Onweerskansen 9 en 10 mei

Topic gezien door 157377 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 07 mei 2012 - 15:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hoffies

Meteo vrienden,

Krijgen we ook nog wat aan de kust, het noord westen? En zit er ook hagel bij...

Ik hoor het wel,

Gr. Hoffies
Twitter: @hoffnar2911

Jan van Ooijen

De laatste kaartjes van mij voor vandaag



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Koen-IJM

Citaat van: hoffies op wo 09 mei 2012 - 23:48
Meteo vrienden,
Krijgen we ook nog wat aan de kust, het noord westen? En zit er ook hagel bij...
Ik hoor het wel,
Gr. Hoffies

Moeilijk te zeggen. Ligt aan een aantal indicatoren:
Timing van ontstaan buien en overtrekken front, temperatuur, onstabiliteit, etc...
NW ligt er nu het slechtst bij, maar in het verleden is vaak genoeg bleken dat er op het laatste moment nog van alles kan gebeuren.

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 09 mei 2012 - 22:23
Warm conveyor belt



Warme transportband. Sterke zuidelijke stroming met warme en vochtige lucht in een relatief smalle en ondiepe laag aan de voorzijde van een koufront. Nabij het front gaat de warm conveyor belt vaak samen met zware neerslag, soms zelfs onweer. Op satellietfoto's is dit verschijnsel vaak goed herkenbaar aan de smalle en scherp begrensde strook bewolking aan de voorkant van het koufront.

Toelichting: We zien hierboven een animatie adhv een zgn. WV (Water Vapor = waterdamp) satellietbeeld. Deze opname is van januari 2008 van een ander gedeelte van onze planeet en heeft dus niets te maken met de situatie morgen. De "warm conveyor belt (WCB)" is op deze opname te herkennen aan de groene kleuren. Het (donkere) blauw is  de veel drogere lucht uit de hogere lagen van de troposfeer welke over  de WCB uitstroomt (zgn. droge uitstulping >> dry intrusion).

Op normale WV sat opnames is deze droge lucht te herkennen aan de donkere resp. zwarte kleur(en), zie hieronder !

WV Sat opname met mooie dry-intrusion (zwart) en WCB (wit) uitgaande van een (hoogte)laag voor de kust van Portugal op 24 mei 2010. Het "zwarte" is dus zeer droge lucht welke door de depressie vanuit de lagere stratosfeer dan wel hogere troposfeer als het ware wordt aangezogen. 




Baksteen2005

Verwachten jullie dat het in Doetinchem ook gaat knetteren ?
Dat ligt achter arnhem ( richting duitse grens)

pyro

@ Tyshane, idd een prima sfeer in het forum, weinig geklaag en 'same old' questions. gewoon leuk hobby-en. LEUK!
wel vrees ik dat we morgen plat gaan door teveel bezoekers :(

Is er een nederlands twitteraccount die stormchasers on the road up to date houdt? Dus niet stormchasers die posten tijdens het chasen of tweets met nieuwsmeldingen, maar heel concreet een stormchase-coach die de chasers on the road van de juiste info voorziet?

Als dit bestaat, please give me!, als dit niet bestaat en iemand zoekt een ingang om groot te worden in twitter-nederland: voila!  catch that train!

Citaat van: Tyshane op wo 09 mei 2012 - 22:59
Wordt wel erg spannend hoor, indices zien er allemaal nog steeds goed uit en als je alles zo leest lijkt het morgen een leuke dag te worden voor de weer-liefhebbers. Nu maar hopen dat alles ook goed uitkomt en uitpakt! Verder heerlijk om alles hier te volgen en met zijn allen te genieten van deze te gekke hobby. Leuke sfeer ook op het forum, geniet er van allemaal!

Marcel1976

Ik gok nog steeds op een ritje Ruhrgebiet,  tenzij het hier echt leuk wordt.

zorba

Citaat van: pyro op do 10 mei 2012 - 00:24
@ Tyshane, idd een prima sfeer in het forum, weinig geklaag en 'same old' questions. gewoon leuk hobby-en. LEUK!
wel vrees ik dat we morgen plat gaan door teveel bezoekers :(

Zal niet snel gebeuren, site kan heel wat aan ;) of er moeten in 1 keer 25.000 mensen online komen :p
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Johann

Citaat van: Marcel1976 op do 10 mei 2012 - 00:28
Ik gok nog steeds op een ritje Ruhrgebiet,  tenzij het hier echt leuk wordt.

