Chaseverslag 15 Augustus 2012 Kampen- Zwolle- Nieuwegein - Nijmegen

Topic gezien door 4569 bezoekers
Gestart door Graphicnizor, vr 17 aug 2012 - 01:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Graphicnizor

Chaseverslag 15 Augustus 2012

Door GraphicNizor, Team Captain Xtreme-Chasing.nl

Chasers:

-Kay van Dam - Chauffeur/ Opnames
-Roald - navigator /Opnames
-Maickel Geurts Livestream/opnames/mediaberichten
-Yvonne Houtschild voedselbank/gezelligheid

Om te beginnen hadden Kay, ik en Yvon al besproken om richting Utrecht te gaan en eventueel af te zakken naar Eindhoven.
Ondertussen zat ik al in de chat en zag dat Roald zn chasebuddy had afgezegd dus bood hem aan om met ons mee te gaan, gezien hij in de buurt woonde.


Route:

428 km,
Start: 17:30
Thuis 03:15



18:00 uur vertrek vanuit Zwolle.
Alles ingepakt en ready to go, Ik heb geloof ik wel een paar honderd twitterberichten verzonden gewoon uit hyperheid.
Volgens de kaarten zou het flink uit pakken, maar zoals we het allemaal weten viel dat wel erg tegen.

De lucht zag er al appart uit onderweg, Castelanus in volle rijen die het een prachtig beeld gaven. En deze beelden spreken voor zich.





Om 19:00 uur waren de beelden niet echt positief als in dat er wat te gebeuren staat. wetende wat Weerman reinier nog twitterde leek het erop dat hij gelijk ging krijgen: "Waarschijnlijk trekt belangrijkste onweerscomplex vanavond over de Noordzee, en loopt het boven land op veel plaatsen met een sisser af."


Als je dit zit dan lijkt hij wel heel erg gelijk te krijgen.

Ondertussen hadden we Roald opgehaald en hadden overlegd waar we ons gingen positioneren.
Uiteindelijk besloten we naar het lek te gaan en daar te wachten op wat er ging komen... Als er al wat kwam. want twitter berichten en facebook berichten logen er niet om. ( aanhouder wint )

Eenmaal aangekomen bij het Lek begonnen we fotos te schieten. Want het zag er best wel imposant uit allemaal.


Opeens zien we allemaal tegelijk de Fractus omhoog schieten



En in de verte kon je de Bomen al zien zwiepen. Dat nog niet gezegd te hebben ineens een flinke wind. Hard genoeg om al ons materiaal omver te blazen, Zelfs mijn zware laptop werd van t dak af geduwd!! Mensen die de livestream bekeken hebben dit live mee kunnen maken!!

We wilden deze bui graag achterna, maar toen we de autosnelweg opwaren kon ik al snel zien dat deze bui alweer ten einde was. Zakte helemaal in elkaar.



Gebruikend van de radarbeelden van wetteronline kon ik wat verder kijken dan buienradars neus lang is. En we besloten de bui die bij Gent compleet uit zn voegen sprong, te onderscheppen.
Dankzei de navigatieskills van Roald en de rijkunsten van Kay kan ik zeggen dat we een succesvolle onderschepping hadden bij Nijmegen.
Alleen mijn camera had genoeg van alle klappen die gemaakt zijn en besloot toen zowat de geest te geven.
Ik heb deze 2 bliksemplaatjes kunnen maken toen ik er genoeg van had omdat hij steeds maar weer errors gaf.




Bij het laatste plaatje is de term: "bliksem slaat nooit 2x op zelfde plek in" echt ontkracht bij deze foto sloeg hij maar liefst 5x krachtig in om daarna in stukjes uit elkaar te breken. Je kon letterlijk de warmte ervan voelen.

Op de terugweg zijn we nog nagenietend van de nodige IC's en de paar CG's kwamen we nog langs Holmoet. Wetende dat Wilfred daar woont zijn we er al toeterend doorheen gereden. Kay vond immers dat iedereen die nog sliep maar eens wakker moest worden hahahaha
Yvonne en ik moesten bij aankomst in Zwolle nog naar huis fietsen.
Totaal gebroken in bed gaan liggen, Volgende dag weer vroeg genoeg aan t werk

CONCLUSIE
De totale conclusie van deze chase is dat voor de waarden en kaarten die er zijn afgegeven het best wel tegenviel.
Ik had meer van deze bui verwacht, desalniettemin was het echt gezellig, leuke club en zeker voor herhaling vatbaar.

Totale "gemeten" ontladingen in NL : 12K



We hadden afgesproken dat ik de openings verslag zou doen zodat Roald en Kay hun ideeen, fotos en meningen er in kwijt kunnen.

RSK1992

Schitterende foto's, en interessant verslag. Mooi werk!
Met vriendelijke groet,
Robin

anirnith

Gain dag is zo nat of zun schient altied wat...

zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Marsel

Citaat van: Graphicnizor op vr 17 aug 2012 - 01:43
de term: "bliksem slaat nooit 2x op zelfde plek in" echt ontkracht bij deze foto sloeg hij maar liefst 5x krachtig in om daarna in stukjes uit elkaar te breken. Je kon letterlijk de warmte ervan voelen.

Hele mooie platen hoor! Zonde dat de camera de geest gaf, ik had graag mee van dit materiaal willen zien.

Over de quote hierboven. Het betrof hier zeker een flikkerende/knipperende bliksem? In dat geval slaat de bliksem in werkelijkheid niet 5x in, hetzelfde kanaal (stepped leader en streamer) wordt simpelweg meerder malen gebruikt om verschillende delen van de wolk te ontladen en licht daarbij meerder malen kort achter elkaar op.
Het is bijna onmogelijk dat een ontlading, dus het uitrollen van nieuwe stepped leaders ed, in zeer korte tijd op dezelfde locatie plaat vindt ;)

Marcel

Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

arjanbruggink

Leuk verslag en idem dito voor de foto's.
Alleen verrekte jammer van je camera spullen  :(
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Graphicnizor

Citaat van: arjanbruggink op vr 17 aug 2012 - 10:21
Leuk verslag en idem dito voor de foto's.
Alleen verrekte jammer van je camera spullen  :(

Ja schij uit man... had de tranen echt wel in mn ogen staan...

Kay1989

Leuk begin Mike, ga maandag ff foto's doen op het werk en zal dan een stukje schrijven ;)

Wilfred Janssen

Mooi en goed verslag, de beelden mogen er ook zeker wezen! Goed werk!!

En nee, niet iedereen in Homoet sliep ;)

grtz Wilfred
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Graphicnizor


Wilfred Janssen

Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Tyshane

GN, op de één of andere manier heb jij altijd gelazer met je camera en -spul... ;)

Kay1989

Zooo, wat een prachtige dag was dat. Niet zo spectaculair als de verwachting was, maar toch een perfecte onderschepping, voor mij inmiddels de derde op rij !

Sinds 8 augustus in het bezit van een rijbewijs, onweer in de kaarten dus wat ga je dan doen als rookie bestuurder: CHASEN !

Rond een uur of 17.00 uur eerst naar Zwolle gereden om Maickel en Yvonne op te halen. Op de chat van MS was inmiddels bekend geworden dat Roald zijn chasemaat afgezegd had. Aangezien wij toch nog een plekje in de auto hadden en wij toch van plan waren om iets achter Utrecht te positioneren was het geen probleem om Roald mee te nemen op een chase.

Als eerste rond Nieuwegein een plekje gezocht onder een brug. Met een beetje offroad skills (alleen een beetje gras met her en der een plasje modder :P) de auto bij het water gekregen. Voor ons ontstond een eerste buitje en koerste recht over ons heen. Op het moment dat de bui recht boven ons zat begon het als een malle te waaien en kozen we er voor om de bui proberen in te halen richting Arnhem. Helaas zakte het onderweg alweer in en besloten we terug te keren naar Nieuwegein.

Zo gezegd, zo gedaan. Viaductje over en weer terug. Halverwege de terugweg zag Maickel op de radar een bui ontstaan in het noorden van België met trekrichting Nijmegen. Nou, daar gingen we weer een viaductje over en weer op richting Nijmegen haha.

