Onweerskansen 9 en 10 mei

Topic gezien door 155815 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 07 mei 2012 - 15:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter

Citaat van: dondertje127 op do 10 mei 2012 - 20:30
Ik hoop dat die onweersbuien in Zeeland en West Vlaanderen enorm ontploffen vanavond. Dan hopelijk wel raak hier.
Die buien ben ik ook al nieuwschierig aan het volgen. De koers is redelijk, zou nog iets noordelijker mogen 8)
Het KNMI houdt hoop met het geel. :P
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Dutchstormchaser

Hier het bericht van de windhoos / Tornado

LOCHRISTI - Een windhoos heeft donderdagavond omstreeks half acht lelijk huisgehouden in de Nerenhoek en de 't Jongestraat in Zaffelare. Een heleboel daken werden beschadigd en enkele afsluitingen gingen tegen de vlakte. Bij Stefanie Ramon en Michael Deraedt werd hun tuinhuis zelfs een meter verplaatst door de plotse wervelwind.

Bron: Hier de link plus foto http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLBHE_20120510_001
Twitter Dutchstormchase
Website [url=http://dutchst

Tyshane

Zo dat ging even tekeer. Kort maar krachtig!

Zag op de radar een bui deze kant op komen dus even snel met de atb een bliksembezoek (met recht, lol) gebracht aan Epe oost. Paar platen geschoten en weer terug want begon toch hard te regenen en te onweren. Inslag best dichtbij en vond het wel een beetje link. Maar goed, het was even leuk en spannend. ;)

T-inus

Mooi om te zien dat er dan toch nog wat gebeurd. En de massa media om 17:00 maar roepen dat het noodweer uitblijft.
Nu maar hopen dat er hierdoor geen ongelukken gebeuren
Some men see things as they are and say : "why?" - I dream things that never were and say : "why not

Gerard1995

Citaat van: Tyshane op do 10 mei 2012 - 20:38
Zo dat ging even tekeer. Kort maar krachtig!

Zag op de radar een bui deze kant op komen dus even snel met de atb een bliksembezoek (met recht, lol) gebracht aan Epe oost. Paar platen geschoten en weer terug want begon toch hard te regenen en te onweren. Inslag best dichtbij en vond het wel een beetje link. Maar goed, het was even leuk en spannend. ;)

EXACT de zelfde wolken als hier, maar ja, het was oook de zelfde bui :D een mooi klein-ding zullen we maar zeggen :P
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

JorisK


Tyshane

Thanx Geer en Joris! Zal inderdaad wel dezelfde bui geweest zijn Gerard!

Citaat van: T-inus op do 10 mei 2012 - 20:40
Mooi om te zien dat er dan toch nog wat gebeurd. En de massa media om 17:00 maar roepen dat het noodweer uitblijft.
Nu maar hopen dat er hierdoor geen ongelukken gebeuren

Zeker mooi, maar ik had ook wel verwacht dat we nog iets zouden krijgen. Ik denk dat velen ook wat ongeduldig zijn en dan snel teleurgesteld omdat het maar uitblijft. Alles volgende is vandaag vaker gemeld dat het pas later op de middag, begin van de avond zou starten. Ik denk ook dat sommigen zich vergissen in de UTC-Tijd en vergeten daar steeds twee uur bij op te tellen. ;)

Fren

The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

maarten89

Wajoo die bui boog bij nijmegen sterk af zeg. Ik stond bij de waalbrug. Maar helaas zwaarste stuk ging onder nijmegen door. Nijmegen zuid. dat was niet meer haalbaar v oor mij. Wel mooi gezicht van de zijkant!

Fren

Vierlingsbeek ook windhoosgerucht aldus Tweetz
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

Onno_D

Toch nog een paar rommels gehoord hier. Leuk goedmakertje :)

dondertje127

Ja, nou moeten we echt op koers blijven liggen hoor. Even flink activeren nog en dan zitten we erin als 'ie niet weer afbuigt.
@ Tyshane, ik vind vooral de middelste foto erg gaaf!

Etienne112

ik ben net ook even naar buiten gegaan en hier een paar foto's (gemaakt op de dijk bij Gorinchem) wel flitsen gezien maar helaas niet op de foto gekregen :S
Sony Alpha A580 + Sony Alpha VGB50AM Vertical Grip + Sigma 50-500mm F4.5-6.3 APO DG OS HSM + Tamron

dondertje127

Gave platen Etienne, vooral die eerste  8)

jones

Grappig, kwik is hier weer aan het stijgen, van 22 naar 22.7 op 10 minuten :P helaas wel geen onweer gehad, enkel wat gedruppel :(

Thunderfreak

Valt erg mee met het verwachte ''Noodweer'' gewoon enkele beste onweersbuien. Die meer regen bevatten dan daadwerkelijk onweer.

uitgebreid was het zeker niet,zelfs onder de bui was het nogal erg verschillend per lokatie. Ben net een 15 minuten terug,was in Nijmegen,maar tja had ervoor ook thuis kunnen blijven inplaats 4 uur in de auto zitten.

Gelukkig is het nog maar begin Mei,en hopen we op nog mooie donder-dagen.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Dutchstormchaser

Video: Tornado tijdens passage supercel.
Gefilmd in de velden te Moerbeke.
Lichte schade in Zaffelare ( daken beschadigd , afsluitingen vernield , tuinhuis verplaatst )


Bron: youtube
Twitter Dutchstormchase
Website [url=http://dutchst

dondertje127

Arnhem kan het vandaag schudden qua noemenswaardig onweer. Zal hooguit wat gerommel zijn op afstand.
Opzich niks mis aan, behalve als je je hebt verheugd op zwaar noodweer. Kan gebeuren, een andere keer een nieuwe kans :(

Gerard1995

het geheel ziet er nog wel leuk uit hoor :D :D
en euh, @tyshane, er komt nog een veeel leukere bui, als het zo doorgaat  8)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Stealth

Ik heb mijn chase er weer opzitten. Ben wel flink geschrokken moet ik zeggen!

Even voor 8 uur had ik toch nog besloten om te gaan chasen, die cel die richting de kop van noord-limburg ging zag er goed uit. Ik ben de auto ingestapt en vanuit Wijchen snel via de A73 naar het zuiden gereden. Er was nog maar weinig tijd dus ik wilde zo snel mogelijk zo zuid mogelijk komen. Onderweg begon het al flink te regenen met felle flitsen. Toen ik voorbij het plaatje Cuijk (NB) kwam, werd de regen heviger en ik zag dat de lucht pikzwart werd! Omdat ik nog maar 4 maanden rijervaring heb besloot ik de eerst komende afslag te pakken zodat ik veilig stil kon staan. Een paar kilometer verderop kwam ik bij de afslag Boxmeer, ik wilde die gaan pakken en ondertussen had ik totaal geen zicht meer! Harde slagregens en harde wind.
Opeens zag ik op een paar honderd meter een flinke roterende wallcloud naderen! Ik schrok enorm en door die regen kon het voor mij net zo goed een windhoos zijn. Het enige wat ik zag was een roterende muur van wolken. Ik kon gelukkig snel stilstaan bij een parkeerplekje langs de weg en toen werd het echt hevig!
Het duurde hooguit 5 minuten en ik stond te trillen op mijn benen. Het had erg veel weg van een downburst maar de bomen bleven gelukkig nog overeind.

Het was zeker een geslaagde chase voor mij zo op het laatste moment. En ik lees nu verschillende meldingen van een windhoos bij het plaatje Vierlingsbeek, wat nog geen 3 km van mijn positie lag! Volgende keer ga ik zeker beter voorbereid chasen met op z'n minst nog een chasepartner erbij. Het was vooral de hoge treksnelheid van de buien die verradelijk kon zijn.
Onweersdagen 2012: 10

Powered by EzPortal