Onweerskansen 21 en 22 juni

Topic gezien door 132317 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 18 jun 2012 - 18:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Onweerskansen 21 en 22 juni

   


Aanstaande donderdag krijgen we wederom te maken met een onweersdag, zoals de verwachtingen er nu voor staan zou dit nog ietsjes erger kunnen gaan worden dan vandaag (maandag). Zoals Meteo-consult vanmiddag al in hun bericht zette: "Donderdag schuift opnieuw een potentieel zeer actieve onweersstoring over Nederland met daarbij flink wat windschering. Vooralsnog lijkt het systeem pas in de middag het land in te schuiven. Dat zou betekenen dat het eerst nog warm wordt, voordat de buien binnenschuiven. De storing is daardoor wellicht nog actiever dan het systeem dat deze maandagochtend over het land trok".



Kijkend naar de onstabiliteitswaardes dan zit het wel goed, het noorden en het westelijk deel van het land 200-600 J/KG en elders 1000-1200 J/KG. In het uiterste zuidoosten van het land zelfs even 1500 J/KG. De lifted-index ligt rond de -2 á -3 in het noorden, -4 in het binnenland en in het zuidoosten tot zo'n 0 á -1 in het westelijk deel van het land. Wat betreft de dynamische kant is GFS zuinig, zeker met wat Meteoconsult zegt. Het Amerikaans weermodel laat haast niets zien wat betreft de windschering. Windschering op 0-1 kilometer hoogte is 3 á 4 meter per seconde, op 0-6 kilometer hoogte ligt deze rond de 12 tot 14 meter per seconde. Dit is gewoonweg te weinig om zulke buien als vandaag te produceren. Ook de SRH op 0-1 en 0-3 kilometer hoogte is haast niets, maximale wat ik eruit haal is 80 m2/s2. Ik weet niet wat Johann nog voor ons kan betekenen... Mogelijk dat Johann de windscheringkaarten van het weermodel ECMWF kan plaatsen?

Kort samengevat: Donderdag een zeer aangename dag met mogelijk zomerse temperaturen die op kunnen lopen tot lokaal 25 á 26 graden. In de middag toenemende kans op enkele pittige regen en onweersbuien waarbij kans op hagel tot 1 centimeter. Naast de onweer en hagel kan er in het midden en in het zuiden van het land lokaal veel neerslag gaan vallen (PW 38-40). Voorlopig sluit ik heftig noodweer (zoals randverschijnselen) uit, mogelijk dat Johann aan de hand van de recente ECMWF kaarten meer duidelijkheid kan verschaffen.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Pascal Soomers

Mogelijk weer iets om naar uit te kijken, al is het dynamisch nog niet zo heel geweldig. We wachten weer met spanning af!
When a supercell arrives, you must be prepared.

Jan van Ooijen

Citaat van: Pascal Soomers op ma 18 jun 2012 - 19:32
Mogelijk weer iets om naar uit te kijken, al is het dynamisch nog niet zo heel geweldig. We wachten weer met spanning af!

Pas maar op, daarnet de kaarten gezien van ECMWF (schering) dat was niet mis. Mogelijk straks twee kaarten op het forum
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Goed Jan, netjes beschreven weer. :)
Voordeel van donderdag zou de mogelijkheid zijn om, indien de timing in de middag gehandhaafd blijft, met voldoende instraling buien vanaf de grond te laten ontstaan. Maxima ruim boven de 20 graden levert dan al vrij snel rond of >700J/Kg aan CAPE op. Ik heb verder nog niet in detail gekeken (alleen even kort GFS), maar een zwakke zuidooster aan de grond aan de voorzijde van de (frontale) vore terwijl op hoogte een zuidwestelijke stroming wordt gehanteerd is in principe een prima setup. Echter, valt de windtoename met hoogte vies tegen in de 12Z run van GFS. Qua ruiming klopt het plaatje, we missen alleen snelheid....Maar goed, we hebben nog 3 dagen om dat te finetunen ;), de 06Z run liet beduidend meer wind op hoogte staan. Even afwachten waar de sturende systemen precies terecht gaan komen, dat zal het scheringsplaatje uiteraard voor het overgrote deel beïnvloeden.

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op ma 18 jun 2012 - 20:00
Goed Jan, netjes beschreven weer. :)
Voordeel van donderdag zou de mogelijkheid zijn om, indien de timing

Schering EC in de 00u run was 60-70 KT op 0-6 kilometer hoogte, zuidelijk Belgie 80KT!!!
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 18 jun 2012 - 20:06
Schering EC in de 00u run was 60-70 KT op 0-6 kilometer hoogte, zuidelijk Belgie 80KT!!!

