Onweerskansen 15 mei

Topic gezien door 25793 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 14 mei 2012 - 09:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pascal Soomers

Yes. Onweerskansen :). Ik ben al blij genoeg met het woord. Naar mijn verwachting hebben we nu al meer onweerskansen te pakken gehad dan 2011. Wie is het met me eens?
When a supercell arrives, you must be prepared.

Marsel

Citaat van: Pascal Soomers op ma 14 mei 2012 - 17:44
Yes. Onweerskansen :). Ik ben al blij genoeg met het woord. Naar mijn verwachting hebben we nu al meer onweerskansen te pakken gehad dan 2011. Wie is het met me eens?

Kan ik me 100% in vinden!
Vorig jaar was het voorjaar droog en warm, dit jaar jammer genoeg koel en nat. Verschillende malen hebben we met erg koude bovenluchten te maken gehad (morgen weer), daarbij was/is de polaire luchtsoort ook aan het aardoppervlak dit voorjaar bijzonder goed vertegenwoordigd. Je merkt dan toch dat het voorjaar is aangezien door instraling de onderste luchtlagen makkelijk opwarmen en het dus tot buien komt. Wat me wel opvalt is dat we logischerwijs tot nu toe overheersend 'simpele' luchtsoort onweders van het koude type te verwerken hebben gekregen. Slechts een enkele keer (vorige week) hadden we buiigheid in de warmte lucht te pakken.
Alles hangt uiteraard samen met de 'foute' drukverdeling van de afgelopen weken.

André

Voor Belgie is het ook alle hens aan dek voor morgen met hevige buien en kans op een klap onweer met hagel en rukwinden tot 50a 60 km .het zal terug uitkijken zijn morgen en hopen dat we hier in zuid west vlaanderen er nu ook eens eentje te pakken krijgen ;
Demeulemeester André

NitroGenetics

volgens noodweercentrale is het einde in zicht en gaat het heving stormen aan de noordwestelijke kusten het leger heeft 10.000man ingeschakeld is al bezig met dijkverhoging terwijl mensen al worden ge evacueert met een radius staal van 250km

ok dat was sarcastisch
maargoed hier dan het kaartje met de waarschuwingen :D

stormachtige weersomstandigheden voor de kust regio's geldig van maandag 22:00 tot dinsdag 22:00




Jan van Ooijen

Standvastige kaarten, weinig verschil in vergelijking met voorgaande run

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Citaat van: NitroGenetics op ma 14 mei 2012 - 18:01


stormachtige weersomstandigheden voor de kust regio's geldig van maandag 22:00 tot dinsdag 22:00

Dit komt omdat ze daar met blokken werken om het in te voeren, daarom komt het voor andere wat raar over. Het zullen voornamelijk windstoten zijn
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

NitroGenetics

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 14 mei 2012 - 18:20
Dit komt omdat ze daar met blokken werken om het in te voeren, daarom komt het voor andere wat raar over. Het zullen voornamelijk windstoten zijn

had al zo'n vermoeden dat het om windstoten ging wegens de regen storing die daar nu rondhangt voor een koppie koffie, hmm over koffie gesproken brb :D

Peter

Mooi zo, laat maar komen weer. 8)
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

aloa

Maximale wolkentoppen liggen tussen de 9 en 10 km.


Jan van Ooijen

Stukje Guidance:

Voor morgen overdag zijn er duidelijke verschillen in den lande. Nu geeft Hirlam ook voor het noordoosten een sterk signaal. INDECS 0915 UTC geeft voor het noordoosten 48-75 % en tot >90% voor het midden en zuidoosten, ook daarna nog 60-80%. Realistisch, T500 rond -32 C. De koudste bovenlucht lijkt zich morgenmiddag boven het zuidwesten te manifesteren, rond - 33 graden. De Zeeuwse wateren en IJsselmeer kunnen met 13-14 resp. 12 graden overigens ook warm genoeg zijn om buien te laten ontstaan! Dinsdag ook kans op hagel, relatief veel CAPE en laag FZL. ((2500vt)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Koen-IJM

