Onweerskansen 4, 5 en 6 juli

Topic gezien door 103736 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, ma 02 jul 2012 - 15:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Chase-Stormer

Het lijkt hier niet echt door te willen zetten vandaag, de bui die net na Schagen ontstond was in rap tempo ook weer opgelost.
Zo nu en dan drupt het hier wat, gelukkig is de wind een beetje op komen zetten en in combinatie met de regen brengt het wat verkoeling, en die word warm (  :P ) ontvangen !

Toch hoop ik nog op een donder  ;D

T-inus

Citaat van: Marsel op do 05 jul 2012 - 18:09
Mooie plaat Dennis.
We hadden ongeorganiseerde multicells verwacht....Deze satplaat zegt genoeg. Wat een bende, totaal geen logica met die 'random' geplaatste complexen. Ach, ondanks het feit dat niet iedereen z'n portie krijgt kunnen we in in ieder geval zeggen dat we de organisatiegraad goed hadden :).

Geld voor heel Europa zie ik
Some men see things as they are and say : "why?" - I dream things that never were and say : "why not

Dennis

Citaat van: Marsel op do 05 jul 2012 - 18:28
Het is niet echt een situatie die zich leent voor MCS's. We missen flinke WAA en theta-E/-W waarden op 850hPa  zijn niet overtuigend. Bovendien is de dynamische triggering (lees: optilling) ook niet zodanig dat ondanks het stabiliserende effect van de avond buien op middelbaar niveau gemakkelijk door kunnen gaan (en/of clusteren). Toch is het evenwel belangrijk om dat gebied in de gaten te houden. Verschillende modellen laten in de voorkamer van het KF activiteit zien die de nacht overleeft, vooral voor ZW-NL en delen van BE. Kansen zijn er dus wel, maar de kans op een écht MCS met hoge bliksemrates en bijverschijnselen acht ik gering.

Warmte is niet zomaar weg

Serge

Citaat van: dondertje127 op do 05 jul 2012 - 18:26
heb er geen fedusie

Mooi woord! Maar als je mooie woorden wil gebruiken, spel ze dan wel goed, ands zeg dan gewoon op z'n hollands geen vertrouwen :p
Waar is mijn cape

Marlieke

Hier hadden we vanmiddag ook een gigantische plensbui met een aantal bliksems. Stond met zoontjelief bij de uitgang van het medisch centrum (zoontjelief heeft een longontsteking, arm ventje) te wachten tot de regen wat minder werd.

Thuis hoorde ik nog een paar doffe dreunen, wel lange dreunen trouwens, en volgens mij ook een inslag ver weg. Ook nog een paar foto's gemaakt van de bui:

Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Serge

Ff terug naar het onweer @ jan/johan gaat de lijn uit wesr nu gewoon klusteren met die uit oost ( zo boven roermond ,  in een paar uur) ?
Waar is mijn cape

Wouter Pringels

Hier daarnet ook enkele onweders gehad, nu nog gerommel. Nu zo'n 28mm neerslag op 24uur tijd.

Leon Eikenaar

Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Dennis

Nieuwste NWC: rood voor zeeland


Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Joep

Hier in westen Alphen aan den Rijn ontstaat spontaan een onweersbui.
Komt met bakken naar beneden.

Dennis

Prachtige rolwolk over Spoolde (Zwolle)

Graphicnizor@Graphicnizor

Weatherman

Hier wordt het ook donker, ben erg benieuwd of het nu eens door zet.
Zie jij nog wat spannends Reutel.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

jeffrey83

joehoe, joehoe! komt u maar ! haha

klapper

Citaat van: jeffrey83 op do 05 jul 2012 - 19:01
joehoe, joehoe! komt u maar ! haha

komt wel goed denk ik zo  8)

Dennis

KNMI Guidance:
Uitgifte: 05/07/2012 18.30 uur LT

Later vanavond langzaam afnemende buiigheid in de thetaw-rug boven het midden en noorden. Progtemps blijven boven de grondinversie zeer onstabiel, dus in de loop van de nacht kan er spontaan weer een (onweers)bui ontstaan, maar dan zeer lokaal. Waar precies is nauwelijks aan te geven. Belangrijk aandachtspunt is de grote hoeveelheid neerslag die de diverse modellen boven West-Belgie en Zeeuws-Vlaanderen berekenen Hirlam komt boven Vlaanderen met een gebied met 40-60 mm, lokaal 70-80 mm! Harmonie positioneert dit gebiedje iets noordelijker, tegen Zeeland aan. Op en voor het koufront uit oplevende buiigheid, met duidelijk meer schering kans op lijnvorming. Onweerskansen blijven tot aan koufrontpassage groot, 60-95%, alleen vannacht minder, m.u.v. het zuidwesten, daar nog steeds 60-95% (dynamische buien met meer forcering bij het laagje. Kansen op zwaar onweer volgens KOUW vanavond niet groot (20-40% op > 50, rond 10% op > 200/5 min), maar gezien de actualiteit blijft voorzichtigheid geboden indien er wat meer clustering optreedt.

Reutel

Citaat van: Weatherman op do 05 jul 2012 - 19:01
Hier wordt het ook donker, ben erg benieuwd of het nu eens door zet.
Zie jij nog wat spannends Reutel.

Jewel, maar dat heeft weinig met onweer te maken haha ;)

Ik ben er helemaal weg van, naar Breda!

Marsel

Citaat van: Dennis op do 05 jul 2012 - 18:33
Warmte is niet zomaar weg

Daar zou ik niet al te snel mee zijn ;). Ik kan je sterker vertellen, op dit moment hebben we de maxima al gehad. Voeding vanaf de grond zal dadelijk dus stoppen. Gelukkig kunnen dergelijke multicells constant nieuwe cellen vanaf middelbaar niveau aanmaken aan de randen van hun cold pools. Er blijft namelijk genoeg energie voorradig. Maar dat houdt zonder een forse trigger ook een keer op (de zuidelijke buien zijn simpelweg door opwarming ontstaan!). Gelukkig vindt er voor het KF uit nabij een thermisch laagje (welke uitdiepend over Zeeland en Zuid-Holland trekt) wel geforceerde optilling plaats waardoor buien daar door kunnen gaan.
Met WAA bedoelen we warme lucht een gebied inpompen (kan op hoogte of aan de grond) waardoor forse lapserates gewaarborgd blijven, vaak gebeurt dit boven 900hPa in MCS situaties. Daarbij hebben we dan een trigger nodig om de gerealiseerde CAPE te benutten. Die sterke WAA missen we nu dus....
Neemt niet weg dat bij het eerder genoemde laagje buien door geforceerde optilling weldgelijk door kunnen gaan, ook al koelt het nu langzaam af. Daarom, zoals eerder aangegeven, even die zuidwesthoek in de gaten houden....

EDIT, ik zie het dat het KNMI een zelfde idee heeft.

zorba

Citaat van: Joep op do 05 jul 2012 - 18:58
Hier in westen Alphen aan den Rijn ontstaat spontaan een onweersbui.
Komt met bakken naar beneden.

Idd zijn er zo nu en dan fikse dreunen te horen, maar hier is geen drup gevallen :p
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Stephanie

Hier, (sprang capelle even tijdelijk ipv Tilburg), al een paar donders. Grote bloemkolen aan zien komen die nu over trekken.

Powered by EzPortal