Winter Discussietopic 2020/2021

Topic gezien door 145486 bezoekers
Gestart door Armand, do 03 dec 2020 - 11:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

Joep

Dit lagedrukgebiedje zou wel eens een sneeuwverrassing op kunnen leveren volgend weekend aldus EC

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Hector Pascal

Veel te ver weg, helaas.
Nul bestaat niet.

Extremissimorum

Citaat van: Hector Pascal op vr 01 jan 2021 - 21:54Veel te ver weg, helaas.

Bedankt voor deze zinnige bijdrage. We zijn niet anders gewend.  8)
Nee, het is niet ver weg. Ja, we leven in optimisme. Maar de kou is simpelweg niet ver weg.

vossejongk

Zowel ECMWF als GFS wederom prut. Beetje nachtvorst en aan t eind dikke wc  : /

Zynex

Pluim is wel weer beter.. Maar te veel leden ri 5 - 10 graden. En met de ervaring van afgelopen jaren heb ik er een hard hoofd in.

Hector Pascal

Citaat van: Extremissimorum op vr 01 jan 2021 - 22:24Bedankt voor deze zinnige bijdrage. We zijn niet anders gewend.  8)
Nee, het is niet ver weg. Ja, we leven in optimisme. Maar de kou is simpelweg niet ver weg.
Als jij gelooft in sneeuwkaarten van meer dan een week, kun je net zo goed weerkaarten van 3 maanden ver gebruiken. Net zo betrouwbaar. Positiviteit is goed, maar dit neigt naar naïviteit.
Nul bestaat niet.

Habbo

Mooie spreiding over 13 en 14 dagen. +6 graden of -6 graden  :o

Citaat van: Zynex op za 02 jan 2021 - 09:37Pluim is wel weer beter.. Maar te veel leden ri 5 - 10 graden. En met de ervaring van afgelopen jaren heb ik er een hard hoofd in.

Ziet er qua sneeuw niet echt best uit. In ieder geval wel wat nachtvorst.

Extremissimorum

Citaat van: Hector Pascal op za 02 jan 2021 - 12:02Als jij gelooft in sneeuwkaarten van meer dan een week, kun je net zo goed weerkaarten van 3 maanden ver gebruiken. Net zo betrouwbaar. Positiviteit is goed, maar dit neigt naar naïviteit.

Uh, er zit nogal wat verschil tussen naïviteit en hoop.
Ik heb het in ieder geval niet over sneeuwkansen en ik zeg zeker niet dat ik erin 'geloof'. Wat ik zeg, gaat over de pluim, de bovenkamers en de trend die zich laat zien in de weerkaarten. En als je dan e.e.a. naast elkaar legt, dan heb ik er in ieder geval meer vertrouwen in dan ik er de afgelopen jaren in heb gehad. Toegegeven, de nieuwste pluim is weer minder.

Ik reageerder vooral op je punt dat het 'veel te ver weg' is. je doelde op de termijn, begrijp ik nu. Dat is waar. Maar de kou die op langere termijn tot dergelijke kansen moet leiden, lijkt er wel te gaan komen in het noorden en oosten van Europa. En dan krijg je wat Armand ook benoemt, namelijk dat de weerkaarten ook flink afgekoelde scenario's zullen laten zien die eerder/nu nog niet zichtbaar zijn.

Hector Pascal

Citaat van: Extremissimorum op za 02 jan 2021 - 15:11Uh, er zit nogal wat verschil tussen naïviteit en hoop.
Ik heb het in ieder geval niet over sneeuwkansen en ik zeg zeker niet dat ik erin 'geloof'. Wat ik zeg, gaat over de pluim, de bovenkamers en de trend die zich laat zien in de weerkaarten. En als je dan e.e.a. naast elkaar legt, dan heb ik er in ieder geval meer vertrouwen in dan ik er de afgelopen jaren in heb gehad. Toegegeven, de nieuwste pluim is weer minder.

Ik reageerder vooral op je punt dat het 'veel te ver weg' is. je doelde op de termijn, begrijp ik nu. Dat is waar. Maar de kou die op langere termijn tot dergelijke kansen moet leiden, lijkt er wel te gaan komen in het noorden en oosten van Europa. En dan krijg je wat Armand ook benoemt, namelijk dat de weerkaarten ook flink afgekoelde scenario's zullen laten zien die eerder/nu nog niet zichtbaar zijn.

Ik ben het dan ook volledig met je eens. Vond alleen je reactie erg vreemd. Het ging mij er alleen om dat sneeuwkaarten op die ter mijn vrijwel nooit uitkomen.
Nul bestaat niet.

Extremissimorum

Citaat van: Hector Pascal op za 02 jan 2021 - 15:30Ik ben het dan ook volledig met je eens. Vond alleen je reactie erg vreemd. Het ging mij er alleen om dat sneeuwkaarten op die ter mijn vrijwel nooit uitkomen.

Prima, dan snappen we elkaar. Nee inderdaad, sneeuw kun je moeilijk op de dag zelf verwachten, laat staan meer dan een week vooruit. Toch kan het bijna niet meer anders dan dat we iets van sneeuw gaan zien in januari.

EDIT 18:05 uur: als we dan toch over meteofictie hebben, kijk dan eens naar de GFS12 oper en dan naar de nacht van dinsdag 12 op woensdag 13 januari. Prachtige sneeuwbom uit het zuiden. 13 centimeter in Noord-Holland. Laat maar komen. 8)

Armand

Citaat van: Extremissimorum op za 02 jan 2021 - 16:50Prima, dan snappen we elkaar. Nee inderdaad, sneeuw kun je moeilijk op de dag zelf verwachten, laat staan meer dan een week vooruit. Toch kan het bijna niet meer anders dan dat we iets van sneeuw gaan zien in januari.

