Onweerskansen 28 en 29 juni

Topic gezien door 144027 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 24 jun 2012 - 21:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GHkstra

Waarom slaat dat buitje boven Duitschland nou niet even linksaf?

arjanbruggink

Z'n richtingsgevoel is anti-Hollands  :P
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Sunrise

Hier in oost friesland vannacht toch even een hele felle onweersbui die hier in de buurt ontstond. Flinke cg's, schrok me een hoedje! Ik heb het lang niet zo horen knallen. Het was maar eventjes maar een flinke. Hoe kon het dat deze buitjes dan wel ontstonden en niet het "noodweer" waar voor gewaarschuwd was? Misschien dat iemand dat weet?

Dennis

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 29 jun 2012 - 00:18
Graag gedaan, zelfs voor de meteorologen was het aardig ingewikkeld. Zoals ik gisteren ook in mijn update (onderste twee regels) geschreven heb... Als, als en als. Het was een complexe situatie waar Johann en Marsel het ook al verschillende keren over gehad hebben in het topic. Maar goed... 1 voordeel is er wel mee gemoeid namelijk de festivals. Eindelijk namen ze van tevoren al het nodige voorzorgsmaatregelen, want als......

Gaarne nog even toevoegen wat Meteoconsult er nog over zegt:

Onvoldoende detaillering
"De noodweerscenario's die worden beschreven aan de hand van het Amerikaanse GFS model en die her en der op het internet voorbij komen, lijken daarbij voorbarig en gestoeld op een model dat voor Nederland onvoldoende detaillering en kwaliteit kent om tot een goede en realistische verwachting te komen"

Persoonlijk vond ik in dit topic de zaak erg goed geanalyseerd en lijkt me een nieuwe ronde gewoon weer een heerlijk topic te worden

Thnx Jan/Johann/Marsel

MvG Dennis

knarf

De kleine buitjes van gisteren hebben een mooie print op mij auto achtergelaten,tijd voor een wasbeurt ;D

Peter

Citaat van: knarf op vr 29 jun 2012 - 16:06
De kleine buitjes van gisteren hebben een mooie print op mij auto achtergelaten,tijd voor een wasbeurt ;D
Hou op schei uit. Vanochtend zat er al wat zand op de auto, maar vanochrtend vroeg regende het even in Weesp, en toen lag er nog veel meer. :o 8)
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Dennis

Cellen net over de grens  :'(

Marsel

Citaat van: EAJ op vr 29 jun 2012 - 13:00
Voor de volledigheid hier de soundings van De Bilt van gisteren 12Z en 15Z. Normaal wordt er alleen om 00Z en 12Z een radiosonde opgelaten maar door de bijzondere omstandigheden een extra om 15Z.

Dank voor deze post! Ik las 'm net pas  :o.
Geeft inderdaad mooi inzicht in de uiteindelijke grootte van de cap. We hadden tenminste 32 graden nodig om deze op te ruimen....dat was gewoon niet haalbaar, helaas....

T-inus

Daar even op terug komend.

De cap is dat gedeelte wat ik hier heb omcirkelt toch?

Some men see things as they are and say : "why?" - I dream things that never were and say : "why not

Marsel

Citaat van: T-inus op za 30 jun 2012 - 11:58
Daar even op terug komend.

De cap is dat gedeelte wat ik hier heb omcirkelt toch?

Nee, wat je daar omcirkeld hebt zijn de wat vochtigere lagen (onstabiele Ac) op middelbaar niveau. Dat was ook de laag vanwaar de Ac buitjes zich in de nacht wisten te vormen. De cap is ' de bobbel'  rond 850hPa. Deze laag was droog en vrij warm waardoor deze laag als inversie (cap) fungeerde. Als de bobbel minder uitgesproken was (temperaturen op die hoogte minder hoog waren) dan hadden buien gemakkelijker gevormd geweest.

T-inus

Aha ik snap em (denk ik)
Daar is het verschil tussen omgevingslucht (te warm) en de stijgende lucht het hoogst.

In de sounding is de meest linkse lijn de temp. van de omgeving en de meest rechtse lijn de temp van de stijgende lucht, toch?

Some men see things as they are and say : "why?" - I dream things that never were and say : "why not

Marsel

Citaat van: T-inus op za 30 jun 2012 - 12:49
Aha ik snap em (denk ik)
Daar is het verschil tussen omgevingslucht (te warm) en de stijgende lucht het hoogst.

In de sounding is de meest linkse lijn de temp. van de omgeving en de meest rechtse lijn de temp van de stijgende lucht, toch?