Uiteindelijk kregen we daar onze onderschepping, wat een fantastische lichtshow ! Helaas moesten een paar Nijmeegse New Kids het verpesten door irritant stofwolken te gaan maken met hun auto's, met hun lichten te gaan seinen in de richting waar wij foto's stonden te maken en irritante opmerkingen dah wij weh storm sjeesers waren. Wat een halfjes zeg, allemachtig haha.

Toen nog ff doorgereden over de dijk naar een nieuw plekje en hier konden we het onweer voor deze dag perfect uitzwaaien.

Inmiddels was de klok al richting 1.00 uur aan het gaan en vonden we het tijd om er een eind aan te breien, maar eerst nog even door Homoet gereden en Wilfred Janssen en familie al toeterend de groeten gedaan :P. Roald afgezet in Nieuwegein en met het pedaal tot het metaal over de A28 naar Zwolle gereden. Uiteindelijk was ik rond 2.30 uur/2.45 uur thuis na wederom een geslaagde chase met leuke mensen en leuke geintjes in de auto :)

En dan nu tijd voor beeldmateriaal !

Mooi regengordijn richting het ZWW bij Nieuwegein





Uitzakkingen richting het ZZW, de laatste ontstond als een klein plukje boven de grond en binnen luttele seconden schoot deze omhoog !







Bij Nijmegen begon het met een beetje weerlicht, maar al snel zaten we op de eerste rang voor een prachtige lichtshow !























De laatste was zo fel dat hij overbelicht was, dus met Photostop flink donkerder gemaakt zodat het midden een beetje te zien valt aangezien dit zo'n beetje de mooiste bliksem van de avond was haha ;)

En natuurlijke nog even een panorama van ons uitzicht onder de brug bij Nieuwegein




Graphicnizor


Tyshane


Roald

Nou hier komt ie dan!....huh wattuh?? een F*****g chase verslag(mijn deel).

Vorige week woensdag "een dag met kansen" eerst werken en dan lekker nowcasten, Komt er iets of komt er niets(deze vraag is me iets te vaak gesteld deze zomer)
Rond de klok van 5 uur in de middag nam ik contact op met mijn chauffeur met de vraag of hij fit genoeg was na een dag werken om er nog een chase tegen aan te gooien...Helaas voor mij was het antwoord daarop negatief voor mij, Hij was te moe...Nou oke jammer dan, Dan ga ik wel op de fiets naar mijn stam locatie, Een nadeel je kunt niet ver weg op de fiets, en dat bleek wel nodig te zijn voor wat geknetter...
Maar goed ik even mijn frustratie geuit op de chat ....
Even later kwam ineens Maickel met de vraag of ik met hun wilde meerijden.....stomme vraag natuurlijk "Natuurlijk wil ik dat!!"
En zo geschiedde het, Ik volgde de chasecam die ze aan het streamen waren en zo kon ik zien waar ze waren, Heel stom niet bij nagedacht dat deze wel eens een behoorlijke vertraging zou kunnen hebben, En ik stuurde ze maar alle kanten op HAHA En zo reden ze dus nog wel eens verkeerd....Maar uiteindelijk kwamen ze hier in de buurt uit en daar ben ik toen naar toe gelopen.

"Jij bent vast Roald?" loop ik daar met twee statieven en een camera rugtas en een plastic tasje...die kans was wel vrij groot aanwezig ;-) Hoi hoi hoi....Introductie achter de rug instappen en wegwezen....

Dit maal live de route kunnen aanwijzen zonder 5 minuten tijdsverschil, Ja rotonde rechtsaf, Ja brug over...Ja je gaat nog goed, Bij de T-splitsing naar links...floep...BAFF kletterdekletter WTF! Maickels camera lag dus nog op het dak van de auto, Gelukkig stopte een vriendelijk stelletje achter ons om de camera op te rapen en deze even verderop aan maickel te overhandigen, Heel lullig en vervelend, En ik baal er van dat ik de camera bij het instappen niet heb zien liggen, Zeker gezien mijn lengte had ik dit moeten kunnen voorkomen.

Maar goed "die hard"als Maickel is "we gaan gewoon door" en dat gebeurde!

We hadden al een beetje besproken waar we even zouden gaan nowcasten, en dit is mijn vaste chase locatie geworden onder de brug A27 over de Lek.

Hopsa uit de auto even rond kijken, En statieven uit de auto en positioneren op een langs en even later overtrekkende bui zonder onweer, Maar met mooie fractus plukjes die omhoog de bui ingetrokken werde, hierbij kwam ook even een leuke verlaging in de bui , Nog eventjes kunnen genieten van een mooie regengordijn dat langstrok tot dat wij aan de beurt waren "drup" drup" "drupdrupdrupdrupdrup" en toen begon het ook de waaien en in no time ,oesten we al onze spullen in de auto deponeren omdat de wind het had voorzien op onze spulletjes, niet alleen om de boel omver te blazen nee ook de bijna horizontale regen zorgde ervoor dat we zelfs aan de andere kant van de brug niet droog konden staan.
Het duurde dan ook niet lang voordat we allemaal weer in de auto zaten en besloten om te proberen om deze bui weer in te halen. Wat ons nog aardig goed lukte maar je zag aan de lucht dat het niet meer oogte als in nieuwegein en op de radar zagen we de bui toen ook instorten, "Abort!"

Afslag Doorn(A12) heeft ons van de snelweg gelaten en zijn toen in de richting van Doorn blijven rijden.
"zullen we naar Vinkeveense plassen" gaan daar staat nog een chaser(weet even niet meer wie)...Na wat geduw en trekwerk en het gebruikelijke mep werk hebben we toch besloten om die kant op te gaan.

A12 weer op in de richting van Utrecht/Nieuwegein
"uhh jongens en dame" volgens mij.........kunnen ........we beter toch weer richting Arnhem/Nijmegen bui ontstaan in Belgieeeeeeeee.
En niet veel later reden we weer precies aan de andere kant van de midden berm de andere richting op.

Een geheimzinnig geluid of teken of lampje en of toetertje maakte aan Kay duidelijk "Je moet nu echt een F*****g tankstation opzoeken want anders?!?!?"

"F*****g chase" was ON!
Na een tankstop gemaakt te hebben reden we door totdat we vlak voor Arnhem de A50 tegen kwamen om vanaf daar af te zakken naar het zuiden, Ondertussen zat ik al te zoeken naar chase locaties op de Ipad... "brug!" nee nog niet meer richting nijmegen ;-) oke volgende brug dan.....En wat zagen we tussen de twee bruggen in waar we volgens mij geen fotos van hebben een "shelf-cloud" Nice ;-)

Ondertussen had ik de route naar de brug al uitgestippeld...Volgende afslag Kay vroeg, "Richting Rotterdam?" "ja!"....op de afslag zelf ik, "F***, andere kant", Zat iik even niet op te letten, Maar goed eerste afslag genomen en weer terug gereden en via wat binnendoor weggetjes naar de brug toe gereden.\
In de verte waren de veelvuldig oplichtende nachtwolken goed zichtbaar, Even wachten tot het dichterbij komt en dan knallen.
Helaas heb ik zelf weinig tot niks raak geschoten, Gokte steeds verkeerd...Ach gelukkig hadden Kay en Maickel meer geluk daar mee.
De bui zakte helaas wat in en het aantal flitsen werden steeds minder...Maar dat mog de pret niet drukken, Maar dat dezen een stel jonge lui helaas wel die besloten om ons maar eens te gaan zieken...Mja ach "jonge lui van tegenwoordig ;-)"

Uiteinderlijk besloten we om weer te gaan en een ander plekje te zoeken in de buurt om nog wat fotos te maken, En uiteinderlijk werdt dat de andere brug onder de A50 in de buurt van Arnhem, Wat er verder nog afspeelde is duiderlijk te lezen in de voorgaande verslagen.

Ik ga nog even kijken voor foto's Maar denk niet dat ik veel heb toe te voegen met mijn opnames.

Uiteinderlijk was ik rond half 2 thuis ofzo na een zeer gezellig "F*****g chase" Thx heren .....en Dame
Grt Roald

Graphicnizor

hahahaha Super!!! dat is een F***ing nice verslag over een F***ing goede chase :) bedankt Roald

Voortaan ga ik deze gebruiken als dit mogelijk blijft.


Powered by EzPortal