Onweerskansen Woensdag 22 juni t/m Vrijdag 24 juni 2016

Topic gezien door 48254 bezoekers
Gestart door Marsel, ma 20 jun 2016 - 09:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: Giso84 op wo 22 jun 2016 - 09:56
Wat gaat het worden vandaag/nacht?
Als ik Harmonie mag geloven wordt ik (kop NH) net gemist of moet ik hier niet
zoveel waarde aan hechten?

Marsel denk jij dat regio Alkmaar iets mag verwachten?

Heb namelijke erge zin om een aantal kilometers te rijden om foto's te maken maar wil liever niet van een nachtelijk koude-kermis thuis komen...

Begrijpelijk. Naar mijn idee zit je helemaal niet gek, zeker niet als je uitgaat van evt oostwaartse propagatie. Maar met een dergelijke setup kan ik eigenlijk geen puntverwachting geven. Daarvoor zijn de onzekerheden nog te groot. Nowcasten! Meer kan ik er niet van maken vrees ik.

Overigens zal Wilfred jullie later vandaag van een verwachting voor morgen voorzien aangezien ik wat krap ik de tijd zit. Belooft in ieder geval een zeer interessante dag te worden waarbij de belangrijkste vraag zal zijn of de luchtmassa zich kan herstellen na de buien van de komende nacht. Daarbij is dus de hoeveelheid velden hoge- en middelbare bewolking (en buienrestanten) van groot belang.

Mócht de zon het goed doen kan het misschien, gezien de absurd hoge Td's van morgen, wellicht tot SB convectie komen. Dán zijn de rapen gaar en mogen we ons, zeker richting het binnenland, lokaal opmaken voor zwaar onweer (supercellulair misschien) met alles erop en eraan (grote hagel, zware windstoten, overvloedige neerslag). De vraag is of dat gaat lukken...
Anderzijds, zolang het KF nog niet gepasseerd is blijft de EML-achtige opbouw op de midlevels aanwezig en zou, gezien de toenemende forcering vanuit het westen, ook de rest van het land tot in de nacht naar vrijdag nog een heftig elevated onweer mee kunnen pakken. Details zullen via Wilfred volgen.

Giso84

Bedankt Marsel voor je feedback,

stemt mijn meteen weer wat positiever voor vandaag al moeten we wel realistisch blijven.
wordt vandaag weer eens lekker veel refreshen en wachten op de info waar Wilfred mee komt, voor morgen.

al met al een spannende dag en hopelijk worden velen van ons beloond met onweders
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op wo 22 jun 2016 - 10:38
Mócht de zon het goed doen kan het misschien, gezien de absurd hoge Td's van morgen, wellicht tot SB convectie komen. Dán zijn de rapen gaar en mogen we ons, zeker richting het binnenland, lokaal opmaken voor zwaar onweer (supercellulair misschien) met alles erop en eraan (grote hagel, zware windstoten, overvloedige neerslag). De vraag is of dat gaat lukken...

Als ik kijk naar GFS verticals schat ik een Tconv van 28C (prikpunt De Bilt). Zal er idd om spannen...

Citaat van: Marsel op wo 22 jun 2016 - 09:26
(...) Als je goed kijkt zie je in die output dat de clusters van vannacht allemaal een redelijke oostwaartse propagatie vertonen, zeker in geval van een MCS. Cordifi vectoren laten dit ook zien. (...)

Wat zijn Cordifi vectoren? Gokje; is het soort-van de netto verplaatsingsvector van een onweerscomplex?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

joboy52


GeneralDuke

Citaat van: joboy52 op wo 22 jun 2016 - 11:38
Dikke MCS te zien op harmonie, donderdag naar vrijdag: http://www.buienradar.nl/nederland/neerslag/buienradar/48uurs

Oef ja dat ziet er leuk uit.

Off-topic: jeej de 48-uurs is terug op Buienradar! :D
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

TomvanHal

Het lijkt erop dat we in brabant vroeg wakker gaan worden morgenvroeg :D ;D

boxer

Citaat van: TomvanHal op wo 22 jun 2016 - 12:19
Het lijkt erop dat we in brabant vroeg wakker gaan worden morgenvroeg :D ;D

Die 24 en 48 uur vooruit op buienradar veranderen met het uur. Ik hecht er geen waarde aan.
Gewoon afwachten, kan het ook geen deceptie worden

TomvanHal

we zullen het zien, afwachten inderdaad. Morgen iig nog een kans. Dat de zon maar goed zijn best doet en het snel weer opwarmt...

Marsel

Citaat van: GeneralDuke op wo 22 jun 2016 - 11:08
Als ik kijk naar GFS verticals schat ik een Tconv van 28C (prikpunt De Bilt). Zal er idd om spannen...

Wat zijn Cordifi vectoren? Gokje; is het soort-van de netto verplaatsingsvector van een onweerscomplex?

Correct, er zijn meerdere varianten waarmee je mbv vectoren de propagatie kunt verwachten. Moet er wel bij vermelden dat kleine veranderingen in windrichting en snelheid meteen een iets andere oplossing kunnen opleveren. Ik heb ze gister bij het opstellen van de verwachting in meerdere scenario's getekend en eea komt redelijk overeen met hetgeen Harmonie berekent.

Danny


Neerslag:

Vanmiddag kans op een lichte bui. Vooral vanavond kan er in het zuidwesten al een enkele onweersbui vanaf de grond ontstaan. Progtemps, Craven Index en KOUW geven best een duidelijke indicatie. Harmonie berekent weliswaar die buien, maar geen ontladingen. Waarschijnlijk ontstaan ze net te laat op de dag.

Vanaf vannacht moet de parade met buiencomplexen op gang komen. Dit zal resulteren in lokaal veel regen (worstcasescenario komt lokaal met 70-100 mm, in het geval er meerdere buiencomplexen over hetzelfde gebied trekken, volgens Harmonie in Zeeuws-Vlaanderen) en grote hagel. Zwaartepunt boven het westen, daar hoogste MUCAPE van 1500 J/kg. Het is nu nog erg onzeker of er morgenochtend dan een rustiger intermezzo volgt. In de middag komen mogelijk de zwaarste buien voor van deze serie als dagelijkse gang een kans krijgt om de aanwezige potentiële energie volledig te verzilveren. Dit zal dan vermoedelijk in het oosten en zuidoosten zijn. MUCAPE dan 2500-4000 J/kg. De CIN in Hirlam is klein, maar in dat model klaart het dan ook op in grote delen van het land. Tot aan passage van het koufront blijft de buienkans. Convectieve modus multicel cluster.

Wilfred Janssen

Het is een hele poos geleden, maar hier weer eens een beschrijving van mijn kant. Voor komende nacht lijkt het allemaal wel duidelijk, de meeste onzekerheid zit hem in morgen. Echter ben ik enigszins positief over het verloop en de iets betere timing voor het oosten van het land.

Synoptische beschrijving:
Een langgolvige (hoogte)trog waarvan de as ongeveer 15 graden west ligt, trekt uiteindelijk in de loop van het weekend over de Benelux. Aan de oostzijde van dit systeem wordt een diepe zuidzuidwestelijke hoogtestroming over West Europa in gang gezet. Vanaf vandaag zitten we aan de warme zijde van het ZZW-NNO geörienteerde polaire front, dat pas in de loop van vrijdag over ons land trekt. Vandaag trekt eerst in de loop van de dag een zwak warmtefront over de Benelux, waarachter de echt onstabiele maritiem (sub)tropische luchtmassa's aanwezig zijn.

Achter het warmtefront komt de WAA echt op gang en wordt de atmosfeer, zeker in de midlevels onstabieler. Dit WAA regime laat zich al zien in de 00Z sounding van Trappes, waar de temperatuur op 800hPa toeneemt. De flinke advectie van warme lucht zorgt zoals vrijwel altijd voor een (sterke) inversie waardoor convectie in grote delen van de Benelux vandaag eigenlijk geen kans krijgt. Op de dagelijkse gang kan mogelijk in het uiterste zuiden/zuidwesten van België een bui ontstaan, maar veel naam mag het allemaal niet hebben.

Komende avond en nacht:
Het grootschalige patroon, conform het conceptuele model van de Spaanse Pluim, promoot ook vanavond en vannacht de WAA vanuit het zuidzuidwesten. Hiermee wordt direct ook een diep onstabiel profiel gecreëerd op basis van het het MUCAPE parcel. MUCAPE komt in veel modellen al snel uit op 1500-2500J/kg.

Actueel zien we wat buien met hoge basis in het midden-westen van Frankrijk, hetgeen de middelbare onstabiliteit goed weergeeft. In de late middag en vooral in de avond zullen we boven het westen van Frankrijk de eerste serieuze initiatie van convectie zien, dat al clusterend in de loop van de nacht het westen van de Benelux aan gaat doen. Ik denk hierbij vooral aan een georganiseerd (elevated) MCS. Later in de nacht laten enkele high-res MWP modellen het MCS wat verder het binnenland in trekken, hetgeen ook in de propagatievectoren is te zien.

Bij het krimpen van de grondwinden door nadering van het thermische laag boven het westen van Frankrijk, neemt de Stormrelatieve Heliciteit flink toe. Dit is wel typerend in het Spaanse Pluim regime, maar gezien de elevated convectie boven de nachtelijke stabiele grenslaag, kan hiervan geen optimaal gebruik worden gemaakt. Wanneer convectie zich alsnog weet te nestelen in de grenslaag, dan zijn supercellaire processen zeker niet uitgesloten. Dan kun je direct gaan denken aan grote hagel (3-5cm), echter is dit scenario niet aannemelijk.

Gezien de sterke WAA en het toenemend nachtelijk windmaximum ga ik er vanuit dat convectie gewoon in staat is de nacht (goed) door te komen. Verder indiceert de +/- 30kt effectieve shear, dat overigens vrij parallel aan de convectieve orientatie ligt, dat enige oplijning (lees squall line) waarschijnlijk is. Door de stabiele nachtelijke grenslaag ga ik er vanuit dat windstoten behoorlijk worden uitgedempt. In geval van een sterke coldpool zijn zeer lokaal windstoten in de ordegrootte 85-90 km/uur niet uitgesloten. Hoge waarden in PW (ordegrootte 35-42 mm) promoten grote neerslaghoeveelheden in korte tijd, plaatselijk 50+ millimeter sluit ik niet uit. Grootste kans daarop in het (zuid)westen van het land. Verder is het gezien de forse onstabiliteit en organisatiegraad niet uitgesloten dat er lokaal hagelstenen van 1-3 cm gaan vallen.

Donderdag overdag:
Voor morgen ligt er nog een scala aan opties open. Het is vooral even afwachten tot in hoeverre er bewolking aanwezig is aan de westzijde van de aanwezige EML. In de vroege ochtend is het even afwachten wat er met de nachtelijke convectie gaat gebeuren. Ik verwacht dat het eea zal gaan afzwakken waarna het nog iets oostwaarts propageert. Vanaf dit punt beginnen de modellen (oa. WP-WRF4k00 en Harmonie00, waarin Harmonie wel sterk afwijkt van de meeste andere modellen) sterk uit elkaar te lopen wb opklaringen en daarmee ook enig herstel van de atmosfeer.

Afhankelijk van de opklaringen en de reeds aanwezige convectie, zal vooral landinwaarts de temperatuur oplopen naar tropische waarden van 30-31 graden. Met een dauwpuntsdepressie van ongeveer 9-10 graden wordt hiermee vanaf de grond een diep en zeer onstabiele opbouw gerealiseerd. SBCAPE kan daarbij oplopen naar zo'n 2500-4000J/kg. Door de continuiteit in WAA hebben we nog steeds te maken met een zwakke inversie, waardoor convectie vanaf de grond niet zo makkelijk zal gaan.

In de loop van de ochtend/middag zal vanuit het zuiden een thermisch laag/vore voor enige convergentie gaan zorgen. Op deze convergentielijn gaan in de vroege middag verspreid buien ontstaan, dis zich obv de vrij parallele shearvector zullen organiseren als een lijn. Gegeven de DLS van 40-50 kt kan er zich een goed georganiseerde lijn ontwikkelen die met passage toch erg fel kan zijn, zeker in het oosten van het land. Gegeven de forse MLCAPE en hoge PW zijn lokaal grote neerslaghoeveelheden en hagelstenen van 2-3 cm mogelijk. Een flinke DDCAPE en vrij zwakke inversie zijn een signaal voor het voorkomen van zware of zeer zware windstoten van zo'n 80-100 km/uur. Dit signaal komt terug in de IVENS methode agv de sterke negatieve buoyancy, niet zozeer de windsnelheden.

Door de vrij westelijke ligging van het thermisch laag/vore, is de overheersende grondwindrichting zuid. Hierdoor worden de hodogrammen niet zo groot, waardoor de heliciteit blijft beperkt tot 100-150m2/s2. Door wat meer aonticyclonale stroming door ridging ten oosten van ons land, zal deze waarde steeds beperkter worden. In het westen, waar de grondwinden wat meer krimpen zien we waarden terug tot zo'n 200m2/s2. Om hiervan gebruik te kunnen maken, moet convectie vanaf de grond ontstaan en gevoed worden. Gezien het thermodynamische plaatje is de kans hierop het grootst in het oosten. Echter is het niet heel waarschijnlijk dat het daadwerkelijk zo ver komt. Wanneer het wel tot losse SB-convectie komt, dan zijn de rapen echt gaar. Dan moet er meteen worden gedacht aan krachtige buien met kans op grote hagel (tot 5cm) en windstoten van lokaal meer dan 110 km/uur. Mogelijk dat enkele buien supercellulair kunnen worden. High res modellen hebben van run tot run wel moeite met het oplossen van deze "prefrontale" convectie, het is dus net wel/net niet. Storm motion vectors tonen wel aan dat deze buien, wanneer ze ontstaan, ook weer vrij snel zullen worden ingehaald door lineaire convectie in de convergentiezone.

Zolang het polaire front ten westen van ons land blijft liggen en de EML-achtige opbouw nog steeds boven de Benelux ligt, blijft de kans op pittige buien bestaan in de avond en nacht naar vrijdag. Met het opdringen van het polaire front en het dalen van de geopotentialen als de hoogtetrog nadert, is er voldoende dynamische forcering om het eea teweeg te brengen. Net als de komende nacht zal het opnieuw gaan om elevated convectie, al dan niet opgelijnd door de aanwezige verticale shear. Hoe dit zich uiteindelijk zal ontwikkelen, zal uiteindelijk morgen pas echt duidelijk worden waneer het beeld op aanwezige convectie er is.

Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Marsel

Citaat van: Wilfred Janssen op wo 22 jun 2016 - 13:35
*knip*

Netjes hoor! Dank hiervoor.
Weinig aan toe te voegen overigens, komt goed overeen met wat ik in gedachte had. Nu afwachten maar :).

EAJ



Giso84

Bedankt Marsel en Wilfred voor de duidelijke uitleg!

Hier in Alkmaar (NH) is het inmiddels bewolkt met zo nu en dan een zonnetje.
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

ron12

Cape noord oost Frankrijk gaat over de 4000 heen morgen middag.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Is dit gevalletje een Spanish Plume, Ik vraag dit omdat het in Duitsland richting de 35 graden gaat morgen. :-\
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Joep

Potentieel gevaarlijk weer

Morgen wordt het regionaal waarschijnlijk de eerste tropische dag van het jaar. De 30 graden ligt voor het grijpen maar zeer zware onweersbuien kunnen een buitenfeestje lokaal flink bederven.
 
Code Oranje, mogelijk extreem weer
Op het moment van schrijven wordt er overwogen of er voor donderdag code Oranje moet worden afgegeven voor de verwachte zware buien. De atmosfeer ziet er namelijk zeer explosief uit en de buien zouden wel eens voor problemen kunnen gaan zorgen. Laten we de donderdag hieronder even doornemen. Daarbij houden we in het achterhoofd dat alle ingrediënten weliswaar aanwezig zijn voor zwaar weer maar we beseffen ons ook dat deze ingrediënten wel precies goed gemixed moeten worden. Van dat laatste gaan we nu uit bij de volgende verwachting.

Nachtelijk onweer

Komende nacht en ochtend de eerste serie onweersbuien
Vanavond is er nog weinig aan de hand. Vannacht trekken er echter zware buien vanuit het zuidwesten naar ons land. Het westelijk deel krijgt het eerste met de buien te maken. Later in de nacht trekken de buien steeds verder naar het noordoosten en krijgt ook een deel van het midden en het noorden met het slechte weer te maken. De buien kunnen gepaard gaan met een hoge bliksemfrequentie, flinke hagelstenen en zware regenval. Waarschijnlijk heeft de ochtendspits nog flinke hinder van de buien.

Tropische warmte
In de loop van de ochtend verlaten de buien het noorden van het land en wordt het tijdelijk wat droger. Het is dan door de hoge luchtvochigheid flink benauwd. In het zuidoostelijk deel van de land laat de zon zich goed zien en stijgt het kwik rap tot boven de 30 graden. Elders in het land wordt het 25 tot 30 graden.

Tropisch warm

's Middags opnieuw onweer. Nu met zware windstoten
In de loop van de middag wordt de lucht snel onstabiel en kunnen er opnieuw zware onweersbuien ontstaan. Het lijkt er nu op dat de eerste buien, onder invloed van een convergentiezone (dit is een gebied waar twee luchtstromen aan de grond tegen elkaar botsen waardoor de lucht niets anders kan dan omhoog bewegen met wolken tot gevolg), explosief kunnen gaan groeien boven het westen van het land. Vervolgens trekken deze zware buien met de zuidwestelijke stroming mee naar het noordoosten.

Er zijn indicaties dat deze buien 'mooi' oplijnen waardoor ze nog heftiger kunnen uitpakken. Zware windstoten tot zo'n 90 km/uur sluiten we niet uit en opnieuw kan er veel water vallen waardoor er problemen met de waterafvoer ontstaan. Ook is er weer kans op veel bliksem en lokaal flinke hagelstenen. Zoals het er nu voor staat kunnen deze buien de avondspits flink beïnvloeden. Op een dergelijke buienlijn, met een mooi woord een squallline, zijn delen waarop het noodweer kan zijn. Andere delen zijn minder actief. Het is onmogelijk om nu aan te geven waar de meest actieve delen zullen passeren. De passage van de buienlijn met het zwaarste weer duurt waarschijnlijk niet langer dan 20 tot 30 minuten.

weerplaza

zorba

Citaat van: ron12 op wo 22 jun 2016 - 14:56
Is dit gevalletje een Spanish Plume, Ik vraag dit omdat het in Duitsland richting de 35 graden gaat morgen. :-\

Dat valt te lezen in beginpost en is verder ook al meerdere keren aangehaald, inclusief het stuk van Wilfred paar posts boven de jouwe. Dus, eerst forum lezen!
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0


Powered by EzPortal