Onweerskansen 4, 5 en 6 juli

Topic gezien door 103070 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, ma 02 jul 2012 - 15:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Tyshane

Citaat van: jeffrey83 op wo 04 jul 2012 - 10:59
ah, eindelijk weer iets over vandaag...

is het nu echt zo dat omdat vandaag alleen zeeland/zuidholland kans maakt de kans van vandaag genegeerd wordt en er bijna alleen over morgen gesproken wordt ? of is de kans heel klein voor zeeland en zuid-holland ?

De kans wordt toch niet genegeerd? De kansen voor morgen zijn alleen groter en voor een groter gebied, ik denk dus dat de nadruk daarop komt te liggen qua informatievoorziening. Maar gezien het topic komt de info voor beide dagen langs! Wie weet heb je daar geluk vandaag! :)

aloa

Citaat van: jeffrey83 op wo 04 jul 2012 - 10:59
ah, eindelijk weer iets over vandaag...

is het nu echt zo dat omdat vandaag alleen zeeland/zuidholland kans maakt de kans van vandaag genegeerd wordt en er bijna alleen over morgen gesproken wordt ? of is de kans heel klein voor zeeland en zuid-holland ?
Kans is 50% voor het gedeelte onder de lijn Den Helder --> Nijmegen (volgens estofex). Morgen zal de kans groter zijn met misschien een level 1.

Jelte

Nou, wie weet.
Voor vandaag zal het voor Nederland niet spectaculair zijn. Even afwachten. In Nederland tenminste, de Belgische westkust lijkt komende nacht al aardig wat over te krijgen.
Morgen is er in het hele land kans, maar het zal wel even nowcasten worden. De timing is wat vroeg voor het zuiden van Nederland, het noordoosten heeft de beste papieren voor morgen met buien in de tweede helft van de middag. Wij lijken in het noordwesten de dans weer aardig te ontspringen, helaas. Echter, er is nog veel onzeker.
De nacht van donderdag op vrijdag lijken centraal Belgie richting zuidwest Nederland aan de beurt te zijn. Eigenlijk de meest interessante situatie voor de komende drie dagen, hoewel vrijdag nog best verrassend zou kunnen uitpakken.

De onzekerheden over waar en wanneer lijken groot te zijn de komende dagen, maar het zorgt wel voor een leuke situatie waarin op elk moment de kansen kunnen omslaan en je zomaar ineens een interessante dag krijgt.
Ik zie persoonlijk als meest betrouwbare bron op het ogenblik noodweercentrale, die al eerder hebben laten zien dat hun neerslagfilmpjes een betere grip op de situatie hebben bij complexe convectieve situaties. Vorige week was al duidelijk te zien dat de ontwikkeling van stevige buien lastig zou worden op het moment dat GFS nog erg enthousiast was. Wellicht dat het UKMO/WRF model waar noodweercentrale mee werkt beter omgaat met hoe de luchtlagen zijn samengesteld en beter begrijpt wanneer wel en niet convectie kan doorbreken.


Dennis

Citaat van: Jelte op wo 04 jul 2012 - 11:17

Wellicht dat het UKMO/WRF model waar noodweercentrale mee werkt beter omgaat met hoe de luchtlagen zijn samengesteld en beter begrijpt wanneer wel en niet convectie kan doorbreken.

Het is nu wel zo dat de vermenging van de hete met de koele luchtlagen vooral morgen met elkaar gaan "botsen"

Jelte

Citaat van: Dennis op wo 04 jul 2012 - 11:35
Het is nu wel zo dat de vermenging van de hete met de koele luchtlagen vooral morgen met elkaar gaan "botsen"

Jawel, maar het is nog iets ingewikkelder dan dat natuurlijk. Het hangt ook nog af van de opbouw daarbij. Bijvoorbeeld door een inversie, of door extreem droge lucht hogerop. En zo nog tientallen factoren meer. Dat lijkt dit model allemaal wat beter mee te nemen. Vooral in de situaties dat er stevige buien worden verwacht maar niet optreden blijkt dit model daarin toch vaak goed te zitten (naar mijn zeer onprofessionele inschatting  ;D)

jeffrey83

Citaat van: Tyshane op wo 04 jul 2012 - 11:04
De kans wordt toch niet genegeerd? De kansen voor morgen zijn alleen groter en voor een groter gebied, ik denk dus dat de nadruk daarop komt te liggen qua informatievoorziening. Maar gezien het topic komt de info voor beide dagen langs! Wie weet heb je daar geluk vandaag! :)

Nee niet genegeerd tyshane :) gelukkig niet, maar de stroom aan info over morgen is veel groter dan die van vandaag en dat terwijl er vandaag ook reële kansen zijn voor onweer al is het maar alleen voor het westen/zuidwesten van het land..  het viel mij gewoon op dat dat een beetje onder geschoven wordt door de kansen van morgen omdat dan het hele land er mee te maken kan gaan hebben (uitgezonderd zeeland dan)... Ik bekijk het per dag, en morgen is voor mij totale nog niet aan de orde, vanavond om 10 uur ga ik weer eens kijken wat er morgen gebeurt :)

