Onweerskansen 2 en 3 mei

Topic gezien door 76769 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 01 mei 2012 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jelte

Citaat van: Gerard1995 op di 01 mei 2012 - 20:53
bevestiging van Buienradar.... 8)

Thanks... je hebt eerst even afgewacht voordat je het geloofde he?  ;)

Gerard1995

Citaat van: Jelte op di 01 mei 2012 - 20:59
Thanks... je hebt eerst even afgewacht voordat je het geloofde he?  ;)

hahaha! lol :D :D !!

ja, eigelijk wel een beetje, maar het is ook een beetje heeel erg onverwacht, dus begrijpelijk is het wel toch? :)
Geniet er van!!! 8)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Channiej

Is Estofex nog bezig met update ofzo, aangezien er niks op hun site staat ...

Paspimefonic

Citaat van: Channiej op di 01 mei 2012 - 22:06
Is Estofex nog bezig met update ofzo, aangezien er niks op hun site staat ...

Ik denk dat de update vanavond laat nog komt

Dennis

Nog een laatste sat.foto vanavond -  :) Morgen the BIG DAY possible

Pascal Soomers

De satelliet ziet er inderdaad nog goed uit. Wordt spannend morgen, dat is zeker ;).
Sta lekker vroeg op.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Jan van Ooijen

Onweerskansen veel beter in de recente GFS run. Ook de kaartjes van de windschering 0-1 en 0-6km, die we niet moeten gaan verwarren met de DLS en de LLS ;)

CAPE


0-1 windschering/STP


0-6 windschering/MLCAPE


Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marcel1976

Op één of andere manier vrees ik dat de buien voor Limburg te vroeg komen zodat eerder het midden en westen van het land de jackpot pakken...

Pascal Soomers

When a supercell arrives, you must be prepared.

Johann

Citaat van: Marcel1976 op wo 02 mei 2012 - 00:22
Op één of andere manier vrees ik dat de buien voor Limburg te vroeg komen zodat eerder het midden en westen van het land de jackpot pakken...

Zowel EC12 als UKMO12 berekenen het MCS morgenmiddag over Noord Frankrijk,

UKMO12 RR 6H  morgen 12h00

©meteo-service

en 15h00

©meteo-service

vervolgens trekt het systeem nog wat door naar het NW maar gelijktijdig gaat de activiteit er flink uit. Voor Ned. blijft er wrs niet veel over, helaas.

EC12 SRH 18h00

©meteo-service

EC12 Cape 18h00

©meteo-service








Marcel1976

Citaat van: Johann op wo 02 mei 2012 - 00:33
Zowel EC12 als UKMO12 berekenen het MCS morgenmiddag over Noord Frankrijk,

vervolgens trekt het systeem nog wat door naar het NW maar gelijktijdig gaat de activiteit er flink uit. Voor Ned. blijft er wrs niet veel over, helaas.
OK, ziet er in de GFS18u run beter uit indd. Buien komen pas na de middag opzetten. Zolang het maar ff flink kan opwarmen, dan hou ik er wel vertrouwen in.

Johann

Citaat van: Pascal Soomers op wo 02 mei 2012 - 00:31
Buien zijn al bezig:

Deze buien staan los van de ontwikkelingen voor morgen en dan mn morgenmiddag en avond. Zie ook stukje in "Lentediscussie" >> http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,798.msg9395.html#msg9395<< van mij en Marsel.

Daarnaast nog de KNMI Guidance van 23h40

//De noordrand van het complex dat boven de Alpen ontstaat trekt in de EC12 Uitvoer in de ochtend en het begin van de middag over het Z van het land. Ten N hiervan ontstaan dan aan het einde van de middag buien. In de Hir18 Uitvoer blijft deze neerslag voornamelijk ten Z van ons land en de buien blijven ook zuidelijker en komen tot donderdag 00 UTC niet ten N van de grote rivieren. De Harmonie 18 Uitvoer laat (zoals vaak) het actiefste beeld zien, in de middag trekt al een lijn met enkele buien ten Z van de grote rivieren W-waarts, in de avond volgt een actieve buienlijn die om 18 UTC boven Brabant ligt. De GFS18 Uitvoer lijkt sterkt op de Hir18 Uitvoer. Algehele beeld in de div. laatste Uitvoer is dat de vore en de buiigheid wat zuidelijker blijven dan in de Uitvoer van vorige runs. CAPE is in het algemeen boven het zuiden afgenomen naar maximaal 1000 J/Kg. Kans op onweer is in het zuiden groot, zie INDECS Uitvoer.
//


Ramon Oost

KNMI guidance,


NEERSLAG:
Het neerslagcomplex boven Frankrijk-Duitsland wordt actueel vrij goed beschreven. Noordelijke uitlopers ervan trekken in de middag over het Z. De NW-waartse verplaatsing ten aanzien van de buienlijn in de namiddag-avond schuift nog steeds. In de 00 Harmonie-; Hir-; GFS en EC18 Uitvoer bereikt deze rond 15 UTC het uiterste zuidoosten waarna de noordwestwaartse verplaatsing nogal verschilt, in de Harmonie-Uitvoer gaat dit duidelijk sneller dan in de overige, in de vorm van een goed georganiseerde lijn met windstotenfront die zichzelf in stand houdt. Cape in het Z maximaal rond 1000 J/Kg. Kans op onweer bij de buienlijn is groot, zie INDECS Uitvoer. Algemeen beeld is: In de namiddag van het zuidoosten uit onweersbuien, soms zwaar. In het vervolg ook een wisselend beeld: in een groot deel van de Uitvoer neemt de activiteit in de nacht sterk af. Verschillen in de locatie van de band zijn in de orde van 50-100 km. Donderdagochtend sterft de buienzone uit. Ten Z ervan kan nog wat buiige neerslag voorkomen.

Jan van Ooijen

Aan onstabiliteit niets te klagen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

aloa

A level 1 was issued for Belgium and SE Netherlands mainly for excessive precipitation.


Marlieke

Volgens het knmi vallen we (zoals steeds de afgelopen periode) weer buiten de boot hier in Twente.
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Jan van Ooijen

Midden en het zuiden van het land code geel al bij Noodweercentrale, verwacht wordt dat er een code rood mogelijk is!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joris

Spannende dag vandaag, ik heb er zin in!!

Mike25

Ik hoop dat aankomende avond wat mee kunnen krijgen hier. Gister morgen 1a 2 roffels gehoort.

In Belgie komt nu een mooie bui aan als ik op meteox kijk :).

meteox


Knmi verwachting, tussen de 16 en 19uur gedurende 5uur circa zoals er nu staat



Marlieke

Citaat van: Marlieke op wo 02 mei 2012 - 08:28
Volgens het knmi vallen we (zoals steeds de afgelopen periode) weer buiten de boot hier in Twente.

Oef...komt erg klagerig over. Was niet de bedoeling...

Mensen die onweer gaan krijgen: heel erg veel plezier en foto's maken! Flink veel en hier plaatsen a.u.b.!  :D
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Powered by EzPortal