Onweerskansen 4, 5 en 6 juli

Topic gezien door 102929 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, ma 02 jul 2012 - 15:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ramon Oost

Onweerskansen 4 en 5 juli


De komende dagen loopt de temperatuur weer op naar lokaal zomerse waardes maar ook neemt opnieuw de onstabiliteit daarbij toe.  Dinsdag laat GFS wel enige onstabiliteit zien maar veel hoeven we daar niet van te verwachten. Het slepende occlusiefront ligt voor de westkust en blijft daar nog even liggen waardoor er hooguit wat lichte regen kan vallen.

Op woensdag loopt de temperatuur op tussen de 22 en 25 graden, lokaal 26 langs de oostgrens. Op nadering van het slepende occlusiefront neemt de onstabiliteit toe. De Cape waardes komen uit op 400 ?  500 J/kg in het noordwesten tot 1300 J/kg in het midden van het land. Overige delen van het land tussen de 700 en 1100 J/kg. Daarbij hebben we een lifted van -4 ?  -5. Dynamiek is er niet veel; de 0-6km shear komt uit op zo'n 12 ?  13 m/s. De 0-1km shear komt niet hoger dan 6 ?  7 m/s. Daarbij slaat de STP (Significant Tornado Parameter) uit naar maximaal 0,5.

GFS Cape woensdag en donderdag


De CAP die er voor zorgde dat we op donderdag 28 juni jl. geen zware buien kregen, zit er woensdag in de ochtend licht op (lichte inversie) maar in de middag wordt hij minder. De Cinh (Convective Inhibition oftewel convective afremming) is in de ochtend -10 terug lopend naar rond 0 in de middag.

Op de neerslagkaarten kan je duidelijk een flink neerslagsignaal zien langs het occlusiefront. In de eerste helft van de middag lijken zich de eerste buien te ontwikkelen langs de westkust. De grootste kans op onweersbuien lijkt voor het westen en misschien midden van het land weg gelegd.


Ook op donderdag loopt de temperatuur wederom op tot lokaal zomerse waarden in het oosten en noodoosten. In de middag ligt er een convergentielijn over het midden van het land. De cape waardes liggen dan rond de 1500 J/kg in het noordoosten tot 0 in het zuidwesten. In het midden en oosten van het land ligt de cape tussen de 1000 en 1500 J/kg. Het is mogelijk dat GFS de cape waardes te hoog inschat zoals we wel vaker zien. Dit komt omdat ze te hoge dauwpunten berekenen. (voor donderdag 21 graden). Lifted index is -4 ?  -5. De 0-6km shear ligt tussen de 9 m/s in het noordoosten tot lokaal 20 m/s in het zuidwesten. 0-1 km shear is er niet. Die waardes komen uit tussen de 1 en 5 m/s.

ECMWF (Europees weermodel) laat alleen maar onstabiliteit zien op donderdag. De waardes bij EC komen uit op maximaal zo'n 800 J/kg. Naast de redelijke onstabiliteit komt EC ook met hoge Theta-E waardes. Deze komen donderdag uit op zo'n 58 in het Noordoosten. De meeste neerslag wordt berekend over het midden van het land in de avond naar het noordoosten wegtrekkend.



Kortom: we krijgen op woensdag en donderdag te maken met lokaal zomerse temperaturen. Op beide dagen kunnen er zich regen en onweersbuien ontwikkelen. Op woensdag voornamelijk het westen en midden van het land door een slepend occlusiefront die het oosten van het land niet haalt. Donderdag voornamelijk het midden, oosten en noordoosten van het land op de convergentielijn. Lokaal kunnen deze buien pittig zijn met kans op hagel (maximaal 1 cm). De organisatie van buien zal gering zijn i.v.m. weinig windschering.

Ramon Oost

***Update kaarten 00Z***

En weer komt GFS met een onwerkelijk beeld wat betreft de neerslag tegenover de andere weermodellen. Dynamisch gezien is het niets, dus ook geen rede om de kaarten te gaan plaatsen

GFS




Hirlam


NAE





arjanbruggink

Kijk, daar zijn de volgende kansen. We gaan het zien en kijken wat het wordt.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Shadow112

Mooi duidelijk stukje weer Ramon ! De zomer geeft weinig echte warmte maar wel steeds mooie kansen ;)!


Dennis

Nou ik zou zeggen: nu wij aan de beurt met mooi onweer :)

@KNMI
De eerste dagen stijgt t850 naar 10-12 graden op donderdag. daarna geleidelijk dalend naar 5-7 graden. Vanaf donderdag lijkt de buienkans sterk toe te nemen, waarbij de kansen op vrij grote neerslaghoeveelheden toenemen. Opvallend in de stafdiagrammen is dat er soms 30-40% kans is op 10-30 mm per dag.

weershots

Hier afgelopen tijd wat tegenvallers maar altijd weer leuk om iets te kunnen verwachten.

Hopelijk overleven hier een aantal van die buien (mochten ze komen natuurlijk) :)
www.weershots.nl   Twitter: http://twitter.com/weershots

TaL

Wo & do kansenkaartjes

Woensdag duidelijk de meeste kans & neerslag in het westen, donderdag meer verspreid
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Pascal Soomers

Veel plezier alvast met de buien! Ik zelf kan het niet meemaken, want ik vertrek vanavond om 22:00 naar Spanje, op vakantie voor 2 weken lang! Hélaas kan ik dus ook 2 weken niet actief zijn op het forum. mocht ik wel internet hebben. Dan ben ik er zeker weten ;).
When a supercell arrives, you must be prepared.

JorisK

Mooi stukje Ramon! Ik snap alleen 1 dingetje niet, je zegt dat op woensdag de CAPE-waarden in het NW uit komen op 0, maar op de kaartjes zie ik wel degelijk onstabiliteit.

Ramon Oost

Citaat van: JorisK op ma 02 jul 2012 - 16:49
Mooi stukje Ramon! Ik snap alleen 1 dingetje niet, je zegt dat op woensdag de CAPE-waarden in het NW uit komen op 0, maar op de kaartjes zie ik wel degelijk onstabiliteit.

In de GFS00 was daar geen onstabiliteit te zien, in de 06z wel dus heb t even aangepast. ;)

JorisK

Citaat van: Ramon Oost op ma 02 jul 2012 - 17:01
In de GFS00 was daar geen onstabiliteit te zien, in de 06z wel dus heb t even aangepast. ;)
Oke, duidelijk. ;)

Chase-Stormer

Kaartjes zien er erg leuk uit op dit moment !
Dat word weer alles in de gaten houden om hoe het gaat uitpakken  8)

WoodsWeather

Mooi stukje, bedankt. Wéér op een donderdag donderkansen :) Hopelijk wordt dit niet zoals vorige week een grote teleurstelling, maar aangezien de CAP veel minder dominant aanwezig is lijkt het toch wat beter eruit te zien nu ^.^

Zal dit topic wederom weer op de voet volgen, Meteo Service is the best.
https://twitter.com/WBMol
www.woutermol.com

Dennis


Dennis

De GFS 500/850 Hpa kaart - komt met een mooie situatie voor donderdag : verschillende luchtmassa's(koele/warme) in elkaars omgeving


aloa

Donderdag is ook een hoogtestroming aanwezig boven Nederland. Niet uitzonderlijk hard, maar kan wel als trigger voor buien gaan zorgen.


Dennis

Citaat van: aloa op ma 02 jul 2012 - 20:11
Donderdag is ook een hoogtestroming aanwezig boven Nederland. Niet uitzonderlijk hard, maar kan wel als trigger voor buien gaan zorgen.



Het stuk van de atmosfeer waar het weer wordt bepaald (de `troposfeer`) is 8 tot 13 km dik, afhankelijk van winter (ca. 8 km) en zomer (ca. 13 km). Het weer bestaat uit temperatuur, wind, en regen. Dat gaat altijd over de situatie aan de grond. Wind op hoogte noemen we "bovenlucht" of "hoogtestroming". Daarmee wordt meestal 3 tot 7 km hoogte bedoeld, of het niveau van de straalstroom (tussen 8 en 13 km).

De hoogtestroming voor donderdag is ZO waardoor de warme lucht gaat botsen tegen opkomende koele lucht uit ZW




Dennis


Dennis


Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Woensdagmiddag en -avond in de steeds warmere lucht wel een toenemende buienkans in het zuidwesten en zuiden. Onweer daarbij zeker niet uitgesloten. Hoge toppen (FL350) en hoge CAPE-waardes. INDECS komt met circa 60-70% kans op >1 ontlading. Positie van de buien is echter nog vrij ongewis en de vraag is of de onweersbuien zich al binnen de landsgrenzen bevinden binnen de verwachtingstermijn.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal