Onweerskansen 1 t/m 5 augustus

Topic gezien door 142755 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 29 jul 2012 - 12:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Marco uit Hangar 5

Citaat van: NitroGenetics op za 04 aug 2012 - 20:59
ok jongens ik heb iets heel groots dikke shelf cloud gefilmt met aankomst in ons dorp met daarop gevolgt een dikke hoosbui met hagel van 1cm+

Nou, kom op dan met die film! :D ff youtuben..
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Marco uit Hangar 5

Citaat van: Dennis op za 04 aug 2012 - 21:35
nabij Meppel Patricksweer@Patricksweer

Daar lijkt toch een behoorlijke rotatie in te zitten, is dit nu een wall cloud?
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Marco uit Hangar 5

Citaat van: david_meyer25 op za 04 aug 2012 - 20:30
Na middernacht komt er nog een lekker bui aan volgens buienradar.

.. Die is inmiddels opgelost :)
Marco Nierop
http://zweef.nl/


Dennis

Voor 5 augustus 2012

KNMI Guidance Uitgifte: 04/08/2012 19.03 uur LT

Een lagedrukgebied boven het zuiden van Ierland beweegt gedurende de periode naar Engeland. De stroming is vandaag zuidwestelijk, morgen meer zuidelijk. We bevinden ons in getransformeerde maritiem polaire lucht waarin de dagelijkse gang zich duidelijk laat gelden. Echter, hier bovenop hebben we soms te maken met kleinschalige gebiedjes met verhoogde buienactiviteit, die in deze situatie gekoppeld lijken te zijn aan een gunstige positie t.o.v. de jet. Verder zien we dat een barokliene zone van van midden Frankrijk naar noordwest Spanje de komende 24 uur activeert, mede doordat er een hoogtetrog er langzaam op inloopt. Een actieve golft loopt zondag overdag via noordoost Frankrijk en Luxemburg richting Duitsland.

Met name in de middag een sterk convectief signaal, lijkt soms te koppelen aan de positie van de jet.Troglijntjes kunnen de activiteit van tijd tot tijd verhogen. De kans op onweer is realistisch het temperatuurverschil tussen het aardoppervlak en 500 hPa ligt vooral in de middag rond de 40 graden. INDECS komt voor het grootste deel van het land met 60-80%. Zondagavond op nadering van de trog zien we zowel in Hirlam als ECMWF wat toename van de buienactiviteit. Kans op hagel is duidelijk aanwezig gezien de behoorlijke hoeveelheid CAPE. Bovendien kan er enige organisatie optreden want er staat vooral tussen 3 en 6 km behoorlijk wat schering. In korte tijd kan dan veel neerslag vallen.

alfons

Wat een kracht komt er los als zo'n bui ineens losgaat.En volgens mij is dit niet te voorspellen.
Of heb ik hierin ongelijk

Dennis

Citaat van: alfons op za 04 aug 2012 - 23:55
Wat een kracht komt er los als zo'n bui ineens losgaat.En volgens mij is dit niet te voorspellen.
Of heb ik hierin ongelijk

wat er daadwerkelijk gebeurt is nooit te voorspellen -  ;) het is voor weerliefhebbers/kenners altijd goed om "ogen "open te houden
mbt speciale ontwikkelingen op weergebied (zoals rolwolken/shelfs/wallclouds enz)  ; (check maar eens wat er allemaal hier al besproken is in dit topic en alle andere natuurlijk) - hiervoor zijn we aan het werk om niets te hoeven missen

alfons

Het is en blijft een schitterend fenomeen. het weer.Dat zag je zaterdag wel.

Weatherboy

Ongelofelijk! Wat een toeval weer. De enige bui in NL en waar gaat ie over? Jahoor weer een festival. Vreemd genoeg heb ik geen medelijden met die mensen.

