Onweerskansen 27 en 28 juli

Topic gezien door 85483 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 22 jul 2012 - 22:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dennis

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 25 jul 2012 - 10:30
Dat komt doordat die kaartjes van Dennis de MUCape pakken, daarom pakken ze zo hoog uit. Ik gebruik ze niet meer

MUCAPE is eigenlijk de meest gebruikte versie van cape maar zeker niet het effectiefst. Deze waarde geeft de maximaal haalbare potentiele energy van een most unstable parcel in de lucht in de laagste 300MB van onze atmosfeer wanneer deze gelift wordt naar het LFC. Deze kun je o.a. vinden op de kaartjes van Wetterzentrale

SBCAPE is een indicator van de onstabiliteit in onze troposfeer. Deze waarde geeft de maximaal beschikbare potentiële energie aan voor een parcel dat vanaf de grond tot het LFC wordt gelift.

MLCAPE is eigenlijk het beste om te gebruiken. Deze geeft de waarden weer van de gemiddelde potentiële energie van parcels in de onderste 100MB van onze atmosfeer wanneer deze gelift worden naar het LFC.

https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/cape

Jan van Ooijen

WRF (12km) veruit de beste tot nu toe... Kaarten zijn 21Z en 00Z





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Nog steeds een duidelijke MCS op de recebte GFS kaarten te zien

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 25 jul 2012 - 13:01
Nog steeds een duidelijke MCS op de recente GFS kaarten te zien


Voor iedereen die de term "MCS" nog niet (geheel) kent : http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,1197.0.html

SupahCel

Zijn de kansen nou flink verminderd vergeleken met gisteren?  Op tv word nu ook gezegt alleen het zuiden een kans

Leon Eikenaar

Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Dennis

@janvisser
Vrijdag opnieuw zomerse temperaturen (tot rond 30 graden in het zuiden) maar minder zonnig en voor het gevoel zwoel warm. Aan de voorzijde van een thermisch lagedrukgebied neemt de onstabiliteit van de atmosfeer sterk toe. Zoals het zich nu laat aanzien lijkt het vooral tijdens de avonduren en deels zaterdagnacht flink te kunnen gaan donderen.

Pascal Soomers

Chase is al geregeld. We hoeven denk ik niet ver te gaan hier in Limburg. GFS en ECMWF laat het leuke complex precies via de Ardennen over onze regio trekken :).
When a supercell arrives, you must be prepared.

Arend

Citaat van: Pascal Soomers op wo 25 jul 2012 - 22:28
Chase is al geregeld. We hoeven denk ik niet ver te gaan hier in Limburg. GFS en ECMWF laat het leuke complex precies via de Ardennen over onze regio trekken :).

Opmerkelijk dat WRF daar momenteel heel anders over denkt. Hieronder 24 uurs neerslag vanaf vrijdag 14.00 lokale tijd van zowel GFS als WRF 12km, beide 12z run vandaag.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Dennis


Jan van Ooijen

Citaat van: SupahCel op wo 25 jul 2012 - 20:10
Zijn de kansen nou flink verminderd vergeleken met gisteren?  Op tv word nu ook gezegt alleen het zuiden een kans

Als het daadwerkelijk tot een MCS komt dan hoeft er niet veel energie te zijn ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Oxize

Lijkt dat het centrale punt waar de meeste onstabiliteit nog verder naar zuiden is gezakt in frankrijk. Zat gister nog net iets boven midden frankrijk. Mag van mij wel wat hoger liggen. Liefst grenzend aan belgie aangezien er niet veel onstabiliteit is in NL vergeleken met frankrijk.

Neerslag zegt ook niet alles.

Je hebt namelijk niks aan restjes MCS uit frankrijk, wat we afgelopen jaren zo vaak zagen.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Dennis


Tyshane

Zoals het er nu naar uitziet lijkt het wel op mcs-vorming, maar ben benieuwd in hoeverre dat signaal blijft. Verder baart de timing en de positie me enigszins zorgen voor Nederland / België en dan met name voor Nederland. Verder eens met Oxize, restjes uit France geven vaak alleen maar teleurstelling. Maar goed, we gaan uit van weinig, kan het ook niet tegenvallen! Wie weet! ;)

Jan van Ooijen

Citaat van: Oxize op wo 25 jul 2012 - 22:52


Neerslag zegt ook niet alles.

Je hebt namelijk niks aan restjes MCS uit frankrijk, wat we afgelopen jaren zo vaak zagen.

Bulken met cape ook niet, daarbij lijkt het totaal niet om restjes te gaan. Voor mensen die in deze omstreken wonen is het wel interessant
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

Citaat van: Tyshane op wo 25 jul 2012 - 23:08
Zoals het er nu naar uitziet lijkt het wel op mcs-vorming, maar ben benieuwd in hoeverre dat signaal blijft.

Natuurlijk zijn dit altijd prognoses en wat er echt gebeurt zien we pas vrijdag(namiddag/avond/nacht) ;)

Oxize

Ik ben benieuwd. Als ik de kaarten nu op moment zien, heb ik niet zoiets van "Zow, dat zijn pas beste kaarten", maar meer van "die hebben we al vaker gezien".

Maargoed tis altijd nowcasten met dit soort dingen. Geef mij maar een herhaling van 10 Juni 2007 ;)
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Tyshane

Citaat van: Arend op wo 25 jul 2012 - 22:42
Opmerkelijk dat WRF daar momenteel heel anders over denkt. Hieronder 24 uurs neerslag vanaf vrijdag 14.00 lokale tijd van zowel GFS als WRF 12km, beide 12z run vandaag.

Opmerkelijk verschil, WRF zit er wel vaker goed bij op lt en kt. Ook even volgen voor vergelijk etc.


Citaat van: SupahCel op wo 25 jul 2012 - 20:10
Zijn de kansen nou flink verminderd vergeleken met gisteren?  Op tv word nu ook gezegt alleen het zuiden een kans

Dagen van te voren gaat dat nog wel eens op en neer, kan je dus weinig concreets over zeggen. De voorlaatste run was wat minder positief, dat heb je wel vaker met bepaalde runs, kan morgen weer anders zijn. Beetje de lijn door de runs ontdekken. En verder idd beetje nowcasten... ;)

Arend

Citaat van: Tyshane op wo 25 jul 2012 - 23:15
Opmerkelijk verschil, WRF zit er wel vaker goed bij op lt en kt. Ook even volgen voor vergelijk etc.

Ook de accum neerslag van AEMET Hirlam toch afwijkend lijkt het. Even afwachten wat de KNMI Hirlam de komende runs gaat doen.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Weatherman

Hoe staat het er voor morgen en zaterdag ?
Wil eigenlijk naar de Kermis hier in Tilburg.
Maar als het sávonds slecht weer wordt ga ik beter niet.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Powered by EzPortal