Onweerskansen 27 en 28 juli

Topic gezien door 86863 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 22 jul 2012 - 22:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tyshane

Citaat van: Reutel op vr 27 jul 2012 - 22:23
Volgens mij gaat het Reims systeem een MCS worden, en die gaat niet recht over NL...

Ja precies... een 'close encounter' of een 'globale misser', by the way; aardige bliksemratio ook!

Reutel

Citaat van: Tyshane op vr 27 jul 2012 - 22:32
Ja precies... een 'close encounter' of een 'globale misser', by the way; aardige bliksemratio ook!

Maarrr, vergeet niet dat een MCS 's nachts kan activeren en een doorsnede kan krijgen van honderden kilometers! Ik herinner mij vorig jaar rond 00.30 uur knalde er één, en dat systeem strekte zich uit van de kust van Engeland tot Duitsland en van Noord Frankrijk tot de Wadden. FF in de smiezen houden dus!

Kres

Daar kunnen we nog beetje hoop uit putten...

Reutel

Mesoscale Convective System.
Een Mesoscale Convective System (MCS) of een Mesoscale Convective Complexes (MCC) zijn ontstaan uit  geclusterde buien en hebben  dezelfde eigenschappen. Toch verschillen ze met elkaar. Belangrijkste verschil is dat een MCC een MCS is dat aan bepaalde vereisten voor de afmetingen voldoet, op grond van satellietfoto's.



Grootte en vorm van een MCS.
Een MCS heeft vanuit de satelliet gezien een ovaalvorm. Een dergelijk systeem kan 100.000 vierkante kilometer beslaan (ruim 300 bij 300 kilometer groot) en wordt meegevoerd met de heersende wind tussen 3 en 6 kilometer hoogte.
Soms lijkt de trekrichting afwijkend, maar dat komt doordat er aan één zijde vaker nieuwe cellen ontstaan dan aan de andere zijde. Zo lijkt het dat het buiencluster naar het noordenoosten koerst maar naar het noordnoordoosten.



Een MCS is niet altijd hetzelfde. Zo kan het voorkomen dat aan de rand van een MCS een nieuwe cel ontstaat. Dit kan een zeer krachtige onweerscel zijn met sterke stijgwinden waar hagel en windhozen in voorkomen. Zo'n chaotische MCS noemen we asymmetrisch. Is de MCS mooi ovaal dan heet die symmetrisch. Een MCS kan een enorme bliksemintensiteit geven. Vooral rond middernacht kan de bliksemfrequentie oplopen tot boven de 100 ontladingen per minuut. Het onweerscomplex gaat gepaard met hevige weertypes als hagel en windstoten. Vooral aan de randen van het systeem. Middenin komt meer gestage regen voor.

Hoe herken je van de grond een MCS?
Een MCS is niets meer dan een dreigende donkere lucht voornamelijk in het zuiden of zuidwesten. In de nacht gaat dit gepaard met heftig weerlicht dat naderbij komt. Een MCS komt alleen in de zomer voor. Het is moeilijk te zien aan de lucht of sprake is van een MCS. Satellietfoto's en radarbeelden geven een beter beeld. Maar zware onweersactiviteit in de zomernacht wordt bijna altijd door een MCS veroorzaakt.

Een Mesoscale Convective Complexes (MCC) is een MCS waar de grootte van de wolkenkap aan bepaalde afmetingen moet voldoen. Een MCC is altijd groter dan een MCS.

Bron: https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/mcs

Stephanie

Uurtje geleden mooie luchten ten noorden van tilburg :)

glenn

cel in noord frankrijk is nu weer volop aan het aangroeien en sluit zelfs met vorige regenzone die momenteel voor een deel in nederland hangt !
provincie antwerpen krijgt nog opnieuw te maken met zwaar weer binnen dit en 2 uurtjes en later in de nacht opnieuw van mogelijke zware buien die zich ontwikkelen vannacht 

Kres

De sat beelden zien er best goed uit.. Je ziet de Reims complex groeien...

Tyshane

Citaat van: Reutel op vr 27 jul 2012 - 22:38
Maarrr, vergeet niet dat een MCS 's nachts kan activeren en een doorsnede kan krijgen van honderden kilometers! Ik herinner mij vorig jaar rond 00.30 uur knalde er één, en dat systeem strekte zich uit van de kust van Engeland tot Duitsland en van Noord Frankrijk tot de Wadden. FF in de smiezen houden dus!

Jazekers, ik hou dan ook alle opties open, juist vanwege het zelfregulerend en -regenererend vermogen van een MCS! ;)


Citaat van: Kres op vr 27 jul 2012 - 22:56
De sat beelden zien er best goed uit.. Je ziet de Reims complex groeien...

Het groeit inderdaad, zeker ook aan de linkerkant heb ik het idee, dat vind ik wel positief. Maar goed we hebben er al een naam voor als het een noemenswaardige situatie gaat worden; 'Het Reims Complex'! ;)

Jan van Ooijen

Zijn genoeg MCSén vanuit midden Frankrijk tot aan Nederland gekomen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Reutel

Ja het ziet er steeds beter uit, als het MCS nog wat aangroeit naar het westen dan krijgt een groot deel van NL er mee te maken!

Goed de satbeelden in de gaten houden: http://wolken.buienradar.nl/nl/fr?ir=true

JorisK

Inderdaad, hopen dat hij flink aangroet aan de westkant zodat ik er hier in Zaandam misschien ook nog iets van mee pak. Een lichtshow op een afstandje vind ik ook mooi. :)

Reutel

Je zou maar in een tentje in de Ardennen zitten...  :o

ChielDeventer

Het systeem lijkt wat in te zakken.. Maar er kunnen nog veel gekke dingen gebeuren. Alles nog mogelijk!

kaper

Ik heb in Eindhoven zitten wachten op wat we via buienradar zagen binnenkomen en daarop zag je geen onweer; eerder een matig buitje. Het onweerde echter lekker door hier. Flinke regen, een tiental bliksems. Zo te zien is nog genoeg energie beschikbaar voor groei.

Jan van Ooijen

Onweer tussen Eindhoven en Someren

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weerextrem

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 27 jul 2012 - 23:19
Onweer tussen Eindhoven en Someren

Dat Klopt, hier was paar keer flinke klappen gevallen en een hevige plensregen... iig mooie buitje zeg!, voorpret

Eifel

In de Ardennen momenteel noodweer. Zeer veel ontladingen en heel veel regen komt hier naar beneden. Maar ook heel veel wind.

Danny112

Bui die straks recht over mij (Zeist) heen gaat komen activeert enorm snel. Van een groot rood vlak naar een rood vlak met donkerrode puntjes erin. Laat het maar beginnen!

Stephanie

Nog iemand hier die met sneltreinvaart richting het oosten gaat rijden? ::)

Unknown-user1778

Citaat van: Reutel op vr 27 jul 2012 - 23:15
Je zou maar in een tentje in de Ardennen zitten...  :o

Ik zou toch zijn gevlucht! zonder tent!  :o

Powered by EzPortal