Niet helemaal, opstijgende luchtpakketjes vanaf het aardoppervlak komen rond en vanaf 850hPa in warmere (en droge) omgevingslucht waardoor verdere stijging (en dus de vorming van forse Cu's en Cb's) onmogelijk wordt gemaakt. Resultaat was dus dat het LFC nooit bereikt kon worden en het bij droge convectie bleef.
Overigens, is de rechter lijn de temperatuur op een bepaalde hoogte en de linker lijn het gemeten dauwpunt.

Dennis

Citaat van: Marsel op za 30 jun 2012 - 13:09
Niet helemaal, opstijgende luchtpakketjes vanaf het aardoppervlak komen rond en vanaf 850hPa in warmere (en droge) omgevingslucht waardoor verdere stijging (en dus de vorming van forse Cu's en Cb's) onmogelijk wordt gemaakt. Resultaat was dus dat het LFC nooit bereikt kon worden en het bij droge convectie bleef.
Overigens, is de rechter lijn de temperatuur op een bepaalde hoogte en de linker lijn het gemeten dauwpunt.

Welke invloed speelde het KF hierin Marsel?

Marsel

@T-inus, ik zag dat we in de leerschool het eea hebben staan. Wellicht verhelderend? Zie: http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,414.0.html

Citaat van: Dennis op za 30 jun 2012 - 13:10
Welke invloed speelde het KF hierin Marsel?

Het KF was totaal niet actief maar vormde wel degelijk de overgang naar een andere luchtsoort. Deze zone was in dit geval een bron voor enige (niet veel!)  optiling en vocht op middelbaar niveau. Opruimen van de cap was totaal niet aan de orde. We zagen achter de convergentielijn en op/nabij het KF 's nachts dan ook enkele (onweers)buien vanaf middelbaar niveau tot ontwikkeling komen.  Veel meer dan dat was echter niet mogelijk. We misten naast een sterk liftmechanisme in grenslaag vooral een forse trigger in de bovenlucht (naderende hoogtetrog bijvoorbeeld).....

Dennis

Citaat van: Marsel op za 30 jun 2012 - 13:21

Het KF was totaal niet actief maar vormde wel degelijk de overgang naar een andere luchtsoort. Deze zone was in dit geval een bron voor enige (niet veel!)  optiling en vocht op middelbaar niveau. We zagen achter de convergentielijn en op/nabij het KF 's nachts dan ook enkele (onweers)buien vanaf middelbaar niveau tot ontwikkeling komen.  Veel meer dan dat was echter niet mogelijk. We misten naast een sterk liftmechanisme in grenslaag vooral een forse trigger in de bovenlucht (naderende hoogtetrog bijvoorbeeld).....

Pakketjes werd "bron" afgesneden door andere luchtsoort

Marsel

Citaat van: Dennis op za 30 jun 2012 - 13:23
Pakketjes werd "bron" afgesneden door andere luchtsoort

Nou het was meer een probleem dat luchtpakketjes zowel op het KF als op de convergentielijn op bijvoorbeeld 850hPa niet genoeg opgetild werden om de cap te laten verdwijnen. Het is namelijk zo dat wanneer je een dergelijke inversie op 850hPa op wilt ruimen je of flinke instraling nodig hebt (zodat je vanaf de grond tot aan die hoogte droogadiabatisch opgebouwd bent) of een liftmechanisme waardoor na droogadiabatische afkoeling de warmte uit die laag is ' verdwenen'. Een flinke trigger kan dergelijke optilling veroorzaken. Probleem is dat we dat van tevoren niet kunnen zeggen, er is simpelweg geen deterministische manier om dat te forecasten. Een naderende (negatief gekantelde) hoogtetrog doet over het algemeen de situatie alleen maar goed. Terugvallen op modellen is altijd een optie....maarja die deden het ook niet best op de 28e.....

Dennis

Citaat van: Marsel op za 30 jun 2012 - 13:28
Een flinke trigger kan dergelijke optilling veroorzaken. Probleem is dat we dat van tevoren niet kunnen zeggen, er is simpelweg geen deterministische manier om dat te forecasten. Een naderende (negatief gekantelde) hoogtetrog doet over het algemeen de situatie alleen maar goed

Je zag dat wel even terug in Normandie; prachtige luchten daar

T-inus

Dit schept een hoop duidelijkheid.

Bedankt voor de uitleg Marsel!
Some men see things as they are and say : "why?" - I dream things that never were and say : "why not

Powered by EzPortal