Onweerskansen 25 en 26 augustus

Topic gezien door 33132 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 24 aug 2012 - 10:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

X-treme

Het valt op dit moment allemaal nog wel mee.
Ik dacht dat het vanaf gisteravond aan één stuk door zou regenen tot zondag avond.
Op dit moment schijnt zelfs het zonnetje  8)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Tyshane

Mijn eerste reactie was ook dat het wel mee viel, ik had wat meer wind, wat regen en grijzer, zeg maar herfstachtiger verwacht. Het is nu rustig mild weer met een voorzichtig zonnetje. Neemt niet weg dat er al een paar flinke buien (zonder onweer) op de radar te zien zijn en dat het plaatselijk dus zeker wat slechter is dan het hier nu momenteel is. Deze lokale verschillen zullen denk ik alleen maar meer contrastrijk worden vandaag.

En ja het weekend is nog niet voorbij, maar de nadruk lag in de kaarten de afgelopen dagen toch vooral op de zaterdag, dat lijkt wellicht iets verschoven. Het knmi heeft de waarschuwingen voor zondag, wat onweer betreft, dan ook aangepast, alle provincies geel.



Bron: knmi

Weatherman

Eindelijk na een lange droge periode, regen voor de natuur  :D
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Tyshane

En de nieuwste knmi forecast charts: Deze weerkaarten zijn gebaseerd op de uitkomsten van de atmosferische modellen HIRLAM (analyse) en ECMWF (prognoses). De berekende gronddrukpatronen worden door de meteoroloog van het knmi van weersymbolen voorzien.


Prognose voor zaterdag 25 augustus 2012 12 UTC




Prognose voor zondag 26 augustus 2012 00 UTC




Prognose voor zondag 26 augustus 2012 12 UTC



Uitleg symbolen weerkaart:
Bron: knmi


Tyshane

Er gaan weer aardig wat buitjes over Flevoland, door de NOP en richting Friesland, dat is al vaker gegaan zo de laatste tijd.


Citaat van: Dennis op za 25 aug 2012 - 11:10
dubbel: http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,2652.msg26384.html#msg26384
:) 1 v/d 3 kaarten heb jij ook geplaatst, de andere 2 niet, dat zijn oude. Voor de volledigheid is het het handigst de range van 3 te plaatsen.


Citaat van: Weatherman op za 25 aug 2012 - 11:01
Eindelijk na een lange droge periode, regen voor de natuur  :D
Nou inderdaad! Mag ook best even en heb er wel zin in eigenlijk. ;)

Dennis

Citaat van: Tyshane op za 25 aug 2012 - 11:16


:) 1 v/d 3 kaarten heb jij ook geplaatst, de andere 2 niet, dat zijn oude. Voor de volledigheid is het het handigst de range van 3 te plaatsen.

ok gezien - thnx ;)

windveld na 15UTC

Pascal Soomers

Momenteel zit ik in Leiden en wacht hier met smart op een aantal leuke buien :). Zit namelijk wel op een van de betere locaties nu!
When a supercell arrives, you must be prepared.

onweerdetectie1449

flinke stortbui hier in Zoetermeer.

Dennis


Pascal Soomers

Ik zit nu in Leiden en het regent hier stevig door! Vooralsnog geen onweer. Zie de zwarte cirkel in de afbeelding. Daar bevindt ik me nu.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Dennis

windstoten on his way (france)

Dennis

KNMI Guidance Uitgifte: 25/08/2012 12.28 uur LT

De ingedraaide occlusie die vandaag, zaterdag, over ons land indraait heeft ook een hoogtetrog bij zich die vanavond passeert. Aangezien de lucht op hoogte aanhoudend potentieel onstabiel is geloven we niet meer in een sterke afname van de buiigheid vanavond en vannacht, de PVA voor de naderende hoogtetroggen uit kan voor zoveel optilling zorgen dat de onstabiliteit tegen de dagelijkse gang in toch wordt losgemaakt.

In de nanacht en zondagoverdag trekt een vrij scherpe trog (met daarin een BB-occlusie) van noordwest naar zuidoost over ons land. De trog systeem valt zo'n beetje ook samen met de hoofdtrog op 500 hPa.

Vanmiddag neemt de onstabiliteit toe en ontstaan er buien. Onweer is daarbij dan ook mogelijk. In het oosten en zuidoosten zien we de buiigheid pas vanmiddag echt opleven als daar de temperatuur hoog genoeg wordt. KOUW komt met kansen van 90 (noordwesten) tot 30% (zuidoosten) op meer dan 1 ontlading. Hoewel de INDECS kaartjes vannacht een afnemende kans op onweer geven voor de meer landinwaarts gelegen provincies durven we dat nu niet meer helemaal vol te houden. Zondag overdag ook veel buien, met name op en nabij de trog geclusterd. Na passage van de trog nog steeds enkele geïsoleerde buien, later op de zondag van het westen uit afnemend.

Dat betekent vandaag aan zee een ZW-6 Bft, later vanmiddag mogelijk even 7 Bft in het westelijk kustgebied. Verder uiteraard ook windstoten bij de buien, maar gezien het verticale windprofiel is de bijdrage van impulsuitwisseling niet al te groot, maximale windstoot aan zee 75 km/uur (40 kts) en landinwaarts zo'n 55-65 km/uur (30-35 kts). Zondagoverdag neemt de bovenwind en daarmee de intensiteit van de windstoten af.

Weerfreak 1337


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marco uit Hangar 5

Marco Nierop
http://zweef.nl/

X-treme

Het rommelt hier een beetje  ;D
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Weatherboy

Haha, hier ook onweer. :) En stortregens! We krijgen weer de volle laag

JorisK

Geflits en gedonder in Zaandam :),

Pascal Soomers

Grappig om te weten dat die lijn net hier overtrok in Leiden. Heb alleen plensregen gehad, geen onweer :(. Zit je een keer op de juiste locatie, krijg je het nog niet! Haha :P. Ach, komt wel goed. Ontstaan meer buien vanmiddag :D.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Weatherboy

Het - u vraagt, wij draaien - effect. Zware regen en 2 donders zijn er voorbij gekomen. Momenteel nog matige tot zware regen, wisselende activiteit.


Powered by EzPortal