Onweerskansen 23 en 24 mei

Topic gezien door 140512 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 20 mei 2012 - 21:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pietjelol

Citaat van: Koen-IJM op ma 21 mei 2012 - 22:04
Hoe is het mogelijk dat er nu voor het westen wel meer onstabiliteit wordt berekend? Terwijl de (zee) temp toch niet zo denderend is volgens mij.
aanlandige wind. En verder maakt de temp nog niet eens zo veel uit.

Koen-IJM

Citaat van: pietjelol op ma 21 mei 2012 - 22:15
aanlandige wind. En verder maakt de temp nog niet eens zo veel uit.

Hmm voor woensdag zie ik nog steeds een overwegend Noordelijke wind op 't programma staan.  :(

Weerfreak 1337

Citaat van: Koen-IJM op ma 21 mei 2012 - 22:04
Hoe is het mogelijk dat er nu voor het westen wel meer onstabiliteit wordt berekend? Terwijl de (zee) temp toch niet zo denderend is volgens mij.

Wind neemt af en draait langzaam naar het noordoosten ;) Door de afnemende en draaiende wind kan het ook nu aan zee opwarmen tot 20+, dit is ook te zien in de temperatuurkaarten van het ECMWF. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Kay1989

Wiejjj, die Wednesday 18Z van GFS  8)

Jan van Ooijen

Kanskaartje van Wetteronline

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Koen-IJM

Duidelijk een voorkeur voor het midden-westen-oosten. Interessant! Zal echter nog wel 1000x veranderen. Vind t wel gewaagd om nu al met zo'n kaartje te komen maarja zijn de modellen he ;)

TaL

Ja idd, voor de kust van Belgie werd er donderdag niets gezet eerst en nu 50-60 % kans ;) Zal nog wel veel veranderen
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Marcel1976

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 21 mei 2012 - 22:38
Kanskaartje van Wetteronline
Hmm...aan dat kanskaartje te zien ben ik een weeskindje hier in Midden Limburg... :D

Graphicnizor


Sven

Hmm verse run, zou het westen vanacht eindelijk een portie onweer krijgen?





En de overige kaarten in animatie:

Cape/lifted



Neerslag



Hagel

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

GekkeLeo

Ziet er goed uit voor het westen  :)

Jan van Ooijen

Stukje Guidance



Woensdag enkele forse buien. Een aandachtspunt is de treksnelheid die zeer laag is. Hierdoor kan in korte tijd op een gelokaliseerde plaats veel hemelwater naar beneden komen. De kans op hagel is dan absoluut aanwezig en zeker gezien de CAPE waarden en de onstabiliteitsdepressie (=Tstijg-Tomg) die ca. 6 graden bedraagt. Dit kan nog wel eens forse hagel worden. Onweerskansen zijn woensdag groot, INDECS geeft tussen 09 en 21 UTC kansen van 80-90 % met conditionele kansen op meer dan 100 ontl/5min 15-21 UTC van ca 40 %, meer dan 200 ca 20 %.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

dondertje127


André

Citaat van: dondertje127 op di 22 mei 2012 - 08:12
Morgen sta ik paraat.
Wij hier ook om de kachel te doen branden . het blijft hier grijs en fris en dit al van zondag ,wanneer zullen we van die grijze troep verlost geraken en zullen de temperaturen  eens oplopen met de hoop dat we hier ook eens een onweer kunnen spotten .
Demeulemeester André

Jan van Ooijen

De onstabiliteit liegt er niet om, oplopend tot 2500 J/KG in het oosten bij een lifted van -6 á -7

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Het ziet er voor morgen inderdaad aardig uit. Dynamisch gezien door ontbreken van barokliene zones uiteraard niet.
De buitensporige SB CAPE (rond of >2500J/KG) waarmee GFS komt is uiteraard overdreven. Td's van 20 graden komen in NL niet gek veel voor. Ook morgen naar alle waarschijnlijkheid niet. Voordat de buiigheid losbarst Td's van rond 15-16 graden. Hetgeen uiteraard iets doet met de daadwerkelijk beschikbare energie. Echter, ook Hirlam en EC komen met waarden tot aan 2000J/KG. Deze modellen doen het in de PBL over het algemeen beter dan GFS. Dit geeft de burger weer moed ;).
Verwacht morgen traag van oost naar west verplaatsende (multi)cellen waarbij langs de outflow boundaries van systemen gemakkelijk andere buien getriggerd worden. Echter, ook buiten dergelijke forcering om kunnen vanaf de grond in het binneland vrij gemakkelijk onweders tot ontwikkeling komen. Door de geringe shear hebben afzonderlijke cellen waarschijnlijk korte tijd bestaansrecht (denk aan max 30minuten).
De luchtsoort is morgen maar zwak gecapped (met de verwachtte temps vooral richting het oosten en zuidoosten zelfs niet meer in de middag) wat inhoudt dat de boel in de loop van de middag waarschijnlijk redelijk dichtsmeert met (restanten van) onweersbuien. Mooiste fotomomenten (goed zichtbare Cb's en updrafts) zullen in de eerste uren na initiatie te beleven zijn. Ik probeer morgen in ieder geval de losse cellen te pakken :).

Jur

Op pad dus!
Als mensen willen meeten, hoor ik 't wel.


Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op di 22 mei 2012 - 08:45
Het ziet er voor morgen inderdaad aardig uit. Dynamisch gezien door ontbreken van barokliene zones uiteraard niet.
De buitensporige SB CAPE (rond of >2500J/KG) waarmee GFS komt is uiteraard overdreven.

Kijk eens waar EC mee aankomt zetten (2200 J/KG). Wel dauwpunten van 18 graden ipv 20 zoals GFS dat doet. Pssst, de koffie staat klaar ;)





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal