droog. Pas in de avond zou er langs de westkust weer een bui kunnen vallen.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Pascal Soomers

Mwah, ik verwacht er niet erg veel van. Mocht het wel nog tot onweer komen, dan is dat zeker weten mooi meegenomen! We gaan het weer zien.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Serge

Ik denk datr we 19 sept. meer kans hebben dan vandaag, 19 sept staat zelfs de straalstroom heel gunstig,.. daar richt ik mijn pijlen op,..zeker het feit dat de temps tot aan de 19e een stijgende lijn hebben,..
Waar is mijn cape

Powered by EzPortal