Ja dat zou je inderdaad wel verwachten dat we komende twee weken toch op meerdere plekken (wat) sneeuw kunnen zien vallen  8)

De eerste kansjes komen vanaf morgenmiddag, alleen zijn deze nog niet zo uitgesproken voor een groot deel van het land. Ik snap ook best wel dat er soms wat frustratie kan ontstaan, ook bij mijzelf komt dat af en toe wel naar boven. Zeker als we naar de situatie vanaf morgenavond bekijken. Een (noord)oostelijke stroming met op 850hPa koude lucht van -3 tot -8 zowat met enkele lichte neerslaggebiedjes vanuit Duitsland. In het verleden liet zo'n zelfde soort situatie wellicht in 9 van de 10 keren lichte sneeuwval toe. In het heden zitten we helaas bij de 1 van de 10 keren dat dit op veel plekken niet zal opgaan. De oorzaak is zoals eerder besproken het gebrek aan kou ten oosten van ons. Is dit toeval, of is dit klimaatopwarming? Het lijkt richting het laatste te gaan, maar die discussie laten we even in het midden liggen.

Als we even kijken naar de situatie vanaf morgenmiddag, dan zien we vanuit Duitsland zo'n eerste neerslaggebied naderen, wat vervolgens met name over het zuidoostelijke deel van Nederland zal trekken. De temperatuur ligt daarbij net wat boven het vriespunt. De neerslag is slechts licht van aard, waardoor neerslagafkoeling niet echt zal opgaan. Subtiele temperatuurverschillen of hoogteverschillen kunnen dan het verschil vormen tussen lichte regen of lichte (natte) sneeuw, kijk bijvoorbeeld naar Harmonie:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Je ziet hier mooi het effect van de Veluwe en de heuvels van Zuid-Limburg terug. Het zuidoosten en de Veluwe lijken dus wel wat kans te maken op natte sneeuw, maar ik zou me er niet teveel bij voorstellen. De intensiteit is sowieso te laag voor accumulatie. Alleen in de heuvels van Zuid-Limburg lijkt het misschien net koud genoeg te zijn voor droge sneeuw, met op de hoogste toppen mogelijk wat accumulatie. Het wordt allemaal weer een behoorlijk grensgevalletje wat betreft de neerslagsoort dus ;)

TMCThomas

Jammer dat de intensiteit niet wat hoger ligt inderdaad.

Armand

Citaat van: TMCThomas op za 02 jan 2021 - 19:05Jammer dat de intensiteit niet wat hoger ligt inderdaad.

Ja dat werkt ook niet mee inderdaad. Laten we hopen dat de modellen op de een of andere manier de neerslag wat onderschatten... ;D

Het KNMI neemt in de Guidance zelfs aan dat in de loop van de avond ook in het zuidoosten de neerslag weer als lichte regen kan gaan vallen. Dit omdat de wolktoppen steeds dunner en lager lijken te worden in de loop van morgenavond, waardoor het mogelijk niet koud genoeg kan worden in de wolktoppen voor sneeuwvorming.

Overigens zag ik dat de SSW goed zijn werk begint te doen en de straalstroom in de stratosfeer minstens tot halverwege januari fors onderdrukt blijft en zelfs voor een groot deel van de periode omgedraaid wordt:



Dat maakt koude-uitbraken vanuit de Noordpool nog tot ver in februari mogelijk. Opnieuw geen zekerheid, maar wel potentie ;)

Der RoX

Een 2012 scenario met een flink koude februari, zeg ik ga nee tegen  ;)
WiNtEr!!11!1!@

Joep

EC met sneeuw in ZO morgen

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.


GFS komt nu net als EC gisteren met een hoogte laag over ruim een week wat voor veel sneeuw zou kunnen zorgen. Heeft eigenlijk geen zin om onderstaande kaart te plaatsen maar vond hem zo mooi extreem  :D
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Het is in ieder geval iets om in de gaten te houden...

JerryL

De beste wensen allemaal. Op een extreem koud 2021. Sneeuw op Koningsdag, vorst als Verstappen in Zandvoort racet en de elfstedentocht met Sint Maarten. Allemaal zonder corona-virus en met corona-bier uiteraard.

Het blijft hopen.

Blijf gezond!

TMCThomas

In berlijn lukt het het momenteel wel. Daar valt uit het neerslaggebied dat ook naar ons komt momenteel sneeuw. Helaas is het gebied bij ons een stuk minder actief en is het hier ook nog eens warmer.

https://www.earthtv.com/en/webcam/berlin-brandenburger-tor


Romigo

Inderdaad sneeuw verrassing in de kaart van komende zondag..nu kijken of dat ook in de kaarten blijft?

Joep

Citaat van: Romigo op zo 03 jan 2021 - 13:51Inderdaad sneeuw verrassing in de kaart van komende zondag..nu kijken of dat ook in de kaarten blijft?

GFS 6 in ieder geval positief vanaf komend weekend een hele week kansen op sneeuw
Hopelijk blijft het komende week in de kaarten zitten.

Hector Pascal

Ik denk met de kennis van nu dat er vrijwel geen sneeuw zal gaan vallen aankomende week (heuvels uitgezonderd). Het ziet er zelfs naar uit dat het na het weekend zelfs weer warmer wordt. Kortom, helemaal geen winter. Zou toch een enorme tegenvaller zijn.
Nul bestaat niet.

Powered by EzPortal