Lijkt me een goede gok  !  ;)
Wellciht dat de plaatselijke orografie nog een extra trigger gaat geven !

EC12

©meteo-service


Weerfreak 1337

Stukje KNMI Guidance:

Door de middelbare onstabiliteit, nu al buiengebieden met hoge basis welke van zuidwest naar noordoost over het aandachtsgebied trekken. Vanmiddag en vanavond nabij de thetaW rug in de convergentiezone kans op lijnvorming met verdere verhoging van onweerskansen en kans op hagel. Abs Kans op meer dan 50 ontl/5 min bedraagt in het zuidoosten gedurende de middag en avond ca. 30 %, 100 ontl/5 min ca 15 %, getuige de INDECS. Cape waarden gaan naar 500-1000 J/kg in namiddag en avond voor het zuidoosten.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Weatherboy

Citaat van: hoffies op wo 09 mei 2012 - 23:48
Meteo vrienden,

Krijgen we ook nog wat aan de kust, het noord westen? En zit er ook hagel bij...

Ik hoor het wel,

Gr. Hoffies

Voor mij is de kans al niet groot, dus voor jou helaas helemaal klein. Noordwesten is gewoon geen goede plaats voor onweer. Amstelveen ligt in het midwesten (mid=van N>Z, west= van O>W), maar het wil hier ook amper lukken.

pyro

Kheb al wel een no entry melding gehad hoor tijdens onweer.
op dat moment wel toegang tot andere sites.
Dus of Meteo-service gaat damn snel in populariteit of de server kan minder aan dan dat ze beweert ;)

In both ways, een compliment voor meteo service :)

Citaat van: zorba op do 10 mei 2012 - 00:34
Zal niet snel gebeuren, site kan heel wat aan ;) of er moeten in 1 keer 25.000 mensen online komen :p

zorba

Citaat van: pyro op do 10 mei 2012 - 01:23
Kheb al wel een no entry melding gehad hoor tijdens onweer.
op dat moment wel toegang tot andere sites.
Dus of Meteo-service gaat damn snel in populariteit of de server kan minder aan dan dat ze beweert ;)

No entry? Zou je dat dan ajb hier kunnen posten, evt met screen erbij?

Soms krijg je wel een foutmelding bij het aanroepen van de site, is bekend probleem. Even refreshen is dan het devies tot het opgelost is. We draaien op meerdere servers, dus dat zou geen probleem moeten zijn zoals gezegd... ;)
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

pennywise

waarom zien we voor vandaag bij estofex geen level 1 of 2 warning?
zou er toch gisteravond laat al moeten staan?

Jan van Ooijen

De laatste kaartjes , STP3 op te zien en on oosten van Gelderland zelfs een 4. We gaan het zien wat er vandaag gaat gebeuren



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Citaat van: Nick_Amersfoort op wo 09 mei 2012 - 23:17
Misschien is wachten ter hoogte van Eindhoven een goed idee? Kan je altijd verder noordelijk, westelijk of misschien zelfs zuidelijk mocht dat nodig zijn. Mijn locatie is morgen Eindhoven en daar wachten tot er iets ontstaat en dan eventueel nog verplaatsen in de goede richting :)

Wij komen uit Weert (even ten zuiden van Eindhoven). We gaan ons ophouden denk ik t.h.v. Venlo. Van daaruit kunnen we tamelijk snel richting Nijmegen, maar ook snel naar het zuiden.

Jan van Ooijen

Estofex komt met level 1 voor windstoten, grote hagel en tornado's

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

pennywise

zit ik hier in Amstelveen nog net in de onweerszone?moeilijk te zien op die kaart.

garnage-patrick

vanavond kan ik hopelijk nog op tijd richting Munster en omgeving rijden, we gaan 't zien!

Jan van Ooijen

De CAPE-pluimjes, mogelijk gemaakt door Vortex









Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal