Onweerskansen 2 en 3 mei

Topic gezien door 76630 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 01 mei 2012 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Toch nog wat ingetekend op de supercel parameter kaarten

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

aloa

Wat een gebied zeg. Meteoconsult heeft het over ondergelopen straten door wolkbreuken.


Pascal Soomers

Karim Hamid:

Een thermische vore vanuit oost trekt deze namiddag over de oostelijke gebieden. Tegelijk diept zich over NE-FR een klein secundair ULL uit welke tegen de avond bij BE aankomt. Aan de voorzijde van een significant PVA gebied, welke vanuit de Alpen richting Bretagne trekt, is een actief neerslaggebied ontstaan afgelopen nacht waarop ook onweer zit. Dit gebied trekt actueel over N-FR van E naar W en doet deels de zuidelijke en westelijke gebieden van B aan. Over deze gebieden zijn de kansen op fel onweer mijn inziens beperkt door de beperkte onstabiliteit.



Van belang is de warme onstabiele tong aan de NE-kant van het uitdiepende ULL. Deze tong trekt in de namiddag en avond over de oostelijke provincies waar mede door de dagelijkse gang de latente onstabiliteit toeneemt tot zo'n 500-1000 J/kg (LI richting -3/-4). Door de sterke cyclonale kromming/triggering kunnen dan onweersbuien tot ontwikkeling komen. De toppen kunnen gaan tot makkelijk 10 km en bijgevolg is actief onweer mogelijk. De aanwezigheid van een klein laag over S-BE  doet bovendien een gunstig verticaal windprofiel tot ontwikkeling komen voor de organisatie van onweer. De SRH loopt op tot 200m²s² maar lijkt maa moeizaam samen te vallen met de onstabiliteit in het oosten. Door deze zwakke overlap zijn de gecombineerde severe weather parameters (EHI/SCP/STP) eerder mager en vooral geconcentreerd over E-GE.

Desalnietemin hou ik deze namiddag en in de vroege avond rekening met enkele actieve onweersbuien over vooral de oostelijke gebieden, deels geclusterd en gepaard gaande met lokaal veel bliksem, kans op vrij veel neerslag (PW rond 2.2) en hagen tot ca. 2-3 cm. Rukwinden zijn vooral bij dynamische cellen mogelijk maar de achtergrondstroming is niet zo groot. De kans op dynamische cellen is vooral bij de Duitse grens aanwezig maar niet overdreven aanwezig. De cellen welke in de onstabiele wig ontstaan zullen deels geadvecteerd worden naar de centrale en mogelijks zelfs westelijke gebieden van de Benelux maar wss daar in dat geval minder actief zijn door de stabiele configuratie aldaar.

Een MDT RISK voor de oostelijke gebieden, een SLGT RISK elders. Ook voor het actieve neerslaggebied bij de FR/BE grens slechts SLGT RISK, want dynamsich onweer zit daar m.i niet in.

Bron: severeweatheroutlook.blogspot.com
When a supercell arrives, you must be prepared.

Jan van Ooijen

In Duitsland gaat het al borrelen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Kialna

Altijd weer die duitsers... :D haha
Ik ben benieuwd, ik moet vanavond vliegen (naar Kopenhagen)... misschien zie ik nog wel wat moois vanuit het vliegtuig :)
Stiekem een Ninja.

Jan van Ooijen

Citaat van: Marlieke op wo 02 mei 2012 - 09:22
Oef...komt erg klagerig over. Was niet de bedoeling...

Mensen die onweer gaan krijgen: heel erg veel plezier en foto's maken! Flink veel en hier plaatsen a.u.b.!  :D

Nee hoor, het is gewoon een feit. Dit zullen de westerlingen in de zomer ook gaan zeggen ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marcel1976

Nieuwe onweershaard nu ten oosten van Keulen...

Jan van Ooijen

Leuke ploffers Duitsland, het begin is er





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tricker

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 02 mei 2012 - 10:12
Nee hoor, het is gewoon een feit. Dit zullen de westerlingen in de zomer ook gaan zeggen ;)

En waar je westerlingen veel vaker over hoort klagen  ;)

Kialna

Moeten ze maar niet in het westen gaan wonen :D (dat is uiteraard een grapje)
Al moet ik zeggen dat het vaak om/langs Eindhoven heentrekt...Of in elk geval Eindhoven Noord. Eindhoven Zuid staat vaak zat onder water....
Stiekem een Ninja.

aloa

Lijntje is duidelijk te zien boven Frankrijk.




Jan van Ooijen

KNMI past code geel aan, alles lijkt eerder te komen

Limburg: Geldig: woensdag 02 mei 2012 vanaf ca 11 uur gedurende ca 8 uur
Noord-Brabant: Geldig: woensdag 02 mei 2012 vanaf ca 11 uur gedurende ca 8 uur
Gelderland: Geldig: woensdag 02 mei 2012 vanaf ca 13 uur gedurende ca 8 uur
Utrecht: Geldig: woensdag 02 mei 2012 vanaf ca 13 uur gedurende ca 8 uur
Zuid-Holland: Geldig: woensdag 02 mei 2012 vanaf ca 13 uur gedurende ca 8 uur
Zeeland: Geldig: woensdag 02 mei 2012 vanaf ca 13 uur gedurende ca 8 uur

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Prachtig is de indraaiende occlusie icm MCS boven Frankrijk op deze IR Sat opname te zien. Let ook op de "grotere broer" boven west Turkije en het al tijden sturende laag ten westen van de Biskaje. Nog mooier is het geheel te zien wanneer de systemen bewegen (retrograd). Een ook niet allerdaagse hoogtestroming !

Sat24


>> Sat animatie

Vanmiddag -avond zal zich uit de thermische vore boven België een apart laagje ontwikkelen (afsnoeren) welke de buitenactiviteit verder zal triggeren !

Theta-E's wo-15h00


Theta-E's do-00h00



Marlieke

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 02 mei 2012 - 10:12
Nee hoor, het is gewoon een feit. Dit zullen de westerlingen in de zomer ook gaan zeggen ;)

Dat mag dan zo zijn maar ik persoonlijk vond mezelf een beetje klagen. Maar goed, ik ben blij dat jullie dat niet vinden!  :D
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Jan van Ooijen

Flinke neerslagsommen in de recente Hirlam, in Belgie zullen de straten wel blank komen te staan

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Toppen in Duitsland al 9 kilometer

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Gerard1995

ik hoop dat het wat meer naar het midden komt nog, want volgens MC blijft het tot de avonc onder de grote rivieren ???
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Tyshane

Ik ben benieuwd naar hoe dat afgesnoerde laagje uit die thermische vore in België zich zal ontwikkelen, waar Johann over spreekt, ik denk dat daar de kansen vooral voor ons uit zullen voortkomen.

Jan van Ooijen

Explosieve stijging wat betreft de onstabiliteit op de GFS run (recente) 1000-1500 J/KG mogelijk in het oosten van het land. Lifted -5! Ook de STP waardes zijn weer terug!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Dat is een goede ontwikkeling Jan, kan zeker voor het Oosten nog wat leuks uit gaan komen!

Powered by EzPortal