Onweerskansen 21 augustus

Topic gezien door 20097 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 20 aug 2012 - 13:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tyshane

Citaat van: Arend op ma 20 aug 2012 - 23:06
Of het loopt weer uit op dit soort ongein.  ;D

Lol, dat is wel echt balen ja. Close encounter of the first kind!  :-X

On topic; ben benieuwd wat de nieuwe run zo laat zien, hopelijk wat meer spannends en wat meer westelijk. En hoe zal het met het hoogtetrogje zijn?!

Tyshane

Estofex; valt eigenlijk niet tegen, meer als ik had verwacht i.i.g.


Discussion:

A level 1 was issued across central, N, and NE France, SE Benelux, much of Germany, W Poland, the Czech republic and the western and central Alps and the plains to their north. The main threats are large hail and severe wind gusts.

NE France, Benelux, N and central Germany, Poland

Within the transition zone between warm air under the ridge and cooler air over the Atlantic, substantial low level moisture should be present, with 18-20 C dew point expected. Lapse rates are expected to be less steep than on Monday. There should also be less convective inhibition. This suggests that CAPE will be less. It appears likely that scattered storms will develop during the day, and some may already be ongoing early in the day.

Wind shear will increase as the aforementioned jets overspreads this air-mass, which should yield a large area with an overlap of 1000-1500 J/kg and 20-25 m/s DLS. Storms developing here will include supercells and bowing segments capable of producing large hail and severe wind gusts. It may be that a level 2 will be issued later for part of the area.




Bron: Estofex

Arend

Een level 1 had ik wel verwacht. Maar zij zien veel meer:

Near and ahead of that trough, a strong westerly mid/upper-level jet is present with 35 m/s at 500 hPa, possibly enhanced by the outflow of former hurricane Gordon.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Tyshane

Stukje guidance:


BEWOLKING:
Momenteel een veld met ST langs de westkust richting EHJA, Harmonie lijkt er aardig goed op te zitten en kan indicatief gebruikt worden. Verder vanmiddag enkele geïsoleerde Cb's met toppen in het ZO tot mogelijk FL350. Woensdag CU/SC velden.

NEERSLAG:
De neerslag verschillen zijn reeds vernoemd voor vandaag. Kans op hagel is niet groot. Kans op onweer met name in het ZO. Woensdag vooral in het noorden nabij de passerende hoogtetrog een enkele geisoleerde regenbui.

Bron: knmi
Uitgifte: 21/08/2012 00.38 uur LT.

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Een rug van hogedruk ligt boven het land en trekt langzaam oostwaarts. Een zwak, diffuus koufront (ThetaW ca 13 C) ligt tegen de westkust en verlaat vanavond laat het oosten van het land. Voor het koufront uit lijkt een zone van zwakke convergentie vanmiddag/vanavond wat buien te doen laten forceren verder landinwaarts. Voor het koufront is de lucht maritiem tropisch, erachter voert een geleidelijk in kracht toenemende westelijke stroming koelere maritiem polaire lucht aan. Woensdag passeert de trog-as van de hoogte-trog.

De neerslag verschillen zijn reeds vernoemd voor vandaag. Kans op hagel is niet groot. Kans op onweer met name in het ZO. Woensdag vooral in het noorden nabij de passerende hoogtetrog een enkele geisoleerde regenbui.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

Citaat van: Jan van Ooijen op di 21 aug 2012 - 07:00
KNMI Guidance

Voor het koufront uit lijkt een zone van zwakke convergentie vanmiddag/vanavond wat buien te doen laten forceren verder landinwaarts. Voor het koufront is de lucht maritiem tropisch, erachter voert een geleidelijk in kracht toenemende westelijke stroming koelere maritiem polaire lucht aan.

Ten aanzien van de convectieve neerslag zijn er grote verschillen. EC is een stuk rustiger met het signaal dan Hirlam, dit heeft mogelijk te maken met de mate van convergentie. Vooralsnog gaan we uit van Hirlam/Harmonie.

Eifel

Er ontstaan al buien met onweer boven België  :)

alaind86

Citaat van: Eifel op di 21 aug 2012 - 09:20
Er ontstaan al buien met onweer boven België  :)
Je bedoeld dat enkel buitje bij Luxumburg die richting Saarland(DE) gaat.

Dennis

 KNMI: Vanmiddag en vanavond neemt de kans op enkele buien met name in het midden, oosten en zuidoosten toe. Er is dan ook een kans op onweer. De middagtemperatuur loopt uiteen van 20-22 graden vlak aan zee tot 25-27 graden in het oosten en zuidoosten van het land.

Jan Visser:
In het hogedrukgebied bevindt zich een diffuus koufront. Aan de voorzijde van het enigszins golvende front neemt de onstabiliteit van de atmosfeer geleidelijk toe. Daardoor kunnen er vanmiddag en vanavond in vooral de oostelijke helft van het land enkele buien tot ontwikkeling komen. Onweer valt daarbij niet uit te sluiten.

