Onweerskansen 30 en 31 augustus

Topic gezien door 23636 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 29 aug 2012 - 11:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arjanbruggink

Citaat van: Arend op vr 31 aug 2012 - 10:35
KMI guidance Uitgifte: 31/08/2012 06.06 uur LT
------------------------------------------------------------
NEERSLAG:
Vooral in het (noord)westelijk kustgebied, flinke hoeveelheden neerslag, 40 tot 60 mm. Het convectieve proces wordt daar aardig op gang gehouden door het relatief warme zeewater. Het gebied met buien trekt geleidelijk het land op en daar zien we de convectie geleidelijk minder worden. Bij de buien komt, vooral de eerste uren in de kustprovincies, ook onweer voor. Later in de middag laat KOUW in het uiterste oosten 80-90 % kans op onweer zien, aandachtspunt. Vanuit het westen daalt het nul-graden niveau geleidelijk naar ca 5000 voet, aangezien de onstabiliteit dan tot die hoogte reikt, kan er hier en daar nog een lichte bui voorkomen.
------------------------------------------------------------

Wat zou het KNMI onder het uiterste oosten verstaan?

Das een goeie vraag.... Wellicht grensgebied van NO Groningen tot de Achterhoek??
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Tyshane

Das weer eens wat anders; een noordenwind, en een stevige ook!

Een flink regengebied met forse buien ertussen dat daar naar beneden schuift. Het onweert nu al in het uiterste oosten, wellicht dat het knmi met het uiterste oosten ook gewoon daadwerkelijk het uiterste oosten bedoelt? Moeten ze wel alleen nog even snel een paar provincies geel maken qua waarschuwingen.


Citaat van: Marsel op do 30 aug 2012 - 22:18
Het zijn er inderdaad vrij veel dit jaar, verschilt uiteraard wat per locatie maar over het algemeen (landelijk) kunnen we niet van een tekort spreken ;). Ook vandaag weer een paar ferme klappers mee mogen maken.
Valt overigens wel op dat onweer in de warme tropische luchtsoorten dit jaar erg slecht vertegenwoordigd is. Het moest vooral van buiensituaties zoals die vandaag komen.

Klopt Marsel, een behoorlijk hoeveelheid landelijk gezien, zeker hier hebben we geluk gehad qua kwantiteit. Maar over de kwaliteit ben ik niet echt te spreken. Dat viel goed tegen. Wel jammer dus dat we inderdaad te weinig Spaande pluimen onweersituaties hebben gehad, dat is vaak toch het mooist en heftigst.

Arend

Citaat van: arjanbruggink op vr 31 aug 2012 - 10:42
Das een goeie vraag.... Wellicht grensgebied van NO Groningen tot de Achterhoek??

Bij gebrek aan duidelijkheid van het KNMI, ga ik maar uit van Estofex:
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Tyshane

Zo Arend, je was me net even voor met Estofex; Altijd goed om Estofex even te checken, en ja, toch een flinke kans nog op onweer. Welllicht dat het topic hernoemd kan worden met 31 augustus erbij?

Edit: Dan zet ik hier nog even de tekst erbij van estofex:

..........

Estofex (tekst horend bij bovenstaand plaatje) W-Germany, Benelux and E-France ...

Placed beneath the cold-core low, daytime driven thunderstorms with isolated large hail, strong wind gusts and heavy rain are expected. I won't exclude an isolated tornado event due to strongly veered profiles in the BL next to low LCLs. Also augmented LL CAPE over Benelux/far NW-Germany may support an isolated tornado event. Thunderstorms weaken after sunset.

Bron: Estofex

Tyshane

De echt hoge wolken zitten in Duitsland:



........

Bron: Buienradar.nl
De actuele wolkenhoogte vind je hier...

........

JorisK

Even een plaatje van gisteren, gemaakt in Zaandam kijkend richting Purmerend. Kon de druk van de ontlading gewoon voelen!  :o

Tyshane

Citaat van: JorisK op vr 31 aug 2012 - 12:09
Even een plaatje van gisteren, gemaakt in Zaandam kijkend richting Purmerend. Kon de druk van de ontlading gewoon voelen!  :o

Lekker plaat zeg, de combinatie met dat diffuse sfeerlicht van de lantaarnpalen is echt fraai!

Weatherman

Helaas bleef het hier weer gewoon bij regen. laten we afwachten op de volgende kans.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Marsel

Citaat van: JorisK op vr 31 aug 2012 - 12:09
Even een plaatje van gisteren, gemaakt in Zaandam kijkend richting Purmerend. Kon de druk van de ontlading gewoon voelen!  :o

Sjow...dat is een beste. Wat een foto joh  :o, heel erg mooi. Dat moet een goede klap gegeven hebben denk ik?!

JorisK

Citaat van: Marsel op vr 31 aug 2012 - 14:18
Sjow...dat is een beste. Wat een foto joh  :o, heel erg mooi. Dat moet een goede klap gegeven hebben denk ik?!
Nou, zeg maar gerust een explosie. De railing van de flat trilde er van en ik was al bang dat de foto onscherp zou zijn geworden daardoor, gelukkig viel dat wel mee. Daarna volgde opnieuw nog een zo'n inslag. Zouden misschien best positieve ontladingen geweest kunnen zijn, het leken net bommen die af gingen!

Weatherboy

Citaat van: JorisK op vr 31 aug 2012 - 14:29
Nou, zeg maar gerust een explosie. De railing van de flat trilde er van en ik was al bang dat de foto onscherp zou zijn geworden daardoor, gelukkig viel dat wel mee. Daarna volgde opnieuw nog een zo'n inslag. Zouden misschien best positieve ontladingen geweest kunnen zijn, het leken net bommen die af gingen!

Klopt. Ik was gister in Haarlem en dar waren ook heftige explosieve knallen aan de gang. De ene na de andere CG schoot naar beneden met een daverende knal. Je kon het ook merken aan de lichtflits, die was zeer kort maar fel. Maar echt geweldig was het wel. Op het thuisfront in Amstelveen ook knetterend onweer gehad, maar veel korter. Wel maar liefst 30 mm opgevangen in een paar uurtjes.
Ook lag voor de 2e keer deze week de hele A44 en een stuk A4 onderwater, dat was in de nacht van maandag op dinsdag ook al het geval.

Citaat van: Tyshane op vr 31 aug 2012 - 10:50
Klopt Marsel, een behoorlijk hoeveelheid landelijk gezien, zeker hier hebben we geluk gehad qua kwantiteit. Maar over de kwaliteit ben ik niet echt te spreken. Dat viel goed tegen. Wel jammer dus dat we inderdaad te weinig Spaande pluimen onweersituaties hebben gehad, dat is vaak toch het mooist en heftigst.

Zomerse onweerssituaties waren waardeloos dit jaar. Veels te weinig en veels te zwak. Behoorlijke hoeveelheid missers. Met gister erbij hebben we hier 3 zeer mooie en heftige onweersdagen gehad. Buiten gewoon heftige knallen. Dat was nou onweer! :)

Ik moet je zeggen augustus was echt een topmaand wat weer betreft. Alleen wat aan de frisse kant soms. De rest van de zomer was gewoon klote. ;)

MWegman

Citaat van: JorisK op vr 31 aug 2012 - 12:09
Even een plaatje van gisteren, gemaakt in Zaandam kijkend richting Purmerend. Kon de druk van de ontlading gewoon voelen!  :o
Prachtig!!!
Voor weer- en andere foto´s, join deze community op facebook: http://www.facebook.com/marielle.wegma

Marco uit Hangar 5

Citaat van: JorisK op vr 31 aug 2012 - 12:09
Even een plaatje van gisteren, gemaakt in Zaandam kijkend richting Purmerend. Kon de druk van de ontlading gewoon voelen!  :o

Mooi foto!

Gisteren in Heerhugowaard heb ik slechts wat vaag geflits gezien en vaag gerommel in de verte, het hetige onweer met dito neerslag is mooi rond Heerhugowaard heengedraaid.. Later in de nacht en vroege morgen heeft het wel flink geregend, uiteindelijk zo'n 25 mm opgevangen
Marco Nierop
http://zweef.nl/

batenburglennart

Canon EOS 40D + Canon EOS 50D + Canon EF 17-40 f/4.0L USM + Canon EF 70-200 f/2.8L IS USM  + Canon E

inca

Citaat van: JorisK op vr 31 aug 2012 - 12:09
Even een plaatje van gisteren, gemaakt in Zaandam kijkend richting Purmerend. Kon de druk van de ontlading gewoon voelen!  :o

Wat een super plaat!  8)
If you put your mind to it, you can accomplish anything! Canon 50D, EF-S 17-55 IS USM 2.8

JorisK

Dank voor de reacties allemaal! Ik heb nog meer foto's maar die plaats ik nog niet want ik ben van plan om één groot topic met alle foto's van 2012 te openen als het onweerseizoen een beetje op z'n einde loopt. ;)

Powered by EzPortal