Onweerskansen 28 tot en met 1 mei

Topic gezien door 35508 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 24 apr 2012 - 13:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Onweerskansen 28 tot en met 1 mei

Eindelijk een keer een zeer interessante situatie, wel wil ik iedereen even benadrukken dat het een voorlopig topic is. Het duurt nog maar vier dagen, maar we moeten wel beseffen dat het alle kanten uit kan. Het lijkt wel een traditie te gaan worden, in 2010 en in 2011 was er ook aardig onweer. De weermodellen en dan met name het Amerikaans weermodel loopt steeds te stoeien. De ene run is het prachtig voor de onweersliefhebber en de andere run is weer een teleurstelling. Het Europees weermodel is wat standvastiger en komt keer op keer met enigszins dezelfde kaarten aanzetten.

Aanstaande zaterdag begint de tweestrijd al tussen het Europees weermodel ECMWF en het Amerikaans weermodel GFS. Beide modellen laten weliswaar onstabiliteit zien, maar het verschil zit hem meer in de neerslag en in de Cap (het welbekende potje met dekseltje verhaal). Het Amerikaans weermodel laat beduidend minder neerslag zien en ook meer westelijk, dan het Europees weermodel. Voor het gemakshalve laat ik hieronder even de neerslag zien van het Europees weermodel 00Z van zaterdag op zondag. Wat betreft de Theta-E waardes is er weinig tot geen verschil te zien. Amerikaans weermodel komt met 54-57 tegenover het Europees weermodel 54. Onder het neerslagkaartje wat inhoudelijke info van de Theta's.



De Theta's
De equivalent potentiële temperatuur ('theta-e') is een mooie indicator voor verschillende luchtmassa's. Theta-e is de temperatuur die een 'luchtpakketje' (in het geval van bovenstaande kaart afkomstig van 850 hPa) heeft als het eerst zover naar boven is gebracht dat door condensatie alle latente warmte (condensatiewarmte) vrij is gekomen en daarna (droog)adiabatisch (zonder energie uitwisseling met de atmosfeer) weer naar beneden (naar het 1000 hPa niveau) gebracht is. Theta-e wordt dus door de temperatuur én door het vochtgehalte van de lucht bepaald. Hoe warmer en hoe vochtiger de lucht hoe hoger de theta-e. Met behulp van theta-e kun je onder andere dus goed verschillende luchtmassa's onderscheiden. Bijvoorbeeld een warme sector tussen warmte- en koufront in. De warme sector is over het algemeen warmer en vochtiger dan de omringende lucht en heeft daardoor ook een hogere theta-e waarde. En een scherpe gradiënt in de theta-e waarden wijst dan op een front tussen 2 luchtsoorten.

Onstabiliteit
Als we gaan kijken naar de onstabiliteit op zaterdag, dan zien we op 18Z (20.00 uur Nederlandse tijd) de onstabiliteit flink toenemen in het zuidoostelijk deel van het land. De waardes die het Europees weermodel schetst lopen op tot zo'n 1500-2000 J/KG. Aangezien er dan nog weinig dynamiek aanwezig is, acht ik de kans op randverschijnselen klein. Een ander verhaal wordt het naarmate de avond vordert voor het midden van het land. In de avond en nacht is er nog steeds onstabiliteit aanwezig, lokaal kan die nog gemakkelijk 900 á 1000 J/KG zijn volgens de recente kaarten van het Europees weermodel. Maar goed, als we naar de SRH gaan kijken dan zien we die oplopen tot zo'n 200m2/s2. Als we de waardes van het kaartje erbij gaan pakken dat houdt dat in dat de kans op een supercel aanwezig is, mits de CAPE hoog genoeg is. Zelf schat ik de kans niet zo hoog in dat het daadwerkelijk voor gaat komen. Aangezien ik de LLS en de DLS nog niet in het bezit heb van het Europees weermodel, ga ik daar ook geen uitspraken over doen. We moeten we die avond/nacht de situatie goed in de gaten gaan houden. Hieronder de kaarten wat betreft de onstabiliteit van het Europees weermnodel.



