Onweerskansen 9 en 10 mei

Topic gezien door 155328 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 07 mei 2012 - 15:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Citaat van: Tyshane op di 08 mei 2012 - 14:58

Dank voor de tip Arend! Tevens staat er ene goede tip voor de stormchasers, go East! ;)

Ben ik het nog niet geheel mee eens, teveel onzekerheden nog wat betreft de timing. Mooier had geweest als ze meerdere modellen erbij hadden gehaald
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Koen-IJM

Misschien een domme vraag, maar mocht de wind a.s. donderdag nou uit een iets zuidelijkere richting dan tot nu toe wordt voorspelt (eerdere runs gaven meer een Z-wind), dan zal de temperatuur in het ZW en W ook verder oplopen. Maken wij dan ook kans of maakt het in dat geval weinig uit?

Als ik me goed herinner vorige week, zouden wij ook weinig kans maken, maar viel de hoofdprijs in...

Jan van Ooijen

***UPDATE SRH/DLS/LLS***

   


Het ziet er allemaal spectaculair uit, te mooi om waar te zijn! Tenminste als extreem weer één van je hobby's is. Echter moet er wel gezegd worden dat alles afhangt van de timing, mocht het front rond 12 uur passeren dan zal het naar alle waarschijnlijkheid op een flop uit lopen. Hoe later het front overtrekt, des te beter zal het zijn. Het woord timing zal veelvuldig gebruikt gaan worden.

Als we naar de SRH kaarten kijken dan zien we dat deze weer toegenomen is sinds de laatste run. Het noordoosten van Nederland wordt momenteel waardes weergegeven van ongeveer 350 m2/s2. Het oostelijk deel van het land 250-300 m2/s2, het zuidoosten 225-250 m2/s2. Elders ligt de SRH waarde ongeveer rond de 175-200 m2/s2. Naast de SRH waardes wordt er ook een supercel parameter weergegeven van 2. Als we de kaart van 18UTC erbij pakken, dan zien we dat de SRH weer flink in waarde toeneemt in het westelijk deel van het land. De waardes die dan weergegeven worden zijn 250-300 m2/s2, met een supercel parameter van 2! Echter is nog maar de vraag of er dan nog wat onstabiliteit voorradig is. SRH en de supercelparameter ziet u hieronder (gekleurde lijnen de supercel parameter).


Geldig 10 mei 15Z

De DLS (tweede kaart) is voor een groot deel 30-35, net aan de drempelwaarde voor een eventuele supercell. In het noorden van het land is er een DLS van 35-40. De LLS (low level shear) gaat richting de 30. Gezien de waarde van de LLS is het mogelijk dat er bowecho's voor kunnen gaan komen. (23-37 Bowecho's mogelijk met kans op fikse windstoten). Meer info over Bowecho's vind je op "Kijken naar convectieve organisatie op mesoschaal". De kansen op supercellen en eventuele tornado (windhoos) is zeker aanwezig, ook zware windstoten behoren daarbij!

Nogmaals, gezien dat alles om timing gaat is het nu nog niet vast te stellen welke gebieden er allemaal in de prijzen gaan vallen. Dit zal de komende runs duidelijk gaan worden, althans dat hoop ik!
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Sietse

Prachtige setup. Nu nog even de timing goed en het kan niet meer stuk. Zit zeker wel een Estofex level 2 in voor het oosten.

Tyshane

Citaat van: Jan van Ooijen op di 08 mei 2012 - 15:15
Ben ik het nog niet geheel mee eens, teveel onzekerheden nog wat betreft de timing. Mooier had geweest als ze meerdere modellen erbij hadden gehaald

De timing zal inderdaad HET toverwoord zijn voor donderdag. Mocht de timing goed zijn zal het voor oostelijke delen wellicht potentieel interessanter kunnen zijn dan voor westelijke regio's. Maar ook dat zal moeten blijken inderdaad. Grofweg is de situatie voor donderdag zeer interessant te noemen en het volgen meer dan waard!

Citaat van: Sietse op di 08 mei 2012 - 16:00
Prachtige setup. Nu nog even de timing goed en het kan niet meer stuk. Zit zeker wel een Estofex level 2 in voor het oosten.

Ik denk dat je daar wel eens gelijk in kan hebben, ben benieuwd wat ze tevoorschijn gaan toveren morgen!

Wilfred Janssen

We zijn niet alleen afhankelijk van de timing, maar ook de erg lage CIN de hele dag. Ook dan moeten we hopen dat er niet teveel losse buitjes gaan ontstaan die elkaar in de weg gaan zitten, waardoor het alsnog 3 keer niks wordt. Die free convection kunnen we dus ook niet gebruiken.

Maar verder is het zeker een prachtige setup!
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Tyshane

Citaat van: Wilfred Janssen op di 08 mei 2012 - 16:29
We zijn niet alleen afhankelijk van de timing, maar ook de erg lage CIN de hele dag. Ook dan moeten we hopen dat er niet teveel losse buitjes gaan ontstaan die elkaar in de weg gaan zitten, waardoor het alsnog 3 keer niks wordt. Die free convection kunnen we dus ook niet gebruiken.

Een lage cin is toch juist goed?

PietBerger

Citaat van: Tyshane op di 08 mei 2012 - 16:36
Een lage cin is toch juist goed?

Als je van pop cornconvectie houd ja!

CIN mag er wel op hoor, zoalng er maar een sterke trigger is en die is er deze keer wel hoor.

Touwens in die warme sector waar al die SRH ed. zit zit er wel een stevig deksel op.
Het moet allemaal voor en op het front gebeuren.

Mocht er iets die in die warme sector gaan dan gaan alle remmen los!@
Volg mij op twitter: www.twitter.com/PietBerger

vossejongk

Kunnen we situaties verwachten zoals 25/26mei ?

Koen-IJM

Citaat van: vossejongk op di 08 mei 2012 - 16:40
Kunnen we situaties verwachten zoals 25/26mei ?

Gezien de verwachting die nu gegeven wordt zat ik er ook aan te denken. Alleen moeten we beseffen dat nu echt alles om timing gaat en de temperatuur lang niet zo hoog zal worden in het hele land. Daarnaast lijken volgens mij de beste kansen voor het oosten zijn weggelegd. Maar zoals Jan ook al zei, waar en hoelaat het gaat gebeuren... hopelijk krijgen we er meer duidelijkheid over d ekomende dagen.

PietBerger

Citaat van: vossejongk op di 08 mei 2012 - 16:40
Kunnen we situaties verwachten zoals 25/26mei ?

Helemaal niet, totaal andere setting.
Volg mij op twitter: www.twitter.com/PietBerger

Peter

Kortom, Donderdag een spannende dag, en duimen dat het tegen of in de avond alles gaat losbarsten. 8)
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Gerard1995

Citaat van: Koen-IJM op di 08 mei 2012 - 16:49
Gezien de verwachting die nu gegeven wordt zat ik er ook aan te denken. Alleen moeten we beseffen dat nu echt alles om timing gaat en de temperatuur lang niet zo hoog zal worden in het hele land. Daarnaast lijken volgens mij de beste kansen voor het oosten zijn weggelegd. Maar zoals Jan ook al zei, waar en hoelaat het gaat gebeuren... hopelijk krijgen we er meer duidelijkheid over d ekomende dagen.

zoveel dagen is het gelukkig niet meer.... :D morgen zullen we de duidelijkheid mss al krijgen, en anders op de dag zelf lekker nowcasten :)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

JorisK

Supersetting! Helaas moet ik donderdagavond naar school dus een chase zit er niet in, ik hoop dat er nog wat mooie buitjes het westen zullen aandoen. Camera gaat gewoon mee naar school, kan ik er misschien in de pauze even tussen uit glippen om wat foto´s te maken. :P

Onno_D

Heerlijke kaarten GFS 12z :)

PietBerger

12z idd een stuk later en daarmee schitterende timing.
Setting op deze manier prima!
Volg mij op twitter: www.twitter.com/PietBerger

Jan van Ooijen

Citaat van: PietBerger op di 08 mei 2012 - 18:06
12z idd een stuk later en daarmee schitterende timing.
Setting op deze manier prima!

Wacht maar eens af, ben ze nu aan het uploaden ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Hoewel nog niet alles in kannen en kruiken is (!) krijg ik er steeds meer de balen van dat ik donderdag dagdienst heb. Ik verwacht wel foto's van onze oosterlingen ;)!

DannyNL


Powered by EzPortal