Onweerskansen 28 en 29 juni

Topic gezien door 143897 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 24 jun 2012 - 21:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fren

Als het goed is ben ik beide dagen vrij en kan ik eindelijk eens genieten van mooi weer en hopelijk een fijn onweertje!
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

Marsel

Goed beschreven Jan, vraag zal zijn vanaf hoe laat en vanaf welk niveau convectie geïnitieerd zal worden. Waarschijnlijk vanaf middelbaar niveau en geclusterd. Een mooie ruiming en toename van de wind met de hoogte (met als gevolg vrij hoge storm relatieve shear) zal dan niet gebruikt kunnen worden (vergelijkbaar met vorige week maandag).

Citaat van: Fren op ma 25 jun 2012 - 09:59
Als het goed is ben ik beide dagen vrij en kan ik eindelijk eens genieten van mooi weer en hopelijk een fijn onweertje!
Same here. Twee dagen vrij, dus dat wordt inderdaad genieten van de warmte en wellicht wat nachtelijk geflits.

Alles moet in de prefrontale vore gebeuren, alwaar gedurende vrijdagnacht vanaf middelbaar niveau het een en ander mogelijk is. Zie: http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,46.msg17590.html#msg17590

Dennis

Ah iets in France. Convergentielijn, plaats waar twee verschillende luchtstromen bij elkaar komen waardoor een stijgende luchtbeweging ontstaat.

http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/legenda_weerkrt.html


Dennis


Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Citaat van: Dennis op ma 25 jun 2012 - 12:15
GFS model voor nachtelijk onweer

Idd, en EC ook. Voor de "donder en bliksem" liefhebbers lijkt de timing tevens een tikkeltje beter. Zoals het er nu naar uitziet zal het koufront in de vroege vrijdag ochtend van het westen uit binnenlopen. Prefrontaal kunnen zich van het westen uit de eerste buien reeds op de late donderdagavond dan wel in het begin van de nacht ontwikkelen. Dit kunnen zware (onweers)buien (MCS) zijn met  plensregens, hagel en lokaal wateroverlast. De wind zal pas later in de nacht dan wel de ochtend op nadering en passage van KF een rol gaan spelen, dit geldt mn voor het noordwesten (kuststreek en westelijke Wadden). Ook vandaag valt nog weinig te zeggen over de precieze timing van het inlopen van het KF en de precieze uitwerking. Al met al nog steeds zeer interessante en spannende ontwikkelingen voor de donderdagavond en vrijdag nacht !

Een paar kaartjes van het ECMWF (EC00) voor vrijdagavond 00h00. CAPE-LI, Theta-E, SRH, Schering, RR (rainrate) en Aandeel convectie /RR. Alle kaarten © Meteo-service!


Sven

Heerlijke kaarten Johann :D hoop alleen dat het tijdstip of eerder wordt of later! Maar dat zien we de komende runs wel.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Pascal Soomers

Zijn ook mooie kaarten! Ik hoop op een spetterende onweersnacht! Onweer in de nacht is een van de mooiste natuurverschijnselen in mijn visie!
When a supercell arrives, you must be prepared.

Peter

Ik teken er weer voor, lekker nachtelijk onweer weer die mooie lichtshow aanschouwen. 8)
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05


Jelte

Hee! Voor de verandering zitten we goed hier!

Dennis

De 2m Temp (richting zuid-europa goed warm- mooi broei-gebied voor onweer)/Neerslagmodel DO 18H


Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

dennis089

dit zou wel eens een mooi nachtje kunnen worden!
donderdag avond zit ik in Aachen naar de voetbal wedstrijd te kijken, en vrijdag ga ik zeer waarschijnlijk een verlofdagje nemen!
laat maar komen die gewitter!  :o :D

Channiej

Snap het even niet meer  :-[. Is het nou donderdag op vrijdagnacht of vrijdag op zaterdagnacht voor t zuidoosten?

Leon Eikenaar

Citaat van: Channiej op ma 25 jun 2012 - 23:07
Snap het even niet meer  :-[. Is het nou donderdag op vrijdagnacht of vrijdag op zaterdagnacht voor t zuidoosten?

Het is meer voor donderdag en vrijdag nacht.  ;)
Maar als ik de kaarten bekijk schuift het ook een beetje richting de donderdag avond.
(onzekere tijden)

Ik plaats morgen de kaarten wel. (wordt straks weer ge-update)
(CAPE, lifted index, onweerskansen)
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Sven

Ik zet me geld in voor het einde van de middag, en begin van de avond:










Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Tyshane

Citaat van: Sven op di 26 jun 2012 - 07:12
Ik zet me geld in voor het einde van de middag, en begin van de avond:

Zo te zien is dat een goede keuze om je geld op te zetten! ;) Ben er wel blij mee overigens dat het iets eerder lijkt te komen!

André

Demeulemeester André

Dennis

GFS Cape/Lifted -model / Neerslagmodel

Powered by EzPortal