Chase omgeving Medebach Sauerland Dld. 29-06-2012

Topic gezien door 5569 bezoekers
Gestart door Aniet van Voorst, vr 29 jun 2012 - 23:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Aniet van Voorst

Vandaag verliep mijn vakantie toch iets anders dan verwacht. Ik had het wel in de planning om de buien vanuit Frankrijk te gaan aanschouwen, maar aangezien ik naar een bezienswaardigheid ging wist ik niet of ik het zou redden. Aangekomen in Schmallenberg ZO NRW merkte ik op dat het erg donker werd. De bezienswaardigheid was toch niet wat, dus ik besloot om terug te rijden naar Medebach, ten oosten van NRW. Onderweg begon het overal te flitsen, voornamelijk cc ontladingen, maar later ook cg's. Ik besloot wel door te rijden omdat ik de bui wou onderscheppen en ook omdat ik nergens op een weg van max 100 km per uur de gelegenheid had om te stoppen. Onderweg viel er veel regen, dus ik moest nog voorzichtig rijden ook.







Overal waren bomen en kon ik weinig zien, geen radar en internet bij de hand dus maar op mijn gevoel afgegaan. Inmiddels in Winterberg aangekomen na ongeveer 30 km te hebben gereden, merkte ik op dat de bliksem in een woning/hotel was geslagen. De hulpdiensten waren al aanwezig. Ik had geen tijd om te stoppen, dus ging verder. Aangekomen voor Medebach kon ik stoppen, dus ik zette de auto aan de kant. Dat leverde deze fraaie plaatjes op. Ik dacht nog even rotatie te zien maar misschien heb ik me dat ook wel verbeeld. De basis hing wel heel laag. Wellicht arcus. De mammatus was ook goed te zien in de turbulente lucht voor de bui. Ik besloot iets verder te rijden, maar toen kwam de bui al over. Ik moest wel stoppen, want het was vrij heftig. Een hevige hoosbui met flink wat cg's boven ons zorgden plaatselijk voor veel overlast. Zelfs in de auto hoorde ik de onweer galmen door de bergen. Plaatselijk waren wat kleine overstromingen en lag er modder op de wegen.







Na ongeveer 10 minuten ben ik door Medebach gereden en besloot ik richting Korbach te rijden. Ik wou de bui achterna rijden voor eventueel nog meer foto's. Net buiten Medebach zag ik een mooie plek om te stoppen, boven op een berg zag ik een landweg met alleen maar maisvelden zonder bergen. Ideaal om nog even het mooie spektakel te aanschouwen. Oost van mij zag ik de bui wegtrekken, maar vanuit het ZW kwam er alweer een nieuwe bui. Deze ontwikkelde zich in een razendsnel tempo en trok langs met een prachtige arcus. De basis hing erg laag, helaas geen funnel vorming. De structuur was wel heel mooi, met lagen. Ik heb mooie cg's op de foto kunnen zetten, zelfs eentje kwam naar dichtbij. Jammer dat ik die niet heb vast gelegd, maar dat had ik ook niet verwacht. Wel heb ik een filmpje waarop je de ontlading kunt horen door het drukverschil die de speaker waar nam. Het begon nogal te waaien en daarna ook te regenen totdat de bui snel weg trok.







Die kon ik niet meer onderscheppen. Onderweg naar het huisje zag ik de bergen afkoelen door de regen, een witte deken in het dal. Wat een mooie (onverwachte) chase was dit. Eigenlijk viel ik wel een beetje met mijn neus in de boter,maar eigenlijk heb ik er zelf ook wel een beetje op ingespeeld. Een mooie ervaring om nooit te vergeten.




































twitter: @anitavanvoorst
First supercell 17-07-2004, tornado 12-07-2010

Tyshane

Klinkt goed Aniet, interessant verslag en smaakt naar beeldmateriaal, maar ik kan de foto's niet zien helaas!

Graphicnizor


Jan van Ooijen

Citaat van: Tyshane op vr 29 jun 2012 - 23:54
Klinkt goed Aniet, interessant verslag en smaakt naar beeldmateriaal, maar ik kan de foto's niet zien helaas!

Klopt, was ik nog druk mee bezig, gaat moeilijk via wifi. Maar goed ze staan er eindelijk, wat een gepuzzel zeg was dat. Anita, bedankt voor het prachtverslag
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

zorba

Schitterend verslag, en mooie foto's! Top!
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Aniet van Voorst

Thanks :) Jij ook bedankt Jan! Super gaaf. Ik kon hier helaas geen foto's uploaden aangezien ik geen pc bij de hand heb, dus alles moest via de mail. Ik hoor net dat er drie vrouwen zijn overleden door de tweede bui die ik op heb staan wachten. Dat is wel erg, maar toch vond ik dit zeker de moeite waard. Toen ik trouwens weer in het huisje was, had ik nog een vreemde ervaring mbt het weer. er was niks aan de hand en ineens was er een felle ontlading die insloeg en dat gaf een knal met zich mee! Iemand een verklaring hier voor?
twitter: @anitavanvoorst
First supercell 17-07-2004, tornado 12-07-2010

Dennis

Citaat van: Aniet van Voorst op za 30 jun 2012 - 00:07
er was niks aan de hand en ineens was er een felle ontlading die insloeg en dat gaf een knal met zich mee! Iemand een verklaring hier voor?[/size]

Dat melden ook sommigen in Nederland gisteravond (vanuit het niets zoals ze het noemden)

stukje van Jan Visser weersite: Kort voor 2 uur kreeg Harderwijk daarmee te maken. Sander Borkent meldde: ""Onweer blijft uit," zo was te lezen op nu.nl om omstreeks 01:52 uur. Geheel onverwacht en tot mijn stomme verbazing, ik zat op dat moment TV te kijken, werd ik opgeschrikt door een enorme onweersknal (bliksem bijna gelijk met de donder, er zat nog geen seconde tussen) waarbij het nog niet eens regende. De temperatuur bedroeg zo'n 22 graden. Daarna volgden nog 3 harde donderslagen en heeft het ongeveer een minuut hard geregend. Zo onverwacht als het kwam verdween het ook weer. Heel vreemd."

Aniet van Voorst

Vreemd dan, hier 1 knal en dat was het. Inderdaad ook bijna tegelijk met de ontlading. Het is trouwens ook nog niet erg af gekoeld. Het heeft toch wel vanaf afgelopen nacht geonweerd.
twitter: @anitavanvoorst
First supercell 17-07-2004, tornado 12-07-2010

Tyshane

Ok, de foto's staan er bij! Erg fraaie sfeerfoto's, succesvolle chase dus uiteindelijk, ook al had je een ander plan. Echt top!

Mikal

Geweldige foto's!

Best ver weg die plekken, maar sommige foto's weet ik waar het is.. Vakanties he!
Klinkt allemaal bekend. :)

Sven

Mooi verslag, alleen jammer dat sommige screens uit video opnames zijn.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

SniperEye

Prachtige foto's :) Ik wil ook nog eens in Duitsland gaan chasen, hopelijk dit jaar nog.

suus2012

lieve help late reactie maar prachtige foto's.

Niet je gehele tekst bolt en italic maken svp
zoveel meer tussen hemel en aarde

hj32

Lekker bezig anitaaa!!!  :D
Ik zat in " ikziedatonweermaarnietzitereenbergvoor" Coesfeld  :P
Ook lachen en hele leuke gastvrije mensen
Tof voor je dit, echt wel!  :)

Aniet van Voorst

Bedankt voor de leuke reacties.

@hj32: Dat is hier ook wel een probleem, de bergen. Ze zijn hier rond de 800 meter. Soms als je een eindje rijdt krijg je wel beter zicht.
Heb je nog wel mooi materiaal kunnen krijgen dan? Dit was mijn eerste chase in Duitsland, maar zeker de moeite.
twitter: @anitavanvoorst
First supercell 17-07-2004, tornado 12-07-2010

hj32

Chase omgeving Medebach Sauerland Dld. 29-06-2012j

Dat is 28 juni nog wel gelukt, verslag volgt...
Maar gisteren was het echt heel moeilijk
Supercel was niet te zien door enorm regengordijn en het enige wat ik dan nog wel ff leuk vond was dat er boven de akkers ineens heel lieve wolkjes ontstonden net boven de grond, die later een grote wolk werden, echt prachtig
Benaming weet ik niet, geen CB's iig :P ;)

sietseveendam

Super foto's en verslag  niks mis mee meid
kom ook kijken op www.nlstormchaser.nl

Leon Eikenaar

Een zeer interresant en geweldig verslag!  ;)
Heerlijke platen  8)
ik zeg 1 ding: Klasse!
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Aniet van Voorst

Thnx Sietse en team AOT.

Ik was die dag al behoorlijk chagrijnig ivm de kansen vanuit frankrijk die ik op de radar zag. Wat nou bezienswaardigheid :p
Later is deze bui naar het oosten getrokken naar Hessen, naast regio NRW (ik zat in het oostelijkste puntje) en heeft zich daar ontwikkelt tot een LP supercel. Las ik afgelopen weekend. Estofex had trouwens voor die dag een level 2 afgegeven bij ons in de regio voor geïsoleerde supercellen of tornado's. Kwam ik ook later achter ivm Wifi gebrek daar. De basis hing al erg laag en was behoorlijk aan het ontwikkelen maar helaas niet meer in te halen daarna.
twitter: @anitavanvoorst
First supercell 17-07-2004, tornado 12-07-2010

Daisy

All glory to the hypnotoad!
www.twitter.com/mrs_sekhmet

Powered by EzPortal