Onweerskansen en teleurstelling

Topic gezien door 5364 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 23 aug 2012 - 11:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Onweerskansen en teleurstelling

Het maken van een goede onweersverwachting is erg moeilijk. Het wel of niet ontstaan van onweer hangt namelijk van veel verschillende factoren af. Alleen daar waar alle factoren op het juiste moment op de juiste manier samenvallen zal er onweer ontstaan. Ik merk op het forum vaak dat mensen erg teleurgesteld zijn als er geen onweer komt als het wel voorspeld is, of als het niet precies boven hun hoofd onweert. Het grappigst vind ik overigens nog de berichten: "Ah, de bui trekt precies langs mij heen ". Een bui die precies langs je heen trekt... dat is toch de beste manier om hem te bekijken? Wat doe je op dat moment nog achter je scherm???

Op zich is de teleurstelling helemaal niet erg en ik begrijp het maar al te goed. Ik vind het ook fantastisch om bliksem te zien en om donder te horen en vooral voelen. Dus als er kans is op onweer en het komt niet... dan mag je best balen. Ik vind het alleen erg jammer dat regelmatig de teleurstelling omslaat in frustratie, die vervolgens geuit wordt door allerlei instanties af te kraken. Vaak met kreten die er blijk van geven dat de persoon zelf totaal geen verstand heeft van onweer.

Te vaak wordt een onweersverwachting gezien als een onweersbelofte. En als er vijf verschillende verwachtingen zijn en een ervan voorspelt onweer, dan wordt die voor waar aangezien. De andere vier minder positieve berichten worden voor het gemak maar genegeerd. Het kan echter ook andersom. Ik heb het over de fantastische bijdragen die ik steeds vaker voor bij zie komen met de strekking: "Het zal wel weer niks worden." Natuurlijk is dit vaak waar, al was het maar omdat onweer vrijwel nooit zal voldoen aan de verwachting die sommigen er van hebben. Maar juist omdat het zo vaak waar is... wat voegt het plaatsen van zo'n reactie nog toe? Wederom zegt het meer over degene die de reactie plaatst dan over de onweerssituatie zelf.

In het onweerkansen subforum wordt een topic geopend als er een redelijke kans is op onweer. Wat mij betreft mag dat zelfs een kleine kans zijn. In het volgen van de ontwikkelingen van die kans zit voor mij namelijk een belangrijk deel van de hobby en dan mag de conclusie na twee dagen volgen best zijn dat er geen onweer komt. En nu we het toch over valse hoop hebben... de CAPE kaartjes. Ik heb wel eens gezegd dat ze niks waard zijn. Dat is natuurlijk niet waar, maar als je alleen naar CAPE kaartjes kijkt om de kans op onweer te beoordelen is de kans groot dat je regelmatig teleurgesteld zult worden.

Onweer is net als een geldautomaat. Als je geld wilt pinnen moet erg geld zijn (op je rekening en in de automaat), je hebt je pincode nodig en je moet je bankpas hebben. Mis je een van de drie... dan zal het je niet lukken om geld uit de automaat te halen. Alleen naar CAPE kaartjes kijken is alsof je, nadat je een geldauto gezien hebt, zonder pas en pincode voor een geldautomaat gaat zitten wachten tot er geld uitkomt waaien.

Wat zijn de ingredienten voor onweer?
- Onstabiliteit
- Vocht
- Een trigger

Onstabiliteit kun je inschatten door te kijken naar bijvoorbeeld CAPE of Lifted Index kaarten. Bij deze kaarten spelen de temperatuur en het dauwpunt aan de grond een grote rol. Omdat GFS dze nog al eens overschat zal bij de normale GFS kaarten de CAPE en LI ook vaak overschat zijn. ML (Mean of Mixed Layer) CAPE kaarten geven een beter beeld. Aan de andere kant zullen ze bij hoogte onweer juist lage waarden laten zien waardoor het lijkt of er niks aan de hand is. Ook kan een kleine wijziging van de temperatuur op bepaalde hoogtes tot een snelle toename van de CAPE leiden. Het is daarom nodig om altijd de hele atmosfeer te bekijken.

Vocht kun je het beste bekijken met dauwpunt kaarten. De relatieve luchtvochtigheid zegt niet zoveel omdat die ook afhankelijk is van de temperatuur van de lucht. Bij dauwpunten onder de 12 graden is de kans op onweer klein. Hoogte onweer kan dan nog wel (dus: "Het koelt af en is niet meer zo klam, dat onweer komt niet meer" hoeft helemaal niet waar te zijn).

Triggers zijn er in vele soorten en maten. Een ongelijk landschap kan buien triggeren, maar ook de wind uit andere buien. In Nederland is het vaak een convergentie lijn die buien triggered. Bij een convergentie lijn botsen winden uit twee verschillende richtingen waardoor de lucht er boven omhoog geduwd wordt. Voor het evalueren van de onweerskans moeten al deze factoren meegenomen worden. Ik hoop dat het bovenstaande helpt om de complexiteit van onweer duidelijk te maken. Ik hoop ook dat het duidelijk maakt wat onweerskansen zijn en dat dit helpt om teleurstellingen te voorkomen.

Met dank aan Vortex ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Graphicnizor

Prachtige post Jan, Hopelijk gaan de mensen iets meer begrip tonen voor je KANS berichten. En geloof me zelfs op een dag waarop het echt zou moeten gaan gebeuren is het nog mogelijk dat moeder natuur een ootje met je neemt en er niet meer uitvalt dan een hoop regen. ZELFS na meerdere noodweerwaarschuwingen!

cyrilhelmes

Precies! En de buien die langs trekken kan je precies op het goede moment zien zodra je gaat chasen en als je geen auto tot beschikking hebt, Fiets ik nog! (levensgevaarlijk) maar heb ik er voor over! Goed gedaan Jan!

Tyshane

Goede column en eigenlijk verplichte kost voor de onweerliefhebber (op een forum). Duidelijke taal en verder niets aan toe te voegen.

mauriceb

Opzich prima stukkie, maar toch zou ik liever de discussie aangaan over waarom mensen posten "ik krijg weer niks" "voorspellingen zijn slecht" etc. Ik denk zelf dat ook deels een gebrek aan kennis daar ten grondslag ligt. Niet dat dat verwijtbaar is. Het is complex en lastige materie. Misschien moeten we toch nog meer als forum wijzen op de eventueele no go scenarios voor wat betreft onweer. Een topic als deze draagt er in iedergeval aan bij :)

Daarnaast is het oppoppen van verschillende weerbureaus met hun eigen waarschuwingen ook dodelijk voor deze hobby. Zeker omdat de geloofwaardigheid van buitenaf dan afneemt voor een vak als weerman/vrouw.

Tyshane

Citaat van: mauriceb op do 23 aug 2012 - 11:56
Opzich prima stukkie, maar toch zou ik liever de discussie aangaan over waarom mensen posten "ik krijg weer niks" "voorspellingen zijn slecht" etc. Ik denk zelf dat ook deels een gebrek aan kennis daar ten grondslag ligt. Niet dat dat verwijtbaar is. Het is complex en lastige materie. Misschien moeten we toch nog meer als forum wijzen op de eventueele no go scenarios voor wat betreft onweer. Een topic als deze draagt er in iedergeval aan bij :)

Inderdaad een gebrek aan kennis, maar vergeet ook niet de emoties. Teleurstelling is best een lastig iets om mee om te gaan en een ieder doet dat op zijn of haar eigen manier. Het beste is om teleurstelling te voorkomen, dat scheelt weer een hoop denk ik, en dat doe je o.a. door vooraf goed te lezen. Maar ook door te begrijpen hoe kansen en verwachten mbt meteorologie in elkaar zitten, vervolgens komt dan dus weer de kennis om de hoek...

Uiltje

Mooie post, toch wil ik een kanttekening plaatsen: Wanneer mensen teleurgesteld zijn met onderbouwing waarom ze niets krijgen, word er door leden vaak behoorlijk op getikt als negatief etc. Maar wanneer leden zeggen dat ze niets krijgen, maar toch optimistisch blijven is het wel goed en wordt er niets over gezegd. Dat vind ik vaak een beetje krom, dat er op loze kreten gereageerd wordt vind ik prima, begrijp me niet verkeerd, maar leden die denken dat ze niets krijgen en daar een uitleg bij hebben, moet ook worden gerespecteerd.

Arend

Ach, als het weer een keer niet lukt, vervloek ik de modellen, en gaan we daarna weer vrolijk voor de volgende kans.  :P
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

MSB

Lang leven de winter

taniak

 :Dthx

Goed dat er menen zijn gelijk jullie die het weer-onweer-storm....in de gaten houden, want eerlijk, ik woon in België en van het "weerbericht op tv" heb ik niet veel verschilt zelfs van zender tot zender, als er noodweer kan komen word er enkel aangehaalt "mog  plaatselijk hevig onweer" en wie heeft dat gehoord? als er mogelijk zwaar weer wordt verwacht plaats ik dat ook graag op m'n profiel,  dat word over het algemeen wel geapprecieert. Er zijn altijd mensen die achteraf wel weer klagen,(die zoeken om te klagen, ) maar ook wel positieve reacties (en dat maakt het verschil  :-\)
Omgekeerd :dat er ineens noodweer/onweer ontstaat boven u  kop en dat er geen mogelijk kans werd uitgegeven komt toch niet voor dus als je het ten opzichte van gebeurtenis bekijkt (onweer etc) en dan achteraf de kansen toch altijd daar DUS in deze opzichte hebben de kaarten altijd gelijk. Dat is toch een belangrijk detail ivm waarschuwingen ivm noodweer etc dat de mensen zich toch kunnen voorbereiden op eventuele schade of verwondingen.

respect

mooie post btw  ;D
grtz Tania :-)

Pascal Soomers

Mooie post. Niets aan toe te voegen. En wat emoties betreft. Die heeft iedereen en jullie weten het waarschijnlijk nog dat ik enorm teleurgesteld was een paar weken terug. Ik uitte dat persoonlijk iets teveel hier, maar daar is inmiddels een verandering in gekomen, omdat ik men daar niet meer mee lastig ga vallen. Ik houdt deze dingen nu voor mijzelf en die emoties verwerk ik dan ook op een andere manier.

Soms hoop je gewoon te graag dat er eindelijk eens een keertje wat onweer over je huis heen komt, als je niet op pad kan. Ikzelf ben afhankelijk van andere chasers en kan dus niet altijd op pad. Ik heb dit jaar 1x een mooie chase gehad, maar de rest is gefaald. En dat accepteer ik ook, omdat je het toch niet meer kan veranderen. Het is immers verleden tijd.

Wanneer men te graag op iets hoopt en het dan niet krijgt, is de teleurstelling alsmaar groter. Zo staat ook in de post van Jan beschreven. Gewoon wat meer naar de realiteit kijken en nagaan of alles aanwezig is voor een goed stevig onweer. Zo ja, dan kun je ervan uit gaan dat je waarschijnlijk de dag van je leven hebt. Is het niet zo? Dan kan je eigenlijk andere dingen gaan doen, want je weet dat de kans erg klein is dat jij nu precies onweer krijgt.

Ikzelf zal in de toekomst ook wat meer realistischer worden en niet al te graag op dingen hopen. Natuurlijk is een heftig potje onweer altijd lekker, maar het kan niet altijd. Als alles op z'n plaats valt, is het mogelijk.

Maar goed... Om een lang verhaal kort te maken...
Laten we gewoon lekker de kansen volgen en we krijgen dit jaar heus nog wel een verassing van onze lieve Moeder Natuur :).
Denk maar eens aan 10 september 2011. Waarbij je het onweer zelfs als je er 200km vandaan was (zoals ik) nog kon zien. Heb toen die avond zitten genieten :D, terwijl ik was uitgenodigd voor een party. Welke ik had afgewezen!

Mijn motto volgt: Let the show begin!

When a supercell arrives, you must be prepared.

Wertha

Met teleurstellingen moet je leren leven. In het leven kom je wel meer teleurstellingen tegen, op allerlei vlakken.

