Onweerskansen 1 t/m 5 augustus

Topic gezien door 142778 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 29 jul 2012 - 12:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Marco uit Hangar 5

Citaat van: Dennis op wo 01 aug 2012 - 16:00
De term "convergentielijn" duidt aan wat er gebeurt: op die plek komen luchtmassa's samen. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Een thermische convergentielijn bijvoorbeeld ontstaat als op een bepaalde plaats de lucht aan de grond sterk wordt opgewarmd en er bijgevolg een stijgbeweging optreedt. Het "tekort" aan lucht aan de grond op die plaats wordt vanuit verschillende (wind)richtingen aangevuld. Er is dan sprake van een thermische convergentielijn. De convergentie kan ook worden veroorzaakt door een verschil in wrijving van de ondergrond. Het bekendste voorbeeld hiervan is kustconvergentie. Ook dan onstaat een convergentielijn.
Door die convergentie ontstaat een plaatselijke afwijking in het luchtdrukpatroon, op de grondkaarten te zien als een knik in de isobaren. Die afwijking heet een "vore". Een thermische vore kan onder gunstige omstandigheden uitgroeien tot een thermisch lagedrukgebied. Het onderscheid tussen een convergentielijn en een vore is dus erg subtiel. De vore is het patroon dat het resultaat is van het proces van de convergentie. In de praktijk worden de twee termen vaak door elkaar gebruikt.


https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/

Thanks Dennis!, het is mij duidelijk

Wolken beginnen wel te groeien nu (8-9 km boven westkust Belgie), dus het lijkt wel goed te komen met de forcering.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Dennis

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op wo 01 aug 2012 - 16:42
Thanks Dennis!, het is mij duidelijk



en graag ook DANK aan Johann (namens mij)

Aniet van Voorst

CiteerEr lijkt zich voorzichtig aan een MCS te vormen, aan de bewolking te zien.
De radar van Meteox.com is helaas niet betrouwbaar, die is altijd heftiger dan de werkelijkheid.

@weatherboy; ik snap uberhaupt niet dat jij al zo vroeg durft te melden dat er een mcs in de maak is...  ;)

Timing is ook een belangrijk aspect, laten we dat ook niet vergeten. Hier nog vol op zon, eerste wolken worden zichtbaar, altocumulus..
twitter: @anitavanvoorst
First supercell 17-07-2004, tornado 12-07-2010

hj32

Heerlijk die zwart/wit mensen  ::)
Ik geloof er nog wel in, dat basseer ik puur op het feit dat het vandaag in heel NL geheel onbewolkt was en de boel dus lekker is opgewarmt
Als het straks sneller afkoelt, zal die warme lucht snel weg willen, let wel da's binnen NL
Over thermische lagen enz zeg ik niks, omdat ik daar simpelweg niet genoeg verstand van heb  ;)

@Johann Wat me wel opvalt is het verhaal van het dekseltje
Misschien kan je dat es uitleggen Johann, hoe dat zit? Wanneer is de kans het grootst dat de Cap wel wordt doorbroken en kun je een datum noemen waarop dat is gebeurd? Dan kan ik die radarbeelden es gaan analyseren, zeg maar een klassiek voorbeeld :)

Edit 16:55 Er lijkt iets te ontstaan bij de Golf van Biskaje, maar hoe serieus dat is weet ik niet

Dennis

De Cap geeft het grootste temperatuursverschil weer tussen de stijgende lucht en de omgeving in het gebied waar de omgeving warmer is.

Om de Cap te overwinnen kunnen verschillende dingen helpen:

- Verdere opwarming aan de grond
- Afkoeling van de warmere laag boven de grond door binnenstromen koelere lucht
- Grootschalige lucht stijging door een bovenlucht trog
- Linker uitgang of rechter ingang van een jetstreak (zorgen voor lagere druk op hoogte, lucht eronder gaat stijgen)
- Convergentie aan de grond: botsende winden door windsprong bij een koufront of door lucht die uit andere buien komt
- Optilling van lucht aan de grond door heuvels en bergen (Orografische lift)

Johann

Citaat van: Dennis op wo 01 aug 2012 - 16:18
Johann wat denk jij - (kaartjes)

Ik denk dat het allemaal wel mee zal gaan vallen. Geen overweldigende CAPES, aanwezige inversie en mi toch te weinig dynamische forcering. Toch moeten we dit soort situaties goed in de smiezen houden (lokaal grote verschillen) en daarom luidt het motto: gewoon lekker now-casten adhv radar, sat-pics en gewoon naar buiten kijken :-)

Hoe dan ook de eerste buien met onweer (lokaal ook hagel mogelijk) zullen in de vroege avond vanuit het zuidwesten op nadering van de thermische vore tot ontwikkeling komen en met het verplaatsen van de vore zich tot na middernacht verder van zuidwest naar noordoost over het land uitbreiden.

Onderstaand nog de EC00 HighRes.kaartjes mbt 3H-neerslag en de windshear 0-6 km



hj32


matroesjka-world

Citaat van: hj32 op wo 01 aug 2012 - 16:49
Heerlijk die zwart/wit mensen  ::)
Ik geloof er nog wel in, dat basseer ik puur op het feit dat het vandaag in heel NL geheel onbewolkt was en de boel dus lekker is

Hier was het niet de hele dag onbewolkt hoor, het grootste gedeelte van de dag hadden we last van dikke sluierbewolking en echt benauwd was het hier ook niet met een aangename wind erbij...
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

hj32

Onbewolkt als in amper zichtbaar op de radar ;)

Diem

Ongelofelijk, wat een onweersbeestjes. Na een paar honderd meter fietsen tientallen van die beestjes op m'n armen :o
Als elk onweersbeestje een onweersklap zou betekenen zitten we goed :P
-----
Tot nu toe helaas nog maar weinig onweer op de radar. Hopelijk komt daar snel verandering in 8)

bliksems

"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

hj32

In het Oosten van Frankrijk lijkt op de radar nu iets te gaan "ploffen"

Marco uit Hangar 5

Boven Schiphol is het nu helemaal dicht getrokken met middelbare bewolking, egaal, niet al te donker (alto stratus heet dat geloof ik).

Boven Noordwest Frankrijk lijkt de fut er alweer uit te zijn, geen onweer meer daar, ben benieuwd of het hier nog gaat groeien.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

bliksems

daar heb IK toch niks aan dat het gaat ploffen in oost frankrijk?
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

hj32

Gelukkig ben JIJ er niet alleen  ;D ;)

André

Hier in Stasegem ,zuid west Vlaanderen zojuist een stortbui gekregen zonde onweer en in beperkte tijd en voor de rest is het hier al een anderhalf uurt licht aan het regen . Hebben nu nog maar 2,4 liters .
Demeulemeester André

Ramon Oost

Citaat van: bliksems op wo 01 aug 2012 - 17:38
daar heb IK toch niks aan dat het gaat ploffen in oost frankrijk?

Die buien ontstaan daar nu op de thermische vore. Ook in in het zuidwesten kunnen er dus buien "ploffen".

Johann

Citaat van: hj32 op wo 01 aug 2012 - 16:49

//
@Johann Wat me wel opvalt is het verhaal van het dekseltje
Misschien kan je dat es uitleggen Johann, hoe dat zit? Wanneer is de kans het grootst dat de Cap wel wordt doorbroken en kun je een datum noemen waarop dat is gebeurd? Dan kan ik die radarbeelden es gaan analyseren, zeg maar een klassiek voorbeeld :)
//

Het probleem is dat de opstijgende lucht (vrije convectie door warmte aan de grond >>thermiek) wordt tegengewerkt door een zgn inversie. Dit is een laag met stabiele warme lucht welke zich ietwat hoger in de atmosfeer bevindt. Zolang deze inversielaag aanwezig (uitgedrukt in CIN) kan de CAPE (de hoeveelheid potentiële energie niet worden aangesproken. Het is dus zaak dat deze inversielaag (deksel) eerst wordt opgeruimd, pas dan kan de boel worden getriggerd.

Dit "opruimen" moet geforceerd worden door convergentie (toename wind en verandering windrichting in de hoogte >> dynamische forcering). Daarom is het wachten op de triggering door de thermische vore(laag) voordat de boel "los" kan gaan.

Meer interessant leesvoer zie "weer.nl"
CAPE
>> http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/3ee22e1f4d4acd80a40dd849985cf7b0/article/een_kijkje_naar_de_cape.html

LI

http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/5bfe8f32d7a05ac356f3409e306e2c38/article/een_kijkje_naar_de_lifted_index.html

CIN
>>http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/3926ef33219b400d3dcf970608600c86/article/mogelijk_noodweer_dinsdag.html

hj32

Klopt het Johann dat dat op dit moment in Oost Frankrijk gebeurt?
Je zit op die lijn ineens de wolken op de radar omhoog schieten echt
En die ene bui kan ook weer anderen triggeren, dus dit zou het begin kunnen zijn van een mooie avond ;)

Net boven Lyon  :)

Dennis

Citaat van: hj32 op wo 01 aug 2012 - 17:50

Net boven Lyon  :)

Daar is de CAP eraf! mooi om te zien idd

Powered by EzPortal