Zo :o, dat is even andere koek Jan! Ben benieuwd hoe anders EC de druksystemen (en jets?) heeft liggen dan. Maar goed, waarschijnlijk zullen beide rekenbreinen de komende dagen naar elkaar toe groeien.

Weatherboy

Eindelijk weer kans voor hier! Ik zie het positief tegemoet. De timing lijkt eindelijk eens wat gunstiger dan de rest van de kansen. Ook weer wat warmte na een hele lange tijd. Helaas voor kort maarja.


glenn

hopelijk kan jan of zo ons nog een update bezorgen vanavond

dennis089

hopelijk idd een mooie update.

Jan, kan je al iets van een tijd geven, ongeveer is ook goed.
bijv vroeg in de middag, namiddag of tegen de avond aan.

dankje!  :o

Jan van Ooijen

Citaat van: dennis089 op ma 18 jun 2012 - 21:44
hopelijk idd een mooie update.

Jan, kan je al iets van een tijd geven, ongeveer is ook goed.
bijv vroeg in de middag, namiddag of tegen de avond aan.

dankje!  :o

Denk pas tweede helft van de middag
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

dennis089

dat zou mooi zijn. ik mag weer huiswaarts keren na 15:00 uur. misschien kan ik deze keer wat meepikken! Vandaag helaas al aan het werk terwijl de bui overtrok. Het was zowaar nog donkerder dan 's nachts, dus heb wat gemist!

Sven

Citaat van: Weatherboy op ma 18 jun 2012 - 20:27
Eindelijk weer kans voor hier! Ik zie het positief tegemoet. De timing lijkt eindelijk eens wat gunstiger dan de rest van de kansen. Ook weer wat warmte na een hele lange tijd. Helaas voor kort maarja.

Zeg dat wel, dankzij dat zeewater pissen de kuststreken er nu wel erg vaak naast, gewoon droevig. Nu hopen dat het zo blijft.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

zorba

Citaat van: Sven op ma 18 jun 2012 - 22:44
Zeg dat wel, dankzij dat zeewater pissen de kuststreken er nu wel erg vaak naast, gewoon droevig. Nu hopen dat het zo blijft.

Haha, kom me dan eens helpen het Kanaal dicht te gooien!!
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Jelte

Citaat van: zorba op ma 18 jun 2012 - 22:47
Haha, kom me dan eens helpen het Kanaal dicht te gooien!!

Dan missen we de Warme Golfstroom ook nog, dan wordt het helemaal een trieste bedoening met het onweer!

Ik zit geduldig af te wachten hier, het is nog geen juli, de mooie onweersdagen voor Terschelling moeten nog komen!

Sven

Citaat van: zorba op ma 18 jun 2012 - 22:47
Haha, kom me dan eens helpen het Kanaal dicht te gooien!!

Lol begin liever nu als morgen, krijgen we hier ook een landklimaat, warmt het hier ook lekker op :) einde van het gemis van kansen :D
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Jan van Ooijen

De zee heeft er weinig tot niets mee te maken
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Hier de schering waarover Meteoconsult het had. De schering is flink afgenomen. Voorgaande run was in het zuiden van Belgie nog een schering van 70-80kn te zien!

0-6km 18utc


0-6 00utc


Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weerfreak 1337

Citaat van: Sven op ma 18 jun 2012 - 22:44
Zeg dat wel, dankzij dat zeewater pissen de kuststreken er nu wel erg vaak naast, gewoon droevig. Nu hopen dat het zo blijft.

De zee is inderdaad koud voor de tijd van het jaar, maar met een goede aflandige wind heeft de zee weinig spel meer.
Wat wel meestal het onweer de das omdraait is als bij een zwakke stroming, de kans op een zeewind toeneemt.
Zorgt voor directe afkoeling, soms gepaard met mist, met soms wel 10 graden binnen een half uur tot een uur.
Normaal neemt hier de kans op zeewind gewoonlijk sterk af rond begin juli-half juli, zal nu later zijn denk ik, mits er een warme periode komt.

Kortom, laten we hopen dat we nog een flink warme periode krijgen, zodat het zeewater ook goed kan opwarmen, waardoor de zee steeds minder invloed krijgt op de zomerwarmte.
En is natuurlijk gelijk goed voor de buien vanaf eind augustus. (de najaars-zee-(onweers)buien) ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Sven



Mja vertel mij maar eens waarom de kuststroken altijd minder cape hebben dan verder land inwaarts. Kan niet anders dan dat het aan de zee ligt, waardoor het boven land minder opwarmt.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Powered by EzPortal