Dit soort mensen staat namelijk hard te schreeuwen als er toevallig geen buien over komen als het wel voorspelt wordt. Als je een beetje hersens heb, zie en hoor je de bui al aankomen. Dat mensen dan te beroert zijn om even alles stil te leggen is de hebzucht omdat ze zoveel geld hebben betaalt. Dit keer is er gewoon een normale constante waarschuwing van kracht geweest, en er wordt zo vaak gezegd dat ze regelmatig op de radar moeten kijken. Iedereen heeft tegenwoordig internet op hun mobieltjes dus een kleine blik op de radar kost geen moeite.

Al met al: Eigen schuld dikke bult! (niet dat ik die ellende leuk vind hoor ;)) De natuur laat weer eens even zien dat het niet met zich laat sollen. En dat is helemaal niet erg, we proberen met machines het te beïnvloeden maar het is onbegonnen werk.  Pukkelpop vorig jaar hebben ze ook niets van geleerd.

Even voor de duidelijkheid: Ik vind het ook vervelend voor die mensen, dus ik ben geen harteloos kreng ofzo :P maar dit is weer een knap staaltje pruts werk van de gasten en organisatie.

Uiltje

Citaat van: Weatherboy op zo 05 aug 2012 - 03:24
Ongelofelijk! Wat een toeval weer. De enige bui in NL en waar gaat ie over? Jahoor weer een festival. Vreemd genoeg heb ik geen medelijden met die mensen.

Dit soort mensen staat namelijk hard te schreeuwen als er toevallig geen buien over komen als het wel voorspelt wordt. Als je een beetje hersens heb, zie en hoor je de bui al aankomen. Dat mensen dan te beroert zijn om even alles stil te leggen is de hebzucht omdat ze zoveel geld hebben betaalt. Dit keer is er gewoon een normale constante waarschuwing van kracht geweest, en er wordt zo vaak gezegd dat ze regelmatig op de radar moeten kijken. Iedereen heeft tegenwoordig internet op hun mobieltjes dus een kleine blik op de radar kost geen moeite.

Al met al: Eigen schuld dikke bult! (niet dat ik die ellende leuk vind hoor ;)) De natuur laat weer eens even zien dat het niet met zich laat sollen. En dat is helemaal niet erg, we proberen met machines het te beïnvloeden maar het is onbegonnen werk.  Pukkelpop vorig jaar hebben ze ook niets van geleerd.

Even voor de duidelijkheid: Ik vind het ook vervelend voor die mensen, dus ik ben geen harteloos kreng ofzo :P maar dit is weer een knap staaltje pruts werk van de gasten en organisatie.

Je bent wel een harteloos kreng en je bent te dom om te poepen. Eigen schuld dikke bult omdat je naar een festival gaat? Denk je dat heel Nederland geïnteresseerd is in het weer en constant buienradar loopt te volgen ofzo? Dat mensen die naar een muziekfestival gaan het hardst lopen te klagen omdat het geen slecht weer is?

Jan van Ooijen

KNMI Guidance



Actualiteit in de Hir Uitvoer boven Europa ziet er in het algemeen, op enkele details na, goed uit. Met name in de middag een sterk convectief signaal. Troggen verhogen de activiteit van tijd tot tijd. Zondagavond op nadering van de trog zien we zowel vooral in de Hirlam maar ook in de ECMWF Uitvoer flinke toename van de buienactiviteit. Kans op hagel is duidelijk aanwezig gezien de behoorlijke hoeveelheid CAPE. Bovendien kan er in de avond vooral ten N van de trog (in het N dus) duidelijk organisatie optreden want er is behoorlijk wat windschering. In korte tijd kan dan veel neerslag vallen. Buiigheid gaat maandagnacht langs de kust door. T500 komt dan rond -21 graden te liggen. KOUW en INDECS onweerskansen zien er tot en met maandag realistisch uit.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

donderblond

Tja, het is niet altijd heel zwart-wit! Ik heb prima bereik in het hotel, maar niet overal op het festivalterrein. Tijdens concerten lukt het niet om steeds je foon te checken, maar zelfs als je dat vooraf doet:
wij zagen een regengebied dat over Zeeland zou trekken (zonder onweer) en besloten in het hotel te blijven. Vrienden volgden pas veel later en het was gewoon droog! Ik buienradar achteraf bekeken en wat bleek? De bui over Zeeland loste op en kwam nooit verder tot ontwikkeling. De bui die bij ons in Lisse in de late namiddag wat onweer ergens in de buurt en flink regen gaf, ontwikkelde wel verder en trok uiteindelijk naar Steenwijk! Dat had ik 2 uur daarvoor echt niet uit buienradar kunnen concluderen (nog los van het feit dat ik er geen verstand van heb ook ;) ).

Edit: Hmm, misschien hebben we vandaag overdag geluk en houden we het droog! Of, nou ja, minder regenachtig dan :) 10.45 uur concert, daarna verder kraampjes kijken. Wish us luck please!
"Because all I have left is the voice of the wind
Blowing through the door of our house!"

Dennis

Estofex kaartje (plaats hem toch even voor vandaag)  ivm clustering (shear)

SYNOPSIS

A rather complex situation has evolved over the western and central parts of Europe. High pressure over the E-central Mediterranean and low pressure over the SW UK provide a southwesterly flow at upper levels with several embedded shortwaves along an ill defined cold front. There is a transitional regime between cold air convection in weakly sheared environment over W Europe, strong shear and low CAPE in between and warm air convection in moderately sheared environment over S-central Europe. Severe thunderstorms are most likely in the transition region of moderate instability and strong shear.

Vooral in de middag en avond kunnen deze weer fors uitpakken met onweer, hagel en plaatselijk kan veel neerslag in korte tijd vallen, ook zijn zeer lokaal zware windstoten tot ca. 75 km/uur mogelijk. Vooral het oosten en noorden van het land lijken hierop de grootste kans te maken.

Bij buien 25-30 kt, incidenteel 30-35 knopen, bij sterke organisatie van de convectie nog mogelijk ca 10 kt hoger.

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 05 aug 2012 - 08:05
KNMI Guidance
Actualiteit in de Hir Uitvoer boven Europa ziet er in het algemeen, op enkele details na, goed uit. Met name in de middag een sterk convectief signaal. Troggen verhogen de activiteit van tijd tot tijd. Zondagavond op nadering van de trog zien we zowel vooral in de Hirlam maar ook in de ECMWF Uitvoer flinke toename van de buienactiviteit. Kans op hagel is duidelijk aanwezig gezien de behoorlijke hoeveelheid CAPE. Bovendien kan er in de avond vooral ten N van de trog (in het N dus) duidelijk organisatie optreden want er is behoorlijk wat windschering. In korte tijd kan dan veel neerslag vallen. Buiigheid gaat maandagnacht langs de kust door. T500 komt dan rond -21 graden te liggen. KOUW en INDECS onweerskansen zien er tot en met maandag realistisch uit.

Klopt, ziet er voor de Nederlandse kustregionen goed uit vannacht en morgenochtend. Met het naderbij komen van de hoogtetrog neemt met een langzaam zakkende T500hPa de kans op waterhozen weer toe.
Gezien de progtemps en de actuele zeewatertemperaturen kan een forse LL CAPE gerealiseerd worden. De achtergrond stroming lijkt daarbij niet te sterk te zijn (shear 0-1km en 0-3km beide <10kt, en steady winden aan de grond gemiddeld 15kt). Stroming op hoogte is daarbij ZZW waardoor het westen en noordwesten van het land vannacht en morgenochtend het gunstigste lijken te zitten.
Toch maar even de blik op het westen en noordwesten vannacht en morgenochtend...

