Onweerskansen 28 en 29 juni

Topic gezien door 144347 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 24 jun 2012 - 21:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

EAJ

Ik moet zeggen dat ik de afgelopen dagen weer veel kennis en kunde heb ontleend aan de bijdragen van velen op dit forum. Dat het ondanks de juiste ingredienten niet helemaal uitpakt als we vantevoren hoopten; het zij zo. Mooi om te zien dat de (professionele) kennis die veel forumleden hebben ook met anderen wordt gedeeld. Dank daarvoor en op naar de volgende vooruitzichten !

Eric

Marco_Goes

@jan, marsel, johann en de rest van de crew.  Julie zaten gewoon helemaal goed gisteren wb de kansen maar ook de onzekerheid dat het tot onweer zou komen. Iedereen die zoals ik al een tijdje meeloopt hier en bij ...... weet gewoon dat het zo kan gaan.
Jullie hebben keurig een slag om de arm gehouden.  Respect from me to you  ;)

Vind trouwens dat de berichtgeving, bijbehorende uitleg maar ook de manier waarop er met bezoekers om wordt gegaan hier vele malen beter en leuker is dan bij eerder genoemd forum. Hou vol!! (y)

Edit : waahaa lol@censuur.....

Arend

Hier nu toch wat gerommel.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Daisy

All glory to the hypnotoad!
www.twitter.com/mrs_sekhmet

Arend

We zitten hier in het oosten een beetje op de grens, toch maar even Estofex erbij.
http://estofex.org/

A level 2 was issued for W/NW Germany mainly for large hail (a few very large hail events possible), strong to severe wind gusts, heavy to excessive rainfall amounts and an isolated tornado event.

A level 1 surrounds the level 2 mainly for isolated large hail, strong to severe wind gusts and heavy rainfall amounts. An isolated tornado event is possible.

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Khim

Klopt! In Almelo onweert het! Mijn vriend is in Almelo en zit nou in de auto de bui af te wachten. Hier net ook al wat rommels gehoord.
Groetjes uit Hengelo (OV)

Johann

Ondanks de teleurstelling en "Fehlprognoses" (ook de modellen zaten er veelal flink naast) hebben we toch weer een heel leerzame dag mogen meemaken.  We waren gewaarschuwd door Jan en Marsel dat dat verraderlijke "dekseltje" in combinatie van het ontbreken van de "juiste hoeveelheid" convergentie, de boel wel eens flink zou kunnen frustreren. En zo geschiedde het helaas ook. Van een potentieel gevaarlijke situatie bleef slechts een slap aftreksel over. Opnieuw blijkt maar weer eens hoe complex het weer in elkaar zit en hoe moeilijk het soms is om tot een goede verwachting te komen. Ik sluit me dan ook helemaal bij Marsel aan : "Laten we geen schuldigen zoeken of de fouten bij anderen leggen. Laten we vooral  leren van hetgeen de atmosfeer steeds weer voor ons in petto heeft !  Tot slot een ieder bedankt voor zijn de input en mn. Marsel bedankt voor de theoretische onderbouwingen.

Khim

Liever goed gewaarschuwd worden en zoals Jan ook al zei: als, als en als... Dus Marsel en Jan en de rest, bedankt voor alle energie en moeite die jullie erin hebben gestoken. Kun je zien hoe verradelijk het weer is en dat het niet volgens de verwachtingen kan verlopen.
Groetjes uit Hengelo (OV)

ChielDeventer

Ik word hier (Enschede) wakker met gerommel.. Goed begin van de dag!

Marsel

Citaat van: Johann op vr 29 jun 2012 - 10:07
Ondanks de teleurstelling en "Fehlprognoses" (ook de modellen zaten er veelal flink naast) hebben we toch weer een heel leerzame dag mogen meemaken.  We waren gewaarschuwd door Jan en Marsel dat dat verraderlijke "dekseltje" in combinatie van het ontbreken van de "juiste hoeveelheid" convergentie, de boel wel eens flink zou kunnen frustreren. En zo geschiedde het helaas ook. Van een potentieel gevaarlijke situatie bleef slechts een slap aftreksel over. Opnieuw blijkt maar weer eens hoe complex het weer in elkaar zit en hoe moeilijk het soms is om tot een goede verwachting te komen. Ik sluit me dan ook helemaal bij Marsel aan : "Laten we geen schuldigen zoeken of de fouten bij anderen leggen. Laten we vooral  leren van hetgeen de atmosfeer steeds weer voor ons in petto heeft !  Tot slot een ieder bedankt voor zijn de input en mn. Marsel bedankt voor de theoretische onderbouwingen.

Uiteraard bijzonder graag gedaan :). Leuk dat je dat hier zo neer zet. Dank daarvoor Johann. En vwb die theoretische onderbouwingen, dat is geheel wederzijds. Zo houden we het hier gezellig en nog leerzaam ook ;).

Leon Eikenaar

Vannacht een hele velle onweersbui over me hoofd heen gehad.
Helaas lag ik rond die tijd nog te slapen (zucht)

Werd pas wakker toen de onweerbui over was  >:(

Dit wou ik ook even zeggen,
Niemand had het zien aankomen gisteren dat het los ging gaan.
Sommige waren al bang dat er niks kwam.
Maar iedergeval hebben hun z'n best gedaan en dat waardeer ik ook  :)
Good job!
Op naar het volgende onweer!
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

ChielDeventer

Er gebeuren hele mooie dingen in Noord-Frankrijk, er ontstaat daar gewoon even een heel complex die het oosten van ons land aan lijkt te gaan doen.. Of ben ik nu (veel) te voorbarig?

