Chaseverslag 22-06-2012 Oeding>Bochelt>Loikum>Coesfeld funneltje!

Topic gezien door 2559 bezoekers
Gestart door hj32, di 26 jun 2012 - 20:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hj32

Stormchaseverslag vrijdag 22 juni 2012

Vrijdag werd door Estofex een level 1 uitgegeven voor een groot deel van Nederland en een stukje Duitsland.


Ik wou graag met mijn vriendin langs mijn stormchaselokaties en er zo een ontspannen dagje van maken, waarbij het onweer niet de hoofdrol speelde.
Het plan was om naar de Waalbanddijk in Ochten te rijden via Duitsland, omdat ik ook vrij veel chase in Duitsland en daar nog goede plekjes zoek.
Rond 15:00 vertrokken we richting het zuiden. We gingen eerst even bij de uitkijktoren over de grens kijken.
Daar was nog niet veel te zien.
Toen reden we naar beneden en al gauw zag ik een paar heel mooie plekjes met 360 view.
Ik zette de auto aan de kant en zag onweer aan de kant van Winterswijk.
Even een paar mooie plaatjes geschoten en toen weer verder.


Toen door naar Oeding en even de plek laten zien waar Mike Graphicnizor me laatst heen had gestuurd.
Bleek er vlakbij een nog mooiere plek te zijn, weet ik dus ook weer voor een volgende keer.
Toen doorgereden richting Bochelt, waar we werden verrast met spannende luchten en een uitslaande strike-alert.
Ontlading in de wolken waarschijnlijk, want we hoorden en zagen niks...
Wel donkere lucht en lage fractus...
Weer een paar mooie plaatjes geschoten en even gechilld.




Toen was het tijd om verder te rijden naar Millingen, om vandaar dan eindelijk naar Ochten door te rijden. Maar het liep anders...
Ik wou namelijk nog even lijken bij de plek in Loikum waar team "severe weather" de vette shelf van 18 juni had vastgelegd.
In Loikum zag ik gelijk altocumulus en dat gaf mij een heel prettig gevoel.


Aan de andere kant een regenboog. Even vastleggen dus.


Toen zag ik een grote wolk aan de kant van Bochelt. Die leek een CB te kunnen worden en zag er al lekker dreigend uit.
Verschillende wolkentorens werden zichtbaar, maar het lukte niet 1 om door te drukken.
Dus helaas, geen onweer. Wel was het een prachtig gezicht.




Toen moest ik een keuze maken.
Of naar Millingen rijden en dan naar Ochten, of in Loikum blijven en misschien nog wat moois te zien krijgen...
Ik besloot te blijven en een half uur later bleek dat dat de juiste keuze was, want daar begonnen ineens de wolken te zakken en kwamen er mooie vormen in de lucht.
De instabiliteit nam duidelijk toe.


Een kleine 20 minuten later sloeg ineens de strike-alert uit en hield niet meer op. Wow, wat was de lucht snel veranderd.
Het gekke was dat er weer geen onweer te zien of te horen was. Wel had de lucht die kleur.




Ik denk dat het erom spande en dat onweer wel degelijk in de lucht hing.
Ik herkende in elk geval veel van vorige chases met onweer.
Ik reed naar de weg waar de shelf van 18-06 over was gekomen en bleef daar wachten.
De strike-alert piepte niet meer, maar ik bleef erin geloven, want de lucht veranderde ineens behoorlijk.
Ook begon er zich snel fractus dicht bij de grond te vormen.


En ja hoor, daar werd dan toch mooi een rolwolk zichtbaar, die ik natuurlijk goed op de foto wou zetten, maar hij kwam vanuit een voor mij ongunstige richting aanzetten.






Toen was het ff een hype-moment. Wat gaan we doen en waar gaan we heen?
Ik reed een stukje door en pakte de rolwolk weer bij een kruispunt.


Toen was het snel beslissen.
De autoweg naar Borken op en zo richting Munster, want dat was de trekrichting.
En toen kon het echte chasen beginnen. Het was ff zoeken, maar voor ons werd dan toch de enorme wolk met daaronder fractus weer zichtbaar.


We moesten wel ff corepunchen, maar dat was voor mij geen probleem.
Veel verkeer was er niet op de weg, dus dat scheelde. Het was al rond 19:30.
Ongeveer 20 km nadat ik de bui had ingehaald zette ik de auto aan de kant.
Deze bui had een behoorlijke treksnelheid, maar ik had uiteindelijk ongeveer een minuut om beelden te verzamelen.




Er werd zelfs een funneltje zichtbaar. YES!




Is het nou wel of geen shelf? Ik zag niet meerdere lagen, dus ik denk het niet, want er zat ook geen onweer in en kwa vorm was ie zeker niet goed gevormd, maar mooi was ie wel. Ik denk zelf eerder een arcus.
Maakt ook niet uit, want ik had voor het eerst, zonder radarbeelden een bui voorgereden en was erg trots op mezelf.
En m'n vriendin had er ook weer een mooie ervaring bij.
Bij Dulmen legde ik nog even wat mooie luchten vast.




Toen was het tijd voor een hapje.
Lekker even een hapje gegeten in Dulmen, terwijl de wedstrijd Duisland-Griekenland net was begonnen.
Of we ook een Masala van het huis wouden, want Duitsland had gescoord.
Dat sloegen we natuurlijk niet af.
Na het eten was het dan echt tijd om weer terug te gaan.
We hebben uiteindelijk deze dag de Waalbanddijk niet bereikt, maar wel genoten van weer een prachtige bui, helaas zonder heftig onweer dit keer, maar daarom niet minder mooi.


Tyshane

Mooi verslag geworden en leuk geschreven, mooie foto's ook erbij, heerlijke donkere dreigende luchten! Top!

Jan van Ooijen

Prachtig verslag. Dit soort verslagen zijn erg goed voor Meteo-service. Nogmaals dank!
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Stephanie

Mooi hoor! Fijn geschreven en leuke foto's! Ik ben jaloers ;)

donderblond

Mooie plaatjes en leuk om te lezen! Handig voor de leunstoel-chasers zoals ik :-)
"Because all I have left is the voice of the wind
Blowing through the door of our house!"

hj32

Hier dan ook het korte filmpje van in mijn ogen zeer spannende wolkenlucht :)


Pascal Soomers

When a supercell arrives, you must be prepared.

Aniet van Voorst

twitter: @anitavanvoorst
First supercell 17-07-2004, tornado 12-07-2010

Powered by EzPortal