Onweerskansen 22 mei

Topic gezien door 17688 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 21 mei 2012 - 19:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

En in het zuidoosten van Brabant is het aan het ploffen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Lijkt er wel op inderdaad. Is het er toch een paar gelukt! Intense echo's ook meteen. Leuk, timing klopt ook mooi conceptueel gezien in deze situatie: op het moment van grootste hitte.

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op di 22 mei 2012 - 16:55
Lijkt er wel op inderdaad. Is het er toch een paar gelukt! Intense echo's ook meteen. Leuk, timing klopt ook mooi conceptueel gezien in deze situatie: op het moment van grootste hitte.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

F.Fredje

Zo'n 15 kilometer ZZW van hier is zich iets op aan het bouwen.

frankaloe

Citaat van: F.Fredje op di 22 mei 2012 - 16:59
Zo'n 15 kilometer ZZW van hier is zich iets op aan het bouwen.
dan zou die bui zometeen hier te zien moeten zijn.
vanaf beek en donk gericht op eindhoven.
enkel de zon geeft momenteel teveel belichting
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Pascal Soomers

Er is toch wat tot ontwikkeling gekomen!

When a supercell arrives, you must be prepared.

frankaloe

welke trekrichting gaan deze buien dan?
ikzelf denk richting westen...
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Marcel1976

Dat eerste neerslagkaartje van WRF zat opnieuw precies goed! Ik kan de koppen nu duidelijk zien, hij ploft als een gek. Jammer dat ie de verkeerde kant optrekt.

VinceBongiovi

Misschien ontstaat er meer (hopelijk)

Pascal Soomers

Citaat van: Marcel1976 op di 22 mei 2012 - 17:08
Dat eerste neerslagkaartje van WRF zat opnieuw precies goed! Ik kan de koppen nu duidelijk zien, hij ploft als een gek. Jammer dat ie de verkeerde kant optrekt.

Er kan meer tot ontwikkeling komen. Ik heb net op facebook een mooie foto gepubliceerd. Inderdaad, het ziet er op afstand prachtig uit! Jij woont in Maastricht, toch?
When a supercell arrives, you must be prepared.

Marcel1976

Citaat van: Pascal Soomers op di 22 mei 2012 - 17:13
Er kan meer tot ontwikkeling komen. Ik heb net op facebook een mooie foto gepubliceerd. Inderdaad, het ziet er op afstand prachtig uit! Jij woont in Maastricht, toch?
Nee, Koningsbosch.
Hou de satellietbeelden maar eens in de gaten, het zou kunnen dat er in Duitsland ook wat kan ontstaan, Ik zie in noordoostelijke richting aan de horizon ook koppen verschijnen die ook zichtbaar zijn op het satellietbeeld.

dondertje127

Ook in Arnhem zie ik cumulus. Weliswaar niet spectaculair, maar toch iets.

dondertje127

Citaat van: frankaloe op di 22 mei 2012 - 17:08
welke trekrichting gaan deze buien dan?
ikzelf denk richting westen...

WZW lijkt het.

Pascal Soomers

Citaat van: Marcel1976 op di 22 mei 2012 - 17:19
Nee, Koningsbosch.
Hou de satellietbeelden maar eens in de gaten, het zou kunnen dat er in Duitsland ook wat kan ontstaan, Ik zie in noordoostelijke richting aan de horizon ook koppen verschijnen die ook zichtbaar zijn op het satellietbeeld.

Ah, ja oké. Inderdaad, alle adrenaline is er weer hier :)!
When a supercell arrives, you must be prepared.

F.Fredje


Arend

Citaat van: Marsel op di 22 mei 2012 - 16:52
Op beide soundings zien we dezelfde opbouw maar anders geprojecteerd. Bovendien, wanneer we een Cu construeren stoot deze in beide gevallen zijn hoofd tussen 800-700hPa. Dat er een Cin van 0 berekend wordt in de bovenste sounding verbaast mij ook.... Immers, zonder Cin zou een Cu meteen Cb kunnen worden, dat dat verhaal nu niet op gaat mag duidelijk zijn.
Beter is het wanneer je handmatig een sounding gaat analyseren. Dan weet je zeker dat het goed gaat. Dan maakt de exacte grootte (dus in cijfers) van de Cin niet gek veel meer uit. Je kijkt gewoon bij welke temperatuur er wél voorbij geschoten kan worden. Houdt wel rekening met (grootschalige) forcering/optilling en processen als entrainment in sommige gevallen!
De onderste projectie is naar mijn idee een stuk duidelijker en beter te bewerken.

Dank je voor de toelichting Marsel, ik kijk voortaan wel naar de gegevens van Wyoming.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

dondertje127

Hoop dat die cumulus in het oosten ook de lucht inschiet. Niets is mooier als wanneer je voor het onweer uit zelluf de bloemkolen de lucht in ziet schieten :)

pyro

ben benieuwd, de reguliere voorspellingen zeggen dat het droog blijft, maar in een groot deel van het land lijkt er toch wel wat te broeien

F.Fredje

Geen dreigende lucht meer hier, wel veel cumulus.
Wind is gedraaid naar ZZO 3 en de temperatuur gedaald naar 25 gr.

Marsel

Wat een ding is de Belgische bui geworden :o. Het was ook simpel, áls het gebeurt dan ploft de boel door tot aan de tropopauze.
Het systeem is echter niet op de plaats ontstaan waar het thermisch het meest interessant was, immers in het oosten van NL was het nog enkele graden warmer. Vermoedelijk heeft enige convergentie in de grenslaag (zie onderstaande kaart van 15Z) in het zuidoosten van Brabant ten tijde van initiatie net het zetje gegeven wat nodig was.

Powered by EzPortal