Onweerskansen 6 en 7 juni

Topic gezien door 25283 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 05 jun 2016 - 13:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ploeps

Met een NO stroming raakt het hier van bijna onbewolkt in rap tempo bewolkt, temp is in een half uur met enkele graden gedaald maar verder gebeurt hier helemaal niets. Of het zou ineens uit het niets nog moeten ontploffen (dacht hij hoopvol)  :P
Liefhebber van weer-uitersten.

pietjelol

Zie hier ook steeds meer bewolking te voor schijn komen. Misschien toch nog wat?. Zal wel niet.

Oxize

Acurite detector gaat net af 7miles. Ik op Lightning maps kijken en in rijssen (10-11km) onweer :D

edit: Nu boven me hoofd?

Hoostbui nu:



Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Ploeps

Citaat van: Oxize op di 07 jun 2016 - 19:31
Acurite detector gaat net af 7miles. Ik op Lightning maps kijken en in rijssen (10-11km) onweer :D

edit: Nu boven me hoofd?

Haha ik wilde het net gaan tikken Oxize, zag ze net verschijnen op lightningmaps bij Goor  ;)
Liefhebber van weer-uitersten.

Martin1976

En dan plopt er opeens iets tussen Goor en Hengelo.  Had ik niet meer verwacht!!
Groet'n uut Hengelo!!

Mrkos

Limburg heeft voor deze zomer wel genoeg gehad haha, 12 dagen op rij ofzo??? Wat een geluk daar! 'T is jullie gegund!


Marlieke

Dit zie ik vanuit Rijssen richting Goor/Hengelo. In Rijssen geen onweer hoor Oxize. Wel een paar keer gerommel.
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

dondertje127

Hier ook kleine witte cumuluswolken met een grijzige tint aan de onderkant en kleine stukjes grijs ertussenin. Maar die zullen niet zover de lucht meer inschieten.

In het ZO zie ik nog wel de donderwolken tussen Weeze en Essen in.

Arend

Citaat van: Oxize op di 07 jun 2016 - 19:31
Acurite detector gaat net af 7miles. Ik op Lightning maps kijken en in rijssen (10-11km) onweer :D

edit: Nu boven me hoofd?

Hoostbui nu:

Wow, geluksvogel! Ontstaat dat nu op een convergentielijntje dwars door Overijssel/Twente?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Oxize

Citaat van: Arend op di 07 jun 2016 - 20:02
Wow, geluksvogel! Ontstaat dat nu op een convergentielijntje dwars door Overijssel/Twente?
Komt volgens mij nog meer aan.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

dondertje127

Ik zie redelijk dichtbij nu ook ineens een rij flinke cumuli op een lange rij richting het Oosten. Het zijn toch nu serieuze onweersachtige wolken. Ondanks dat verwacht ik niets.

jones

Vreemd om de radarbeelden te zien. De neerslagzone boven België beweegt echt helemaal amper :P

TimK21

Wederom een complete flater geslagen door de modellen en verwachtingen. Niet eens de dreiging gehad van een onweersbui hier. De code geel's vlogen alweer in het rond voor, als ik het goed heb, zelfs Utrecht. Dit is niet de eerste, ook niet de tweede en ook niet de derde keer dat er toch wel schrijnend weinig uitkomt van wat het KNMI verwacht. Dit zal de mensen niet meer vertrouwen geven in ons landelijk weerinstituut, en dat zal men ook laten blijken. Dat is geen goede ontwikkeling.
Challenge accepted!

Tam

Het zou handig zijn als de kleurcodes van het KNMI net zoals bv estofex een percentage meegeven. code geel 5% kans op "omstandigheden" in een 40 km radius. Het zou de verwachtingen die mensen aan kleurcodes koppelen wat realistischer maken.

Arend

Citaat van: TimK21 op di 07 jun 2016 - 20:27
Wederom een complete flater geslagen door de modellen en verwachtingen. Niet eens de dreiging gehad van een onweersbui hier. De code geel's vlogen alweer in het rond voor, als ik het goed heb, zelfs Utrecht. Dit is niet de eerste, ook niet de tweede en ook niet de derde keer dat er toch wel schrijnend weinig uitkomt van wat het KNMI verwacht. Dit zal de mensen niet meer vertrouwen geven in ons landelijk weerinstituut, en dat zal men ook laten blijken. Dat is geen goede ontwikkeling.

Modellen hadden het wel goed hoor. Het is alleen jammer dat het pas 12 uur van te voren duidelijk wordt. Gisteren in de 12z runs leek het allemaal nog wat westelijker te zullen uitpakken, maar 12 uur later lieten de modellen een meer oostelijk beeld zien (00z runs van vandaag). Ik ben bang dat het voorlopig niet beter dan dit gaat worden. Misschien met nieuwe updates, inzichten, technieken enz. enz. of een volledig nieuw model, dat de betrouwbaarheid van de verwachtingen groter gemaakt kan worden. De tijd zal het leren.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

dondertje127

En dus waren de modellen niet goed :)

dennis089

Dat onweer moet toch een hekel aan Nederland hebben xd Duitsland zo vaak onweer, en België kan nu ook niet meer klagen :p

GeneralDuke

Citaat van: Tam op di 07 jun 2016 - 20:44
Het zou handig zijn als de kleurcodes van het KNMI net zoals bv estofex een percentage meegeven. code geel 5% kans op "omstandigheden" in een 40 km radius. Het zou de verwachtingen die mensen aan kleurcodes koppelen wat realistischer maken.

Bedoel je zoiets, zoiets of zoiets?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Arend

Citaat van: dondertje127 op di 07 jun 2016 - 20:52
En dus waren de modellen niet goed :)

12 uur van te voren: redelijk. Kijk hier nog maar eens: https://meteo-service.nl/index.php/topic,6437.msg115972.html#msg115972

Maar het liefst zien we natuurlijk betere resultaten op termijnen van 24 uur of nog langer.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

GeneralDuke

Citaat van: Arend op di 07 jun 2016 - 21:25
12 uur van te voren: redelijk. Kijk hier nog maar eens: https://meteo-service.nl/index.php/topic,6437.msg115972.html#msg115972

Maar het liefst zien we natuurlijk betere resultaten op termijnen van 24 uur of nog langer.  ;)

Ik denk dat dat moeilijk wordt met situaties zoals deze. Convergentielijn 100 km westelijker scheelt misschien maar 3 of 4 gridpunten, maar wel een hoop zeurende Nederlanders :P
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Powered by EzPortal