Onweerskansen 30 juni en 1 juli

Topic gezien door 14135 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, za 30 jun 2012 - 16:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ramon Oost

Kleine kans maar iedere kans is er één.

KNMI Guidance:


BEWOLKING:

Vanmiddag Cu/TCu bewolking, later vanmiddag en vanavond met name op de occlusie enkele (emb) Cb. Enkele progtemps laten vannacht wat potentiële onstabiliteit zien. Mede onder invloed van de jet die in onze omgeving ligt zou dat nog een enkele Cb kunnen opleveren met toppen die dan incidenteel zomaar kunnen doorschieten tot rond FL250. Dan moet wel echt alles meewerken, meeste progtemps in het westen laten onstabiliteit zien tot FL150-180. In het zuidoosten soms wat velden middelbare bewolking van de langstrekkende golf. Zondag ontstaat er Cu-bewolking en in de middag enkele Cb's op nadering en passage van het koude putje.


NEERSLAG:

Belangrijkste aandachtspunten: 1. het neerslagsignaal in de loop van de middag en vanavond op de occlusie. Hirlam geeft een duidelijk signaal, maar smeert het m.i. iets te veel uit. Verder houdt Hirlam het signaal ook nog een deel van de nacht vast, mogelijk samenhangend met de potentiële onstabiliteit in combinatie met de jet boven ons land. Harmonie geeft wat structuren betreft een realistischer beeld: lokaal, maar wel met kans op wat straatvorming en in de nacht weer droog wordend. 2. Neerslag van de langstrekkende golf. Deze blijft voornamelijk boven Duitsland, maar is uiteraard wel een aandachtspunt. Momenteel lijkt de neerslag boven Frankrijk iets overschat te worden. Onweerskansen zijn niet groot, maar gezien de progtemps kunnen we het vanavond en ook morgenmiddag niet geheel uitsluiten. INDECS komt lokaal met waardes van 30-40%. Zondag geven de meeste modellen een convectief signaal, gekoppeld aan PVA voor de hoogtetrog uit en mede geholpen door dagelijkse gang.

Jan van Ooijen

Sta er eigenlijk niet op te wachten, moet nog stoken vanavond

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Gerard1995

hahaha, ik zou lachen als er nu meer onweer komt beide dagen, als afgelopen Donderdag in NL :D
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

onweerdetectie1449

wel een lekkere code oranje voor NW Frankrijk  ;)

Ramon Oost


hj32

O man dat meen je niet, alle accu's leeg en nou onweer?!
Nou ja, dan maar ff chillen op het balkon als ik zo naar de blik in de ogen van mijn vriendin kijk
Als in: JIJ GAAT NIET OP CHASE VANDAAG! :P ;)
Nee lieverd vanavond blijf ik thuis  :)

Pascal Soomers

Verwacht er zelf niet al te veel van morgen, maar een kans is een kans! En elke kans moet je uiteraard nemen :). Zou wel leuk zijn. Zo vlak voordat ik op vakantie richting Spanje ga en dit forum 2 weken lang moet missen :(!
When a supercell arrives, you must be prepared.

Roan

we moeten naar zuid-duitsland toe.. Estofex level 3 :O


erik

Mijn ouders staan bij de Bodensee,meldden zojuist dat het bij hun enorm noodweer was,ze hingen daar aan de tenten en hoopten dat de caravan met voortent het zouden houden!!! Ook enorm onweer daar en ook op de camping al flink schade,dat laatste is jammer maar dat onweer had ik toch best mee willen maken.....

matroesjka-world

Om 23 uur komt er zo een dikke bui over ons heen, zou best eens bliksem en donder in kunnen zitten :P
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Tyshane

Citaat van: matroesjka-world op za 30 jun 2012 - 22:08
Om 23 uur komt er zo een dikke bui over ons heen, zou best eens bliksem en donder in kunnen zitten :P

Dat was natuurlijk de bui die je broer vanmiddag al zag! ;) Even zonder gekheid, de wolken toppen niet echt hoog, verder nog geen activiteit ook waar te nemen betreffende bliksem e.d. Ik denk dat het hem niet gaat worden. Jammer. Duitsland is the place to be!

EAJ

Citaat van: matroesjka-world op za 30 jun 2012 - 22:08
Om 23 uur komt er zo een dikke bui over ons heen, zou best eens bliksem en donder in kunnen zitten :P

Het eerste exemplaar wat een half uurtje geleden overkwam en kort daarvoor boven de Noordoostpolder tot leven kwam leverde alleen een paar druppen op terwijl er toch een behoorlijke rode pit in zat. Eens kijken of er nog wat activiteit op dat tweede cluster zit.

matroesjka-world

Citaat van: EAJ op za 30 jun 2012 - 22:41
Het eerste exemplaar wat een half uurtje geleden overkwam en kort daarvoor boven de Noordoostpolder tot leven kwam leverde alleen een paar druppen op terwijl er toch een behoorlijke rode pit in zat. Eens kijken of er nog wat activiteit op dat tweede cluster zit.

Het heeft hier vanavond nog best hard geregend hoor, ik had het eigenlijk helemaal niet verwacht vandaag, m'n broer krijgt toch een beetje gelijk, alleen ik heb nog geen donder gehoord (hij ook nog niet).
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Ramon Oost

KNMI guidance


BEWOLKING:

Begin van de ochtend plaatselijk wat lage Sc (1000-1500 vt), snel overgaand in Cu. Bij een bui Cb's met toppen tot FL150-200. Verder veel jet-cirrus, er bevindt zich een krachtige jet boven ons land, in de middag rond 150 kn boven het NO. Maandagmorgen vroeg mogelijk wat lage Sc, Progtemps en vochtvelden geven een indicatie (mede door kustconvergentie). Maandag overdag wat Cu onder een scherpe inversie rond 7000

NEERSLAG:

Met name later vanochtend en vanmiddag geven de modellen indicatie voor enkele buien. De opeenvolgende modelruns verschillen in detail wel steeds, waarschijnlijk door een net afwijkende koers en timing van het laagje. Koers en timing zijn echter belangrijke factoren, trekt het putje over ten tijde van Tmax of juist erna? Onweer is niet helemaal uit te sluiten bij het overtrekken van het koude putje. De temperatuurverschillen met 500 hpa kunnen oplopen naar meer dan 40 graden. IJsselmeer en Zeeuwse wateren zijn 18-19 graden (in modellen slechts Zeeuwse wateren slechts 14-16 graden). We zien wel steeds dat in de middag het noordwestelijk kustgebied droog is en het accent op het midden en zuidoosten komt te liggen. Maandag boven land droog, boven de westelijke Noordzee later lichte regen behorend bij een zwakke occlusie.

Tyshane


Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

Cape waardes met code geel @knmi

klapper

het rommelt hier een beetje, nog geen bliksem gezien  ;)

Dennis


Pascal Soomers

When a supercell arrives, you must be prepared.

Powered by EzPortal