Waar verwacht jij de hevigste buien Jan? Of zal het puur nowcasten zijn morgen? (plaatselijke verschillen)

Jan van Ooijen

Citaat van: Koen-IJM op ma 14 mei 2012 - 20:40
Waar verwacht jij de hevigste buien Jan? Of zal het puur nowcasten zijn morgen? (plaatselijke verschillen)

Denk zelf aan de hand van de kaarten nu het noordoosten, midden en zuiden
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

WRF scoorde laatst behoorlijk met de neerslagverwachting. Eens kijken hoe dat morgen uitpakt.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Tyshane

Wat een verrassing weer, even een paar daagjes weg en idd aan het bijkomen van vorige week, lol, en gelijk weer een nieuw kansentopic, leuk! Zag het knmi al in het geel dus dan gaat het nog meer kriebelen. Dynamisch valt het wel tegen inderdaad, maar het zal toch weer een spannend moment zijn de boel te volgen en buiten (en binnen) te genieten van al dat fraais.  8)

Leon Eikenaar

Ziet er goed uit maar om daarvoor op pad te gaan vinden wij een beetje aan de lage kant. (onze mening)
Ik weet niet of er mensen morgen op pad gaan??  :) ;)

Waarschuwing voor kans op onweer is nu ook langer geworden.
Van 's ochtends tot 00.00 uur 's nachts en bij de kust provincies nog langer!  8)

PS.
Stel dat er wel een mooie onweersbui over Zwolle trekt. Zetten wij de livestream wel aan voor jullie :)
Hou goed onze twitter morgen in de gaten. :)
Dank u. :)

Mvg,
Team_*SSC*
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

zorba

Citaat van: Team_SSC op ma 14 mei 2012 - 21:45
Ziet er goed uit maar om daarvoor op pad te gaan vinden wij een beetje aan de lage kant. (onze mening)
Ik weet niet of er mensen morgen op pad gaan??  :) ;)

Mvg,
Team_*SSC*

Ik vind het ook geldverspilling om hiervoor te gaan rijden :)
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Michaeltje1986

Citaat van: Team_SSC op ma 14 mei 2012 - 21:45
Ziet er goed uit maar om daarvoor op pad te gaan vinden wij een beetje aan de lage kant. (onze mening)
Ik weet niet of er mensen morgen op pad gaan??  :) ;)

Mvg,
Team_*SSC*

Wie weet zorgt het voor mooi vuurwerk  ;)

Tyshane

Citaat van: Team_SSC op ma 14 mei 2012 - 21:45
Ziet er goed uit maar om daarvoor op pad te gaan vinden wij een beetje aan de lage kant. (onze mening)
Ik weet niet of er mensen morgen op pad gaan??  :) ;)

Waarschuwing voor kans op onweer is nu ook langer geworden.
Van 's ochtends tot 00.00 uur 's nachts en bij de kust provincies nog langer!  8)

PS.
Stel dat er wel een mooie onweersbui over Zwolle trekt. Zetten wij de livestream wel aan voor jullie :)
Hou goed onze twitter morgen in de gaten. :)
Dank u. :)

Mvg,
Team_*SSC*

Snap ik, het is dan ook niet dat attractieve zomerse warmteonweer, spannende Spaanse pluimen en heftige toestanden. ;) Leuk om weer even te volgen maar voor een chase wellicht wat minder geschikt. Als het losgaat in Zwolle city, ben ik wel benieuwd naar je livestream, dus gooi aan dat ding! :) 

NitroGenetics

Citaat van: Team_SSC op ma 14 mei 2012 - 21:45
Ziet er goed uit maar om daarvoor op pad te gaan vinden wij een beetje aan de lage kant. (onze mening)
Ik weet niet of er mensen morgen op pad gaan??  :) ;)

Waarschuwing voor kans op onweer is nu ook langer geworden.
Van 's ochtends tot 00.00 uur 's nachts en bij de kust provincies nog langer!  8)

het ligt er eigenlijk net aan het dynamische kant is niet intressant genoeg iig maar als er bij omtred 50km van waar ik woon iets moois is ben ik zeker van plan  de kans te nemen :)

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal