Onweerskansen 10 en 11 juli

Topic gezien door 18366 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, di 10 jul 2012 - 00:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dennis

estofex

@KNMI Guidance Uitgifte: 11/07/2012 05.31 uur LT

In de middag met name in het zuidoosten en oosten van het land opnieuw buien a.g.v dagelijkse gang, in het westen en noorden van het land lijkt de buiigheid tijdelijk even minder te zijn a.g.v. de genoemde inversie rond 850 hPa. De onweerskansen op de passage van de occlusie/trog is volgens KOUW 30-95%. In de middag en avond de hoogste onweerskansen voor het midden en oosten, INDECS komt daar met 60-90%. De kans op hagel is ook niet uit te sluiten. In de loop van de avond en vooral de nacht naar donderdag in het westen sterk toenemende onweerskansen, met een T500 van -25 tot -28C en zeewater van 15 a 16 graden is dat ook zeer waarschijnlijk.INDECS kans is na donderdag 03 UTC laag, en dat is consistent met de passage van de hoogtetrog.

Dennis

Nabij Ameland is een waterhoos gesignaleerd

Marsel

Citaat van: Dennis op wo 11 jul 2012 - 00:17
**knip**
Yup, inderdaad even de blik op het westen vanaf de late avond. Leuk dat men op het KNMI inmiddels ook kustconvergentie mee heeft genomen, gisteren hadden we het er hier ook al over, zie: http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,1185.msg20204.html#msg20204. Zowel GFS als Hirlam geven beide nog steeds een fors neerslagsignaal tegen de westkust aan in de loop van de avond. Later in de nacht en in de loop van de ochtend verplaatst het zwaartepunt zich langzaam oostwaarts.

Afgelopen nacht zijn er al op verschillende plaatsen enkele ontladingen waargenomen, komende nacht zijn die kansen groter. Zal me niets verbazen als het lokaal tot een paar forse nachtelijke onweders komt, vooral langs de westkust in eerste instantie. Leuk dit soort situaties. Ondanks dat het herfstige taferelen zijn heeft dit toch ook wel wat :).

Citaat van: Dennis op wo 11 jul 2012 - 10:00
Nabij Ameland is een waterhoos gesignaleerd
He das leuk, daar is gisteren ook over gesproken. Jelte merkte dat terecht op :).

Jan van Ooijen

Code geel voor het gehele land plus kans op waterhozen in Friesland

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

Citaat van: Marsel op wo 11 jul 2012 - 10:01

Yup, inderdaad even de blik op het westen vanaf de late avond. Leuk dat men op het KNMI inmiddels ook kustconvergentie mee heeft genomen, gisteren hadden we het er hier ook al over, zie: http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,1185.msg20204.html#msg20204.

Zal me niets verbazen als het lokaal tot een paar forse nachtelijke onweders komt, vooral langs de westkust in eerste instantie.



Leon Eikenaar

Als er nog een melding wordt gemaakt voor waterhozen.
Ga ik die kant op!  8)
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Tricker

Citaat van: AOT op wo 11 jul 2012 - 10:23
Als er nog een melding wordt gemaakt voor waterhozen.
Ga ik die kant op!  8)

Als je aankomt bent je hooguit te laat...

Marcel

Citaat van: Tricker op wo 11 jul 2012 - 10:28
Als je aankomt bent je hooguit te laat...

Maar mogelijk nog op tijd  8)

Ik kijk uit naar de nachtelijke onweders!!!!  :D

Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Dennis

KNMI Guidance Uitgifte: 11/07/2012 12.20 uur LT

Een hoogtelaag ligt om 09 UTC net noord van Ierland. Dit laag trekt opvullen in zuidoostelijke richting en passeert als kortgolvige trog (koud putje met T500 van -27 gr C) in de nanacht en ochtend ons land. Tegelijkertijd is er boven de Noordzee dan een nieuw sturend hoogtelaag gevormd die morgenavond nabij het noorden van Denemarken wordt verwacht. Aan de grond zien we een lagedrukgebied boven het zuiden van Scandinavië met daaromheen verschillende kleine kerntjes met restanten van occlusies die daar boven de Noordzee omheen draaien.

Vanmiddag enkele buien, met name boven land agv de dagelijkse gang. In de kustgebieden duidelijk minder buien. Komende avond en nacht zien we de kustconvergentie weer optreden en daarmee in die gebieden ook de buiigheid opleven. In de nanacht en ochtend enkele buien op passage van de hoogtetrog. In het noorden buiige regen op passage van occlusierestanten. In de loop van morgen geleidelijk afnemende buiigheid en in de middag (meest) droog. In de avond bereikt de frontale neerslag het zuiden van ons land. Bij de buien wordt vandaag af en toe onweer gemeld. KOUW komt kansen tussen de 30-95%. Komende nacht grootste kans in de kustgebieden, morgenochtend zien we nog een signaal boven het oosten van het land tevoorschijn komen.

Weatherboy

Ik mag weer een extra onweersdag bij rekenen! Ongekend slecht weer vanmorgen tussen 6 en 7 uur. Met de auto de weg op was amper te doen. Zware neerslag tot mogelijk wolkbreuk intensiteit. De A9 stond zowaar vol met een laagje water. De ruitenwisserstand op de max., maar dat was niet meer te doen. En daarbij nog een klap onweer ook. Echt ongekend

Vandaag 14 mm opgevangen, en dat van 3 buien ??? Liever in de herfst zie ik dit, maar vooruit, het was best leuk.

Sven

Noodweercentrale code geel, gehele land.

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

EAJ


Tyshane

Toch hier en daar wat onweersbuitjes zo aan de radar te zien! Hoe is het met die buitjes mensen? Is het wat? Het is zo stilletjes hier. Of is iedereen inmiddels onweersmoe? ;) Ik hoop dat hetgeen nu noordoostelijk trekt, noordoost veluwe nog even aan doet. :)

Stephanie

Ik ben in Sprang Capelle en volgens de radar zou het onweer hier nu zo ongeveer moeten zijn, echter nog niks gezien/gehoord.

erik

Ik wacht vol spanning op wat nu de oversteek over de Noordzee aan het maken is.Nu geen activiteit (meer) in maar met de convergentie in het achterhoofd gaat dat als het aan land komt helemaal goed komen.Al wel prachtige Cumuli voorbij zien komen en een 12mm regen opgevangen (met name vanochtend) dus het lijkt wel een beetje herfst  ;)

Weatherman

Gedonder hoorbaar hier in Tilburg  ;D
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

JorisK

Een paar lekkere dreunen in Zaandam zojuist! :)

Weatherman

Hier bleef het ook bij een paar, ging langs me heen helaas.
Dus iets te ver weg.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

André

Hier in Stasegem niks van onweer ,deze middag een buitje met 0,8 liters en voor de rest wolken en veel zon en hevige wind met pieken tot 5 bft .
Demeulemeester André

Powered by EzPortal