Onweerskansen Woensdag 22 juni t/m Vrijdag 24 juni 2016

Topic gezien door 48387 bezoekers
Gestart door Marsel, ma 20 jun 2016 - 09:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

boxer

Inmiddels is hier die koperen ploert ook gaan schijnen.
Temp zal nu wel rap omhoog vliegen

TimK21

De ervaring leert mij dat dit reuze mee gaat vallen voor een groot deel van Nederland. Er zijn in het verleden al zoveel vergelijkbare situaties geweest; enorm veel potentie, maar enorm afhankelijk van bepaalde minieme verschuivingen. Dan noem mij een pessimist, maar zeker voor Oost-NL verwacht ik echt geen bijzonderheden. Er is hier geen opwarmende zon, de energie wordt weggezogen door verschillende buitjes in de verre omgeving.
Challenge accepted!

sjaak_trekhaak

Op buienradar lijkt het dat er na 12:40 boven het noorden van Zeeland want aan het onstaan is

Jenkie

Citaat van: TimK21 op do 23 jun 2016 - 13:10
De ervaring leert mij dat dit reuze mee gaat vallen voor een groot deel van Nederland. Er zijn in het verleden al zoveel vergelijkbare situaties geweest; enorm veel potentie, maar enorm afhankelijk van bepaalde minieme verschuivingen. Dan noem mij een pessimist, maar zeker voor Oost-NL verwacht ik echt geen bijzonderheden. Er is hier geen opwarmende zon, de energie wordt weggezogen door verschillende buitjes in de verre omgeving.

Geen opwarmende zon in het oosten? Ik en mijn hond zijn voor de warmte naar binnen gevlucht. Ik vind je geen pessimist maar je opmerking: "storm in een glas water" valt wel verkeerd bij me. Heb je het nieuws gevolgd? Dat er bij jou nou toevallig geen onweer is, wil niet zeggen dat het een storm in een glas water is. Maar goed, laten we het bij het weer houden. Veel interessanter.

Fluffje

mensen mensen, kijk eens wat een opklaringen eraan komen. Lijkt mij dat er een flinke periode met zon nog komt om de fik erin te steken ;)
onweersdagen 2013: 10
onweersdagen 2014: 25[/

Gerard1995

Ben ik het ook mee eens.. Ookal zou het meevallen voor het overgrote deel.. Wat er gebeurd is kan je niet meer terugdraaien en tis spijtig dat we al 1 slachtoffer door dit weer hebben vandaag... Dus voor vandaag valt bij mij de zin storm in glas water ook verkeerd...
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

ron12

Citaat van: Gerard1995 op do 23 jun 2016 - 13:18
Ben ik het ook mee eens.. Ookal zou het meevallen voor het overgrote deel.. Wat er gebeurd is kan je niet meer terugdraaien en tis spijtig dat we al 1 slachtoffer door dit weer hebben vandaag... Dus voor vandaag valt bij mij de zin storm in glas water ook verkeerd...
Die slachtoffer had een hennep kwekerij, geen moeite mee ;) eigen schuld  :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jones

Wel echt drukkend hoor. Zonnetje bij temp 25,2 en dauwpunt 23,0° (RH 87%).

jornonweer

10 minuten was de zon weg hier in het zuidoosten. Nu weer vol zon temp stijgt snel.
Danger is real, fear is a choice.

Armand

Ook hier al tijd weer zon. Temperatuur is nu 30.8 graden, de vocht is wel flink aan het afnemen, 53% nu

Gerard1995

Valt wel op dat de treksnelheid wel bizar hoog is.. 2 minuten geleden regen en nu volop zon.. Voelt direct enorm klef... En nu nowcasting 8)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Oxize

Citaat van: ron12 op do 23 jun 2016 - 13:27
Die slachtoffer had een hennep kwekerij, geen moeite mee ;) eigen schuld  :P
Zijn ook maar mensen, die ons systeem proberen te ontlopen. Geef hem geen ongelijk in ons regeltjesland, maargoed.

HET WEEER........
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

ron12

Komende 22 uur in het Neder/Duits grensgebied vorming van zware onweersbuien windstoten van orkaankracht mogelijk http://wetter.tagesschau.de/unwetter/  8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Tropisch in Limburg, voor het eerst dit jaar. 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Joep

Citaat van: Danny op do 23 jun 2016 - 12:58
De beste papieren voor zware buien vanmiddag en vanavond lijken mij voor een groot deel van het binnenland. Toch broeit en in Frankrijk ook al weer van alles momenteel. De meeste modellen voorzien deze buien laat op de avond of in de nacht weer voor het westen van Nederland (net als afgelopen nacht).

KNMI:

Modelbeoordeling:

Modellen verschillen onderling vrij veel, maar geven wel allemaal een potentieel gevaarlijke weersituatie aan die zolang het koufront niet gepasseerd is zal aanhouden. De grote vraag zal niet zozeer zijn of er zware onweersbuien tot ontwikkeling komen maar meer de vraag waar en wanneer. In alle modellen kunnen de buien fors uitpakken. De benodigde energie is hiervoor in ruime mate voorradig. MUCAPE (met de aanname vanaf de grond) X wind shear komt ruim boven de 100. Met een waterinhoud> 35 mm een lokale uur som van Harmonie > 20 mm (weliswaar zeer lokaal) en FF700hPa >35 kn, maar gust <41 en <40 beneden 850 hPa kom je met de beslissingsboom tot oranje lokaal hagel> 2 cm en lokaal 50 mm in 1 uur. Forceringen in de bovenlucht lijken geen rol te spelen bij de buienvorming. Over de ontwikkelingen komende nacht is ook nog veel onzekerheid, maar modellen geven allen een indicatie voor stevige buien, komend vanuit het gebied bij Bretagne..

Welke modellen geven aan dat meeste buien voor het westen zijn? KNMI geeft net aan juist voor het oosten

Armand

Het is bloedjeheet buiten. UV index is zeer hoog en ligt tussen 8 en 9 hier. In de aanvoerrichting strakblauwe luchten, nu 32.2 graden.  8) 8) 8)

Danny

Citaat van: Joep op do 23 jun 2016 - 14:05
Welke modellen geven aan dat meeste buien voor het westen zijn? KNMI geeft net aan juist voor het oosten

KNMI gaat uit van buien vanmiddag, vanavond en vannacht die 'spontaan' ontstaan. Dit kan overal gebeuren maar hiervoor zijn momenteel de beste papieren toch wel voor het binnenland (oosten, zuiden etc.) Boven Bretagne zijn inmiddels nieuwe buien ontstaan die een zelfde route als gisteren lijken te volgen (o.a. Harmonie gaf/geeft? dit aan) en ook het KNMI houdt hier rekening mee voor vannacht (zie Guidance - Modelbeoordeling)

Arend

Citaat van: Joep op do 23 jun 2016 - 14:05
Welke modellen geven aan dat meeste buien voor het westen zijn? KNMI geeft net aan juist voor het oosten

Vergeet die modellen maar, daar is voor vandaag geen touw aan vast te knopen. We zien wel waar het ploft.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

pietjelol

Je merkt wel dat er regen is gevallen. Zodra de zon der door komt gelijk klam.

Oxize

Ik denk dat Marsel of Wilfred nog wel met een laatste update komen :)
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Powered by EzPortal