Onweerskansen 9 en 10 mei

Topic gezien door 155470 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 07 mei 2012 - 15:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Onweerskansen 9 en 10 mei

We kunnen weer kijken naar een mogelijke interessante situatie. Aanstaande woensdag, maar vooral aanstaande donderdag ziet het er potentieel gevaarlijk uit voor grote delen van het land. Echter niets is nog beslist, de weermodellen hebben er nog grote moeite mee om het precies te berekenen. De ene run is het allemaal in het weekend en de andere run laat het weer op donderdag of vrijdag zien. Opvallend is dat het Europees weermodel ECMWF en het Amerikaans weermodel GFS de onstabiliteit nu op donderdag berekenen.



Aanstaande woensdag hoeven we niet veel te verwachten. Ten oosten van de lijn Groningen/Middelburg is er wat onstabiliteit te zien, de waardes liggen ongeveer rond de 200-300 J/KG en de lifted ligt ongeveer rond de -1. Dit alles zal genoeg zijn voor enkele klappen onweer ten oosten van de eerder genoemde lijn. Wat betreft de dynamiek stelt het allemaal niet veel voor. De windschering op 0-6 kilometer hoogte ligt ongeveer rond de 20 m/s, op 0-1 kilometer hoogte ligt die ongeveer rond de 6 á 7m/s. De DLS (deep layer shear) zal in de middaguren onder de 15m/s uit gaan komen en de LLS (low level shear) onder de 10m/s. In de avond neemt wel de DLS (15m/s) en LLS (10m/s) toe, echter dit zal niet voldoende zijn. Hierboven ziet u de CAPE, 0-1 windschering, 0-6 windschering, STP en de MLCAPE.

Donderdag...
Zoals het er nu naar uit ziet moeten we donderdag in de gaten gaan houden, zowel het Europees weermodel alsook het Amerikaans weermodel komt met onstabiliteit. Op zich niet zo bijzonder na een dagje warmer weer te hebben, maar het interessantste zit heb in de dynamiek. De onstabiliteitsfactor is niet erg hoog, namelijk 200-600 J/KG bij een lifted van -1 á -2. In combinatie met een SRH waarde van 200-300 en die mogelijk gaandeweg de dag nog toe zal nemen tot zo'n 300-450m2/s2 moeten we dit zeker niet gaan onderschatten. Ook de DLS (deep layer shear) neemt toe tot zo'n 35m/s. Een deep layer shear van 35 is relatief laag voor supercellen, maar aangezien de overige parameters gunstig zijn daarvoor moeten we toch rekening houden met hetgeen.



Zoals de SRH waarde flink toeneemt tegen de avond, neemt ook de windschering flink toe. De windschering op 0-1 kilometer hoogte ligt ongeveer rond de 18 á 19m/s in de kustgebieden, in het noorden en in het midden van het land ligt die rond de 20-23m/s en in het zuidoosten van het land rond de 20m/s. De windschering op 0-6 kilometer hoogte ligt rond de 21-25m/s in het noorden en in het westen van het land, in het middel en in het zuidoosten ligt die rond de 30m/s. De significant tornado parameter is enorm te noemen, zo komt die in het zuidoosten van het land en een deel van noordoost België uit op 2. Het zuiden van Brabant komt die uit op 1 en elders rond de 0.5. Hierboven ziet u de kaarten van 18UTC op donderdag.

Een mooie situatie om in de gaten te houden, pin je er nu nog niet op vast! De modellen zijn nog te wispelturig om daar goed over te kunnen oordelen!

   


Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

***UPDATE***

Wat een kaarten van het Amerikaans weermodel, de windschering is iets minder geworden wat weer gunstiger zal zijn. Dit houdt in dat de buien ook niet "kapot" waaien. Op de recente run is de onstabiliteit toegenomen tot zo'n 1000 J/KG en elders rond de 200-600 J/KG. Windschering 0-1 kilometer ligt nu rond de 19 á 20m/s in het noorden, 16-18 m/s in het midden en in het zuidoosten van het land en in het westelijk deel van het land ligt die ongeveer rond de 16m/s. De 0-6 kilometer windschering is gemiddeld ongeveer 30m/s, in het binnen even 33m/s.



Momenteel is het nog even afwachten wat de DLS (deep layer shear), de LLS (low level shear) en de SRH gaan doen. Ook kom dadelijk de nieuwe run van het Europees weermodel uit, later op de avond ook daarvan de SRH waardes bekend. Deze situatie moeten we echt niet gaan onderschatten. Ben benieuwd naar de volgende runs!!!

   
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Tot op heden lijk ik in elk geval in de "war zone" te gaan vallen. Ik blijf het nauw volgen om eventueel tijdig een chase te kunnen plannen. Zoals je schrijft, niet overschatten natuurlijk :)

Gerard1995

ook al zit ik midden in de examens, zo'n afleider als dit mag altijd!!! 8)
maar o wee als ik het hierdoor niet haal :D :D

nee, als ik van te voren maar extra ga leren, mag ik donderdag best wel een pauze :)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Peter

Ik begrijp dat het midden van het land dan ook aan de beurt zal zijn??
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Jan van Ooijen

Citaat van: Peter op ma 07 mei 2012 - 19:43
Ik begrijp dat het midden van het land dan ook aan de beurt zal zijn??

Die kans is zeker aanwezig, ook omdat alles nog niet zeker is ivm wispelturigheid in de runs. Deze run (12UTC) is ook weer beter dan zijn voorganger in posting 1.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

aloa

Donderdag ligt de straalstroom boven Nederland, die kan als extra trigger voor de buien gaan zorgen (met zware windstoten).


Peter

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 07 mei 2012 - 19:45
Die kans is zeker aanwezig, ook omdat alles nog niet zeker is ivm wispelturigheid in de runs. Deze run (12UTC) is ook weer beter dan zijn voorganger in posting 1.
We gaan het afwachten Jan, je zult ons wel goed op de hoogte houden. 8) ;D
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Jan van Ooijen

Citaat van: Peter op ma 07 mei 2012 - 20:05
We gaan het afwachten Jan, je zult ons wel goed op de hoogte houden. 8) ;D

Zeker, probeer iedere run even wat neer te zetten, mits het er nog in staat. Op HV forum ook al balletje opgegooid
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Shadow112

Citaat van: aloa op ma 07 mei 2012 - 20:02
Donderdag ligt de straalstroom boven Nederland, die kan als extra trigger voor de buien gaan zorgen (met zware windstoten).

Oeh ook eens een nice setting voor het n-o ;D

Pascal Soomers

Inderdaad heftige setting! Dit moeten we zeker goed in de gaten gaan houden. Ik heb er wel zin in, als het maar na mijn examens gebeurt!
When a supercell arrives, you must be prepared.

Gerard1995

Citaat van: Pascal Soomers op ma 07 mei 2012 - 20:39
Inderdaad heftige setting! Dit moeten we zeker goed in de gaten gaan houden. Ik heb er wel zin in, als het maar na mijn examens gebeurt!

whaha juist!! ;D lastig hea! examentijd :P
ik heb zo het gevoel dat het 1 en ander wel gaat gebeuren donderdag, mede dankzij de gunstige straalstroom :)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Arend

Alvast een leuk kaartje, dauwpunten van 18 graden in het oosten. En ja, het is van EC.  ;D
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Netjes beschreven Jan. 8)
IK ben ook benieuwd naar komende donderdag. Details zullen bepalen hoe interessant het daadwerkelijk worden. Maar dat deze situatie de aandacht behoeft mag duidelijk zijn.

Overigens, over de positie van de jet, uiteraard levert deze een positieve bijdrage aan DLS. Echter, aan de andere kant hoeft de positie voor NL niet meteen gunstig uit te pakken. De rechter uitgang ligt overhead namelijk. Een gebied dat met convergentie (en dus dalende luchtbewegingen) in de bovenlucht gepaard gaat.
Gelukkig is het neerslagsignaal icm supporting wind profielen zeker voor het binnenland (vooral ZO NL) goed aanwezig hetgeen de burger weer moed geeft. We gaan het rustig afwachten :).

Jan van Ooijen

***SRH en DLS UPDATE***

De SRH waardes van het Amerikaans weermodel zijn ook binnen. Zoals verwacht een toename, aangezien dit de laatste kaart is (72uur) zal in de aankomende run de SRH nog hoger uit gaan komen denk ik. Momenteel is er een SRH te zien van ongeveer 250-300m2s2 Boven een groot deel van Nederland. Onze zuiderburen is het nog ietsjes hoger, daar komt de SRH namelijk uit op zo'n 300-350m2/s2. De DLS (tweede kaart) is voor een groot deel 30-35, net aan de drempelwaarde voor een eventuele supercell. In het noorden van het land is er een DLS van 35-40. De LLS (low level shear) gaat richting de 30. Gezien de waarde van de LLS is het mogelijk dat er bowecho's voor kunnen gaan komen. (23-37 Bowecho's mogelijk met kans op fikse windstoten). Meer info over Bowecho's vind je op "Kijken naar convectieve organisatie op mesoschaal". De kansen op supercellen en eventuele tornado (windhoos) is zeker aanwezig, ook zware windstoten behoren daarbij!





   


Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Pascal Soomers

Dat zijn positieve updates Jan. Zo willen we het graag horen! Nu maar hopen dat de kaarten zo blijven :D.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Stephanie

Spannend hoor!
Ziet er alvast mooi uit: nog een paar daagjes afwachten!

Jan van Ooijen

Ook de recente EC SRH binnen, deze is wel minder dan GFS. Deze kaarten mogen niet zonder toestemming elders verschijnen!





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jones

Wow spannend! Maar wat betekent nu weer SRH? :o

Stealth

Citaat van: jones op ma 07 mei 2012 - 22:30
Wow spannend! Maar wat betekent nu weer SRH? :o

CiteerStorm relative helicity
Deze kaarten kunnen gebruikt worden samen met LLS en DLS om de kansen op supercells (onweersbuien met rotatie) en eventuele bijbehorende windhozen in te schatten. Storm relative helicity: kleurenzones. Risicogebieden worden soms gemarkeerd met gekleurde lijnen. Hieronder zie je de legende met de waardes en wat je kan verwachten.

150-300: Supercells mogelijk als de Cape groot is (kans op zwakke tornado's EF0-EF1)
300-450: Supercells mogelijk als de Cape klein is (kans op sterke tornado's EF2-EF3)
450 of hoger: Grote kans op supercells (kans op zware tornado's EF4-EF5)
Bron: http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,518.0.html

Dat staat allemaal op dit forum uitgelegd!

Kaarten zien er nog steeds goed uit, kan een leuke dag worden!

Onweersdagen 2012: 10

Powered by EzPortal