Tyshane

Citaat van: jeffrey83 op wo 04 jul 2012 - 11:46
Nee niet genegeerd tyshane :) gelukkig niet, maar de stroom aan info over morgen is veel groter dan die van vandaag en dat terwijl er vandaag ook reële kansen zijn voor onweer al is het maar alleen voor het westen/zuidwesten van het land..  het viel mij gewoon op dat dat een beetje onder geschoven wordt door de kansen van morgen omdat dan het hele land er mee te maken kan gaan hebben (uitgezonderd zeeland dan)... Ik bekijk het per dag, en morgen is voor mij totale nog niet aan de orde, vanavond om 10 uur ga ik weer eens kijken wat er morgen gebeurt :)

Oke, ik begrijp het. Eigenlijk ook wel een goeie instelling; zo lekker bij de dag leven! :) Maar goed, voor hier (Epe) vandaag weinig kans dus ik leef toch een beetje naar morgen toe, qua onweerskansen dan! ;) Vandaag tussen de bedrijven door genieten van het zomerse weer.

Chase-Stormer

Nou, van mij mag het hier wel los gaan, of op zijn minst een verkoelende regenbui.
Temp is weer goed aan het oplopen hierbinnen, op dit moment staat de teller op 28,5

Helaas bijna geen wind dus ramen opengooien geeft niet het gewenste resultaat  :'(

Heb m'n stationnetje inmiddels buiten gezet en die geeft nu 27 graden aan met een luchtvochtigheid van 68%

Tyshane

De nieuwe run van GFS (06), modelwetterkaartjes; voor vandaag: (Speciaal voor Jeffrey! ;) )

Bron: http://www.wetter3.de

Tyshane

En de nieuwe run van GFS (06), modelwetterkaartjes; voor morgen (donderdag):

Bron: http://www.wetter3.de

Cdtj3

OEEHhh ziet er lekker uit voor het midden van Nederland, nu hopen dat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren :D
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Tyshane

Citaat van: Cdtj3 op wo 04 jul 2012 - 12:00
OEEHhh ziet er lekker uit voor het midden van Nederland, nu hopen dat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren :D

Inderdaad, een vrij goede dekking ook over Nederland en België, iedereen prijs hoop ik.  :D

erik

En zowaar blijven de kansen voor Noordwest NL ook intact  ;D 

Chase-Stormer

De wind trekt gelukkig nu iets meer aan !

jeffrey83


Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Hier in Woensdrecht ontstaan op dit moment de eerste Cu's. Verticale ontwikkeling is op sommige punten al vrij redelijk te noemen. Ik vermoed dat we binnen nu en de komende twee uren de eerste buien tot ontwikkeling zien komen. West Belgie en noordwest Frankrijk blijven vandaag de belangrijkste aandachtsgebieden.

Jelte

Citaat van: Marsel op wo 04 jul 2012 - 12:34
Hier in Woensdrecht ontstaan op dit moment de eerste Cu's. Verticale ontwikkeling is op sommige punten al vrij redelijk te noemen. Ik vermoed dat we binnen nu en de komende twee uren de eerste buien tot ontwikkeling zien komen. West Belgie en noordwest Frankrijk blijven vandaag de belangrijkste aandachtsgebieden.

Hee Marsel! Dacht al dat je op vakantie was...  :D
Wat denk jij over morgen en evt overmorgen?

aloa

Lijkt nu wat te ontstaan boven Limburg/Noord Brabant.

http://wolken.buienradar.nl/nl

Dennis

Nieuwste KNMI Guidance:
Uitgifte: 04/07/2012 12.14 uur LT

Vanmiddag en vanavond met name in het zuidwesten een buienkans met onweer. Elders is een enkele bui niet uitgesloten, onweerskansen zijn kleiner. KOUW komt met waardes van 40-50% voor het zuidwesten. Komende nacht blijft er voor het zuidwesten een kans op een bui, elders wordt het droog. Morgenochtend liggen de dynamisch gevormde buien al vroeg over het zuidwesten en zuiden van het land.buien. Elders moeten de buien door opwarming ontstaan en dat zal dan ook later plaatsvinden, zo rond het middaguur. Dat kunnen forse buien worden met hoge onweerskansen. INDECS pakt fors uit mate kansen van 50-99%. Opvallend zijn ook de vrij hoge waardes op een conditionele kans van >50 ontladingen. Die liggen veelal tussen de 60-80%, op meer dan 100 ontladingen 30-50%, meer dan 200 op 20-35% (dit zijn weer iets hogere waardes dan bij de vorige run). Morgen CAPE waardes > 2000 J/kg, lage CIN. Wel weinig schering en dus geringe organisatiegraad. Hagel is mogelijk en uiteraard kan er lokaal veel neerslag vallen in korte tijd.


Powered by EzPortal