Onweerskansen 1 t/m 5 augustus

Topic gezien door 142801 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 29 jul 2012 - 12:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Dennis

De "Kust"-bui is mooi te zien met ook onweer erin

Dennis

KNMI Guidance Uitgifte: 03/08/2012 05.10 uur LT

De stroming is zuidwestelijk. Er passeren enkele troggen: In de ochtend, in de avond/nacht en zaterdag overdag.

MODELBEOORDELING:
De div. Uitvoer is synoptisch gezien consistent, op details zien we wel steeds wat verschillen in timing en positie van de troggen. Structuren in Harmonie Uitvoer zien er wat realistischer uit dan in Hirlam. Hirlam Uitvoer is kwantitatief wel realistisch, maar qua structuur niet, smeert het waarschijnlijk te veel uit. Troggen zijn duidelijk te zien. PV-anomalien die momenteel goed in de Airmass RGB zijn te volgen: Die van komende avond/nacht om 03 UTC 47N , 12W. Die van zaterdag ligt om 03 UTC 48 N 26 W.

Indicatie in de div Uitvoer is goed, maar op details afwijkend. Harmonie Uitvoer ziet er vrij goed uit, overdag lijkt de activiteit (ruimtelijk gezien) wat te weinig. Cumulatief in de meeste Uitvoer het sterkste signaal in een strook van midden Brabant via het midden van het land naar het noordoosten (sterkste signaal). In de Hirlam Uitvoer wordt de convectie teveel uitgesmeerd. Meest actieve neerslag waarschijnlijk op de trog, de wat meer geïsoleerde buien ten westen ervan. Waarschijnlijk rondom de trog lijnvorming. Kans op onweer volgens KOUW/INDECS 40-70%. In de avond leeft de buiigheid van het ZW uit weer op, boven land sterft het meeste uit. Zaterdag is de buiigheid in de div. Uitvoer duidelijk minder geworden, de onstabiliteit is overigens groter dan vrijdag. Kans op onweer is dan ook groter, 50-90%.

Marco_Goes

En we beginnen de dag met een code geel


Marsel

Door drukte nogal weinig tijd gehad om hier iets neer te zetten wat ik eigenlijk al meteen na de nacht van 1-2 augustus wilde doen. Dit was werkelijk de eerste keer dit jaar dat het in de warme tropische luchtmassa een keer wél lukte! Sterker nog, wellicht dat het voor o.a. het noordoosten nog wel beter was dan verwacht.
Ik heb in het zuidwesten ook uren lang mogen genieten onweer op afstand, maar zo heftig als in het noordoosten is het nooit geweest. Een meevaller in de warme lucht....tja, het kan dus nog steeds ;).
Fijne dag mensen!

arjanbruggink

Citaat van: Marsel op vr 03 aug 2012 - 09:52
Door drukte nogal weinig tijd gehad om hier iets neer te zetten wat ik eigenlijk al meteen na de nacht van 1-2 augustus wilde doen. Dit was werkelijk de eerste keer dit jaar dat het in de warme tropische luchtmassa een keer wél lukte! Sterker nog, wellicht dat het voor o.a. het noordoosten nog wel beter was dan verwacht.
Ik heb in het zuidwesten ook uren lang mogen genieten onweer op afstand, maar zo heftig als in het noordoosten is het nooit geweest. Een meevaller in de warme lucht....tja, het kan dus nog steeds ;).
Fijne dag mensen!
Het was super genieten in hetnoordoosten!!! Het was een waar CG festijn. Heb mogen genieten op de flank van een heerlijke onweersbui en later lag er een cel op ramkoers die vooraf ging van een monsterlijke shelf. Hierbij ging het geweld helemaal los.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Tyshane

Verwachting vandaag en morgen: Wisselend bewolkt en enkele buien mogelijk met onweer:

Wolken en zon wisselen elkaar af. In het midden en oosten ontstaan enkele buien, mogelijk met onweer. Deze trekken in de middag naar het oosten van het land weg. In de loop van de avond komen er in het zuidwesten opnieuw buien. De middagtemperatuur ligt tussen 20 graden langs de westkust en 24 graden in het zuiden en oosten. De wind is zuidwestelijk, matig, kracht 3 tot 4.

Komende nacht kan er in de kustprovincies nog een enkele bui voorkomen, in de rest van het land zijn er opklaringen en kunnen er mistbanken ontstaan. De minimumtemperatuur ligt rond 13 graden. Aan de kust staat een zwakke tot matige zuidelijke wind, landinwaarts wordt de wind veranderlijk en zwak.

Morgen overdag ontwikkelen zich flinke buien en vooral 's middags is er kans op onweer. De middagtemperatuur ligt tussen 20 graden aan zee en 25 graden in het oosten en zuiden. De wind draait naar het zuidwesten en is zwak tot matig.

Bron: KNMI
Uitgifte: 03/08/2012 11.43 uur LT

Weerfreak 1337

Kanskaartjes WeerDirect, betreft de kans op onweer voor vandaag en morgen.

Edit: Ook maar even, voor wat het waard is, de kanskaartjes van zondag tot en met dinsdag erbij gedaan. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Tyshane

In Flevoland en Friesland wat ontladingen momenteel. De buitjes nemen weer wat toe in intensiteit.


bliksems

alle waarschuwing weg nu bij KNMI. nouja zeg...
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Tyshane

Citaat van: bliksems op vr 03 aug 2012 - 15:07
alle waarschuwing weg nu bij KNMI. nouja zeg...

Verbaast me niets, de meeste activiteit lijkt er nu ook wel uit te zijn. Vanavond een klein kansje? Maar voor morgen zijn er weer goede kansen dus ik denk dat er snel weer nieuwe waarschuwingen zullen staan, maar dan voor morgen... :)

Gerard1995

Vanavond komt er toch een trog over....?? waarom wordt hier niet meer over gepraat?? of is er dan gewoon geen onweerskans op die trog....??
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Tyshane

Vanavond van het Zuidwesten uit wel weer nieuwe buienkansen, maar in hoeverre dat boven land stand houdt...

bliksems

Citaat van: Tyshane op vr 03 aug 2012 - 15:16
Verbaast me niets, de meeste activiteit lijkt er nu ook wel uit te zijn. Vanavond een klein kansje? Maar voor morgen zijn er weer goede kansen dus ik denk dat er snel weer nieuwe waarschuwingen zullen staan, maar dan voor morgen... :)

maar nu zie ik op de radar dat de activiteit er weer in komt en het ding groeit ook.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Graphicnizor

knmi tekent trog om 00z over midden nld maar dat is aan de late kant volgens een chatter.
Ook heeft KNMI alle waarschuwingen ingetrokken.


david_meyer25

Klopt na 19.00 uur komt er een actieve bui aan.

Dennis


Dennis

Flinke "ontploffing" nu op Sat te zien

hj32

Gaat die NL halen in de zin van hevig onweer?

Tyshane

Tophoogte buien; toch aardig hoog, tegen de 9 km aan...

Powered by EzPortal