Onweerskansen 18 juni

Topic gezien door 33409 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 17 jun 2012 - 09:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dennis

Zo daar is ie al zichtbaar: Het potentieel gevaarlijk Laag

Paspimefonic

Ziet er heftig uit zo, maar of wij hier in het zuid-westen (Gouda) in de prijzen gaan vallen weet ik zo net nog niet.

Dennis

Wolken-toppen Ma-Ochtend 9 uur +Cape/Lifted

Dennis


Jan van Ooijen

En nog steeds STP waardes van 2 op de kaarten



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Dennis op zo 17 jun 2012 - 14:57
Zo daar is ie al zichtbaar: Het potentieel gevaarlijk Laag

Inderdaad Dennis, mooi platen he!
Laagje op de golftop is nog volop in ontwikkeling, het uitdiepen gaat door tot morgen zelfs nadat het laagje NL gepasseerd is. Het systeem bevindt zich netjes aan de voorzijde van een hoogtetrog alwaar PVA plaatsvindt (de oorzaak van verder ontwikkeling!).
In onderstaande satpic heb ik even de 500 en 300hPa contouren aangezet. Daarbij ook de PVA500 en PVA300hPa gebieden. Mooi is te zien hoe alles samenvalt. Verder vind aan de voorzijde van het geheel forse WA tussen 900-700hPa plaats (zie de vrij hoge thata-E's van meer dan 52 in de warme sector). Het is deze ontwikkeling in combinatie met de ongunstige timing waardoor convectie vanaf de grond onmogelijk wordt gemaakt, hetgeen jammer is vanwege de enorme hoeveelheden SRH voor het laagje uit. Hoogst waarschijnlijk kunnen buien, getriggerd vanaf middelbaar niveau, hier niet of niet volledig gebruik van maken. In de progtemp voor de EHBK (vliegveld nabij Maastricht) zie we duidelijk die warmte onderin terug, bovendien ook de mooie ruiming en sterke toename van de wind met hoogte in de onderste 200hPa. Maar zoals gezegd voor een deel buiten bereik van buien. Áls een bui deze laag weet aan te boren is een (embedded) supercell goed mogelijk.

De blauwe lijn in de temp is een grove indicatie van waar en tot hoe hoog een Cb zou kunnen ontstaan.

EDIT: onderste 800 hPa, is veranderd in de onderste 200hPa. Lijkt me duidelijk waarom ;).






Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

Citaat van: Marsel op zo 17 jun 2012 - 17:58
Inderdaad Dennis, mooi platen he!
Laagje op de golftop is nog volop in ontwikkeling, het uitdiepen gaat door tot morgen zelfs nadat het laagje NL gepasseerd is. Het systeem bevindt zich netjes aan de voorzijde van een hoogtetrog alwaar PVA plaatsvindt (de oorzaak van verder ontwikkeling!).
In onderstaande satpic heb ik even de 500 en 300hPa contouren aangezet. Daarbij ook de PVA500 en PVA300hPa gebieden. Mooi is te zien hoe alles samenvalt. Verder vind aan de voorzijde van het geheel forse WA tussen 900-700hPa plaats (zie de vrij hoge thata-E's van meer dan 52 in de warme sector). Het is deze ontwikkeling in combinatie met de ongunstige timing waardoor convectie vanaf de grond onmogelijk wordt gemaakt, hetgeen jammer is vanwege de enorme hoeveelheden SRH voor het laagje uit. Hoogst waarschijnlijk kunnen buien, getriggerd vanaf middelbaar niveau, hier niet of niet volledig gebruik van maken. In de progtemp voor de EHBK (vliegveld nabij Maastricht) zie we duidelijk die warmte onderin terug, bovendien ook de mooie ruiming en sterke toename van de wind met hoogte in de onderste 800hPa. Maar zoals gezegd voor een deel buiten bereik van buien. Áls een bui deze laag weet aan te boren is een (embedded) supercell goed mogelijk.
De blauwe lijn in de temp is een grove indicatie van waar en tot hoe hoog een Cb zou kunnen ontstaan.


De "voeding" vind wel plaats : temps snel omhoog in ochtenduren 6UTC >15 9UTC 20 / trek-snelheid erg hoog vind ik

Update Sat.foto

Marsel

Citaat van: Dennis op zo 17 jun 2012 - 18:05

De "voeding" vind wel plaats : temps snel omhoog in ochtenduren 6UTC >15 9UTC 20 / trek-snelheid erg hoog vind ik

Klopt, treksnelheid inderdaad bijzonder hoog. Waar haal jij die voeding in de grenslaag vandaan Dennis?
Bedenk wel dat je ruim 24 graden nodig hebt voor surface based convectie! Dat gaan we met de vele bewolking en neerslag waarschijnlijk niet redden, al helemaal niet op het moment dat er potentieel een enorme hoeveelheid energie beschikbaar is (in de warme lucht). Als we dat zouden willen ontketenen hebben we in de ochtenduren voor het oosten forse opklaringen en instraling nodig, ook dit lijkt niet het geval. Of het geheel moet enkele uren vertragen, dan zijn de kansen op zwaar weer uiteraard voor het oosten groter. De grootste klappers zijn in de middag echter voor Duitsland.
Wat nog opvalt is de snelheid waarmee de warmste en meest onstabiele lucht in de warme sector naar Duitsland wordt afgevoerd: eind van de ochtend/vroeg middag zit heel NL alweer in de koelere lucht....

