Onweerskansen 21 en 22 juni

Topic gezien door 132639 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 18 jun 2012 - 18:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Neerslagverwachting WRF model

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis


MamaAs

Zo te zien komt heel NL aan de beurt.
Gisteren van het 'noodweer' niks gemerkt, ja wat flitsjes en een beetje regen.

2e helft van de middag? Dat is mooi, dan ben ik thuis en kan ik de paarden in de gaten houden :)
Ziet er goed uit!

aloa

Wolkentoppen tot 14 km in het oosten van Nederland.


Jan van Ooijen

Severe Weather Outlook Benelux

Het polaire front sleept de komende 72 uur over onze streken, meer bepaald over de oostelijke gebieden. In het zuidoosten van BE komt men deels nog in de pot. onstabiele lucht later vandaag met daar kans op een onweer, zonder veel erg overigens. Wel problemen door zwaar onweer is te voorzien in bv. het zuiden van Duitsland.

Donderdag wordt het polaire front definitief naar het oosten verdreven onder impuls van een snel naderende en negatief gekantelde scherpe hoogtetrog. Aan de voorzijde van de hierdoor ontwikkelende frontale golf zal de lucht snel onstabiel worden op donderdag. De lagedrukkern blijft ten westen van ons maar een (thermische) vore zal DO snel over ons trekken met bijhorende sterke windshift. De timing aanhoudend van de modellen trekt deze CONV.LINE rond de middag over het centrale deel van BE. Tegen de avond ligt deze lijn reeds benoorden NL. Het KF trekt pas een uur of 6 later door.

We moeten rekening houden met kans op hevig onweer DO. Evenwel zijn details nog niet te geven. Veel hangt af van de timing en waar het onweer getriggerd wordt. Is dat op de CONV.LINE, dan kan het onweer gevaarlijk worden wegens duidelijke directionele windshear in deze zone. De lat.onstabiliteit is niet extreem hoog doch significant met een CAPE rond 1500 J/kg en een LI rond -4. Vooral in samenwerking met eventueel hoge shear nabij de trog kan dit fel onweer opleveren. Meer details volgen de komende dagen.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Hopen dat die windschering toch enigszins in stand blijft. Helaas kan ik denk ik niet gaan chasen maar hou een slag om de arm ;)

Marlieke

Zo leuk nu, zoontje lief kijkt uit naar nog 2 nachtjes slapen en dan... schoolreisje! Moeders kijkt ook uit naar nog 2 nachtjes slapen en dan wellicht heftig onweer!  ;) ;) ;D
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jmanig

Mooie kaarten, laten we hopen op een extreem knalfestijn in Enschede!
<a href="http://www.hetweeractueel.nl/weer/enschede/actueel/" target="_blank">[img width=189 height=

Marlieke

Citaat van: Jmanig op di 19 jun 2012 - 09:40
Mooie kaarten, laten we hopen op een extreem knalfestijn in Enschede!

Ook in Rijssen graag! Wat zeg ik: doe het hele land maar!  :D
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Pascal Soomers

Ik ben eens benieuwd naar hoe het geheel gaat verlopen. In ieder geval een mooie situatie voor de boeg. Laat die dynamiek nu nog wat sterker worden alstublieft!
When a supercell arrives, you must be prepared.

Khim

We zien wel wat er gaat komen, alleen de voorpret is al leuk!
Groetjes uit Hengelo (OV)

Jmanig

<a href="http://www.hetweeractueel.nl/weer/enschede/actueel/" target="_blank">[img width=189 height=

Jan van Ooijen

Citaat van: Jmanig op di 19 jun 2012 - 10:18
Weerplaza heft nu ook een stukje staan: http://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/Dilemma/1145

Met alle respect, ze doen daar zelf ook aan mee.....
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Heerlijk vooruitzichten weer voor aanstaande donderdag! ZIet er goed uit en de ingrediënten lijken aanwezig voor weer een spannende middag cq avond. Ik hoop dat ik er zelf nu ook wat meer van mee kan krijgen. Lekker ook dat de temps goed kunnen gaan stijgen en daarmee het zomerse gevoel ook weer wat wordt aangewakkerd. :)


Citaat van: Jmanig op di 19 jun 2012 - 10:18
Weerplaza heft nu ook een stukje staan: http://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/Dilemma/1145
Dat nuanceren goed is in dit soort gevallen (bij de nationale weerdiensten) daar ben ik het mee eens. Alleen de aangehaalde argumenten daarvoor vind ik wat tegenvallen. Noodweer is bijna altijd plaatselijk b.v., dat maakt het niet minder belangrijk om op tijd een waarschuwing af te geven, ongenuanceerd dus. Tevens het feit dat men, als het noodweer na de spits komt, er minder van mee krijgt, vind ik een slecht argument om dus maar te gaan nuanceren.

Ook voor mensen die aan buitensport doen en of op een andere manier buiten zijn of binnen en zeer geïnteresseerd, daarvoor blijft het onverminderd belangrijk om te weten wat er komen gaat. Nuanceren doe je alleen als het nog niet zeker is, oftewel, je houdt een slag om de arm, maar hoe duidelijker de voortekenen, hoe duidelijker je mag uitspreken wat er MOGELIJK kan gaan komen. Better safe then sorry. :)

Pascal Soomers

Wat Weeplaza betreft... Tja, heb er eigenlijk geen woorden voor. Ben het wel met Jan eens...
Nu claimen ze dat andere meteorologen vaker overdrijven dan dat hun doen.. Ik heb het hun vaak genoeg zien doen.
Maar wat is overdrijven? Overdrijven voor extreem weer kan bijna niet. Je waarschuwt men voor wat er kan komen, mocht het noodweer worden.

Als het noodweer dan wat minder heftig uitpakt, dan heb je alsnog niet overdreven. Op de ene plaats is het noodweer net wat heftiger dan op de andere plaats. Mensen ervaren het dus verschillend. Maar ben het grotendeels met Jan en de rest hier eens. Snap de stelling van Weerplaza dus niet.

Misschien moeten hun eens achter de oren krabben en de situatie van gisterenochtend nog eens goed bekijken. Dan de situatie voor donderdag bekijken. Dan weten ze wel dat het er heftig aan toe gaat aanstaande donderdag.
En wat dacht je van hun weerpluimen die tot een termijn van 15 dagen vooruit gaan?
Zelf hebben ze in dat artikel: 'Dilemma' erover dat ze 2 dagen vooruit al ver vinden. Dan zeg ik: kijk eerst naar jullie site en ga niet anderen afzeiken.

Met alle respect, maar triest..
When a supercell arrives, you must be prepared.

Jan van Ooijen

Hier de windscheringskaarten van het weermodel ECMWF van 18Z, 21Z en 00Z (0-6 kilometer hoogte). De kaarten mogen niet zonder toestemming hergepubliceerd worden. Voor wat uitleg kunt u kijken op http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,1800.msg16393.html#msg16393





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Sven

Ziet er al stukken beter uit kwa onstabiliteit :D



Ook wel leuk :)





Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

aloa

Animatie van het komende onweer voor donderdag. Eind van de ochtend begint het boven België en trekt vervolgens over Nederland heen. Laatste plaatje is van vrijdag 00Z.



Powered by EzPortal