Winter discussietopic 2014/2015 deel 2

Topic gezien door 203783 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 24 nov 2014 - 09:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Inderdaad, de pluim van GFS is best aardig verbeterd! :) Ben benieuwd waar  EC mee op de proppen komt.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Deadmau5

Citaat van: Weerfreak op di 25 nov 2014 - 19:13
Inderdaad, de pluim van GFS is best aardig verbeterd! :) Ben benieuwd waar  EC mee op de proppen komt.
ik vind hem juist verslechterd. Maar soit...

EC is ook niet goed genoeg by the way

Extremissimorum

Uit ervaring merk ik dat GFS vaak eerder dan ec met een bepaalde setting komt (op lange termijn), welke ec uiteindelijk overneemt. Vervolgens (een paar dagen voor de mogelijke setting zou plaatsvinden) wordt die setting opeens niet meer zichtbaar in GFS, wel door ec. Vlak voor de dag, echter, is de setting weer zichtbaar, en -lo and behold- de setting komt uit. (Let wel, dit heb ik vaak zien gebeuren, maar vaker niet)

Voorlopig is GFS nog aan het verbeteren, ec volgt, om het uit te laten komen zou je bijna een slechtere gfs hopen. Spannend om te volgen!

Hoe zit het overigens met sneeuwkansen?

grizzrh

GFS is richting het weekend zeker niet slecht maar er is nog altijd plaats en tijd voor verbetering :P
Doenrade, Limburg

Weerfreak 1337

EC run: voornamelijk hooginvloeden en uiteindelijk op lange termijn zeker niet oninteressant voor een verder en vooral beter vervolg.

Ik gok dat de berekende temperaturen deze run iets hoger of hetzelfde zijn dan vorige berekeningen. Ga maar uit van voornamelijk nachtvorst en een middagtemperatuur van een graad of 2 á 4. Ik zeg: een prima beginnetje, niet?

Houd in ieder geval in het achterhoofd dat zware winterkou met klassieke settingen vrij zeldzaam zijn voor begin december. ;)

Zo'n uitzondering was bijvoorbeeld december 2010! Waarbij het op 1 december de hele dag 6 tot 8 graden bleef vriezen. Een record werd voor die datum dan ook gehaald. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Extremissimorum

Citaat van: Weerfreak op di 25 nov 2014 - 19:56
Houd in ieder geval in het achterhoofd dat zware winterkou met klassieke settingen vrij zeldzaam zijn voor begin december. ;)

Zo'n uitzondering was bijvoorbeeld december 2010! Waarbij het op 1 december de hele dag 6 tot 8 graden bleef vriezen. Een record werd voor die datum dan ook gehaald. :)

+ van december tot en met eind februari sneeuw! (Wat is dat ook alweer?)

JerryL

Steeds in het achterhoofd houden dat eea zeldzaam is en het allemaal nog kan gebeuren riekt teveel naar het drama van vorige winter. Neen. We hebben RECHT op een snerpende winter waarin de Hellmannen ons om de oren vliegen. Kom maar op! Zolang het geen december is accepteer ik nog alles, maar ik laat me deze Kerstmis niet met wisselgeld (sneeuw met oud en nieuw) afschepen.

Lothiriel

Weerbericht vol met warme temperaturen. Ik erger me aan het feit dat ze het steeds hebben over dat de 'temperaturen het goed zullen doen'. Dat is toch totaal subjectief? In de winter doen de temperaturen het naar mijn mening goed als ze dalen, lager = beter :). In de zomer vind ik hogere temperaturen dan weer goed. Wellicht een beetje kinderachtig van me, maar het is de laatste week een ergernis die steeds opduikt als ik het weerbericht van de VRT kijk :P

Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

grizzrh

Er wordt toch vaak gepraat over de El Niño en La Niña die invloed hebben op de winters in de Noordelijke halfrond..
Verwacht wordt dat er een El Niño komt maar is zoiets te zien op kaarten ?



Citaat van: Lothiriel op di 25 nov 2014 - 20:11
Weerbericht vol met warme temperaturen. Ik erger me aan het feit dat ze het steeds hebben over dat de 'temperaturen het goed zullen doen'. Dat is toch totaal subjectief? In de winter doen de temperaturen het naar mijn mening goed als ze dalen, lager = beter :). In de zomer vind ik hogere temperaturen dan weer goed. Wellicht een beetje kinderachtig van me, maar het is de laatste week een ergernis die steeds opduikt als ik het weerbericht van de VRT kijk :P

Gewoon zelf het weer op internet kijken :P tv is soms echt gelul
Doenrade, Limburg

jens

Citaat van: Lothiriel op di 25 nov 2014 - 20:11
Weerbericht vol met warme temperaturen. Ik erger me aan het feit dat ze het steeds hebben over dat de 'temperaturen het goed zullen doen'. Dat is toch totaal subjectief? In de winter doen de temperaturen het naar mijn mening goed als ze dalen, lager = beter :). In de zomer vind ik hogere temperaturen dan weer goed. Wellicht een beetje kinderachtig van me, maar het is de laatste week een ergernis die steeds opduikt als ik het weerbericht van de VRT kijk :P
volledig mee eens,echt irritant maar op een is het nog erger
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Weerfreak 1337

Citaat van: JerryL op di 25 nov 2014 - 20:04
Steeds in het achterhoofd houden dat eea zeldzaam is en het allemaal nog kan gebeuren riekt teveel naar het drama van vorige winter. Neen. We hebben RECHT op een snerpende winter waarin de Hellmannen ons om de oren vliegen. Kom maar op! Zolang het geen december is accepteer ik nog alles, maar ik laat me deze Kerstmis niet met wisselgeld (sneeuw met oud en nieuw) afschepen.