*Edit: Volgens Jan gaan ze richting Duitsland en daar kan ik me wel in vinden. Was dus inderdaad te voorbarig. Dank Jan!

JorisK

Ik sluit me volledig aan bij de positieve berichten die ik hier lees. De tijd en energie die jullie er in steken, ongelofelijk! De voorpret is soms nog leuker dan het onweer zelf, komt ook door sommige reacties van mensen waar de passie echt in terug te vinden is. Keep up the good work!

Skroei

Vanmorgen rond half 4 toch nog wat onweer gehad boven Friesland, vooral het oostelijke deel.

SniperEye

Graag maak ik ook nog even van de gelegenheid gebruik te reageren.

De situatie was op het oog een zeer explosief. Echter tekenden zich al snel een flinke cap aan. Ik zie dat als risico van het vak en alleen middels nowcasten te bezien is of die doorbroken wordt. De voorwaarden leken goed. De zon brak goed door en al snel gingen de temperaturen naar de 30 graden. In Frankrijk ging het inmiddels hard. Al met al leek alles volgens boekje te gaan. Besloten om toch op chase te gaan. Rond 16.00 uur vanuit Weert vertrokken richting de omgeving van Herwijnen.

Helaas helaas gooide de cap toch roet in het eten. Het was het allemaal net niet. Maar het gezegde is: "never stop chasing". En dat deden we dan ook niet. Dat werd beloond. De enige onweersbui die onstond zagen wij langstrekken. Toch nog wat gehad :)

De verleiding is ook groot om even te reageren op de reacties in deze topic. Niet om belerend met een vinger te zwaaien, maar om te hopen dat hier van geleerd wordt.

Ten eerste, dit zijn geen voorspellingen maar verwachtingen op basis van rekenmodellen van verschillende systemen. Ten tweede, code geel kan voor heel Nederland afgegeven worden, staar je dan niet blind door je zolderraam of er onweer ontstaat. Probeer ook voor jezelf te denken, zoek satellietbeelden, radarbeelden etc op en kijk of deze op koers liggen. Zoniet, dan zou het zomaar kunnen dat je niets krijgt. Als je dan toch uit de zolderraam kijkt, kijk dan of de lucht aanleiding geeft om te denken dat er toch iets zou ontstaan. Deel wat mijn part de foto's van je uitzicht op dit forum. Er zijn veel leden die je kunnen vertellen of het lucht is van enige betekenis.

Ten derde, pak je auto en ga chasen als je die mogelijkheid hebt. Maar ook dan geldt, het kan zomaar zijn dat er niets gebeurd. Zelf al meerdere keren meegemaakt. Level 2 van Estofex, code geel van KNMI en noodweercentrale zijn allemaal geen garanties.

Tot slot ben ik positief verrast door de begrijpbare goede uitleg van Marsel die gedurende de dag veel tijd heeft gestoken in het toelichten van de actuele situatie. Uiteraard vergeet ik Jan en Johann, de fotografen en alle anderen niet voor hun bijdrage! Al met al denk ik dat hier een perfect platform is geschapen voor geïnteresseerden in (extreem) weer!

Never stop chasing, ook als het als, als en als is.


Tyshane

Citaat van: SniperEye op vr 29 jun 2012 - 12:11
Graag maak ik ook nog even van de gelegenheid gebruik te reageren.
---
Tot slot ben ik positief verrast door de begrijpbare goede uitleg van Marsel die gedurende de dag veel tijd heeft gestoken in het toelichten van de actuele situatie. Uiteraard vergeet ik Jan en Johann, de fotografen en alle anderen niet voor hun bijdrage! Al met al denk ik dat hier een perfect platform is geschapen voor geïnteresseerden in (extreem) weer!
---
Never stop chasing, ook als het als, als en als is.

Hulde voor deze evaluatie en conclusies!

Gerard1995

ook ik kan niet achterblijven wat betrefd de super-positief en begrijpbare soorten uitleg gedurende de dag... Top Marsel, J&J uiteraard, en verder alle forumleden die voor 90% een superinstelling hadden!! :) ookal werden we wat ongeduldig.. hahahaha :D
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

hj32

Respect voor de mensen die ook positief blijven als het es niet mee zit qua onweersuitkomsten
Tuurlijk is het balen, maar ook gisteren weer mooie dingen gezien
En voor de groningers die "nooit heftig onweer" krijgen, rij es 20 km nozw ;)

EAJ

Voor de volledigheid hier de soundings van De Bilt van gisteren 12Z en 15Z. Normaal wordt er alleen om 00Z en 12Z een radiosonde opgelaten maar door de bijzondere omstandigheden een extra om 15Z.

Arend

Citaat van: EAJ op vr 29 jun 2012 - 13:00
Voor de volledigheid hier de soundings van De Bilt van gisteren 12Z en 15Z. Normaal wordt er alleen om 00Z en 12Z een radiosonde opgelaten maar door de bijzondere omstandigheden een extra om 15Z.

Leuk om nog even te zien dat het KNMI toch een extra ballonnetje heeft opgelaten. Om 17.00 lokale tijd dus nog flinke cap. Kan me niet herinneren dat ze dit in hun guidance hebben vermeld?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal