Onweerskansen Woensdag 22 juni t/m Vrijdag 24 juni 2016

Topic gezien door 48387 bezoekers
Gestart door Marsel, ma 20 jun 2016 - 09:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

Met die zon erbij is het echt in no-time bloedjeheet geworden. :o Er broeit wat, maar het is zeer de vraag of dit ook een uitweg vindt. Drukkend warm

Tyshane

Zo klef buiten dat ik uit mijn enorm lange winterslaap wakker ben gesmolten. ;) Wel een aardige setting zo. Het zonnetje doet aardig zijn (haar?) werk sinds anderhalf uur en dat heeft een enorme temp-opleving hier opgeleverd. Leuk om één en ander weer te volgen. :)

ron12

Geduld lucht is op dit moment zeer explosief,kijkend richting Groesbeek van uit Nijmegen lijkt wat te ontstaan. Kan op een of  andere manier geen foto plaatsen nu hier :-X wolken schieten als paddenstoelen de lucht in nu ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Tyshane

Zeker goed te zien die groeiende cumuli, prachtig gezicht. Wolkentopoverzicht is qua tophoogte nog niet echt om over naar huis te appen, maar dat zal ras veranderen. ;)

Armand

Nabij Parijs begint het goed te ploffen. Temperatuur nog steeds ruim boven 30, CAPE van 2800 J/kg en LI van -9.6

Jan van Ooijen

Experimentele hagelverwachting komt met een kleine 5cm voor zuidoosten, elders 2-3 cm. Kaart van 20.00 uur



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

dondertje127

Het weer en tevens de bron van Hogeschool van Hall Larenstein in Velp:

De eerste tropische dag en het dauwpunt ligt heel dik boven de 20 graden (22.2)


pietjelol

Onrustige lucht hier. Ook slipt het langzaam aan weer dicht. temp 25,4 graden

Armand

Citaat van: Jan van Ooijen op do 23 jun 2016 - 17:55
Experimentele hagelverwachting komt met een kleine 5cm voor zuidoosten, elders 2-3 cm. Kaart van 20.00 uur



Kijk dat hoef dan weer niet... Heb genoeg groenteplanten buiten en die kan ik niet even allemaal beschermen tegen hagel.

Lucifer

Citaat van: Jan van Ooijen op do 23 jun 2016 - 17:55
Experimentele hagelverwachting komt met een kleine 5cm voor zuidoosten, elders 2-3 cm. Kaart van 20.00 uur

Wow. 5cm, da's niet niks. Ook een redelijk groot deel van Belgie ligt in die zone precies

Armand

Zo zeg! Die bui bij Parijs heeft nu al 230 ontladingen/minuut en het loopt maar op... Dat zal gegarandeerd noodweer zijn daar.

Marsel

Heren, oppassen met die hagelverwachtingen.
Voor zover ik weet wordt hier uitgegaan van een updraft aangedreven in een omgeving waar het bekende 'most unstable parcel' (MUCAPE) kan worden gebruikt. In de huidige setup kan de volledige bak onstabiliteit inderdaad leiden tot grote hagel, maar dan moet een bui wel z'n inflow in de grenslaag hebben, oftewel surface based zijn! Daar heb ik, vanaf het begin van deze onweersachtige episode eigenlijk al mijn twijfels bij (lukt in DU nu wel trouwens). Ik vraag me dan ook ten zeerste af of het nu nog lukt om daar, in het warme oosten, iets vanaf de grond los te krijgen. Mocht een bui nog sb zijn later vanavond blijft het natuurlijk oppassen geblazen (supercel) maar dat zal dan een 'freak incident' zijn.

Mocht dat dus niet lukken, en het komt nog tot onweersbuien later vanavond (die kans is overigens nog steeds groot) gaat het dus wederom om intense (geclusterde) elevated convectie en is beschikbare energie behoorlijk minder groot, hetgeen meteen de kans op hagel van 5cm aanzienlijk verkleint. De risico's van veel water op korte tijd, zware windstoten en hoge bliksemfrequentie blijft uiteraard wel bestaan. Kwestie van afwachten.

pietjelol

Gezien de trek richting zal alleen limburg last krijgen van die bui. ag wie weet ontstaat er nog wel meer
edit: begint nu meer los te komen

dondertje127

Citaat van: Armand op do 23 jun 2016 - 18:16
Zo zeg! Die bui bij Parijs heeft nu al 230 ontladingen/minuut en het loopt maar op... Dat zal gegarandeerd noodweer zijn daar.

Waar zie je dat? Welke bron?


Marsel

Citaat van: pietjelol op do 23 jun 2016 - 18:25
Gezien de trek richting zal alleen limburg last krijgen van die bui. ag wie weet ontstaat er nog wel meer
edit: begint nu meer los te komen

Krijg ook het idee de gebieden die een onrustige avond/nacht voor de boeg hebben oostelijker liggen dan gisteren het geval was. Dit was ook voorzien, maar het zal ditmaal dus de oostelijke helft van de Benelux zijn die er met het onweer vandoor gaat vanavond.

dondertje127

Gister al een mooie CG op een van de cams van Rotterdam gezien, net ook al eentje in Münster:

Live cam Münster

hesselsjoerd

Jammer dat het niet explodeert.. Khad meer verwacht

pietjelol

Citaat van: Marsel op do 23 jun 2016 - 18:38
Krijg ook het idee de gebieden die een onrustige avond/nacht voor de boeg hebben oostelijker liggen dan gisteren het geval was. Dit was ook voorzien, maar het zal ditmaal dus de oostelijke helft van de Benelux zijn die er met het onweer vandoor gaat vanavond.
Hier even op reageren. Het is hier dusdanig benauwd dat het me echt stug lijkt dat we vanavond/vannacht geen onweer krijgen. Voor het westen dan

winter67

Citaat van: hesselsjoerd op do 23 jun 2016 - 18:42
Jammer dat het niet explodeert.. Khad meer verwacht
Gewoon afwachten is nog vroeg

Powered by EzPortal