Onweerskansen 1 t/m 5 augustus

Topic gezien door 142851 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 29 jul 2012 - 12:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

PatrickM

Citaat van: matroesjka-world op zo 05 aug 2012 - 10:47
ze noemen je dan al snel een nerd of een ongezellig geval...

Hun probleem, als jij in zo'n geval veilig de tent uit bent, mag je wel blij zijn dat je hebt gekeken.. :P


Terug naar vandaag : waarom heeft estofex voor NL geen onweer??


Reutel

OK, stel dat de organisatie deze bui 15 minuten eerder zag aankomen. Denken jullie dat ze dan zo'n grote groep mensen naar buiten kunnen krijgen? Omroepen en iedereen naar buiten sturen, waar de mensen onbeschut worden blootgesteld aan hagel, onweer en een downburst met windsnelheden van misschien wel >100 km/u? En dan paniek proberen te voorkomen? Dat gaat je nooit lukken, mensen zoeken toch automatisch beschutting tegen het weer, met alle gevolgen van dien... Bij een groot onweerscomplex kun je geruime tijd van te voren een festival stilleggen en de mensen naar huis sturen, in dit geval was dat echt niet mogelijk.

De enige mogelijkheid om het risico tot een minimum te beperken is het ontwerpen van tenten die bestand zijn tegen zeer zware weersomstandigheden. Hier zou dan een keurmerk aan verbonden moeten worden, gekoppeld aan een vergunningsysteem van de gemeente welke hier als toezichthouder controle op uitvoert. Het zullen dure tenten zijn, want zoals bij alles heeft ook veiligheid een prijs.

RSK1992

Citaat van: mauriceb op zo 05 aug 2012 - 10:06
Die bui met noodweer ontstond geloof ik voor de kust of op de kust bij den haag scheveningen. Ik reed toen op knooppunt a4/a12. toen zat er  al enige rotatie aan de zuidkant van de bui. Ik zei nog tegen me vriendin dat wordt een flinke. Pas later op de avond  zag ik op tv het filmpje. Toch enigszins uitgegroeid tot een monstertje voor nld's begerippen.
Was dat rond 17:00? Zag toen ook een bui in die richting hangen vanaf de N11 bij Zoeterwoude. Ik grapte nog dat mijn vriendin maar door moest rijden naar huis, zodat ik niets van het onweer zou missen. Op de radar thuis zag ik pas dat de buien een heel andere kant op gingen.
Met vriendelijke groet,
Robin

Reutel

Citaat van: PatrickM op zo 05 aug 2012 - 11:08
Terug naar vandaag : waarom heeft estofex voor NL geen onweer??

Ik vind dat Estofex er de laatste tijd nogal eens naast zit vwb Nederland. Paar keer lvl 1 en 2 afgegeven zonder dat er iets gebeurde. Vorig jaar ging ze dit volgens mij beter af.

Arend

Citaat van: Reutel op zo 05 aug 2012 - 11:28
Ik vind dat Estofex er de laatste tijd nogal eens naast zit vwb Nederland. Paar keer lvl 1 en 2 afgegeven zonder dat er iets gebeurde. Vorig jaar ging ze dit volgens mij beter af.

Vraag me af wat er gebeurt als dit kaartje van EC klopt, met de jet boven ons hoofd.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

bliksems

Citaat van: Arend op zo 05 aug 2012 - 11:58
Vraag me af wat er gebeurt als dit kaartje van EC klopt, met de jet boven ons hoofd.

wat KAN er dan gebeuren?
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

F.Fredje


Weatherboy

Citaat van: F.Fredje op zo 05 aug 2012 - 12:16
Tornado's, downbursts....

Nou tornado's lijkt me niet, daar is wel iets meer voor nodig. Downbursten en windhozen zijn wel mogelijk dankzij die schering. En ook weer hagel kansen. Al met al, het ziet er weer boeiend uit! :D Ik hoop dat de buien vandaag eens over trekken ipv langs zoals gister:P

Fluffje

Citaat van: Weatherboy op zo 05 aug 2012 - 12:23
Nou tornado's lijkt me niet, daar is wel iets meer voor nodig. Downbursten en windhozen zijn wel mogelijk dankzij die schering. En ook weer hagel kansen. Al met al, het ziet er weer boeiend uit! :D Ik hoop dat de buien vandaag eens over trekken ipv langs zoals gister:P

Volgens mij is een tornado nog steeds hetzelfde als een windhoos ;)

Het is overigens broeierig  warm buiten. Nu maar afwachten of we nog wat moois krijgen.
onweersdagen 2013: 10
onweersdagen 2014: 25[/

Tyshane

Leuke setting voor vandaag weer, interessant genoeg voor leuke buitjes die denk ik snel tevoorschijn komen. Inderdaad een beetje raar dat men van Estofex zo summier is vandaag. Maar goed we zullen zien, dit soort weer, we hebben het gisteren gemerkt, kan verrassend uitpakken, ook al lijkt het allemaal mee te vallen vooralsnog.
---

Modelwetterkaartjes, GFS 06run, 12.00z en 18.00z:

Weatherboy

Citaat van: Fluffje op zo 05 aug 2012 - 12:37
Volgens mij is een tornado nog steeds hetzelfde als een windhoos ;)

Het is overigens broeierig  warm buiten. Nu maar afwachten of we nog wat moois krijgen.

Niet helemaal. Windhoos richt minder schade aan dan een tornado. Ook heeft een windhoos veel minder omvang dan een tornado. De criteria voldoen ook niet altijd aan de eisen voor een tornado.

Neemt niet weg dat ze beide gevaarlijk kunnen zijn. Ik ben benieuwd vandaag.

Tyshane

Verwachting vandaag en morgen:

Wisselend bewolkt en enkele (onweers)buien. In het noordwesten van het land komen enkele buien voor die naar het noorden wegtrekken. Elders schijnt momenteel de zon, maar al snel ontstaan er ook stapelwolken die gaan uitgroeien tot buien. Vooral vanmiddag en vanavond kunnen deze weer fors uitpakken met onweer, hagel en plaatselijk veel neerslag in korte tijd.

Zeer lokaal kunnen bij de buien zware windstoten voorkomen tot ca. 75 km/uur mogelijk. Vooral het oosten en noorden van het land lijken hierop de grootste kans te maken. De middagtemperatuur ligt tussen 20 graden op de Wadden tot 25 graden in het oosten. De wind is zwak en komt uit richtingen tussen zuid en zuidoost.

Komende nacht komen vooral in het westen en noorden nog enkele buien voor. Elders komen er wat meer opklaringen voor. De minimumtemperatuur ligt rond 15 graden. De wind draait overal geleidelijk naar zuid tot zuidwest en wordt matig.

Morgen is het wisselend bewolkt en er trekken van het westen uit regen- en onweersbuien over het land. In de middag wordt het in het westen droger en komt de zon er beter bij. De middagtemperatuur ligt tussen 20 graden aan de kust en 22 graden in het zuidoosten. De zuidwestelijke wind neemt toe naar matig, aan de kust en op het IJsselmeer naar vrij krachtig of krachtig.

Bron: KNMI
Uitgifte: 05/08/2012 11.14 uur LT

bliksems

een windhoos behoort tot de familie Tornado's,maar daarom is het nog geen tornado.
een kat behoort tot de familie kat-achtigen zoals een leeuw,maar daarom is het nog geen leeuw.

If it walks like a duck, quacks like a duck, looks like a duck, it doesn't necessarily means it's a duck.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Weatherboy

Zeeland heeft weer de primeur! Eerste vette bui daar!

Tyshane

Citaat van: Weatherboy op zo 05 aug 2012 - 12:54
Zeeland heeft weer de primeur! Eerste vette bui daar!

Volgens mij zwakt het alweer ietsje af? Maar goed, die kwam heeel snel!

bliksems

hopen dat ie doorzet,dan komt ie op ons af weatherboy,downburst.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Dennis

GFS 5/8/2012 6H model +EC 00H model

bliksems

lachen weer altijd dat die kaartjes zo onduidelijk zijn.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Dennis

Citaat van: bliksems op zo 05 aug 2012 - 13:04
lachen weer altijd dat die kaartjes zo onduidelijk zijn.

sry maar ik kan kaart-lezen -  ;)

Powered by EzPortal