Onweerskansen 1 t/m 5 augustus

Topic gezien door 142862 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 29 jul 2012 - 12:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SniperEye

Wel even vermelden waarom:

A level 1 was issued for the Benelux countries into southern Scandinavia mainly for large hail and tornadoes.

France, Germany, southern Scandinavia, and surroundings

A tongue of warm air has spread into Germany. Latest soundings indicate steep lapse rates from the Alps to the North Sea that will expand across northern Germany today. Low-level moisture is rather limited over most places, but locally, CAPE of more than 500 J/kg was indicated, especially along the cold front over the Benelux countries. Latest satellite imagery indicates a MCS across the North Sea already.

Estofex.org

jandeventer

bijbehorende "onweer kaartjes"
gepakt op de 18GMT omdat dat meestal de mooiste tijd is:D

Johann

Hier verder met de onweerskansen voor vandaag en komende nacht samenhangend met koufront:

Estofex  >> A level 1 was issued for the Benelux countries into southern Scandinavia mainly for large hail and tornadoes.



SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een sturend lagedrukgebied ligt gedurende de verwachtingsperiode min of meer stationair ten noordwesten van Ierland waardoor we de gehele verwachtingsperiode te maken hebben met een stroming tussen zuid en zuidwest. Een koufront, 06 UTC boven het (zuid)westen trekt oostwaarts en verlaat het noordoosten van het land aan het begin van de middag. Vrijdag overdag neemt de onstabiliteitsdiepte flink toe.

BEWOLKING:
Bij het koufront een signaal voor St. Ten O van het koufront in de ochtend nog kans op Cb's, de progtemps zijn dan nog altijd potentieel onstabiel. Vrijdagnacht boven zee CB's. Zwak signaal voor turbulentie St in het westen. Vrijdag overdag in het hele land convectieve bewolking met CB's. Toppen tot FL300-350.

NEERSLAG:
Patronen in de div Uitvoer zijn slechts indicatief, de patronen ogen realistisch maar de locaties zijn niet helemaal goed. De EC18 Uitvoer ziet er qua positie nog het beste uit, lijkt wel wat aan de actieve kant. Bij passage van het koufront enkel buien of buiige regen. De kans op onweer is dan klein. Vrijdagnacht langs de kust enkele buien, overdag in het hele land. Grote kans op onweer, INDECS 50-85%, nadruk op strook ZW-NO (convergentiezone) 

TEMPERATUUR:
Hir Uitvoer is in het algemeen goed, EC Uitvoer laat te lage maxima zien. Tx van 20 graden in het westen tot 24 graden in het oosten van het land voor het koufront uit. Komende nacht rond 13 graden. Vrijdag van 20 graden langs de westkust tot tegen de 25 in het zuidoosten.

Bron:KNMI Guidance

Cdtj3

Citaat van: Glennb op do 02 aug 2012 - 09:48
Hier de inslag van gisteren:

Toch jammer dat het zo veel minder lijkt dan daadwerkelijk het geval was. Toch nog redelijk goed te horen, gelukkig  ;D

https://www.youtube.com/watch?v=4UPbAsgYBF0&feature=plcp


*edit* voor het plaatsen van een Video hoef je toch alleen de link te plakken en het omzetten naar de video gaat vanzelf? Zie nu alleen een link.

Hoelaat was dat? :D Ik heb het hier ook vaak recht boven mij zien gebeuren :P Het waren ook heerlijke donders met krakend geluid.
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Glennb

@Cdtj3, Deze knal was om 00.15. Ja, het was een waar schouwspel! Prachtig! :)
Groet,
Glenn

klimascepie

Ook weer eens wat onweer gehad. Niet veel maar beter iets dan niks moet je op zo en moment maar denken. Het trok allemaal en beetje langs ons heen maar toch leuke lichtshow. Heb wat op video staan. Ga eens kijken wat ik er mee kan doen.
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

MamaAs

Holy  :o wat een nacht.
Continu wakker geonweerd. Wat een knallen!
Rond een uur of 02 ging het er goed op, en om 05 uur vanochtend ben ik er maar uit gegaan. De ene klap na de andere.
Gigantisch veel water, en veel weerlicht.
Damn wat een nacht. Nu weet ik weer waarom ik onweer in de nacht niet zo leuk vind, haha.

Oh, het was in Workum trouwens. Zie mijn plaatsnaam niet onder mijn naam staan.

jandeventer

bij deze de laatste cape/li kaart van hirlam

ook zijn er kaarten voor zaterdag welke ik persoonlijk beter vind als deze hieronder:ik post m niet omdat dat wel erg ver weg is:p
En anders t topic dan onweerkansen 1 en 2 en 3 en 4 augustus zou worden genoemd:D

Weerfreak 1337

Citaat van: Marcel op do 02 aug 2012 - 07:19
Heb anders heerlijk geslapen en niets van die buien gemerkt :p

Ja, zakte daarna weer in. Maarja, toch nie verwacht :P Kleine troost  :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Kay1989

Wat. Een. Monsterrrrrrr. Heerlijke shelf die er voor hing, ontiegelijk veel ontladingen, mega rukwinden (konden portier geen eens dicht krijgen op een gegeven moment) en ook nog wateroverlast. Hele avond zitten wachten met mijn chauffeur en om 23.45 uur uiteindelijk naar het puntje van Overijssel gegaan bij het Ketelmeer (waar Veluwemeer en IJssel samen komen). Leek toen wat zuidelijker van ons langs te trekken, weer verplaatst en we hadden een voltreffer ! Paar foto's maar kunnen maken door het verplaatsen en harde wind. Foto's en video's komen wel :D

Sunrise

Ik heb maar 1 woord voor vannacht..OMG!!! Zulk zwaar onweer hebben we lang niet gehad! Het ging maar door...Van half 12 gisteravond tot een uurtje of 6 vanmorgen. Omdat ik bang voor onweer ben was het echt een night from hell! En we zitten ook nog eens in een caravan ...brrr. Niet leuk! Flinke inslagen , flinke wind en een bak met water. Ongelovelijk dat mijn kindjes hier rustig doorheen hebben geslapen....pfff ik ben echt doodop! :P

Pascal Soomers

Ik heb maar 7 woorden voor vannacht: Onweerssituatie om zo snel mogelijk te vergeten!
Limburg en heel het oostelijk deel van het land heeft weer niets gehad. Wij hebben nooit prijs! Ook de komende dagen zullen wij niets krijgen.

Ben er ondertussen wel klaar mee en heb er nooit meer vertrouwen in. Laat het wel op me afkomen. Mocht dat ooit gebeuren.
Wat heb ik eraan om dagen, uren, minuten en seconden weg te gooien om uiteindelijk niets te krijgen? Ben vannacht tot half drie opgebleven. Ik had die tijd heerlijk kunnen slapen.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Arend

Citaat van: jandeventer op do 02 aug 2012 - 11:31
bij deze de laatste cape/li kaart van hirlam

Dat is geen Hirlam maar GFS kaartje.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jan van Ooijen

Citaat van: Pascal Soomers op do 02 aug 2012 - 12:45
Ik heb maar 7 woorden voor vannacht: Onweerssituatie om zo snel mogelijk te vergeten!
Limburg en heel het oostelijk deel van het land heeft weer niets gehad. Wij hebben nooit prijs! Ook de komende dagen zullen wij niets krijgen.



Gewoon luisteren wat ik je zei :P Dan was de teleurstelling niet zo groot geweest ;) Midden en westen ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Pascal Soomers

Citaat van: Jan van Ooijen op do 02 aug 2012 - 12:48
Gewoon luisteren wat ik je zei :P Dan was de teleurstelling niet zo groot geweest ;) Midden en westen ;)

Ja, oké. Maar wij hebben gewoon nooit wat ook maar op noemenswaardig onweer mag lijken.  Frustratie zit hoog.
When a supercell arrives, you must be prepared.

weershots

Citaat van: Pascal Soomers op do 02 aug 2012 - 12:45
Ik heb maar 7 woorden voor vannacht: Onweerssituatie om zo snel mogelijk te vergeten!

.....

Laat het wel op me afkomen. Mocht dat ooit gebeuren.

Volgens mij heb je daar je probleem: als het niet naar je toe komt dan moet je er af en toe misschien op uit trekken.  :)

Ik ken je frustratie want hier (uiterste oosten) is het idd erg rustig gebleven de laatste tijd. Maar je weet dat dat zo kan veranderen en anders: de auto in en opzoeken die handel.
www.weershots.nl   Twitter: http://twitter.com/weershots

matroesjka-world

Citaat van: Pascal Soomers op do 02 aug 2012 - 12:45
Ben er ondertussen wel klaar mee en heb er nooit meer vertrouwen in. Laat het wel op me afkomen. Mocht dat ooit gebeuren.
Wat heb ik eraan om dagen, uren, minuten en seconden weg te gooien om uiteindelijk niets te krijgen? Ben vannacht tot half drie opgebleven. Ik had die tijd heerlijk kunnen slapen.


Wahaha, wat een grappige tekst !!! Net als jij had ik de hoop al opgegeven, dus ik werd wel blij verrast dat het eidnelijk eens bij ons langs kwam, dus gewoon de hoop opgeven en dan wordt je wel beloond, komt goed !!!
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Jan van Ooijen

Citaat van: Jan van Ooijen op di 31 jul 2012 - 22:48
EC shear komt om 18Z zelfs met 60kt (zie onderstaand kaartje) Persoonlijk denk ik dat het ietsjes onderschat is/gaat worden en dat er toch een mogelijke tornado (windhoos) voor kan gaan komen. Ook de kansen op hagel is best groot te noemen, momenteel 2 centimeter op de kaarten. Echter waar ik mee zit is de locatie, daar is nog verschil in. EC laat alles in het midden vallen (zie kaart hieronder en de UKMO high res. laat juist weer het meeste vallen in het noordwesten.


Kijk
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

JorisK

Ach, ik zit nu in Valkenburg en gisteren zag ik op de radar het onweren boven Zaandam, dat is ook frustrerend. Evengoed toch nog 1 aardige foto weten te maken van een klein buitje, dus beter iets dan niets! ;)

Kres

Gister iets meegemaakt dat heel vreemd was.
In de eerste instantie was het stil.  Rond middernacht.
De welbekende stilte voor de storm.
Opeens kwam de wind opzetten. Enorme windstoten. En toen.. Toen werd het ineens erg warm. De temperatuur steeg binnen 30 seconden met ongeveer 10 graden. Het werd gewoon erg warm ineens.
Dat heeft zo'n 5 a 6 minuten geduurd en toen koelde het weer af naar de normale waarden voor de tijdstip.

Toch maar gaan googlen en het bleek dus een Heat burst te zijn geweest. Uiterst zeldzaam fenomeen.

Powered by EzPortal