Onweerskansen 13, 14 en 15 juli

Topic gezien door 11458 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 13 jul 2012 - 09:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

X-treme

Het komt hier met bakken naar beneden en af en toe rommelt het wat.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

bliksems

Citaat van: X-treme op za 14 jul 2012 - 09:12
Het komt hier met bakken naar beneden en af en toe rommelt het wat.

ja hier ook,maar dat klinkt ongeveer hetzelfde als het gerommel van mijn kat in de kattenbak zojuist.
het verschil is dat er een geurtje bij komt;)
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Op zich komen de neerslag patronen redelijk met elkaar overeen. Uiteraard wel detailverschillen wat vooral te wijten is aan het convectieve karakter van de neerslag. Over het noorden een relatief smal lijntje met buiige regen, behorend bij de occlusie. Over het zuiden de neerslag behorend bij de bovenluchttrog. Deze neerslag trekt voor de occlusie uit naar het noordoosten. Beide systemen gaat meer en meer in elkaar op waardoor het e.e.a dan behoorlijk gaat activeren. Met name nabij de occlusie en zuid ervan zijn er onweerskansen. KOUW met hoge kansen, tussen de 50 en 99% over grote delen van het land, uitgezonderd het noorden waar de occlusie al voorbij is. Een ander aandachtspunt is de neerslaghoeveelheid. Hirlam komt met een smalle zone met 30-35 mm die zich uitstrekt van Zeeland tot over de Achterhoek. Harmonie geeft die zone een stuk noordelijker over het land met zeer lokaal nog hogere neerslagsommen.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

Lijkt allemaal toch iets noordelijker dan Hirlam aangeeft. Dus Harmonie heeft het goed.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

bliksems

ja idd,geweldig.
nu kan ik in harmonie de dag door komen;)
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Jan van Ooijen

Guidance:

In de omgeving Haarlem/Amsterdam is vanmorgen op veel plaatsen 20-40 mm gevallen, plaatselijk nog wat meer. Qua hoeveelheid conform de verwachting, qua positie ca. 60 km noordelijker van Hirlam aanvankelijk had berekend. EC en Harmonie hadden de positie beter te pakken. Plaatselijk is in de occlusie ook onweer voorgekomen. De activiteit van de neerslag is t.o.v. vanmorgen afgenomen. De occlusie met de neerslag verplaatst zich de komende periode langzaam naar het zuiden. In het zuiden, midden en oosten kunnen zich vanmiddag ook weer nieuwe buien ontwikkelen, onweer is daarbij niet uitgesloten, KOUW komt met kansen van 60-90%. Vanavond en vannacht wordt het in het midden en noorden van het land tijdelijk droger. Morgen vooral nabij de trog opnieuw enkele buien, mogelijk met onweer (INDECS komt met 40-80%).
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Severe Weather Outlook Benelux



Een hoogtetrog beïnvloedt ons weer nog steeds, bovendien bevindt een grondvore zich voor onze kusten en deze trekt slechts zeer traag zuidoostwaarts. Onder invloed van de hoogtetrog met T500 rond -20° wordt de onstabiliteit deze namiddag voldoende groot om onweer te triggeren. De toppen kunnen hierbij reiken tot zo'n 7 ?  8 km. Nabij de kusten is de kans op waterhoosjes vrij groot door de beperkte shear en de grote convergentie in deze gebieden. In de loop van de nacht nemen de onweerkansen af.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Citaat van: bliksems op za 14 jul 2012 - 09:04
weatherboy heeft er 8 inmiddels die ook in Amstelveen woont.
dan telt ie dus onterecht vaag gerommel in de verte mee.
onweerdagen is onweer dat boven je zit met harde knallen.

Geheel onterecht zeg jij dat hij onterecht telt. ;) Officieel is in Nederland een onweersdag als er minstens één donderslag word gehoord.

hj32


Dennis

Citaat van: Jan van Ooijen op za 14 jul 2012 - 12:48
Severe Weather Outlook Benelux


Nabij de kusten is de kans op waterhoosjes vrij groot door de beperkte shear en de grote convergentie in deze gebieden.

Kres

Voor alsnog weinig activiteit in de lucht...

