Het vermiste winterdiscussie topic 2019/2020 Deel 1

Topic gezien door 66962 bezoekers
Gestart door Armand, zo 01 dec 2019 - 13:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Global warming

Weer een vorstloze winternacht. Zie geen Hellmann punten in december.
Van mij mag er veel sneeuw vallen in januari omdat ik dan vrij ben.

Zolang wij Zwoof missen is de winter ver weg.😉

flyineddy

Geen Hellmann punten in december? Dan moet ik je toch teleurstellen, want zowel op 1 als 4 december zijn er lokaar Hellmann punten gescoord. ;)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Tuinprins

Klopt, maar dat is echter maar zeer lokaal. Voor het overgrote deel van NL: 0 Hellmannpunten.

Koen-IJM

December telt nog 3 weken hoor.  ;)

Der RoX

Ben er niet zo rouwig om dat het nu wat herfstig is. Zo hebben we wat langer kans dat het weer kan omslaan. Maar het zou ook leuk zijn als het eens een keer niet pas halverwege februari of zelfs maart losbarst 😂😂😂
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Aangezien realistische winterkansen uitblijven dan maar even wat virtuele winterkaartjes, hierbij GFS lid 11  ;)




(er zijn overigens wel ruwweg 6 andere leden die met kou komen, voor dat sprankje hoop :) )

derkrelis

Toch een kans van 12% dan 💪

TMCThomas

Citaat van: derkrelis op ma 09 dec 2019 - 17:17Toch een kans van 12% dan 💪
In dat geval zelfs 30% GFS heeft namelijk maar 20 leden. Echter zijn de leden op zo'n termijn zo onbetrouwbaar dat ik et eerder 5% zou geven haha

AFTH14

Ik steek in ieder geval een kaarsje voor deze op! :)

derkrelis

Citaat van: TMCThomas op ma 09 dec 2019 - 17:41In dat geval zelfs 30% GFS heeft namelijk maar 20 leden. Echter zijn de leden op zo'n termijn zo onbetrouwbaar dat ik et eerder 5% zou geven haha

Ja jij wint, ik dacht, laten we het positief bekijken 😊

zwoof

Citaat van: Global warming op ma 09 dec 2019 - 00:22Weer een vorstloze winternacht. Zie geen Hellmann punten in december.
Van mij mag er veel sneeuw vallen in januari omdat ik dan vrij ben.

Zolang wij Zwoof missen is de winter ver weg.😉
Mwah , ik ben er wel hoor en volg alles op de voet. Maar eerlijk is eerlijk wel iets minder frequent momenteel, want de WC zit er flink in met veelal wind en regen, wat typisch Nederlands weer is overigens. Het wachten is op een leuke winterse omslag. Gezien het verleden weer kan zo'n omslag toch soms sneller komen dan men verwacht. Ik blijf het geduldig volgen uiteraard! ;)

TMCThomas

Het was me nog niet eens opgevallen, maar in de nacht van donderdag op vrijdag is (natte) sneeuw mogelijk (weer.nl kwam met een artikel)

Kaartjes ec:



Iets om in de gaten te houden. Zou de eerste sneeuw kunnen betekenen voor delen van het land!

flyineddy

Citaat van: zwoof op di 10 dec 2019 - 07:26Het wachten is op een leuke winterse omslag. Gezien het verleden weer kan zo'n omslag toch soms sneller komen dan men verwacht.

Precies, het weer kan soms snel veranderen. Zowel positief als negatief.
En we lijken hier gelijk een klein voorbeeld van te krijgen, want zoals TMCThomas hier boven mij aangeeft (Ik was net aan het typen, komt hij tussendoor.  :P ) is er in de nacht van donderdag op vrijdag een kans(je) op (natte)sneeuw, vooral in het noordoosten. Zowel GFS als ECMWF laten dit zien. Dit zag ik gisteren nog niet in de berekeningen staan. Hopen dat het erin blijft. Nog meer hopen dat het nog beter wordt.  ;D
Maar dat zal afwachten worden.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Joep

Zou leuk zijn als het even blijft liggen. Hieronder de verwachte hieveelheden (natte) sneeuw.

Snowfreak

zou leuk zijn als die laag iets zuidelijker zou gaan  ;)

TMCThomas

Citaat van: flyineddy op di 10 dec 2019 - 11:06....En we lijken hier gelijk een klein voorbeeld van te krijgen, want zoals TMCThomas hier boven mij aangeeft (Ik was net aan het typen, komt hij tussendoor.  :P ) ....
hahah oeps  ;D

Verder zie ik overigens ook (kleine) kansen voor zaterdag in de kaarten staat in het actiefste gedeelte van de neerslag:




ben benieuwd wat de modellen straks doen

Joep

GFS Noordoosten  en Limburg kans op sneeuw donderdag nacht

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Armand

Leuk om de sneeuwkaartjes weer te zien! Met name de noordoostelijke helft Nederland en de Ardennen maken in de nacht naar vrijdag kans op wat (natte) sneeuw. Alles is afhankelijk van de sterkte en koers van het lagedrukgebied dat ergens over de Benelux gaat trekken. Aan de noordzijde hiervan kan de lucht koud genoeg worden voor even wat (natte) sneeuw door neerslagafkoeling en een gunstige timing, namelijk in de nachtelijke uren. De zuidwestelijke helft van Nederland en het overige deel van Belgiƫ blijft aan de relatief zachtere kant van het lagedrukgebied zitten, ten zuiden van de kern. Hier zal het om uitsluitend regen gaan. Waar het omslag-gebied tussen regen en sneeuw gaat zitten is dus afhankelijk van de trekrichting van de kern, maar ook van de neerslagintensiteit. Dat zal komende runs langzaam duidelijk gaan worden. Ik verwacht dat het moeilijk gaat worden voor daadwerkelijk een sneeuwdekje in het noordoosten, maar we gaan het zien ;)

Overigens staat er voornamelijk op zaterdag ook veel wind op het programma met (zeer) zware windstoten. Dat gaat zeker ook een aandachtspunt vormen. GFS komt met ruim 80 km/u in het binnenland tot 100 km/u aan de kust:


ICON doet er nog een schepje bovenop en komt met 100 km/u tot ver in het binnenland en zelfs 140 km/u aan de zuidwestkust:


Nu is ICON vaak wel wat enthousiaster, terwijl GFS de windstoten soms wat kan onderschatten. Dat geeft dus wel aan dat we ook zaterdagmorgen even in de gaten moeten houden wat betreft de windstoten. Flinke windstoten van meer dan 80 km/u in het binnenland en meer dan 100 km/u aan de kust zijn zeker mogelijk. Ook hier is het uitdiepen van lagedrukgebieden en de koers van de kern weer bepalend. Spannend weekend zo ;)


TMCThomas

Hmm nieuwe ec laat sneeuw enkel in Duitsland vallen



Correctie*
ook een klein stuk van noord oost Nederland.


TMCThomas

Ging het laagje nou maar net iets zuidelijker.



Harmonie ziet iniedergeval natte sneeuw wel zitten


Powered by EzPortal