Dennis

KNMI Guidance Uitgifte: 21/08/2012 12.10 uur LT

Voor het koufront uit lijkt een zone van zwakke convergentie vanmiddag/vanavond verder landinwaarts wat buien te laten forceren. Deze convergentie vindt plaats in een klein zadelgebiedje dat vanmiddag en vanavond overtrekt. Voor het koufront is de lucht maritiem tropisch, erachter voert een geleidelijk in kracht toenemende westelijke stroming koelere maritiem polaire lucht aan. Boven het oosten van Engeland ligt verder nog een zwakke trog, die in de loop van de middag en vooral vanavond activeert o.i.v. PVA van de naderende hoogtetrog.

De neerslag verschillen zijn reeds vernoemd voor vandaag. We houden het op enkele buien, eerst in het midden, later vanmiddag en vanavond verplaatsend naar het oosten. Kans op hagel lijkt niet heel groot. Kans op onweer m.i. het grootst in het oosten, daar de hoogste temperaturen. De diverse modellen komen daarin in elk geval overeen. KOUW komt met 30-50% kans voor het midden en oosten, ten zuidoosten van Limburg met 75%. Later in de middag en vooral vanavond zien we wel veel schering in de onderste 6 km, in het oosten en zuidoosten tot ruim 50 kn. De CAPE waarden zijn echter gematigd. Al met al kan de combinatie hier en daar toch wel voor enige organisatie zorgen. Later op de avond worden de buien door het zwakke koufront naar Duitsland verdreven. We zien dan wel een sterke opleving van de activiteit boven de Duitse Bocht (PVA). Vannacht vanaf zee nog een bui in de kustprovincies, morgen overdag de nadruk steeds meer op het noorden en noordoosten.

Weatherboy

Wordt niks vandaag voor hier. Ik zet me zinnen op zaterdag en zondag. Polaire fronten en troggen. Een boel kustconvergentie in de nacht en redelijke Cape waarden voor overdag. Ik voorzie mooie buienlijnen in het weekend vanaf de inmiddels goed verwarmde zee. Zeewater temperatuur ligt rond 19-20 graden, dat zijn prima temperaturen voor mooie convergentie.

Weerfreak 1337

Citaat van: Weatherboy op di 21 aug 2012 - 14:04
Wordt niks vandaag voor hier. Ik zet me zinnen op zaterdag en zondag. Polaire fronten en troggen. Een boel kustconvergentie in de nacht en redelijke Cape waarden voor overdag. Ik voorzie mooie buienlijnen in het weekend vanaf de inmiddels goed verwarmde zee. Zeewater temperatuur ligt rond 19-20 graden, dat zijn prima temperaturen voor mooie convergentie.

Inderdaad, ik zet voor onze kustprovincies in op zaterdag en zondag.
http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,46.msg26068.html#msg26068

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Dennis

Citaat van: Weatherboy op di 21 aug 2012 - 14:04
Ik zet me zinnen op zaterdag en zondag. Polaire fronten en troggen. Een boel kustconvergentie in de nacht en redelijke Cape waarden voor overdag. Ik voorzie mooie buienlijnen in het weekend vanaf de inmiddels goed verwarmde zee. Zeewater temperatuur ligt rond 19-20 graden, dat zijn prima temperaturen voor mooie convergentie.

komt weer een mooi topic voor dan   :)

Tyshane

Het is klef, warm & broeierig weer. Hier en daar wat 'donderkoppen' en wel een onweersachtig sfeertje qua weertype. Puur daar vanuitgaand zou ik wel iets qua onweer verwachten. De radar houdt zich vooralsnog stil. Ben benieuwd wat er nog gaat ontstaan, het is nog iets te vroeg ook ervoor. Wel heerlijk weer om buiten te zijn vond ik, even niet die felle zon...

Tyshane

Modelwetterkaartje van GFS, 06z run, voor 18z (20.00 uur):



bron kaartje: wetter3.de
uitleg symbolen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Weerkaart

Jeroen15

Zie er goed uit :) zullen we vanavond eens gaan zien wat er van wordt, heb dit jaar nog maar 1 onweer's bui over de acherhoek zien gaan dus ben benieuwd

alaind86

Actueel vormen zich meer en meer stapelwolken, vies benauwd 29 graden. Buienradar is het verdacht stil. Moet nu en een uur toch gaan gebeuren lijkt mij. Dauwpunt, vochtigheid, cape, lifted, temp allemaal oke.

matroesjka-world

Het wordt wel erg donker hier nu, maar volgens mij ontspringen wij net de dans ???
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

PatrickM

Citaat van: alaind86 op di 21 aug 2012 - 15:30
Actueel vormen zich meer en meer stapelwolken, vies benauwd 29 graden. Buienradar is het verdacht stil. Moet nu en een uur toch gaan gebeuren lijkt mij. Dauwpunt, vochtigheid, cape, lifted, temp allemaal oke.

Eerste buitje(s) ontstaan nu  ;)

Tyshane

Tussen Heerenveen en Smallingerland ontstaat wel heel rap een bui nu.


Citaat van: matroesjka-world op di 21 aug 2012 - 15:41
Het wordt wel erg donker hier nu, maar volgens mij ontspringen wij net de dans ???

Ik denk het ook, iets ten noorden van jullie is het ontstaan...

Powered by EzPortal