Onweerskansen 18 juni

Topic gezien door 33514 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 17 jun 2012 - 09:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jelte

Rommels op Terschelling. Onweer komt hier niet zo te zien. Grijs en een enorme bak regen. Het doet een beetje tropisch aan hier!

Marsel

Zo, dat was het dan weer. Mooi ochtendje dacht ik zo :).
Nu uitkijken naar aanstaande donderdag als de warme en onstabiele luchtmassa (theta-E gemakkelijk 50-52) weer tijdelijk terugkeert naar de Benelux. Dan hernieuwde onweerskansen, mogelijk pittig. Details zoals exacte timing en positie van de sturende druksystemen (en de daarmee samenhangende windprofielen) zullen weer bepalen hoe actief het geheel gaat verlopen. De tijd zal het leren... :D

Induction

Citaat van: Jelte op ma 18 jun 2012 - 10:20
Rommels op Terschelling. Onweer komt hier niet zo te zien. Grijs en een enorme bak regen. Het doet een beetje tropisch aan hier!

Bij jullie op TS is het altijd tropisch, jullie hebben gewoon een eigen klimaat daar  :P

weershots

En zo zag hij er bij Markelo uit (grensgebied Gelderland / Overijssel)
(panorama volgt nog)

www.weershots.nl   Twitter: http://twitter.com/weershots

Muisje1988

allereerst @ Weershots prachtige shelfcloud!!!

Vanmorgen ook hier een prachtige shelf kunnen aanschouwen en heerlijke diepe harde donderklappen.
Ik heb moeten improviseren de Shelf op de foto te krijgen aangezien ik nu niet de gelegenheid had om het veld op te gaan ook omdat de bui snel trok.


Tyshane

Was weer ene leuke situatie zo te zien, wat een prachtige platen verder zeg. Shelf clouds in optima forma, heerlijk om te zien!

Pascal Soomers

Zal hem hier dan ook maar eens plaatsen. Heb hem al in het foto topic gezet, haha. Inderdaad, was een prachtige maandagochtend!

When a supercell arrives, you must be prepared.

Muisje1988

Hij is prachtig pascal!!!

Jan van Ooijen

Prachtige shelfcloud vanmorgen. Kijkrichting Zevenaar/Elten, foto gemaakt door Schmiel

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherboy

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 18 jun 2012 - 15:13
Prachtige shelfcloud vanmorgen. Kijkrichting Zevenaar/Elten, foto gemaakt door Schmiel

Svp geen plaatjes meequoten!

Geen onweerskansen topic voor donderdag de 21e?

Dennis

Goedemiddag - wat een mooie ontwikkeling konden we zien van een MCS (zie ook tekst Marcel: http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,1761.msg16186.html#msg16186)

MvG Dennis (en tot de volgende onweer-topic maar weer) deze week geeft nog wat interessante mogelijkheden


Marsel

Naar aanleiding van het radarplaatje hierboven ben ik eens even gaan kijken wat MC over vandaag te melden had. Wat mij opvalt is dat men de in de media genoemde tornado in Maaseik lijkt te 'bevestigen'  :o. Dat schiet bij mij dan meteen 'in het verkeerde keelgat' (niets ten nadele van MC trouwens, ik heb ze erg hoog zitten :) )! Hoe kan een mooi gebogen squall (niet eens een supercell!) met basis van tussen 5000-7000ft in hemelsnaam een 'echte' meso gerelateerde tornado produceren? Zal het dan om een gustnado of downburst gaan (dat zou wel goed kunnen), welke men onterecht als tornado de media in heeft geslingerd?
Meest voor de hand liggende verklaring lijkt mij een downburst op en vlak achter het gustfront van de squall. Een echte tornado was simpelweg niet mogelijk, zeker niet gezien de grote afwezigheid van roterende updrafts (zie: http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,1761.msg16141.html#msg16141)....
Schade lijkt ook erg mee te vallen heb ik vernomen.
EDIT: Wellicht dat anderen (de twee J's?) hier ook een mening over hebben.

Marcel

Zeer mooie plaatjes en nuttige informatie zie ik hier langs komen. TOP!  :D
Hopelijk woensdag weer zo een dag
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

wimbaens

Het is toch niet overal rustig geweest, vooral niet in Belgisch Limburg:

Op de Koerselsesteenweg in Heusden-Zolder ging een deel van een dak waaien.

In de Eindestraat en de Emiel Dorlaan in Dilsen-Stokkem is een windhoos gepasseerd waardoor verschillende daken beschadigd raakten.

Ook op de Diestersteenweg in Maaseik zijn dakpannen weggewaaid. In Beringen raakten de Vrevijverstraat en de Schrikheidestraat versperd door omgevallen bomen.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/programmas/journaal/2.22608/2.22609/1.1336466

Marsel

Citaat van: wimbaens op ma 18 jun 2012 - 18:02
Het is toch niet overal rustig geweest, vooral niet in Belgisch Limburg:

Op de Koerselsesteenweg in Heusden-Zolder ging een deel van een dak waaien.

In de Eindestraat en de Emiel Dorlaan in Dilsen-Stokkem is een windhoos gepasseerd waardoor verschillende daken beschadigd raakten.

Ook op de Diestersteenweg in Maaseik zijn dakpannen weggewaaid. In Beringen raakten de Vrevijverstraat en de Schrikheidestraat versperd door omgevallen bomen.

Ok, dat er schade is aangericht is niet verwonderlijk, zeker niet gezien de vorm van het systeem en het windprofiel wat op het moment van binnenkomst present was. Op sommige plekken kon het gustfront fors uitpakken, zeker in de boog zelf (met misschien een kleinschalige gustnado tot gevolg). Echter, dan is de vraag is het daadwerkelijk een meso gerelateerde windhoos (een échte tornado) geweest? Het lijkt me gezien de omstandigheden gewoon simpelweg zo goed als onmogelijk. Maar goed wellicht dat dit later nog eens bevestigd wordt...

klimascepie

Was in Varik bij Tiel lekker tussen de weilanden. Viel reuze mee, beetje rommelen en regenen meer niet.
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

Aniet van Voorst

Bij het bekijken van een youtube filmpje uit Venlo viel mij het volgende op bij de shelfcloud:

Link filmpje:

twitter: @anitavanvoorst
First supercell 17-07-2004, tornado 12-07-2010

dondertje127

Ik zat op dat moment in me autootje op weg naar m'n dagbesteding (alwaar ik op donderdag ook multimedia ga leren). Ik zag ook de shelfcloud op een moment dat ik voor een rood verkeerslicht stond te wachten. Ik was zo blij dat ik niet meer op de fiets hoefde want het kwam met stortbuien naar beneden :D

Powered by EzPortal