Wie niet goed tegen teleurstellingen kan heeft een zwaar leven.
Aantal onweersdagen 2024: 3 | 2023: 17 | 2022: 21

André

Zeker met het weer ,dat zit vol teleurstellingen . ;)
Demeulemeester André

Muisje1988

Erg mooi stuk Jan!! Moedertje natuur doet wat ze wilt en daar heb ik respect voor!

Marcel

Mooi stuk en ik ben het er bijna volledig mee eens :)

Er speelt natuurlijk ook nog een rol dat de mensen het zelf mooier maken dan dat het is en vergelijkbare situaties uit het verleden te zoeken. Vaak zie je na verloop van tijd in een topic dat de reacties steeds mooier worden en de verwachtingen van de kaarten teboven gaan, en de kaarten waar naar gekeken wordt zijn meestal al de meest optimistische kaarten. Dus tel dat bij elkaar op en dan zie je hoe groot de kans is dat de situatie aan de verwachtingen van de lezers zal voldoen.
Na een tijd van tegenvallende situaties op de (hoge) verwachtingen worden mensen inderdaad wat negatiever en krijg je nutteloze reacties tussen en informatieve berichten in een topic.
Dit vind ik echter niet fijn leven en ben dan ook alleen op zoek naar de berichtgevingen en updates tussen de reacties door. ;)

Maar dit is hoe ik het zie, dus misschien ben ik de enige :p
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

RSK1992

Netjes omschreven zo, ik herken alles wel een beetje. De frustratie als het (soms voor de zoveelste keer) niet doorgaat, kan behoorlijk groot zijn. Maar om dat dan te vermelden in een topic vind ik persoonlijk niet heel erg zinvol. Als ik iets te melden heb, dan doe ik dat uiteraard, maar als ik niets te melden heb, dan laat ik dat graag onvermeld   ;)

Natuurlijk wil ik geen oordeel uitspreken over de mensen die het wel doen; voor het zelfde geld is het een belangrijk onderdeel in het verwerkingsproces, en daar wil ik niet tussen gaan zitten   ;D
Met vriendelijke groet,
Robin

MWegman

Mooi stuk!
Ik ben er één uit de groep onkundigen, maar leer elke dag wat bij, met dank aan onder meer dit forum.Tuurlijk vind ik het ook jammer wanneer de kansen oplossen. Maar om frustratie op dit forum te uiten en daarbij andere personen en instanties onderuit te halen vind ik ongepast. En het verprutst enigszins de sfeer hier..

Haal eruit wat erin zit. Ook zonder de o zo gewenste onweersklappen blijft het weer een prachtig fenomeen!
Voor weer- en andere foto´s, join deze community op facebook: http://www.facebook.com/marielle.wegma

Wilfred Janssen

Terechte post! Tuurlijk is het jammer als het verwachte noodweer uitblijft, maar dat is nou de natuur, en zoals Pelleboer altijd zei: 'Het weer houdt zich zelden aan de verwachting' -- daar sluit ik me zeker bij aan.

Ik zie het onweer altijd als pinnen: Alles moet goed zijn, dan kun je veel geld pinnen: Dus je moet veel geld op de rekening hebben, een pinpas, een pinautomaat en de pincode natuurlijk, is 1 van deze factoren niet of minder aanwezig, dan kun je maar weinig of geen geld pinnen. De dynamiek is dan bijvoorbeeld je inkomen (Hoe meer je verdient in de maand hoe meer je kunt pinnen). En zo is dat met onweer precies hetzelfde: het kan niet altijd even goed gaan;)

En zie het positieve ervan in: Als het keer op keer overal maar los zou gaan, dan is de lol er snel vanaf toch? Zo blijf je juist unieke situaties houden waar iedereen juist weer van leert en wat van op steekt. Juist door dat ene stukje ervaring helpt je bij het maken van een verwachting voor een volgende situatie die wellicht vergelijkbaar is. Dus mensen, kop omhoog houden en kijk gewoon uit naar de volgende interessante weersituatie! En onthoudt: onweer is niet het enige natuurextreem in Nederland, probeer ook eens aan de slag te gaan met stormen koude- en hittegolven, zo kun je het hele jaar actef blijven en weet je vrijwel zeker dat iet een keer moet gaan lukken ;)
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Powered by EzPortal