Stephanie

Hier (Sprang Capelle) zojuist een klap, flinke hoosbui ook.

bliksems

Citaat van: Tyshane op za 14 jul 2012 - 13:02
Geheel onterecht zeg jij dat hij onterecht telt. ;) Officieel is in Nederland een onweersdag als er minstens één donderslag word gehoord.
ja,maar voor de liefhebber is dat natuurlijk complete onzin ;)
en ik hou sowizo niet van dat officiële gedoe altijd ;)
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Gerard1995

Citaat van: bliksems op za 14 jul 2012 - 17:44
ja,maar voor de liefhebber is dat natuurlijk complete onzin ;)
en ik hou sowizo niet van dat officiële gedoe altijd ;)

ik ben het totaal niet met je eens, het is niets officieels, het is gewoon logisch eigenlijk,
je Hoort een klap onweer, dus m.a.w. je hebt toch onweer gehoord!, dus er is onweer geweest die dag, dus is het een ONWEERSdag!!... zo simpel is het dus.
Dus een onweersdag hoeft geen dag met véél onweer te zijn, 1 onweersklap is egt genoeg!, maar 'k begrijp je reactie wel dus beschouw dit niet als een aanval ;)

eigenlijk dus zelfde reactie als @Tyshane maar met net ff iets andere bewoording :D
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Aniet van Voorst

Nou, dus nog geen onweersdag voor mij vandaag, want ik heb nog geen klap of donder gehoord  ;)
twitter: @anitavanvoorst
First supercell 17-07-2004, tornado 12-07-2010

Gerard1995

Citaat van: Aniet van Voorst op za 14 jul 2012 - 18:34
Nou, dus nog geen onweersdag voor mij vandaag, want ik heb nog geen klap of donder gehoord  ;)

hier 2 welgeteld... en een heeele bult water erbij... 30-35 mm ongv vanmiddag! :o
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Aniet van Voorst

Dat is idd aardig wat, hier maar 8,3 mm.
twitter: @anitavanvoorst
First supercell 17-07-2004, tornado 12-07-2010

bliksems

Citaat van: Gerard1995 op za 14 jul 2012 - 18:30
ik ben het totaal niet met je eens, het is niets officieels, het is gewoon logisch eigenlijk,
je Hoort een klap onweer, dus m.a.w. je hebt toch onweer gehoord!, dus er is onweer geweest die dag, dus is het een ONWEERSdag!!... zo simpel is het dus.
Dus een onweersdag hoeft geen dag met véél onweer te zijn, 1 onweersklap is egt genoeg!, maar 'k begrijp je reactie wel dus beschouw dit niet als een aanval ;)

eigenlijk dus zelfde reactie als @Tyshane maar met net ff iets andere bewoording :D

ja ok,maar dan moet die ene klap en flits wel tegelijkertijd zijn ongeveer,dus zowat boven mijn hoofd zeg maar.
en dat heb ik dus alleen 2 dagen geleden meegemaakt en de keer daarvoor was in december vorig jaar,wat ook meteen het beste onweer was van dat jaar.
dus niet dat het alleen kilometers verderop is,want dat betekend dan dat anderen een onweersdag hebben en niet ik.
gerommel in de verte wat op het geluid van een vliegtuig lijkt noem ik geen onweer.
lijkt me echt duidelijk ook.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

jornonweer

Van 14/07 14u tot 15/07 14u :  Tot ongeveer zondagmiddag vallen er geregeld regen en lokaal ook felle buien die kunnen gepaard gaan met onweer. Zaterdagavond en in de nacht van zaterdag op zondag komt het op verschillende plaatsen tot langdurige en felle regenval met neerslaghoeveelheden in de orde van 20l/m² of meer. Met de regen die de afgelopen dagen al gevallen is, is het niet uitgesloten dat dit lokaal tot wateroverlast leidt.

Verder is het op de weg ook uitkijken voor watergladheid. Daarbij komt nog dat het zicht op de autosnelwegen heel sterk kan belemmerd worden door opspattend water.

@kmi
Danger is real, fear is a choice.

Jan van Ooijen

KNMI Guidance:

De modellen zijn tamelijk eensluidend. Nu de laatste neerslag die het zuidoosten van het land verlaat. Vanuit het westen nadert de neerslag behorend bij de trog. Deze neerslag bereikt in de loop van de ochtend het westen en wordt met name boven land wat meer convectief van aard. KOUW komt met niet al te hoge onweerskansen. Op de meeste plekken komt deze nu niet meer boven de 20% uit. Alleen in het uiterste zuiden liggen de kansen rond de 70%. Na passage van de trog wordt het droog. Pas rond middernacht zien we in zowel Harmonie als Hirlam een neerslagsignaal ons land passeren, samenhangend met de trogpassage. Morgen bereikt later in de ochtend de eerste frontale neerslag het zuidwesten van ons land en deze regen breidt zich daarvandaan verder over het hele land uit.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal