Winter discussietopic 2023/2024

Topic gezien door 118442 bezoekers
Gestart door TMCThomas, vr 01 dec 2023 - 18:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Armand

Achteraf gezien viel het inderdaad best mee met de windstoten. De code oranje was ingezet om het potentiële risico op zeer zware windstoten. Kort gezegd was er bij een ideale uitwisseling een veel extremer scenario mogelijk, maar de onzekerheid hierbij was hoog. We zagen bijvoorbeeld bij de buienlijn boven Frankrijk op uitgebreide schaal windstoten boven de 100km/u en ook boven België zagen we inderdaad enkele uitschieters boven de 100km/u op de buienlijn.

Uiteindelijk bleef het boven Nederland vrij rustig, op enkele uitschieters na. Code oranje was achteraf gezien inderdaad te hoog. Het is altijd lastig inschatten in deze gevallen waar je goed aan doet. Het KNMI baseert zich inderdaad veel op Harmonie en EC. Hierin zijn echter ook weer verschillende uitvoeren, ensembles en kansberekeningen. De hoofdberekening van Harmonie was vrij gematigd en uiteindelijk een vrij goede weergave van de werkelijkheid, maar er waren ook berekeningen en kansen binnen dit model op een veel zwaarder scenario. Het blijft een lastige afweging waar je op zo'n moment goed aan doet. Ook gezien de codes oranje van de buurlanden snap ik de keuze van het KNMI wel.

Jasneker

Storm 6 of zo? weer een storm in een glas water, een uitschieter van 105 km/U en wat sevige uitschieters.
Was best te doen op de weg, ja je moest de kop erbij houden maar dan heb ik wel ergere stormen mee gemaakt.
Goed, antennes heel op het dak, geen schade, op naar de volgende... 8)

Unknown-user1778

Eerste week van maart wordt waarschijnlijk een Scandihoog gevormd met aangenaam zonnig lenteweer middels omegablokkade.

Bacci

Citaat van: dennis089 op vr 23 feb 2024 - 20:10Eerste week van maart wordt waarschijnlijk een Scandihoog gevormd met aangenaam zonnig lenteweer middels omegablokkade.

Jajajaja lekker op tijd he! mja kom maar op met die lente dan  8)

Der RoX

Zoals een oud gezegde luidt, 1 Scandi Hoog maakt nog geen Lente  8)

We gaan het wel zien, na 3 verregende dagen in Parijs en een net niet storm, kan het mij niet gek genoeg zijn  ;)
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

GFS komt nog steeds met mooie kaarten voor de mensen die toe zijn aan lente. Dankzij een langstrekte gordel van hogedruk krijgen we te maken met droog en zonnig weer, op de nog wat langere termijn wordt de stroming steeds zuidelijk waardoor we voor de tijd van het jaar erg fijne temperaturen krijgen. Dat zou een mooie compensatie zijn voor al dat grijze herfstweer wat we gehad hebben de afgelopen tijd.





Maar goed dan moet het nog wel uitkomen natuurlijk, de opers van andere modellen waaronder EC gaan helaas nog niet echt mee.  In de EC pluim zijn wel een heel aantal leden die dezelfde kant op gaan als GFS. Wat het ook gaat worden, het wordt hoe dan ook droger en zonniger.


Armand

Vandaag is toch wel een trieste dag, met de constatering dat een klassieke winterse setting eigenlijk niet meer klassiek te noemen is...

We hebben namelijk een zuid trekkend lagedrukgebied, waardoor we momenteel een aanzuigende noordoostelijke stroming hebben. Als er ook maar een beetje koudereservoir boven Duitsland had gelegen, dan kreeg de zuidelijke helft van het land een dik pak sneeuw.



Nu moeten we het doen zonder enige kou ten oosten van ons, waardoor er een bak water valt bij 4 à 5 graden. In het verleden leverde dit soort situaties sneller sneeuw op. Helaas is dat tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend.

Der RoX

De NO stroming vandaag doet de gevoelstemperatuur wél dalen rond de 0 a 1 graden nu. Brrr!
WiNtEr!!11!1!@

Unknown-user1778

het is echt zoals laatst iemand schreef.
Onze ouders schaatste op grote rivieren en plassen.
Wij schaatsten op beekjes.
En onze kinderen...

Dit was een typische winter die past in de afgelopen jaren met de trend dat winterweer in Nederland eigenlijk niet meer bestaat.
Afgezien van het feit dat wij hier in het zuiden een prima winters intermezzo hebben gehad die Armand en ik niet snel zullen vergeten heeft de rest van het land niks gezien.

Het was 4 maanden herfst en ik ben blij dat overmorgen deze periode erop zit.

Zoals ik een paar dagen geleden aanhaalde, staat er nog steeds een Scandihoog met heel aangenaam lenteweer op de kaarten halverwege de eerste week van maart.
GFS ging vanochtend wel niet mee dus het is niet helemaal zeker. Toch heb ik vertrouwen dat het een stuk beter wordt.

TMCThomas

GFS is weer terug wat betreft lenteweer.


TMCThomas

De lange termijn ziet er steeds beter uit, oper/control zijn ook erg mooi deze run. 15 graden en zon maakt voor perfect vroeg lenteweer. Laten we hopen dat het erin blijft!







EDIT: De 18z run van GFS is ook mooi, lijkt nu wat meer op EC.


Der RoX

Heerlijk hoor, 4 graden, weinig wind en een strak blauwe lucht. Zal vast wel weer anders zijn in een paar uurtjes, dus nu maar genieten  8)
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Momenteel ook heerlijk weer hier, zon en bijna windstil.

Der RoX

Nieuwste pluimpje pakt iets kouder uit op LT...  8)
WiNtEr!!11!1!@

Unknown-user1778

Citaat van: Der RoX op wo 28 feb 2024 - 09:49Nieuwste pluimpje pakt iets kouder uit op LT...  8)

Idd... laten we hopen niet op een vergelijkbaar voorjaar als vorig jaar.. daar was het net zoals nu koud en grijs heel de lente. Nauwelijks zon. Met die (noord) oostenwind.

Dan liever een voorjaar zoals 2019.

Vandaag in ieder geval de laatste winterdag.
Morgen is het eindelijk Lente!!!

TMCThomas

Citaat van: Der RoX op wo 28 feb 2024 - 09:49Nieuwste pluimpje pakt iets kouder uit op LT...  8)

Yep het hoog is weer meer een scandihoog ipv. dat het afzakt.



Gelukkig gaat de zonverwachting nog steeds goed

Der RoX

Als het een periode wordt zoals het gisteren was met 4 graden en zon, dan vind ik het nog altijd beter dan de grijze koude meuk die nu boven mijn hoofd hangt... ugh
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Het is frustrerend dat dit soort kaarten altijd pas aan het einde van de winter komen.


Maxim

Citaat van: TMCThomas op do 29 feb 2024 - 17:49Het is frustrerend dat dit soort kaarten altijd pas aan het einde van de winter komen.

Ongelooflijk ja, zo frustrerend.

Unknown-user1778

omg... hoe ziekelijk erg is die pluim van EC verslechterd. Het is precies hetzelfde soort weer dat we vorig jaar in de lente kregen... koud, guur, grijs en bewolkt noordoost weer....

Er was de hele tijd 15+ graden met elke dag zon... en nu is het vrijwel elke dag bewolkt met die pluim... alsjeblieft niet weer zo'n voorjaar.... kan het gewoon eens normaal weer zijn hier... :/

Powered by EzPortal