Zondag en Koninginnedag
Als we kijken naar zondag en Koninginnedag dan zien we aan de hand van de recente run van het Amerikaans weermodel explosieve waardes wat betreft de onstabiliteit. We laten ons niet gek maken, want we weten zo langzamerhand wel dat het Amerikaans weermodel de grootste moeite heeft met het berekenen van de dauwpunten. Opvallend is toch wel te noemen dat het Europees weermodel er totaal niets mee te maken wil hebben met die absurde onstabiliteitswaardes. Voorlopig is dan ook het beste om het Europees weermodel aan te houden wat betreft het onweer want dan is de teleurstelling niet zo groot! Verder is er echt nog niets zinnigs over te zeggen wat het nu aanstaande zondag en maandag gaat worden, daarover verschillen de weermodellen enorm van elkaar. Wel is al duidelijk dat we te maken gaan krijgen met aangename temperaturen volgens het Europees weermodel, het Amerikaans weermodel laat zelfs zomerse temperaturen zien.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

André

Iedereen is het er toch mee eens dat het weekend zacht tot warm wordt met temperaturen van 20° en kans op meer  maar er zou wel een onstabiliteit blijven bestaan ,onweders ? maar wel mogelijks buien en dit voor volgende week ook met dan een temperatuur van rond de 17°
Demeulemeester André

Michaeltje1986

Het enige wat ik nu graag wil zien, is dat voorlopig weggaat :P
En dat de kaarten nog beter worden voor aankomend weekend ;)

André

Citaat van: Michaeltje1986 op di 24 apr 2012 - 15:57
Het enige wat ik nu graag wil zien, is dat voorlopig weggaat :P
En dat de kaarten nog beter worden voor aankomend weekend ;)
Dat is al veel gevraagd ,hou maar rekening op kans van onweders.
Demeulemeester André

Dennis

2m Temps GFS Kaartje 30 april 2012; in ieder geval dan warmte aanwezig voor het onweer

edevlieg

Voor zondag en maandag ziet het er goed uit voorlopig
Cape Zondag



Cape Maandag



Lifted index Zondag



Lifted index Maandag


Frenky

Erg interessant allemaal, wellicht nog een chase meepikken...

Weerfreak 1337

Leuk dat er weer kansen op goed onweer zijn! Goed in de gaten houden, word wel eens tijd dat er weer wat serieuzer onweer komt 8)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Wilfred Janssen

De nieuwe run is dynamisch gezien niet heel slecht mag ik zeggen :) En inderdaad, het lijkt wel een traditie te worden zo rondom koninginnedag!

Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Jan van Ooijen

EC laat hele mooie kaarten zien, maar ik denk dat het oosten weinig tot geen onweer zal krijgen. Het zal meer in de avond en nacht zijn, dan heeft het midden van het land de beste papieren. Of we er gelukkig mee moeten zijn is maar de vraag, zie tekenen van een MCS op de kaarten. Ik hoop dat Johann dadelijk de andere waardes erbij kan pakken van het Europees weermodel.





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Gerard1995

o yeah... het midden van het land de beste papieren..... mag ook best wel ja.... ik teken ervoor!!  8)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Arend

Citaat van: Jan van Ooijen op di 24 apr 2012 - 20:53
EC laat hele mooie kaarten zien, maar ik denk dat het oosten weinig tot geen onweer zal krijgen.

GFS zwabbert er nog lustig op los. EC iets minder, maar gelukkig is er altijd nog de kans dat het anders uitpakt dan de modellen laten zien.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

SniperEye

Een MCS zou wel een gigantische kers op de taart worden. Gezien de funnel en tornado verschijnselen van afgelopen dagen stel ik dat het seizoen al een prima start heeft gemaakt.

zorba

Beste op Koninginnedag:

GFS 00Z Run

Cape


Neerslag


Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

X-treme

Ik vind het weer een mooie run  8)
Begint wel een dag later, maar zal nog wel een paar keer veranderen  :)

Dat we een paar warme/leuke dagen gaan krijgen is wel duidelijk  8)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Marcel1976


André

De 20° mogen we nu zo goed als zeker zijn en zelfs kans als de zon het langdurig voor het zeggen heeft  zelfs mogelijks 25° zit er in maar de wisselvalligheid zullen we er moeten bijnemen met de mogelijkheid dat Estoifix met een waarschuwing zal uitpakken voor het verlengde weekend van 1 mei .
Demeulemeester André

jones

nieuwe GFS van vanochtend ziet er echt goed uit qua onweersbuien! en temperaturen  :P een beetje een rare situatie met afwisselend de ene dag 25° en de andere 16°

Sven

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Powered by EzPortal