Haha, je snapt best wat ik bedoel. ;) Het liefst zie ik ook een snerpende winter, maargoed.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

winter

Citaat van: Weerfreak op di 25 nov 2014 - 20:24
Haha, je snapt best wat ik bedoel. ;) Het liefst zie ik ook een snerpende winter, maargoed.

Ik zou het al best vroeg vinden als de winter in december zou invallen. Laatste jaren m.u.v. vorig jaar was vooral februari een feestje.
Stel we krijgen 30 sneeuwdagen zou enorm mooi zijn !

Remy

Met al dat speculeren is het in de statistieken een redelijke kansen winter dit jaar. Het is altijd leuk hier het weer vol te zien lopen bij interessant weer in de queue :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Jan van Ooijen

Temperaturen van het Europees weermodel, matige vorst voor het noorden, maar lijkt iets mindere Oper te zijn als je het mij vraagt.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Deadmau5

Citaat van: Jan van Ooijen op di 25 nov 2014 - 20:33
Temperaturen van het Europees weermodel, matige vorst voor het noorden, maar lijkt iets mindere Oper te zijn als je het mij vraagt.

Is wat gemanipuleerd. Telkens 12z eruithalen?

Citaat van: Lothiriel op di 25 nov 2014 - 20:11
Weerbericht vol met warme temperaturen. Ik erger me aan het feit dat ze het steeds hebben over dat de 'temperaturen het goed zullen doen'. Dat is toch totaal subjectief? In de winter doen de temperaturen het naar mijn mening goed als ze dalen, lager = beter :). In de zomer vind ik hogere temperaturen dan weer goed. Wellicht een beetje kinderachtig van me, maar het is de laatste week een ergernis die steeds opduikt als ik het weerbericht van de VRT kijk :P

Klopt, ook al volg ik de VRT niet. Ik kijk nooit naar het weerbericht trouwens. Veel te saai!

Maar de weermannen van vandaag de dag zijn blij als ze 20 graden aankondigen voor 1 november. Ik zou met rode wangen en vooral een rood hoofd het weer presenteren. Moet je blij zijn om aan te kondigen dat we opnieuw het zoveelste warmterecord verbreken...

Het ruikt zelfs naar propaganda van de staat toe. We moeten NU veranderen, nu het nog kan, maar ik zie niets, en dat komt omdat we onze mentaliteit AMPER wijzigen, en omdat we enkel met onszelf bezig zijn, en niet met anderen of de natuur. Staatshoofden zijn totaal niet bezig met global warming, en democratie werkt een efficient beleid tegen.

Maar ik geloof dat we allemaal nog gestraft zullen worden als we hier niets tegen aan doen. En zeggen dat je niets kan doen, omdat je machteloos bent, is alleen maar voor zwakkelingen besteedt. Je kan ALTIJD iets doen. Met de dag wordt ik kwader op de mens en op het beleid. Als we weer een winter met minder dan 20 HP gaan krijgen, dan ... :/ weet ik het niet meer.

Jan van Ooijen

Citaat van: Deadmau5 op di 25 nov 2014 - 20:46
Is wat gemanipuleerd. Telkens 12z eruithalen?

Hoe bedoel je met de 12Z er telkens uithalen?
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Deadmau5

Citaat van: Jan van Ooijen op di 25 nov 2014 - 20:50
Hoe bedoel je met de 12Z er telkens uithalen?
Awel ik zie nooit het plaatje dat er bij hoort bij 12 UTC (dus over de middag, en de warmste temperaturen. Ik zie enkel 18, 00 en 06 UTC)

Jan van Ooijen

Citaat van: Deadmau5 op di 25 nov 2014 - 20:54
Awel ik zie nooit het plaatje dat er bij hoort bij 12 UTC (dus over de middag, en de warmste temperaturen. Ik zie enkel 18, 00 en 06 UTC)

Als je iets manipuleert is dat wat anders, neem bijvoorbeeld Robert.... die manipuleert de kaarten! Ik laat ze bewust weg omdat:

1. Er geen ijsdagen op te zien zijn
2. Geen sneeuw op te zien is
3. Beperkte ruimte ivm uploaden
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weerfreak 1337

Citaat van: Jan van Ooijen op di 25 nov 2014 - 20:56
Als je iets manipuleert is dat wat anders, neem bijvoorbeeld Robert.... die manipuleert de kaarten! Ik laat ze bewust weg omdat:

1. Er geen ijsdagen op te zien zijn
2. Geen sneeuw op te zien is
3. Beperkte ruimte ivm uploaden

Ik wou net zeggen, als er geen ijsdagen te zien zijn, wat is er dan boeiend aan de temperatuur overdag. Of die nou 5 graden of 3 graden is.. Kun je ze net zo goed weglaten.

En Deaudmau, manipuleren van weerkaarten zou zijn dat Jan de -3 (bijv.) veranderd in -8... ;)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Deadmau5

Citaat van: Jan van Ooijen op di 25 nov 2014 - 20:56
Als je iets manipuleert is dat wat anders, neem bijvoorbeeld Robert.... die manipuleert de kaarten! Ik laat ze bewust weg omdat:

1. Er geen ijsdagen op te zien zijn
2. Geen sneeuw op te zien is
3. Beperkte ruimte ivm uploaden

Probleem is dat je hiermee de werkelijkheid verandert... en dat is naar mijn weten nog altijd manipuleren. Je maakt namelijk alles rooskleuriger dan het eigenlijk is.

Beter is dan om de laatste dag weg te laten in het uploaden van je afbeeldingen, of om 06UTC en 18UTC weg te laten.

Powered by EzPortal