Dennis

Citaat van: Marsel op zo 05 aug 2012 - 09:15
Klopt, ziet er voor de Nederlandse kustregionen goed uit vannacht en morgenochtend. Met het naderbij komen van de hoogtetrog neemt met een langzaam zakkende T500hPa de kans op waterhozen weer.
Gezien de progtemps en de actuele zeewatertemperaturen kan een forse LL CAPE gerealiseerd worden. De achtergrond stroming lijkt daarbij niet te sterk te zijn (shear 0-1km en 0-3km beide <10kt, en steady winden aan de grond gemiddeld 15kt). Stroming op hoogte is daarbij ZZW waardoor het westen en noordwesten van het land vannacht en morgenochtend het gunstigste lijken te zitten.
Toch maar even de blik op het westen en noordwesten vannacht en morgenochtend...

KNMI: Bovendien kan er in de avond vooral ten N van de trog (in het N dus) duidelijk organisatie optreden want er is behoorlijk wat windschering.

THNX mannen (Jan /Marsel/Johann) :)

Ries

toch gek dat Estofex niks aangeeft, zelfs geen 15% kans op bliksem, terwijl KNMI 't hele land geel heeft...ben benieuwd

Marsel

Citaat van: Dennis op zo 05 aug 2012 - 09:18
KNMI: Bovendien kan er in de avond vooral ten N van de trog (in het N dus) duidelijk organisatie optreden want er is behoorlijk wat windschering.

THNX mannen (Jan /Marsel/Johann) :)

Ik denk dat men hier de 0-6km shear bedoelt, welke inderdaad vrij fors is met 35-45kt door toedoen van de jet. Verder is het namelijk niet bijzonder interessant te noemen, shear technisch gezien.

Sven

Citaat van: Uiltje op zo 05 aug 2012 - 03:46
Je bent wel een harteloos kreng en je bent te dom om te poepen. Eigen schuld dikke bult omdat je naar een festival gaat? Denk je dat heel Nederland geïnteresseerd is in het weer en constant buienradar loopt te volgen ofzo? Dat mensen die naar een muziekfestival gaan het hardst lopen te klagen omdat het geen slecht weer is?

Je weet ergens dat hij gelijk heeft, heel evenement nederland loopt gal te spuwen als er noodweer wordt verwacht en niet komt. Idem over het radar kijken heeft hij gelijk. Ga de straat op en 9/10 mensen zie je spelen met hun mobieltje, dus waarom niet even de tijd nemen voor buienradar? "Denk je dat heel Nederland geïnteresseerd is in het weer" lol het weer is deel van ons leven. Maar goed, zie het van twee kanten. Dat er doden zijn gevallen is diep treurig uiteraard dat wens je niemand. Maar begrijp wel dat ieder normaal persoon actie zou ondernemen als er onweer te zien en horen is, en dat is dus blijkbaar niet gebeurt. Nalatigheid zoals op pukkelpop..
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

mauriceb

Die bui met noodweer ontstond geloof ik voor de kust of op de kust bij den haag scheveningen. Ik reed toen op knooppunt a4/a12. toen zat er  al enige rotatie aan de zuidkant van de bui. Ik zei nog tegen me vriendin dat wordt een flinke. Pas later op de avond  zag ik op tv het filmpje. Toch enigszins uitgegroeid tot een monstertje voor nld's begerippen.

matroesjka-world

Citaat van: Sven op zo 05 aug 2012 - 09:52
Dat er doden zijn gevallen is diep treurig uiteraard dat wens je niemand.

Tot nu toe zijn er geen doden gevallen, maar "slechts"11 gewonden, waarvan misschien 2 ernstig.

Wat we nu zeker weten is: Als je een rode grote vlek op buienradar ziet kan het uitgroeien tot een enorme bui, daar moet gewoon rekening mee worden gehouden.

Ik ben nu eenmaal een buienradar verslaafde, maar ik ben een uitzondering, denk maar niet dat iemand op zo'n festival constant op buienradar zit te kijken, ze noemen je dan al snel een nerd of een ongezellig geval...
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Powered by EzPortal