Onweerskansen 20 & 22 juni

Topic gezien door 7742 bezoekers
Gestart door TMCThomas, di 20 jun 2023 - 01:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

X-treme

Voor de verandering kwam het hier eens een keer recht overheen.
Een paar flinke klappen waar je wel even van schrikt, heerlijk  ;D
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Joep

Citaat van: Armand op di 20 jun 2023 - 17:31Haha, verrassing zit in een kleine hoek. Een beetje regen zou al fijn zijn (voor de natuur). Heb je ook meer aan dan die stortbuien.

Overigens, mocht het vandaag niet lukken qua regen in Limburg, dan krijgen we die donderdag wel. Dan staat er voor het zuidoosten van Nederland en België potentieel behoorlijk wat regen op het programma.

Armand er komt een buitje naar je toe ;D Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Joep

Donderdag weer zware buien?

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken. 

Armand

Citaat van: Joep op di 20 jun 2023 - 19:07Armand er komt een buitje naar je toe ;D 

Haha hoppa  8) , het ziet er wat indrukwekkender uit dan het daadwerkelijk was. Paar leuke rommels en alles bij elkaar 1 mm. Eens kijken of we nog iets vanuit België krijgen. Had wel wat hogere bliksemactiviteit verwacht in het algemeen met deze CAPE waardes overigens. In Zuid-Duitsland zit momenteel een behoorlijk stevige bui zo te zien op de radar.

Der RoX

Het was hier een typische net niet ervaring qua onweer,  alsof er onder Leiden een onweer wegwijzer staat met "Ga hier rechtsom" 😅

Regent wel al een tijdje.
WiNtEr!!11!1!@

Jasneker

Paar flitsjes, wat gerommel, 8 MM regen  8)

Channiej

Hier (Wijchen, iets onder Nijmegen) is gisteren een mooie 28mm gevallen.
Verwacht dat daar morgen nog wel flink wat bij komt.

Armand

Even een update wat betreft de situatie morgen (donderdag). Dan staat er een interessante situatie op het programma, met vooral de neerslaghoeveelheden als aandachtspunt.

Er bereikt een frontale golf de zuidoostelijke helft van het land, gekoppeld aan een lagedrukgebiedje. Op deze golf kan er met momenten behoorlijk buiige regen vallen met neerslaghoeveelheden die kunnen oplopen naar 30 tot 50mm regionaal gezien binnen 24 uur. Dat kan lokaal zeker voor wat wateroverlast leiden. Echter dat is niet het grootste aandachtspunt.

Aan de warme zijde van het front kunnen boven Frankrijk en België zware (onweers)buien ontstaan in een regiem van minstens 1000 J/kg aan CAPE en forse schering tussen 0 en 6 km zo'n 35-45 kn. Eventueel gevormde buien kunnen zich dan gemakkelijk in stand houden, ook in de stabiele lucht boven Nederland. Het onweer kan er op een gegeven moment wel langzaam uitgaan in de koelere lucht, maar de neerslagintensiteit zal erg hoog blijven in deze buien. Met een waterinhoud (PW) van meer dan 40mm, kunnen deze buien heel veel neerslag achterlaten. Lokaal meer dan 100mm zelfs!

De treklijn van deze buien is bij de meeste modellen erg smal en daardoor ook lastig voorspelbaar. We zien de intensiteit en locatie van de zwaarste neerslag dan ook verschillen van run tot run, en van weermodel tot weermodel. Ik pak er drie (betrouwbare) fijnmazige weermodellen bij:

Harmonie 06z: een strook van 50-80mm over Limburg en het uiterste oosten. Ook elders in de zuidoostelijke helft van het land op uitgebreide schaal 20-50mm:


ICON-D2 09z: brengt het geheel net wat oostelijker, met een strook van 20-40 over het zuidoosten en uiterste oosten. Echter hier trekt er duidelijk zo'n buiencomplex over de Ardennen, via Zuid-Limburg richting Duitsland met alhier 80-100 mm en lokaal nog wel iets meer:


Arome 09z: dit model komt niet met een duidelijke strook, maar laat verspreid enkele gebieden zien met forse neerslaghoeveelheden boven West-België, een deel van Limburg en nog boven Duitsland:


Potentieel dus best een extreme situatie, mits zich stevige (onweers)buien vormen boven Frankrijk. Het is op voorhand moeilijk te zeggen hoe intensief deze buien worden en waar ze precies overheen trekken, zoals hierboven te zien. Het aandachtsgebied (Ardennen, Zuidoost NL, West-Duitsland) staat echter juli 2021 nog goed in het geheugen. Opnieuw is (forse) wateroverlast wel een belangrijk aandachtspunt in deze regio, zeker vanwege de hoogteverschillen. Echter is het gelukkig qua omvang en intensiteit niet te vergelijken met juli 2021. Een watersnood van zulke omvang is niet aan de orde, maar voorzichtigheid is zeker geboden in de betreffende gebieden. Lokaal gezien kan het toch best flink uitpakken.




flyineddy

Inderdaad een potentieel stevige setting. De vraag blijft hoe ver (noord)westwaarts de warme kant van het front over Nederland komt. Dat is waar de echte onweerskansen zitten. De verschillende modellen hebben dit de afgelopen runs al iets verder naar het westen verplaatst, maar het blijft spannend of wel echt een substantieel deel van het land met onweer te maken kan krijgen. Vooralsnog lijkt de zuidoostgrens (Limburg) de meeste kans te hebben om wat mee te pakken.
Dit staat los van de mogelijk grote hoeveelheid regen, want dat zit al meer noordwestelijk op het front.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

flyineddy

Weerman en stormchaser Wouter van Bernebeek heeft op zijn website ook een verwachting geplaatst voor morgen:
https://www.woutervanbernebeek.nl/forecast-tekst

Een citaat hieruit:
CiteerVerwachting en aandachtspunten
Donderdag trekt het eerdergenoemde lagedrukgebied rakelings zuidoost van ons land langs. Daardoor blijven we grotendeels buiten de vochtig warme lucht. De frontale golf bereikt echter wel het zuidoosten: daar valt van tijd tot tijd matige tot zware regen met ook enkele verscholen (onweers)buien. Deze buien zijn van het type multicell: CAPE ca 1000 J/kg met 25-30 knopen windschering. Onder de frontale golf lopen de neerslagsommen op naar 40-70 mm, maar in geval van een 'treintje' actieve buien over dezelfde regio is zomaar ergens 80-100 mm mogelijk. Uiteraard kan dit aanleiding geven tot wateroverlast. De meest noordwestelijke positie van de golf zal overigens tot het laatste moment onzeker blijven, maar buiten de provincies (Oost)-Brabant, Limburg en delen van Gelderland blijft de buienactiviteit zeker beperkt.

Veel meer dynamische buien worden verwacht over de grens in Duitsland. Al in de nacht trekken enkele forse buien mogelijk vanuit Frankrijk over de regio Luxemburg, Vogezen en misschien zelfs wel Ardennen of het zuiden van Limburg. Donderdagmiddag ontstaat in de warme sector van het lagedrukgebied een serieuze overlap van onstabiliteit / windschering, waardoor de kans op zwaar onweer verder toeneemt. Daarbij zijn donderdagmiddag en -avond twee duidelijke aandachtsgebieden. De eerste regio is het westen van Duitsland, op de noordflank van het lagedrukgebied (achter het warmtefront). Daar stijgt de CAPE naar 1500-2500 J/kg met een effectieve schering van liefst 40-55 knopen, lokaal zelfs nog iets meer. Bovendien is er in de onderste twee kilometer van de atmosfeer een sterke kromming zichtbaar in de profielen; dit noemen we ook wel richtingsschering. Meer daarvoor lees je hier. Het convectietype aldaar is sterk ontwikkelde multicell en/of supercell. Met een heliciteit van plaatselijk 300-400 m2/s2 is zelfs een hoosverschijnsel niet uitgesloten, maar dan moet de betreffende bui wel voldoende "leefruimte" krijgen. Verder kunnen bij de zwaarste cellen grote zomerhagel (max 5-7 cm doorsnede) en windstoten tot boven 100 km/uur voorkomen. Deze buien zijn aanvankelijk geïsoleerd en dus blijft schade lokaal van aard. Veel is ook afhankelijk van de mate van opwarming overdag en de exacte koers van het laag. Later donderdagavond trekken het zwaarste buien naar het oosten van Duitsland weg.

De eerste alinea heeft de grootste kans in Nederland. De tweede alinea blijft waarschijnlijk over de grens in Duitsland, maar is wellicht verstandig om rekening mee te houden mocht het één en ander toch nog westelijker uitvallen.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

dennis089

holy fk... Een supercell. Dat zou toch weer eens een welkome afwisseling zijn. Wat heb ik die gemist de laatste jaren! Misschien met beetje geluk toch nog hier. Zuidoostelijker dan ik zit is er niet ^^

dennis089

OMG. hoeveel neerslag berekend EC wel niet voor Zuidoost in de nieuwe pluim. Normaal denk ik bij dit soort pieken dat er iets mis is met de berekeningen. Dat moet toch haast wel voor ellende gaan zorgen na zo een droge periode!

flyineddy

Citaat van: dennis089 op wo 21 jun 2023 - 20:06holy fk... Een supercell. Dat zou toch weer eens een welkome afwisseling zijn. Wat heb ik die gemist de laatste jaren! Misschien met beetje geluk toch nog hier. Zuidoostelijker dan ik zit is er niet ^^

Niet in jouw buurt, maar bij de buien van gisteren boven Noord-Brabant en Utrecht zaten een paar met supercell eigenschappen. Hadden duidelijk rotatie op de doppler radar (radar Essen) en ik heb foto's gezien van een mesocycloon met wallcloud vlakbij Utrecht.  8)

EDIT:
Hier een plaatje van de doppler radar die ik gistermiddag heb gemaakt. Die middelste cirkel mag je vergeten, daar zat geen bui. Maar die andere 2, bij Schoonhoven en Den Bosch, die zaten precies waar je de mesocycloon bij deze buien zou verwachten; onderaan een punt aan de zuidkant van de bui.
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

Harmonie nog weer wat westelijker, lokaal meer dan 100mm (!) in een paar uur tijd. Een lastige situatie want de nieuwe run van Arome is in vergelijking volledig anders, komt heel lokaal met 40mm maar is verder niet bijzonder. De meeste modellen zijn het vooralsnog eens met Arome, benieuwd of Harmonie morgen voet bij stuk houdt. KNMI heeft er in elk geval alvast code geel voor uitgegeven.








dennis089

Citaat van: flyineddy op wo 21 jun 2023 - 23:46Niet in jouw buurt, maar bij de buien van gisteren boven Noord-Brabant en Utrecht zaten een paar met supercell eigenschappen. Hadden duidelijk rotatie op de doppler radar (radar Essen) en ik heb foto's gezien van een mesocycloon met wallcloud vlakbij Utrecht.  8)

Eddy.

Het zou toch wat zijn als het estofex plaatje beetje links zou opschuiven en we zo in level 3 zouden belanden.
Ik mis de 2010 tot 2015 onweersjaren.
Wat hadden we het in die tijd mooi met spannende settings.
Voor het eerst in lange tijd zie ik uberhaupt weer een level 3 enigsinds in de buurt van ons landje.


Die bui in Frankrijk heeft klein beetje weg van een cycloon.

TuinkabouterVenlo

In Belgie zitten ze in de regio Namen al op code Rood tussen 14:00 en 23:00 uur. Zie bijlage.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

bron: https://www.meteo.be/nl/weer/waarschuwingen/overzichtskaart-belgie

dennis089

Ik moet zeggen dat ik echt een beetje schrik van het neerslagsignaal in de pluim van EC zowel gisteravond als de modeluitdraai als vanochtend.
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit zo een heftige piek heb gezien.

Wel frappant dat GFS pluim gisteravond en vanochtend nog niet eens 1/3de van EC aangeeft.
Toch geloof ik meer in de EC modeluitdraai.
Heb die altijd als constanter en realistischer geacht.

Ik denk dat het zeker op extreme plekken in Limburg toch behoorlijk tot wateroverlast en waterschade kan komen.
Ik maak me eerlijk gezegd ook een beetje zorgen om ons eigen huis wat een houtconstructie is ipv steen op steen.

De hoogte van de piek en de duur... wat gaat er nog allemaal ontstaan vraag ik me dan af op de radarbeelden.

Kermisspin

Knmi code oranje uitgegeven voor Limburg ivm zware regenval.

(geen plaatje helaas)
Volvo for life!

flyineddy

Citaat van: Kermisspin op do 22 jun 2023 - 12:07Knmi code oranje uitgegeven voor Limburg ivm zware regenval.

(geen plaatje helaas)
Hier het plaatje  ;)
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Serge

De bui van 20-06 had wel een behoorlijke rotatie boven Brummen (gld), dikke valwind vanaf het bos zo over ons weiland
Was een vette bui, was weer veel te lang geleden
filmpje
Waar is mijn cape

Powered by EzPortal