Dennis

Citaat van: Marsel op zo 17 jun 2012 - 18:11
Klopt treksnelheid inderdaad bijzonder hoog. Waar haal jij die voeding in de grenslaag vandaan Dennis?
Bedenk wel dat je ruim 24 graden nodig hebt voor surface based convectie!

Noord-Oost grens heeft grootste kans hiervoor - daar zijn bewolking /neerslag pas veel later

Dennis

@KNMI

Later vannacht en vooral morgenochtend veel regen, buiig van karakter, met name in het zuidoosten en oosten van het land. Hirlam laat lokaal flinke hoeveelheden zien, 10-20 mm neerslag. Het is uiteraard met convectieve neerslag goed mogelijk dat er lokaal nog meer zal vallen. Het blijft daarom altijd lastig om hoeveelheden aan te geven. Harmonie laat in de pseudo-radarbeelden opgelijnde felle buien zien. INDECS komt met onweerskansen van 30-60% terwijl de CAPE-waarden morgenochtend in het zuidoosten tijdelijk naar 500-1000 J/kg gaat.

- dit is alleen het Hirlam model - lijkt mij iets anders te worden ; Jan?

Een zeer krachtig wind-veld

Jan van Ooijen

Citaat van: Dennis op zo 17 jun 2012 - 19:03
@KNMI



- dit is alleen het Hirlam model - lijkt mij iets anders te worden ; Jan?

Denk ik ook aan, als het KNMI al het woord zuidoosten in zijn mond neemt dan kan je op twee vingers nagaan dat midden ook krijgt
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Chase-Stormer

Prachtige kaarten !

Van mij mag het best iets westelijker uitkomen  :P

jones

Is er morgenvroeg kans op shelfclouds of rolwolken? ::) lang geleden dat ik er nog één zag, en ze zijn zo prachtig!

KMI geeft ook code geel:

Van 18/06 05u tot 18/06 11u :  Op het einde van de nacht en morgenvroeg trekt een zeer actieve depressiekern vanuit Frankrijk snel over ons land; hij zal vergezeld zijn van potentiële onstabiele lucht met een diepe hoogtetrog.
We verwachten soms hevige regen die plaatselijk tot rond 20 mm neerslag kan zorgen in korte tijd.
Er is ook kans op onweer met lokale zware rukwinden.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 17 jun 2012 - 20:04
Bizar dit van WRF

Niets meer aan doen Jan. Mooie locatie zo ;).

Marsel

Citaat van: Dennis op zo 17 jun 2012 - 18:13
Noord-Oost grens heeft grootste kans hiervoor - daar zijn bewolking /neerslag pas veel later

Mwa, is wishfull thinking denk ik ;). De 'kans' is naar het het (noord)oosten inderdaad het grootste, echter temperaturen van 23-24 graden of meer zie ik niet zitten (geen enkel model trouwens). Dus surface based convectie? Lijkt me vrij onlogisch. Neemt niet weg dat er een paar forse (onweers)buien tussen kunnen zitten uiteraard ;). Maar mooi vanaf de grond gevoed met dus flink wat supercell potentie lijkt vrij lastig te bewerkstelligen.

Dennis

Citaat van: Marsel op zo 17 jun 2012 - 20:14
Mwa, is wishfull thinking denk ik ;). De 'kans' is naar het het (noord)oosten inderdaad het grootste, echter temperaturen van 23-24 graden of meer zie ik niet zitten (geen enkel model trouwens). Dus surface based convectie? Lijkt me vrij onlogisch. Neemt niet weg dat er een paar forse (onweers)buien tussen kunnen zitten uiteraard ;). Maar mooi vanaf de grond gevoed met dus flink wat supercell potentie lijkt vrij lastig te bewerkstelligen.


Dennis


Marsel

Citaat van: Dennis op zo 17 jun 2012 - 20:23
**Plaatje**

Dennis, 0-3km SRH waarden worden alleen maar groter indien de ruiming en toename van de wind in die laag (0-3km) meer uitgesproken is. In dit geval voor het noordoosten een zuidoost voorkeur aan de grond, en een bijzonder sterke zuidzuidwester (rond of >50kts) op 700 hPa. Dat dit tot hoge SRH waarden leidt is logisch. Het probleem is echter, dat buien zich met hun basis gemakkelijk op 850hPa zitten morgen, duidelijk boven de lagen waar de wind ruiming het sterkst is (dat is zó belangrijk!). Een updraft kan deze SRH dus niet omzetten tot rotatie in de verticaal! Vanuit het perspectief van de bui zelf is deze dus gepositioneerd in een unidirectional windveld hetgeen de kans op SC's verkleind. Alleen wanneer een bui in grenslaag geworteld is kunnen in dit geval gemakkelijk SC's gevormd worden. Kaarten kunnen dus op 'rood' springen zonder dat we er daadwerkelijk van kunnen profiteren ;).

Powered by EzPortal